wspólnota mieszkaniowa a podatek VAT

dawciu100dawciu100 Użytkownik
edytowano kwietnia 2011 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam, od niedawna pracuje jak księgowy w administracji i w związku z artykułem, który przeczytałem niedawno na stronie zarzadca.pl, mam takie pytanko jak ten temat wygląda u Państwa?? Czy naliczacie VAT od czynszów?? My do tej pory nie naliczaliśmy VAT, ale czytając treść tego wyroku, zastanawiamy się co dalej robić?

"Jak podaje Gazeta Prawna, 10 marca br. zapadł wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. akt: I FSK 423/10), w którym orzeczono, że wspólnota mieszkaniowa udostępniająca media do odrębnych lokali jest podatnikiem podatku VAT. Oznacza to, m.in. że może wystawiać właścicielom faktury z tytułu tych dostaw, jak i odliczać podatek naliczony.

Taka interpretacja przepisów ma bardzo duże znaczenie dla właścicicieli lokali użytkowych, ponieważ umożliwia im odzyskanie podatku VAT naliczanego przez dostawców z tytułu sprzedaży ciepła, czy doprowadzania wody, w ten sposób w skali roku można zaoszczędzić nawet kilkaset złotych. Dotychczasowe interpretacje przepisów stosowane przez organy podatkowe wykluczały taką możliwość w sytuacji, gdy wspólnota mieszkaniowa występowała jako pośrednik w dostarczaniu mediów. Zgodnie z nimi wspólnota mieszkaniowa, mimo że obciążana przez dostawcę fakturą VAT - nie mogła wystawić faktur właścicielom. NSA orzekł jednak odmiennie uznając, że w takiej sytuacji dokonuje świadczenia usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług i ma obowiązek wystawić fakturę od czynności na żądanie właściciela.

Podkreślenia wymaga, że nie jest to pierwsze takie orzeczenie, już wcześniej w wyroku z dnia 21 lipca 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w sprawe o sygnaturze I SA/Bk 245/10 zaprezentował identyczny pogląd.

Powyższe świadczy o tym, że nastąpił zwrot w wykładni przepisów i dotychczasowe interpretacje, z których wynika, iż wspólnota nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie pobierania opłat od swoich członków z tytułu dostaw mediów do poszczególnych lokali (tzw. refaktury) utracił swą aktualność."

pozdrawiam serdecznie

Komentarze

  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Sąd sądem, a fiskus wie swoje. Wg niego nie jest to sprzedaż tylko rozliczenia między właścicielami.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano kwietnia 2011
    Wystąpcie Państwo o interpretację przepisów, wtedy można się do sądu (NSA) odwołać.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    Ja nie wiem czy nastapił taki zwrot. Taka interpretacja istniała już od 2008(9) roku.
    Omówienie sprawy o ktorej pisze dawciu100 jest w "Rz" w artykule:
    Koszty zużycia mediów nie obciążają wspólnoty
    Mateusz Maj 16-03-2011
    We fragmencie zwracam uwagę (wytłuściłem) na rozdzielenie dwóch rodzajów opłat (koszty zarządu i opłaty za lokal) co pokrywa się z innym orzeczeniem NSA przytoczonym w drugim cytacie.

    "...wspólnoty. Pobierają one od właścicieli lokali opłaty na pokrycie wydatków związanych z zarządem częścią wspólną oraz zaliczki na media dostarczane do mieszkań...Sprawa rozpatrzona przez NSA dotyczyła interpretacji indywidualnej. Minister potraktował w niej wszystkie wpłaty otrzymywane przez wspólnotę jako kwoty, o których mowa w art. 15 ustawy. Zdaniem fiskusa zużycie mediów ma charakter wewnętrzny, wspólnota nie świadczy więc usług na rzecz podmiotów trzecich. Nie może więc wystawiać faktur, gdyż nie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (DzU z 2004 r. nr 54, poz. 535)...Z tym stanowiskiem nie zgodził się NSA. – Końcowym odbiorcą mediów są właściciele lokali, a nie wspólnota mieszkaniowa– stwierdził sąd. – Wspólnoty zawierają umowy z dostawcami, ale faktycznymi odbiorcami ich usług są członkowie wspólnot, a nie one same – uzasadnił sąd. Zgodnie z orzeczeniem można refakturować nabywane na rzecz właścicieli media. Odmienna sytuacja występuje w wypadku opłat za zarząd częścią wspólną, co wyraźnie zaznaczył NSA..." - http://www.rp.pl/artykul/169125,627009-Wspolnota-moze-refakturowac-koszty-mediow.html


    „..środki uiszczone z tytułu wpłat dokonanych przez właścicieli poszczególnych lokali na utrzymanie tych lokali (zapłata za media) nie są zaliczkami w rozumieniu art. 15 ust.1 ustawy o własności lokali. W tym znaczeniu wydatki ponoszone przez właścicieli lokali na zakup mediów do ich lokali nie są "partycypacją w kosztach Wspólnoty Mieszkaniowej przez jej członków"..." - wyrok NSA z dnia 20 marca 2009 roku, sygn. akt: I FSK 88/08

    Wniosek: nie wszystko co wpłacają właściciele (zaliczki) to są koszty zarządu i nie wszystko można refakturować.
    Z powyższym wnioskiem koresponduje inny mój wniosek (z którym większość dyskutantów nie zgadza się), że nie wszystko co wpłacają właściciele (zaliczki) podlega windykacji na zasadzie art. 15 UoWL.
    Komentarz edytowany timber
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [code]Interpelacja nr 17766 do ministra finansów w sprawie sposobu naliczania podatku VAT w związku z rozliczeniami za dostawę mediów przez najemców lokali komunalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych

    Szanowny Panie Ministrze!

