proszę o pomoc
Witam
W naszej WM zmienia się Zarząd i administrator, podjęliśmy stosowne uchwały. Proszę o poradę czy na jednej uchwale może być jednocześnie powołany i odwołany zarząd czy musi to być osobno uchwała na odwołanie i powołanie nowego zarządu ( na marginesie zaznaczę, że zarząd złożył wcześniej pisemną rezygnację). Bardzo dziękuję za odpowiedź.
W naszej WM zmienia się Zarząd i administrator, podjęliśmy stosowne uchwały. Proszę o poradę czy na jednej uchwale może być jednocześnie powołany i odwołany zarząd czy musi to być osobno uchwała na odwołanie i powołanie nowego zarządu ( na marginesie zaznaczę, że zarząd złożył wcześniej pisemną rezygnację). Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Stanisława Dmitroca-Wilkos
licencjonowany zarzadca nieruchomości
Poszukujesz zarządcy? Nawiążmy współpracę.
e-mail :sdmitroca@wp.pl
Wilkos
Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili zawieszeni lub odwołani, ale mogą też sami zrezygnować. Rezygnacja to oświadczenie woli. Jeżeli zostało złożone na piśmie, to wystarczy.
Ato, dlaczego??? Sama pisemna deklaracja nie jest wystarczająca.
Art.20.2. uowl:
Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani.
W tym artykule nie ma sugestii, że pisemna rezygnacja zarządu jest wystarczająca.
Skoro właściciele powołali uchwałą zarząd, to i uchwałą powinni go odwołać.
Pisemna rezygnacja zarządu jest tutaj jedynie deklaracją ustąpienia ze sprawowania funkcji w zarządzie wspólnoty i informacją dla członków wspólnoty o podjętej osobistej decyzji. Tę decyzję właściciele przyjmują do wiadomości i uchwałą odwołują zarząd.
uwl, art. 1.2: "W zakresie nie uregulowanym ustawą do własności lokali stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego."
Więcej: http://wspolnoty.net.pl/viewtopic.php?p=36218#36218
Art. 20
1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
2. Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani.
Ale, co więcej????
Link, który podałeś odnosi się do konkretnej sytuacji, w której zarząd nie został powołany żadną uchwałą, a sprawa dotyczy małej wspólnoty (do siedmiu lokali), w której mają odpowiednie zastosowanie przepisy k.c. i k.p.c.
Same oświadczenia woli są tak samo ważne w małej i w dużej wspólnocie, ale procedurę postępowania dla sprawowania zarządu w dużej wspólnocie określa uowl.
Ponieważ sprawa rezygnacji z zarządu nie jest uregulowana w uwl, dlatego w tej sprawie obowiązują przepisy kodeksu cywilnego o oświadczeniu woli, zgodnie z art. 1.2 uwl, który zacytowałem.
Ustawa o własności lokali nie jest jedynym aktem prawnym, obowiązującym współwłaścicieli we wspólnotach mieszkaniowych.
Nie ma co nad tym deliberować.
Hipotetyczna sytuacja: członek jednoosobowego zarządu pobiera wynagrodzenie i rezygnuje, choć nie ma "ważnej przyczyny" (nigdzie nie wyjeżdża, pracę miał i ma nadal, wszyscy jego krewni żyją) - po prostu nie chce już tym się zajmować.
Nie ma zawartej żadnej umowy ze wspólnotą. Składa rezygnację, informując o tym na piśmie wszystkich współwłaścicieli i proponując zwołanie zebrania w celu powołania nowego zarządu.
Zebranie nie dochodzi do skutku lub nie podejmuje uchwały o wyborze nowego zarządu. Brak zarządu może spowodować straty wspólnoty.
Jak ten człowiek może się uwolnić od niechcianej funkcji?
Zarówno samo powołanie i jak odwołanie np. z powodu rezygnacji członków zarządu we wspólnocie mieszkaniowej odbywa się w wyniku oświadczenia woli.
Jak już zostało tutaj powiedziane, nikt nikogo nie może zmusić do pracy w zarządzie, a więc i sam wybór (czyli formalne powołanie uchwałą wspólnoty) odbywa się również po oświadczeniu woli osoby, która zgadza się być członkiem zarządu.
Oświadczenie woli może być w formie ustnej lub pisemnej.
