Gwarancja/rękojmia, a odpowiedzialność dewelopera/wykonawcy
EDDIE
Użytkownik
Właśnie jestem po zebraniu gdzie uchwaliliśmy m.in. regulaminy i inne rzeczy. Dowiedziałem się, że kilka dni temu przyszło pismo od wykonawcy/firmy budowlanej, która w imieniu dewelopera była gwarantem co do usterek i awarii budynku i wszystkiego co z nim związane, że z powodu znacznych zaległości ze strony dewelopera i nie wywiązania się przez niego z umowy, odstępuje od przyjmowania usterek gwarancyjnych i wykonywania napraw z tym związanych.
W zasadzie gwarantem jest deweloper, to od niego kupiliśmy lokale, lecz wiadomo, że to wykonawca ma środki i uprawnienia do wykonywania robót i napraw budowlanych...
Co zrobić z tym fantem?
PS Na spotkaniu z deweloperem i wykonawcą w grudniu, obydwaj panowie miło i jednoznacznie twierdzili, że to firma wykonawcy będzie usuwać w ramach gwarancji wszelkie naprawy.
W zasadzie gwarantem jest deweloper, to od niego kupiliśmy lokale, lecz wiadomo, że to wykonawca ma środki i uprawnienia do wykonywania robót i napraw budowlanych...
Co zrobić z tym fantem?
PS Na spotkaniu z deweloperem i wykonawcą w grudniu, obydwaj panowie miło i jednoznacznie twierdzili, że to firma wykonawcy będzie usuwać w ramach gwarancji wszelkie naprawy.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
"W zasadzie gwarantem jest deweloper, to od niego kupiliśmy lokale,"
a to kto ma uprawnienia budowlane i kompetencje odnośnie wykonywania robót nie ma znaczenia. -zupełnie inna kwestia. Deweloper ma doprowadzić do usunięcia usterek. Nie interesuje nas w tym przypadku czy prezes spółki sam fizycznie będzie dokonywał napraw czy zatrudni do tego firmę. Pozwać dewelopera.
btw.Być może są to celowe zagrywki, żeby czas rękojmi minął.
"Dla zachowania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne kupujący obowiązany jest zawiadomić sprzedawcę o wadzie w określonym przez ustawę terminie (akt staranności, notyfikacja wady). W przypadku wad fizycznych termin ten odpowiednio wynosi:
*
miesiąc od wykrycia wady,
*
w przypadkach, gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte – w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł wykryć,
*
w przypadku artykułów żywnościowych terminy te mogą być krótsze,
*
w sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą – kupujący traci uprawnienia, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach danego rodzaju i niezwłocznie nie zawiadomił sprzedawcy o dostrzeżonych wadach.
W przypadku, gdy kupujący nie zgłosi wad w podanych wyżej terminach – traci uprawnienia z tytułu rękojmi i może dochodzić odpowiedzialności sprzedawcy wyłącznie na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego. Wyjątkiem jest taka sytuacja, gdy sprzedawca wadę podstępnie zataił, albo zapewnił kupującego, że rzecz jest niewadliwa (nie ma znaczenia czy sprzedawca działał w dobrej czy w złej wierze zapewniając o niewadliwości) – kupujący, mimo niezawiadomienia o wadzie w określonych powyżej terminach nie traci uprawnień z tytułu rękojmi."
Więcej na ten temat:
https://forum.zarzadca.pl/wiki/rekojmia_za_wady
1. Jaka jest różnica między gwarancją, a rękojmią w przypadku oddania w użytkowanie budynku?
2. Od kiedy biegnie czas gwarancji/rękojmi w przypadku oddania w użytkowanie budynku?
art. 568 KC
§ 1. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, a gdy chodzi o wady budynku - po upływie lat trzech, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
§ 2. Upływ powyższych terminów nie wyłącza wykonania uprawnień z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił.
§ 3. Zarzut z tytułu rękojmi może być podniesiony także po upływie powyższych terminów, jeżeli przed ich upływem kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie.
Natomiast gwarancji deweloper może nie dać żadnej.
Niekoniecznie w umowie, konieczne jest jedynie wydanie dokumentu gwarancyjnego kupującemu, dokument musi mieć formę pisemną.
Kwestie te regulują przepisy kodeksu cywilnego, m.in.:
art. 577. § 1.
W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
§ 2. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.