    Umowy o dostawę mediów do budynków wspólnot mieszkaniowych zawarte są przez wspólnoty, a w związku z tym faktury VAT za dostawę mediów wystawiane są na wspólnoty. Z kolei na pokrycie kosztów związanych z udziałem gminy we wspólnotach, np. ZGM w Bielsku-Białej wpłaca miesięczne zaliczki. W skład zaliczek wchodzą opłaty na pokrycie kosztów eksploatacji i wynagrodzenia dla zarządcy oraz zaliczki na koszty mediów dostarczanych do lokali komunalnych (mieszkalnych i użytkowych) stanowiących własność gminy.

    W Bielsku-Białej prawie wszystkie wspólnoty mieszkaniowe z udziałem gminy nie są płatnikiem podatku VAT – zwolnienie podmiotowe ze względu na nieprzekraczanie limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia wymienionego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). Wspólnoty nie mogą zatem odliczyć naliczonego przez dostawców mediów podatku VAT (7% dla zimnej wody i odprowadzenia ścieków i 22% dla centralnego ogrzewania sieciowego i z kotłowni lokalnych – koszty zakupu gazu).

    Zgodnie z pismem ministra finansów z dnia 23.12.2003 r., które zostało wydane w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, czyli będącym urzędową interpretacją ustawy o VAT, zaliczki wpłacane przez członków wspólnoty mieszkaniowej na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku VAT. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej wspólnoty mieszkaniowej przez jej członków.

    Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług na rzecz samych siebie (również jeżeli dotyczy to wyodrębnionych lokali, a nie części wspólnej) poprzez zapłatę zaliczek (kwot) z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem własnych lokali, np. z tytułu opłat za ciepłą wodę lub ogrzewanie. W przypadku gdy stroną umowy o dostawę mediów jest wspólnota mieszkaniowa, tym samym „brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami”. Na gruncie tej interpretacji ukształtowała się praktyka, że wspólnoty mieszkaniowe, obciążając członków wspólnoty kosztami mediów, na potwierdzenie tych rozliczeń wystawiają rachunki lub noty księgowe. Taka sytuacja powoduje jednak, że przerwany zostaje „łańcuszek” podmiotów odliczających podatek naliczony w fakturach zakupu i naliczających podatek należny od sprzedaży tych usług. W przypadku członków wspólnoty nieprowadzących działalności gospodarczej nie ma to znaczenia, ponieważ stanowią oni końcowego odbiorcę, który zgodnie z założeniami podatku pośredniego winien ponosić ciężar tego podatku. ZGM reprezentujący gminę, jako jednego z właścicieli, będący równocześnie podatnikiem podatku VAT, dokonuje dalszej odsprzedaży mediów dla najemców lokali komunalnych, co powoduje naliczenie podatku VAT zwiększającego obciążenia najemców.

    W przypadku rozliczania przez wspólnoty mediów na właścicieli poszczególnych lokali (w tym gminę – ZGM) zobowiązane są one rozliczyć na nich koszty dostawy mediów wg ceny brutto za dany czynnik. ZGM, rozliczając na najemców ww. koszty, dokonuje zgodnie z art. 29 ust. 1, art. 5 ust. 1, art. 7 ust 1, art. 8 ust 1 oraz art. 17 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) sprzedaży dostarczonych mediów na rzecz najemców, a jako płatnik podatku VAT jest zobligowany do naliczenia przedmiotowego podatku. Gmina (ZGM), jako członek wspólnot mieszkaniowych, nie może zatem odliczyć podatku VAT naliczonego na rzecz wspólnoty mieszkaniowej za dostawę mediów przez ich dostawców. Oznacza to, że nabywa media po innej stawce netto niż wspólnota mieszkaniowa, gdyż w opisywanej sytuacji kwota brutto za dostarczone media do wspólnoty mieszkaniowej stanowi dla gminy (ZGM), w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę netto.

    Ilustruje to poniższy przykład:

    Wspólnota nabywa wodę (VAT 7%) na potrzeby właścicieli lokali za 200 zł netto, kwota brutto wynosi zatem 214 zł. Na właścicieli rozliczana jest kwota brutto. Zakładamy, że na gminę przypada połowa tej kwoty, tj. 107 zł. Gmina dokonuje rozliczenia tej kwoty na najemców (dokonuje sprzedaży – obrót) i nalicza podatek VAT od kwoty 107 zł. W konsekwencji najemcy płacą 114,49 zł.

    Chcąc przeciwdziałać takiej sytuacji, w wystąpieniu o interpretację przepisów ZGM zajął stanowisko, że aby zachować neutralny charakter podatku VAT, sprzedaż mediów we wspólnocie mieszkaniowej winna być w rozliczeniach podatkowych poza obrotem VAT. W wydanej 20.03.2008 r. przez dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (działającego z upoważnienia ministra finansów) interpretacji uznano stanowisko ZGM jako nieprawidłowe, uważając, że wydatki na media „są świadczeniem należnym wynajmującemu z tytułu umowy najmu lokali, a nie z tytułu odsprzedaży mediów” (tzw. jednorodność świadczenia usługi najmu). Korzystając z przepisów Ordynacji podatkowej, ZGM wystąpił do dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa, powołując się na zapisy dyrektywy 2006/1112/WE Rady Unii Europejskiej (poprzednio VI dyrektywy VAT Rady UE).

    Odpowiadając na zarzuty, dyrektor izby skarbowej podtrzymał swoje stanowisko przedstawione w wydanej wcześniej interpretacji.

    W czerwcu 2008 r. ZGM złożył skargę na wydaną interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, wnosząc o uchylenie zaskarżonej interpretacji w całości w związku z jej niezgodnością z przedstawionymi powyżej przepisami Unii Europejskiej sankcjonującymi istnienie refakturowania kosztów mediów oraz niezgodności z przepisami ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego i wyrokiem ETS w zakresie kompleksowości usług.