W przypadku wyboru na członka zarządu, gdy odbywa się to na zebraniu wspólnoty, ów kandydat składa wobec zebranych ustne oświadczenie woli, że zgadza się zostać członkiem zarządu. Następnie wspólnota podejmuje uchwałę o wyborze tej osoby na członka zarządu, zgodnie z art. 20 uowol.
W przypadku rezygnacji, złożonej na piśmie lub ustnie, mamy do czynienia z sytuacją identyczną jak przy wyborze - tu też następuje oświadczenie woli, po którym wspólnota odwołuje uchwałą dotychczasowego członka zarządu, a przyczyną tegoż odwołania jest złożona rezygnacja (np. na piśmie, bo może być ustna w obecności większości właścicieli).
Powołanie i odwołanie członka zarządu uchwałą jest formalnym wymogiem, który nakłada uowl na wspólnotę.
Ależ dotyczy i to w sposób oczywisty, wynikający z faktu samego oświadczenia woli składanego zarówno przy wyborze jak i przy odwołaniu z pełnionej funkcji.
Artykuł 20 uowl jest podstawą przy powoływaniu i odwoływaniu zarządu, bez względu na przesłanki dotyczące tej decyzji.
A, czy sprawa "wstąpienia" do zarządu jest uregulowana przez uwl??? Również nie. Choć samo powołanie odbywa się uchwałą (formalność), to jednak nie może odbyć się bez woli i zgody zainteresowanego.
Natomiast w wypadku, gdy wspólnota jest niezadowolona z pracy takiego członka, może z niego zrezygnować i odwołać uchwałą, co już nie wymaga jego oświadczenia woli i zgody, na tę czynność.
Czy uważasz, że musisz mi to tłumaczyć?
Właśnie dlatego, że uowl nie jest jedynym aktem prawnym obowiązującym właścicieli, nie można wybrać członków zarządu na siłę i wbrew woli zainteresowanych.
Wydaje się, że jesteśmy na forum dyskusyjnym.......... Czy Ktoś tutaj też ustala jedynie obowiązujące racje????
Zgadzam się z poglądem, że rezygnacja to jednostronna czynność prawna i do jej skuteczności nie wymaga się przyjęcia.
To wszystko, co mam do powiedzenia w tej sprawie.
W piśmiennictwie jednolity jest pogląd, że nie wymaga dla swej skuteczności podjęcia uchwały przez wspólnotę.
Pomocne piśmiennctwo:
" Wydaje się, że dopuszczalne jest zrzeczenie się członkostwa w zarządzie wspólnoty mieszkaniowej. Rezygnacja członka zarządu z pełnionej funkcji odnosiłaby skutek ex nunc. Jak na ogół przyjmuje się w doktrynie do stosunku członkostwa w zarządzie w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy prawa cywilnego dotyczące zlecenia ( art. 734 - 751 k.c.). Stosownie do treści art. 746 par. 2 KC zrzeczenie się członkostwa w zarządzie wymaga wypowiedzenia, które może byc dokonane w każdym czasie. ..Wypowiedzenie wywiera skutki prawne, gdy doszło do adresata w taki sposób, że mógł zapoznac się z jego treścią (art. 61 KC)."
Własnośc lokali. Komentarz. R.Strzelczyk, A. Turlej, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2007, s. 362.
Ten zapis mówi o sytuacji, co może zrobić wspólnota jeżeli Zarząd jej nie odpowiada i chce się go pozbyć.
Inną sytuacją jest, jeżeli to członek Zarządu sam rezygnuje - wtedy nie mówimy o jego odwołaniu przez wspólnotę, bo to po prostu nie jest potrzebne, tak samo jak nie ma obowiązku formalnego przyjęcia rezygnacji. Rezygnujący składa oświadczenie woli i wystarczy, że o tym poinformuje właścicieli lub Zarząd (który właścicieli reprezentuje).
czy Wspolnota(duza) moze faktycznie pozostawac bez Zarzadu?
Stan faktyczny: Zarzad zostaje odwolany ale nie wybrano nowego. Czy nie jest tak ,iz do momentu wybrania nowego Zarzadu stary wykonuje swoja funkcje?