    Złożona skarga przekazana została do rozpatrzenia zgodnie z właściwością miejscową sądów do WSA w Gliwicach. W wyroku wydanym 19.01.2009 r. WSA uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną, zarzucając dyrektorowi Izby Skarbowej w Katowicach naruszenie przepisów w zakresie terminowości udzielenia odpowiedzi. W maju 2009 r. pełnomocnik ministra finansów wniósł do WSA w Gliwicach skargę kasacyjną.

    Równolegle z wystąpieniem o interpretację przez ZGM z identycznym pytaniem zwrócił się do Komunalnego Zakładu Gospodarki Miejskiej w Katowicach. W związku z tym, że biuro Krajowej Informacji Podatkowej znajduje się w Bielsku-Białej, odpowiedź na wniosek jest identyczna, jak dla ZGM. Odpowiedzi na wniosek KZGM z 11.01.2008 r. udzielono 31.03.2008 r., czyli z zachowaniem przewidzianego w prawie terminu. WSA w Gliwicach, orzekając w sprawie z powództwa KZGM w Katowicach, w którym odwołano się od decyzji dyrektora izby skarbowej, odniósł się do sprawy, rozpatrując argumenty pod względem merytorycznym. W wydanym wyroku sąd orzekł, „że świadczenia odsprzedaży dostawy towarów i świadczenia usług związanych z udostępnieniem mediów przez stronę skarżącą najemcom lokali nie mogą być uznane za element świadczenia jednolitego, jakim jest świadczenie najmu”.

    Odnosząc się do kwestii braku możliwości odliczania przez gminę mediów we wspólnocie, WSA stwierdził, że jest to tylko przeszkoda faktyczna, a nie prawna. Oznacza to, że aby ten problem rozwiązać, wspólnoty mieszkaniowe winny zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT. Jak bowiem WSA zauważył, „ustawowego obowiązku ponoszenia przez wspólnotę mieszkaniową kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie można rozciągać także na lokale”.

    Zdaniem sądu dostawa mediów do lokali członków wspólnoty winna stanowić przedmiot opodatkowania VAT jako sprzedaż usług. Jest to stanowisko odmienne od prezentowanego stanowiska ministra finansów.

    W dniu 29.06.2010 r. NSA rozpatrzył skargę kasacyjną ministra finansów sygn. IFSK 11950/09 (w sprawie z wniosku ZGM). NSA uchylił wyrok WSA z dnia 19.01.2009 r. i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA w Gliwicach celem merytorycznego rozstrzygnięcia sporu. W uzasadnieniu ustnym NSA wskazał, iż w dniu 14.12.2009 r. NSA w składzie 7 sędziów podjął uchwałę II FPS 7/09, w myśl której do 3-miesięcznego okresu na wydanie interpretacji podatkowej nie wlicza się czasu doręczenia. Wyrok wraz z pisemnym uzasadnieniem zostanie doręczony ZGM z urzędu. W tym samym dniu NSA rozpatrzył skargę kasacyjną ministra finansów od wyroku WSA w Gliwicach z dnia 26.01.2009 r. w sprawie pisemnej indywidualnej decyzji podatkowej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego obciążania najemców lokali gminnych opłatami za media, o którą wystąpił Komunalny Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Katowicach – decyzji bliźniaczej jak w przypadku ZGM w Bielsku-Białej.

    WSA rozpatrzył powyższą sprawę merytorycznie, uznając, że:

    a) nie można należności z tytułu mediów doliczać do usługi najmu – czynsz i opłaty za media nie są świadczeniem jednorodnym; są to dwa odrębne świadczenia w ramach usług opodatkowane stawkami właściwymi dla danej usługi,
    b) na linii właściciel – najemca ma miejsce świadczenie usługi dostarczania mediów, a nie dostawa mediów (dostawa występuje na etapie dostawca - wspólnota mieszkaniowa),
    c) należności można refakturować, gdyż podatek należny z tytułu usługi dostarczania najemcom mediów może zostać obniżony o podatek naliczony na fakturze wystawionej przez wspólnotę, bowiem wspólnota mieszkaniowa może i powinna zarejestrować się jako podatnik VAT.

    Zdaniem WSA zgłoszenie się wspólnoty jako podatnika VAT rozwiązałoby problem podwójnego opodatkowania. Fakt, że wspólnoty nie są płatnikami VAT, jest zatem problemem praktycznym, a nie prawnym.

    Od tego wyroku minister finansów wniósł skargę kasacyjną. W dniu 29.06.2010 r. NSA zawiesił postępowanie w tej sprawie do czasu rozpoznania w składzie 7 sędziów pytania prawnego – zagadnienie prawne I FPS 3/10.

    Zagadnienie to dotyczy co prawda usługi leasingu, niemniej jednak NSA uznał, że pewne elementy wykładni co do podstawy opodatkowania dot. jednorodności świadczenia mogą rzutować na rozstrzygnięcie w sprawie KZGM w Katowicach.

    Reasumując, ZGM w Bielsku-Białej musi oczekiwać na ponowne rozpatrzenie sprawy przez WSA w Gliwicach, który może zawiesić postępowanie do czasu rozpatrzenia pytania prawnego przez NSA w składzie 7 sędziów lub rozpoznać sprawę merytorycznie, a wtedy minister finansów może ponownie złożyć skargę kasacyjną. Dalsze ponowne postępowanie przed NSA będzie zależeć od tego, czy powyższe pytanie prawne zostanie do tego czasu rozstrzygnięte.

    W sprawie refakturowania mediów we wspólnocie mieszkaniowej orzekały również inne sądy, rozpoczynając nową linię orzecznictwa bazującą na przepisach unijnych. I tak WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 02.10.2007 r. (sygn. akt I SA Go 68/07) zauważył, że „należy wyraźnie rozróżnić dwa rodzaje obowiązków członków wspólnoty mieszkaniowej: jedne związane z nieruchomością wspólna, a zatem stricte z byciem członkiem określonej wspólnoty, i drugie związane li tylko z odrębną własnością lokalu”.

    W drugim przypadku wydatki ponoszone przez właścicieli lokali na zakup mediów do poszczególnych lokali nie są zaliczkami w rozumieniu art. 15 ustawy o własności lokali.

    W wyroku WSA w Warszawie z 09.02.2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 1391/09) zgodził się z argumentami wyroku cytowanego powyżej, dodając, że „wspólnota tylko pośredniczy przy zakupie mediów i rozliczając ten zakup na poszczególne lokale, w rzeczywistości dokonuje odsprzedaży”. Kwestia mediów rozliczanych przez wspólnoty mieszkaniowe znalazła również rozstrzygnięcie w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, który w wyroku z 20.03.2009 r. (sygn. akt I FSK 88/08) orzekł, że „zakup przez wspólnotę usług odprowadzenia nieczystości, wywozu śmieci czy dostarczania wody i służących zaspokajaniu indywidualnych potrzeb każdego z członków wspólnoty powinien być refakturowany na członków wspólnoty ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług”.

    Warto zwrócić uwagę, że NSA w swoim wyroku odwołuje się nie tylko do przepisów ustaw podatkowych, ale również bezpośrednio do ustawy o własności lokali z dnia 24.06.1994 r. (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903) – art. 13 ust. 1 i art. 14 pkt 2 – i jednoznacznie wskazuje na fakt, że obrotem nie są objęte wyłącznie media dostarczane do części wspólnych.
    [...]
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    Odnośnie do możliwości rozwiązania problemu „podwójnego” podatku VATmożna wskazać na następujące podstawowe (systemowe) rozwiązania: 
    
    1. Przyjęcie uregulowań prawnych, które ostatecznie uregulowałyby kwestie rozliczeń pomiędzy wspólnota mieszkaniową a właścicielem lokalu – jej członkiem – oraz pomiędzy właścicielem lokalu a najemcą. Zgodnie z cyt. pismem ministra finansów pomiędzy wspólnotą a jej członkami nie występuje obrót, inaczej zapatruje się na to zagadnienie wspomniana powyżej nowa linia orzecznictwa sądów administracyjnych. Przy przyjęciu pierwszego stanowiska należy w sposób wyraźny wykluczyć możliwość naliczania „podwójnego” podatku VAT w przypadku rozliczania mediów przez właściciela – członka wspólnoty – na najemcę. Przy drugiej możliwości należałoby ją wyraźnie zaakcentować w przepisach prawa, gdyż, jak wspomniano, wspólnoty przyjmują odmienną praktykę w oparciu o stanowisko ministra finansów. 
    
    2. Rezygnacja przez wspólnoty ze zwolnienia i zarejestrowanie jako czynnych podatników VAT – jest to rozwiązanie problemu tylko przy przyjęciu stanowiska, że media dostarczane do lokali stanowią obrót. Równocześnie wspólnoty starają się unikać zgłaszania się jako czynnych podatników VAT, gdyż wiąże się to z koniecznością prowadzenia przez nie pełnej księgowości zamiast, jak obecnie, uproszczonej. Stąd też możliwości nakłonienia wspólnot mieszkaniowych do dobrowolnej rezygnacji ze zwolnienia są ograniczone, równocześnie większościowy właściciel, którym często jest gmina, może zostać przegłosowany przez pozostałych właścicieli, jeśli dojdzie do zmiany trybu głosowania – nie wg wysokości udziałów, lecz wg liczby właścicieli – art. 23 ustawy o własności lokali. 
    
    Istnieją także inne możliwości rozwiązania przedmiotowego problemu, zaznaczyć jednak należy, że są to rozwiązania indywidualne, które mogą zastosować poszczególne gminy w miarę posiadanych możliwości i uwarunkowań lokalnych: 
    
    1. Zawarcie umów o dostawy mediów bezpośrednio z najemcami lokali przez dostawców – wg analiz i uzgodnień przeprowadzonych przez ZGM z dostawcami nie ma takiej możliwości w przypadku dostaw ciepła do budynku w oparciu o ustawę Prawo energetyczne z 10.04.1997 r. (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625), podobnie z dostawą gazu do celów centralnego ogrzewania (jeden punkt odbioru dostarczanego medium – wspólny kocioł c.o.). Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę istnieje teoretyczna możliwość zawarcia indywidualnych umów z najemcami, wymaga to jednak spełnienia dodatkowych wymagań technicznych. 
    
    2. Odprowadzanie należnego „podwójnego” podatku VAT z własnych środków przez gminy lub ich jednostki. Należy jednak wyraźnie zastrzec, że rozwiązanie to (jakkolwiek pojawiające się w niektórych gminach na terenie kraju) może być kwestionowane na gruncie ustawy o finansach publicznych. 
    
    3. Zawarcie umów o dostawę mediów do budynków wspólnot przez odrębne, będące czynnymi podatnikami podatku VAT, podmioty (przeważnie spółki prawa handlowego), które wówczas mogłyby sprzedawać media właścicielom lokali. Byłby to wówczas obrót nieprzerywający „łańcuszka” VAT i właściciele, sprzedając media najemcy, mogliby odliczać podatek VAT. Nadmienić jednak należy, że istnienie takich podmiotów zależy w dużej mierze o uwarunkowań lokalnych i nie we wszystkich gminach takie podmioty mogłyby skutecznie funkcjonować. 
    
    4. Zawarcie umów trójstronnych pomiędzy gminą, wspólnotami a dostawcami mediów, w wyniku których cześć kosztów dostaw mediów byłaby fakturowana bezpośrednio na gminę. Zawarcie takich umów wymaga jednak zgodnej woli wszystkich stron, a dostawcy mediów w większości przypadków unikają zawierania takich umów, uzasadniając to brakiem możliwości prawnych lub problemami natury technicznej. 
    