Zgodnie z uwl duza WM musi posiadac Zarzad? U nas mamy akurat taka luke i spor kto podejmuje konieczne decyzje do czasu wyboru nowgo Zarzadu.
"1. Jeżeli zarząd nie został powołany lub pomimo powołania nie wypełnia swoich obowiązków albo narusza zasady prawidłowej gospodarki, każdy właściciel lokalu może żądać ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd, który określi zakres jego uprawnień oraz należne mu wynagrodzenie. Sąd odwoła zarządcę, gdy ustaną przyczyny jego powołania.
2.Jeżeli w terminie dwóch lat od dnia wyodrębnienia własności pierwszego lokalu w nieruchomości, w której liczba lokali wyodrębnionych oraz niewyodrębnionych jest większa niż siedem, właściciele lokali nie dokonają wyboru zarządu ani nie powierzą zarządu nieruchomością wspólną w umowie zawartej w formie aktu notarialnego, to ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd może żądać także dotychczasowy zarządca nieruchomości, który sprawował zarząd nieruchomością w dniu, w którym wyodrębniono własność pierwszego lokalu, i kontynuował zarząd tą nieruchomością przez okres co najmniej dwóch lat".
Pamiętajmy, że uowl nie reguluje kwestii zarządcy przymusowego, dlatego należy się posiłkować przepisami kodeksu postępowania cywilnego:
[align=center]Rozdział 3. Zarząd związany ze współwłasnością i użytkowaniem [/align]
Art. 611. [/b]Zarządca nieruchomości ustanowiony na podstawie art. 203 i 269 § 1 Kodeksu cywilnego obowiązany jest niezwłocznie zgłosić wniosek o ujawnienie zarządu w księdze wieczystej lub w zbiorze dokumentów.
Art. 612. § 1. Od chwili ustanowienia zarządcy współwłaściciele lub użytkownik mogą używać rzeczy tylko o tyle, o ile nie przeszkadza to wykonywaniu zarządu. Na wniosek innego współwłaściciela lub zarządcy współwłaściciel lub użytkownik może być pozbawiony używania rzeczy, jeżeli przeszkadza zarządcy w wykonywaniu czynności.
§ 2. Na postanowienie sądu przysługuje zażalenie.
Art. 613. § 1. Nadwyżkę dochodów po pokryciu wydatków wypłaca się współwłaścicielom lub użytkownikom w terminach przez sąd określonych.
§ 2. Sąd może postanowić, aby zarządca wydawał współwłaścicielom nadwyżkę dochodów w naturze.
Art. 614. Sąd uchyli zarząd, gdy odpadnie podstawa dalszego jego trwania.
Art. 615. Jeżeli powyższe przepisy nie stanowią inaczej, do wyznaczenia zarządcy i sprawowania zarządu stosuje się odpowiednio przepisy o zarządzie w toku egzekucji z nieruchomości.
Art. 616. Z wyjątkiem spraw przewidzianych w art. 199, 201 i 202 Kodeksu cywilnego, jak również spraw dotyczących powołania i odwołania zarządcy, wyznaczenie rozprawy zależy od uznania sądu.
na co czekasz składaj wniosek op ustanowienie Zarządcy Przymusowego
Państwo bez rządu może funkcjonować choć "nierządem stoi" to i wspólnota bez zarządu tym bardziej może.
A kto zmusi "starych" członków zarządu do pracowania? Nie ma takiej siły?
Wspólnota nie pozbywa się (nie traci) zarządu nagle, bez powodu jak piorun strzelił tylko taka sytuacja dojrzewa i jest czas na przygotowanie następców a nawet gdy jest to niespodzianką dla właścicieli nie ma problemu tak jak w waszej sytuacji aby w trybie pilnym, nagłym zwołać zebranie (ktokolwiek) i wybrać nowy zarząd kończąc ewentualnie głosowanie obiegiem.
Występowanie o zarząd przymusowy to ostatnia rzecz, jakiej nie ośmielam się doradzać nawet.
Jak zarząd rezygnuje, to uchwała "odwołująca" nie jest potrzebna.
Wspólnota wtedy powołuje nowych członków zarządu. A jak nie powołuje, to dość długo sam administrator wystarczy.
...zwłaszcza do regulowania zobowiązań wspólnoty wobec dostawców usług...:bigsmile::bigsmile::bigsmile: pełna sielanka ...