    W związku z powyższym zwracam się z uprzejma prośbą do Pana Ministra o odpowiedź na pytania: 
    
    1. Czy Pan Minister zgadza się ze stanowiskiem, że najlepszym rozwiązaniem ww. sprawy byłyby odpowiednie zmiany ustawowe? 
    2. Czy Ministerstwo Finansów planuje nowelizację ustawową, która ureguluje przedstawioną problematykę? 
    3. Czy Pan Minister widzi inną możliwość rozwiązania tego problemu? 
    
    Z poważaniem 
    
    Posłanki Mirosława Nykiel i Bożenna Bukiewicz 
    
    Bielsko-Biała, dnia 2 sierpnia 2010 r.
    

    Odpowiedź
    Szanowny Panie Marszałku! 
    
    Nawiązując do przesłanej przy piśmie z dnia 25 sierpnia 2010 r., znak: SPS-023-17766/10, interpelacji pani Mirosławy Nykiel i pani Bożenny Bukiewicz, posłów na Sejm RP, wsprawie sposobu naliczania podatku VAT w związku z rozliczeniami za dostawę mediów przez najemców lokali komunalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych, uprzejmie informuję. 
    
    Kwestia rozliczeń dokonywanych przez wspólnoty mieszkaniowe jest obecnie analizowana przez Ministerstwo Finansów. 
    
    Na obecnym etapie brak jest w mojej opinii podstaw do podejmowania zmian o charakterze legislacyjnym. Istniejące rozwiązania w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) mają uzasadnienie w przepisach dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. 
    
    Natomiast w kwestii podjęcia działań o charakterze interpretacyjnym należy wskazać, że ewentualne działania w tym zakresie będą uzależnione od rozstrzygnięć podjętych przez Naczelny Sąd Administracyjny, o których wspomniano w interpelacji pań posłanek.
    
  • Opcje
    Andrzej_KAndrzej_K Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]Wystąpcie Państwo o interpretację przepisów, (...)

    Do kogo występuje się o taką interpretację?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    do dyrektora Izby Skarbowej w twoim województwie
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano maja 2012
    Ministerstwo finansów wydało taką oto broszurę:
    [b]BROSZURA INFORMACYJNA ROZLICZANIE PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG PRZEZ WSPÓLNOTY
    MIESZKANIOWE[/b]
    
    
    W Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z dnia 2 sierpnia 2011 r. Nr 6 pod poz. 27 została opublikowana interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2011 r. nr PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571, w kwestii rozliczeń podatku od towarów i usług przez wspólnoty mieszkaniowe. 
    
    Powyższa interpretacja została wydana przez Ministra Finansów w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, zgodnego z wypracowaną przez sądy administracyjne jednolitą linią orzeczniczą w kwestii sposobu dokonywania rozliczeń podatku od towarów i usług przez wspólnoty mieszkaniowe z tytułu nabywanych przez wspólnoty mieszkaniowe towarów i usług, składających się m.in. na tzw. media. 
    
    Przykładowymi orzeczeniami NSA rozstrzygającymi ww. zagadnienie, które zostały uwzględnione w interpretacji ogólnej są: wyrok z dnia 20 marca 2009 r., sygn. akt I FSK 88/08; wyrok z dnia 5 sierpnia 2010 r., sygn. akt I FSK 1343/09; wyrok z dnia 16 września 2010 r., sygn. akt I FSK 742/10; wyrok z dnia 2 grudnia 2010 r., sygn. akt I FSK 2038/09; wyrok z dnia 4 lutego 2011 r., sygn. akt I FSK 217/10. 
    
    Zaznaczyć przy tym należy, iż orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie rozliczeń czynności wykonywanych przez wspólnoty mieszkaniowe oparte jest m.in. o tezy wynikające z uchwały Sądu Najwyższego z dnia 21 grudnia 2007 r., sygn. akt III CZP 65/07. 
    
    Sąd Najwyższy stwierdził w ww. uchwale, iż: „Wspólnota mieszkaniowa, działając w ramach przyznanej jej zdolności prawnej, może nabywać prawa i obowiązki do własnego majątku”, jednocześnie nadając tej uchwale moc zasady prawnej. 
    
    W interpretacji ogólnej wskazano, iż wspólnota mieszkaniowa realizując wspólny interes 
    właścicieli występuje w odmiennych rolach: 
    
    1) w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną 
    oraz 
    
    2) w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli. 
    W pierwszym przypadku uiszczanie przez członków wspólnoty naleSności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT. 
    
    Natomiast w drugim przypadku, gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota -w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali -nabywa towary i usługi w swoim imieniu jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. W takiej sytuacji środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez wspólnotę towary i usługi. Zatem w odniesieniu do rozliczania wydatków związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali, ponoszonych m.in. z tytułu zakupu przez wspólnotę towarów i usług do tych lokali, zastosowanie znajdą przepisy o podatku od towarów i usług. 
    
    Wypracowana przez sądy linia orzecznicza uwzględniała konieczność zapewnienia realizacji zasady neutralności w tych wypadkach, co oznacza, Se ma ona znaczenie dla rozliczeń dotyczących lokali użytkowych lub lokali mieszkalnych wykorzystywanych na cele inne niż mieszkaniowe. 
    
    Z uwagi na to, że neutralność podatku nie zostaje naruszona w rozliczeniach lokali mieszkalnych uzasadnione stało się wprowadzenie regulacji zapewniających analogiczne skutki na gruncie podatku od towarów i usług dla członków wspólnoty mieszkaniowej, będących właścicielami lokali mieszkalnych, jak dla podmiotów wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT. 
    
    W tym celu Minister Finansów wydał w dniu 20 września 2011 r. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 22 września 2011 r. Nr 198, poz. 1174. 
    
    Zgodnie z § 1 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia z dnia 20 września 2011 r. wprowadzone zostało zwolnienie od podatku: 2-czynności związanych z utrzymaniem lokali mieszkalnych, wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, za które pobierane są opłaty, wykonywanych przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz właścicieli tych lokali, tworzących w określonej nieruchomości tę wspólnotę (§13 ust. 1 pkt 16a zmienianego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.) oraz -czynności wykonywanych przez wspólnotę mieszkaniową lub właścicieli lokali mieszkalnych tworzących w określonej nieruchomości wspólnotę mieszkaniową, na rzecz osób używających na podstawie innego tytułu prawnego niż prawo własności lokale należące do właścicieli tworzących tę wspólnotę mieszkaniową, za które pobierane są opłaty niezależne od właściciela w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266, z późn. zm.) lub opłaty pośrednie w rozumieniu ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 i z 2011 r. Dz. U. Nr 22, poz. 114), jeśli lokale te są wykorzystywane wyłącznie na cele mieszkaniowe (§13 ust. 1 pkt 16b zmienianego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.). 
    
    Na podstawie § 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2011 r. wskazane zwolnienia od podatku mogą być stosowane do czynności wykonanych w okresie od dnia 2 sierpnia 2011 r., tj. od dnia opublikowania w ww. Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów powyższej interpretacji ogólnej z dnia 21 czerwca 2011 r. 
    
    [b]ZWOLNIENIE PODMIOTOWE [/b]
    
    Wspólnota mieszkaniowa, tak jak i inni podatnicy podatku od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, na podstawie przepisów art. 113 ustawy o VAT. 
    
    Od dnia 1 stycznia 2011 r. limit obrotu uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku wynosi 150 000 zł (bez kwoty podatku) i dotyczy podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym tej kwoty. 
    
    W przypadku wspólnot mieszkaniowych rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT zwolnienie podmiotowe może znaleźć zastosowanie, jeśli przewidywana przez wspólnotę łączna wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 150 000 zł. 
    
    Do wartości tej nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Nie należy również w wartości tej uwzględniać obrotu z tytułu dokonanej przed dniem 2 sierpnia 2011 r. (data opublikowania interpretacji ogólnej) odsprzedaży właścicielom lokali towarów i usług nabywanych przez wspólnotę celem zaopatrzenia poszczególnych lokali. 
    
    Należy jednak pamiętać iż z momentem przekroczenia kwoty 150 000 zł (lub jej proporcji) traci moc zwolnienie podmiotowe od podatku, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. 
    
    [b]WAŻNE:[/b] 
    Dostawa wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, takich jak m.in. gaz ziemny przeznaczony do celów opałowych, nie stanowi czynności wyłączającej podatników z możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. Zatem wspólnota mieszkaniowa dokonująca odsprzedaży, np. gazu opałowego, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego. 
    
    [b]Podstawa prawna:[/b]
    art. 113 ust. 1, 2, 5, 9, 10, 13 ustawy o VAT
    
    
    [b]POWRÓT DO ZWOLNIENIA PODMIOTOWEGO [/b]
    
    Wspólnota mieszkaniowa, która utraciła prawo do zwolnienia podmiotowego od podatku lub zrezygnowała z tego zwolnienia, może nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utraciła prawo do zwolnienia lub zrezygnowała z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia. 
    Tym samym, jeśli wspólnota mieszkaniowa utraciła prawo do zwolnienia podmiotowego lub z niego zrezygnowała w trakcie roku 2011 może ponownie z niego skorzystać dopiero od roku 2013. 
    
    [b]Podstawa prawna: [/b]
    art. 113 ust. 11 ustawy o VAT 
    
    [b]ZWOLNIENIE PRZEDMIOTOWE [/b]
    
    Od dnia 22 września 2011 r., tzn. od dnia wejścia w Sycie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 
    20 września 2011 r., dokonywana przez wspólnotę mieszkaniową odsprzedaż towarów i świadczenie usług, związanych z utrzymaniem lokali mieszkalnych, na rzecz właścicieli lokali, tworzących tę wspólnotę, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Zwolnieniem zostały również objęte czynności wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz m.in. najemców lokali mieszkalnych, których właściciele należą do tej wspólnoty, za które pobierane są opłaty za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych. 
    Czynności te wykonywane w okresie od dnia 2 sierpnia 2011 r. również na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Finansów mogą z tego zwolnienia skorzystać. 
    
    [b]Uwaga: [/b]
    Powyższe zwolnienia dotyczą tylko towarów i usług związanych z lokalami mieszkalnymi wykorzystywanymi wyłącznie na cele mieszkaniowe. 
    
    [b]Podstawa prawna:[/b]
    §1 pkt 5 lit. a oraz § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 198, poz. 1174)
    
    
    
    [b]WYSTAWIANIE FAKTUR VAT[/b] 
    
    Czynni podatnicy VAT są obowiązani dokumentować całą sprzedaż fakturami VAT. 
    Od powyższej zasady ustawodawca przewidział wyjątek, zgodnie z którym podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Do wystawienia takich faktur będą obowiązani tylko i wyłącznie na żądanie tych osób. Zatem, co do zasady, wspólnoty mieszkaniowe zarejestrowane (zgodnie z art. 96 ustawy o VAT) jako podatnik VAT czynny nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT dokumentujących odsprzedaż towarów i usług na rzecz właścicieli lokali, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. 
    
    [b]Podstawa prawna: [/b]
    art. 106 ustawy o VAT oraz przepisy Rozdziału 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) 
    
    [b]EWIDENCJE [/b]
    
    Wspólnoty mieszkaniowe korzystające ze zwolnienia podmiotowego są obowiązane prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. 
    W przypadku natomiast podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku przedmiotowo ustawa o VAT nie nakłada obowiązku prowadzenia ewidencji dla celów tego podatku. 
    
    [b]Podstawa prawna: [/b]
    art. 109 ust. 1 i 3 ustawy o VAT 
    
    [b]WAŻNE: [/b]
    Wspólnoty mieszkaniowe w przypadku dokonywania odsprzedaży towarów i usług na rzecz właścicieli lokali korzystają do końca 2012 roku ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. 
    Podstawa prawna: 
    § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) oraz poz. 33 załącznika do tego rozporządzenia 
    
    [b]PRAWO DO ODLICZENIA PODATKU NALICZONEGO [/b]
    
    Czynnemu zarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest on związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym wspólnocie mieszkaniowej będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części, w jakiej podatek ten jest związany z czynnościami opodatkowanymi, np. odsprzedażą towarów i usług właścicielowi lokalu użytkowego czy usługą np. najmu powierzchni wspólnej na cele reklamowe. 
    [b]
    Podstawa prawna:[/b]
    art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 ustawy o VAT
    
  • Opcje
    MilaMila Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy wspólnota mieszkaniowa, która składa sie z lokali użytkowych i mieszkalnych ma obowiązek dla tych ostatnich stać się czynnym płatnikiem VAT i wystawiać faktury? Ale co ma być w treści faktur, media, czy wszystko, łącznie z funduszem remontowym i kosztami eksploatacji?
    Czy ww. Rozporządzenie nadal jest aktualne?
    Co z tym VAT-em dla lokali użytkowych?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Rozporządzenie obowiązuje. Wspólnota nie ma obowiązku rejestracji jako czynny płatnik Vat, o ile korzysta ze zwolnienia - co ma miejsce, gdy jej obrót usługami i towarami w danym roku obrachunkowym nie przekroczył kwoty 150 tys. zł. - chodzi wyłącznie o obrót, który nie dotyczy zaliczek uiszczanych na utrzymanie nieruchomości wspólnej (np. dochód z reklam, dostawy ciepła do lokali, wody, itd.).
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    abwehrstelle_breslauabwehrstelle_breslau Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy wspólnota mieszkaniowa, która składa sie z lokali użytkowych i mieszkalnych ma obowiązek...
    jw. wspólnotę mieszkaniową podobnie jak każdy inny podmiot obrotu gospodarczego obowiązuje art.113 ustawy VAT czyli obligatoryjnie jest ona zwolniona z podatku VAT do chwili przekroczenia pułapu 150 tys. zł w ciągu roku. Przy niższym obrocie, jak każdy inny podatnik może co najwyżej d o b r o w o l n i e zrezygnować z tego zwolnienia - innymi słowy w drodze uchwały może zdecydować o zameldowaniu się w US jako podatnik VAT czynny i następnie co miesiąc lub co kwartał, rozliczać i składać deklaracje podatkowe
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2014
    [cite] Zarządca:[/cite] gdy jej obrót usługami i towarami w danym roku obrachunkowym nie przekroczył kwoty 150 tys. zł. - chodzi wyłącznie o obrót, który nie dotyczy zaliczek uiszczanych na utrzymanie nieruchomości wspólnej (np. dochód z reklam, dostawy ciepła do lokali, wody, itd.).
    a skąd te rewelacje które wprowadzają w błąd ...

    tym sposobem każda WM 70 lokalowa mająca miejskie ogrzewanie i wodę powinna być Vatowcem , a tak nie jest ...
  • Opcje
    abwehrstelle_breslauabwehrstelle_breslau Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [quote]a skąd te rewelacje które wprowadzają w błąd ...[/quote]
    jak to skąd ?!?
    ze Świętokrzyskiej 12 :) ...głowili się i głowili nad wyrokami NSA w sprawie VAT i mediów we wspólnocie sprzecznymi z ich interpretacjami i gdzieś w połowie roku 2011 zmienili swoje podejście do sprawy o 180°. Ponieważ sprawa nie jest jednoznaczna i generalnie podmiot jakim jest WM słabo wpasowuje się w ustwę VAT (chociażby argument, na który zwróciłeś uwagę) dziobaki ze Świętokrzyskiej 12 wymyślili coś takiego, że dostawa mediów do lokali mieszkalnych w tej 70-cio lokalowej współnocie, podlega zwolnieniu od opodatkowania (czyli nie dochodzi to przekroczenia limitu 150tys z tego tytułu)

    ...tyle, że zapomnieli (albo udają, że go nie widzą) o poważnym mankamencie logicznym tego rozwiązania: otóż te same media na tej samej 70-cio lokalowej współnocie będą miały dwie różne stawki "ZW' - dla mieszkań i 8/23 dla lokali użytkowych - to normalne kuriozum! OSOBIŚCIE NIE ZNAM PODOBNYCH PRZYPADKÓW
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano kwietnia 2014
    [cite] abwehrstelle_breslau:[/cite] ...tyle, że zapomnieli (albo udają, że go nie widzą) o poważnym mankamencie logicznym tego rozwiązania: otóż te same media na tej samej 70-cio lokalowej współnocie będą miały dwie różne stawki "ZW' - dla mieszkań i 8/23 dla lokali użytkowych - to normalne kuriozum! OSOBIŚCIE NIE ZNAM PODOBNYCH PRZYPADKÓW
    a mnie się zdaje, że te dziobaki (I nie tylko ONE) nie wiedzą, że wspólnoty mieszkaniowe to trzeci podmiot w zarządzaniu nieruchomościami i starają się upchać WM do jednego wora z podmiotami prawa handlowego, byle wycisnąć jak najwięcej daniny ... a wspólnota mieszkaniowa jest szczególnym podmiotem istniejącym w czasoprzestrzeni - powinni powrócić do genezy czyli pierwszej wersji UoWL.

    Nie rozumiem dlaczego nie poprawia się UoWL w zakresie głosowań dotyczących garaży wielostanowiskowych - przyjmując, że to muszą być głosy stracone .... porażka
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] abwehrstelle_breslau:[/cite]
    Czy wspólnota mieszkaniowa, która składa sie z lokali użytkowych i mieszkalnych ma obowiązek...
    jw. wspólnotę mieszkaniową podobnie jak każdy inny podmiot obrotu gospodarczego obowiązuje art.113 ustawy VAT czyli obligatoryjnie jest ona zwolniona z podatku VAT do chwili przekroczenia pułapu 150 tys. zł w ciągu roku.

    Dla uściślenia - są takie usługi, w przypadku których to zwolnienie nie obowiązuje.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    Aga11Aga11 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy nadal obowiązuje rozporządzenie ministra z 2011r. w kwestii rozliczeń podatku od towarów i usług przez wspólnoty mieszkaniowe?
    Chodzi oczywiście o zwolnienie czynności wykonywanych przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz m.in. najemców lokali mieszkalnych, których właściciele należą do tej wspólnoty, za które pobierane są opłaty za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych.



    ZWOLNIENIE PRZEDMIOTOWE

    Od dnia 22 września 2011 r., tzn. od dnia wejścia w Sycie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2011 r., dokonywana przez wspólnotę mieszkaniową odsprzedaż towarów i świadczenie usług, związanych z utrzymaniem lokali mieszkalnych, na rzecz właścicieli lokali, tworzących tę wspólnotę, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Zwolnieniem zostały również objęte czynności wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz m.in. najemców lokali mieszkalnych, których właściciele należą do tej wspólnoty, za które pobierane są opłaty za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych.
    Czynności te wykonywane w okresie od dnia 2 sierpnia 2011 r. również na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Finansów mogą z tego zwolnienia skorzystać.

    Uwaga:
    Powyższe zwolnienia dotyczą tylko towarów i usług związanych z lokalami mieszkalnymi wykorzystywanymi wyłącznie na cele mieszkaniowe.

    Podstawa prawna:
    §1 pkt 5 lit. a oraz § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 198, poz. 1174)
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nic się nie zmieniło, wspólnoty nadal tego nie płacą.
  • Opcje
    aga71aga71 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W nawiązaniu do ostatniego artykułu http://www.zarzadca.pl/finanse-ksiegowosc/86-podatek-od-towarow-i-uslug-vat/2608-wspolnotom-coraz-trudniej-uciec-przed-vat-em -
    Z artykułu wynika, że pomimo tego, iż w dużej ok. 150 lokalowej WM jest tylko jeden lokal użytkowy to po przekroczeniu limitu 150 tys. z tyt. dostaw mediów do wszystkich lokali (149 mieszkalnych i 1 użytkowy) WM ma obowiązek zarejertować się jako czynny podatnik VAT. Jak to się ma do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2011 r. gdzie dostawa mediów do lokali mieszkalnych jest zwolniona z VAT.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Zwolnienie przedmiotowe pozostaje w mocy.
    Natomiast jego wysokość ma wpływ na to czy przysługuje nam kolejne zwolnienie - podmiotowe.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano maja 2015
    aga71 - powołujesz się na nieaktualne rozporządzenie (chociaż ono w tej kwestii akurat się nie zmieniło).
    W innym wątku pisałem:
    gecon:
    "...zaliczki na media, wnoszone na lokale wykorzystywane na cele mieszkaniowe będą stanowić dla wspólnoty mieszkaniowej obrót zwolniony przedmiotowo od VAT (§ 3 ust. 1 pkt 9 i 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień). § 13. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r..."
    https://twojeprawo.wordpress.com/2014/02/11/kiedy-wspolnota-mieszkaniowa-wystepuje-jako-podatnik-vat/
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    "Zwolnienia przedmiotowe wprowadzone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 września 2011 r. I tak, w myśl § 3 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2013 r., poz. 1722), zwalnia się od podatku czynności związane z utrzymaniem lokali mieszkalnych, wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, za które pobierane są opłaty, wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz właścicieli tych lokali, tworzących w określonej nieruchomości tę wspólnotę."

    http://www.zarzadca.pl/finanse-ksiegowosc/86-podatek-od-towarow-i-uslug-vat/2608-wspolnotom-coraz-trudniej-uciec-przed-vat-em -


    Zwolnienia przedmiotowe obecnie regulowane są rozporządzeniem z 2013 roku, o którym mowa w cytowanym powyżej artykule.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KowalKowal Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zachęcam wszystkich zainteresowanych do wnikliwego przeczytania IDIOTYZMÓW urzędnika z Katowic. Ale co się dziwić, budżet się nie dopina, więc min. Szczurek oczekuje od podwładnych urzędników inicjatywy. Opornych będzie zwalniał, no i znalazł się jeden "rozgrzany".
    Zarządca - dla Ciebie "autorytetem" jest portal Zarządca.pl. dla mnie nie. Nie wiemy kto napisał ten artykuł, bo jest anonimowy, a jest anonimowy bo autor powinien się wstydzić za to co tam wypisuje. Pośredniczenie w dostawie mediow to nie jest SPRZEDAŻ tych mediów., a WM nie jest płatnikiem podatku od odpłatnej sprzedaży, bo dokonuje tej "sprzedaży" (co jest nadużyciem autora) NIEODPLATNIE
    Co do wynaturzeń Pana Dyrektora z Katowic - jeden prawniczy bełkot, skąd oni ich biorą? On chyba sądzi że zwrot "wewnątrzwspólnotowy" oznacza Wspólnoty mIeszkaniowe"?Nsa pewno nie wie jak wygląda WM?
    Ale większym idiotyzmem popisali się zarządzający tą Wspólnotą Mieszkaniową, skoro kazali "lisowi kur pilnować".
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano maja 2015
    [cite] Kowal:[/cite]Zachęcam wszystkich zainteresowanych do wnikliwego przeczytania IDIOTYZMÓW urzędnika z Katowic.
    a co mnie to może obchodzić, ta wykładnia nie dotyczy mojej wspólnoty, więc dla mnie nie istnieje
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.