MAŁA WSPÓLNOTA MIESZKANIOWA

madak6cmadak6c Użytkownik
edytowano kwietnia 2011 w Zarządzanie Nieruchomościami
WITAM
MAM KILKA PYTAŃ ODNOŚCNIE MAŁEJ WM. OD MIESCIĄCA JESTEM NOWYM ZARZĄDCĄ W MAŁEJ WM I POPRZEDNI ZARZĄDCA ZŁOSIŁ WSPÓLNOTĘ DO URZĘDU SKARBOWEGO - SKŁADAŁ CO ROKU SPRAWOZDANIE CIT 8 - I ZAŁZYŁ KONTO BANKOWE. CHCIAŁBYM SIĘ ZORIENTOWAĆ CZY MAŁA WSPÓLNOTA MIESZKANIOWA MUSI MIEĆ KONTO BANKOWE I TAK WIĘKSZOŚĆ WŁAŚCICIELI PŁACIŁA ZARZĄDCY DO RĘKI TZN 4 RODZINY Z 5. JEDNA ROBIŁA WPŁATY NA KONTO ALE TERAZ TEŻ MI ZAPŁACIŁA OSOBIŚCIE. PROWADZĘ WŁASNY ZESZYT WPŁAT ZA MIESZKANIE. KONTO BANKOWE KOSZTUJE NAS MIESIĘCZNIE 29 ZŁ ROCZNIE WYCHODZI BARDZO DUŻO. I CZY MUSZĘ SKŁADAĆ CIT 8 DO URZĘDU SKORO NIE MAMY ZADNYCH DOCHODÓW TZN Z REKLAMY, WYNAJMU ITP. CZY MOŻNA WYREJESTROWAĆ WSPÓLNOTĘ Z URZĘDU SKARBOWEGO I JAK TO ZROBIĆ ZEBY NIE MUSIEĆ SIĘ NIEPOTRZEBNIE ROZLICZAĆ

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    Zamiast "krzyczeć" ( bo duże litery na forum to oznaczają - netykieta) napisz spokojnie o co ci chodzi.

    Profesjonalista - zarządca zawsze tak będzie postępował, że zacznie od rejestracji wspólnoty w GUSie i US
    oraz założy konto bankowe dla wspólnoty by nie być posądzonym / pozwanym o przywłaszczenie kasy właścicieli lokali oraz działania na szkodę wspólnoty.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1. Wyłącz Capslocka.
    2. Piszesz, że jesteś zarządcą. Masz licencję?
    3. Wszystkie wspólnoty (i duże, i małe) obowiązuje ta sama ustawa o NIP oraz ustawa o własności lokali, a zarządców nieruchomości - ta sama ustawa o gospodarce nieruchomościami i te same standardy zawodowe.
    TAK, mała wspólnota też musi mieć NIP oraz konto bankowe.
    Zarządcy zaś nie wolno przyjmować gotówki i mieszać pieniędzy właścicieli lokali ze swoimi.
    Zmieńcie bank. Na przykład konto dla wspólnot w banku ING jest bezpłatne - bez opłaty za założenie i prowadzenie, przelew internetowy kosztuje 0,90 zł. Wyciągi (miesięczne i po każdej transakcji) udostępniane przez internet też są bezpłatne: http://www.ingbank.pl/male-firmy/konta-firmowe/direct-dla-wspolnot-mieszkaniowych#tab=1

    Co do rozliczeń podatkowych: deklarację składasz raz w roku, to nie boli. :wink:
    Nie można wyrejestrować wspólnoty z Urzędu Skarbowego.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Na przykład konto dla wspólnot w banku ING jest bezpłatne - bez opłaty za założenie i prowadzenie, przelew internetowy kosztuje 0,90 zł. Wyciągi (miesięczne i po każdej transakcji) udostępniane przez internet też są bezpłatne
    : http://www.ingbank.pl/male-firmy/konta-firmowe/direct-dla-wspolnot-mieszkaniowych#tab=1
    To jest tylko tak w teorii ... po podsumowaniu wszystkich za i przeciw, jak twierdzi niejaki Pan Olubek (ekspert od ekonomi wspólnot mieszkaniowych ) jest to najdroższy bank do wspólnot. Koszty obsługi bankowej ponoszą wspólnoty ( inwestycja w internet- abonament, koszty w tel komórkowy, koszty druków wyciągów, innego sprzętu itp) chyba, że ktoś nielegalnie to robi ...z priva...
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To jest tylko tak w teorii ... po podsumowaniu wszystkich za i przeciw, jak twierdzi niejaki Pan Olubek (ekspert od ekonomi wspólnot mieszkaniowych ) jest to najdroższy bank do wspólnot.
    Słaby ekspert ;)
    Korzystam z ING Direct, a kasy pilnuję bardzo dokładnie
    W 2010 roku:
    koszt: niecałe 100 zł za przelewy (innych kosztów nie było)
    zysk: kilka tysięcy zł (ponad 3% na koncie OKO tez darmowym)
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    po podsumowaniu wszystkich za i przeciw, jak twierdzi niejaki Pan Olubek (ekspert od ekonomi wspólnot mieszkaniowych ) jest to najdroższy bank do wspólnot.
    Podaj cytat z wypowiedzi pana Ołubka na ten temat.
    Komentarz edytowany owner
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Całą wypowiedź możesz przeczytać w miesięczniku "Wspólnota mieszkaniowa 12/2010"
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeśli go masz, to czemu nie zacytujesz?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie mam ochoty płacić za kilka słów - "WM" jest tylko za opłatą.
    Pewnie artykuł nie zawiera tego, co insynuujesz i teraz wycofujesz się rakiem.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] KubaP:[/cite]jak twierdzi niejaki Pan Olubek (ekspert od ekonomi wspólnot mieszkaniowych ) jest to najdroższy bank do wspólnot. Koszty obsługi bankowej ponoszą wspólnoty ( inwestycja w internet- abonament, koszty w tel komórkowy, koszty druków wyciągów, innego sprzętu itp) chyba, że ktoś nielegalnie to robi ...z priva...
    Co niby nielegalnie ktoś robi? Jak członek zarządu zaloguje się na konto wspólnoty z prywatnego komputera? Albo jak pytanie o potwierdzenie operacji przyjdzie SMS-em na prywatną komórkę? Co tu jest nielegalne? :smile:

    Dostęp internetowy do konta bankowego na tym właśnie polega, że można się zalogować z dowolnego komputera, z dowolnego miejsca na kuli ziemskiej - i sprawdzić saldo rachunku, dokonać przelewu, ściągnąć wyciąg bankowy itp. Liczy się tylko to, żeby logująca się osoba miała przyznane uprawnienia dostępu. Wspólnota nie musi mieć komputera ani komórki.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] madak6c:[/cite]WITAM
    MAM KILKA PYTAŃ ODNOŚCNIE MAŁEJ WM. OD MIESCIĄCA JESTEM NOWYM ZARZĄDCĄ W MAŁEJ WM I POPRZEDNI ZARZĄDCA ZŁOSIŁ WSPÓLNOTĘ DO URZĘDU SKARBOWEGO - SKŁADAŁ CO ROKU SPRAWOZDANIE CIT 8 - I ZAŁZYŁ KONTO BANKOWE. CHCIAŁBYM SIĘ ZORIENTOWAĆ CZY MAŁA WSPÓLNOTA MIESZKANIOWA MUSI MIEĆ KONTO BANKOWE I TAK WIĘKSZOŚĆ WŁAŚCICIELI PŁACIŁA ZARZĄDCY DO RĘKI TZN 4 RODZINY Z 5. JEDNA ROBIŁA WPŁATY NA KONTO ALE TERAZ TEŻ MI ZAPŁACIŁA OSOBIŚCIE. PROWADZĘ WŁASNY ZESZYT WPŁAT ZA MIESZKANIE. KONTO BANKOWE KOSZTUJE NAS MIESIĘCZNIE 29 ZŁ ROCZNIE WYCHODZI BARDZO DUŻO. I CZY MUSZĘ SKŁADAĆ CIT 8 DO URZĘDU SKORO NIE MAMY ZADNYCH DOCHODÓW TZN Z REKLAMY, WYNAJMU ITP. CZY MOŻNA WYREJESTROWAĆ WSPÓLNOTĘ Z URZĘDU SKARBOWEGO I JAK TO ZROBIĆ ZEBY NIE MUSIEĆ SIĘ NIEPOTRZEBNIE ROZLICZAĆ


    Zasadnicza różnica w zakresie zarządu małą i dużą wspólnotą sprowadza się do tego, że w przypadku małej wspólnoty do zarządu nieruchomością wspólną stosujemy wprost przepisy kodeksu cywilnego , natomiast do zarządu dużą - ustawę o własności lokali a kodeks cywilny posiłkowo.
    Oczywiście właściciele lokali w małej wspólnocie mogą to zmienić i podjąć decyzję o tym, że do spraw zarządu zastosowanie będą miały, tak jak w przypadku dużej wspólnoty, przepisy ustawy o własności lokali (wymaga to umowy w formie aktu notarialnego, ewentualnie może mieć miejsce jeszcze na etapie wyodrębniania lokali, o czym stanowi art. 18 uwl).


    Małą wspólnotę, o ile właściciele nie dokonali zmiany sposobu zarządu, obowiązuje zatem ustawa o własności lokali ( z wyjątkiem przepisów o zarządzie nieruchomością wspólną), obowiązują ją też wszystkie inne regulacje, jak w przypadku dużej.
    Ma więc, jako to już zostało powyżej napisane, obowiązek posiadać nr NIP, bo jest podatnikiem.


    "Ustawa o własności lokali z dnia 24.06.1994 r. ma zastosowanie do wszystkich wspólnot mieszkaniowych, niezależnie od ich wielkości, jednakże regulacje związane z zarządem nieruchomością zawarte w rozdziale 4 dotyczą wyłącznie tzw. dużych wspólnot. Przesądza o tym art. 19 tej ustawy: jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy o współwłasności zawarte w Kodeksie cywilnym (art. 199 do 208 kc) i Kodeksie postępowania cywilnego (art. 611 - 616 k.pc.). Małą wspólnotę od dużej w sferze organizacyjnej odróżnia przede wszystkim bezpośredni a więc sprawowany przez samych właścicieli zarząd, podczas gdy w dużej powołany w tym celu organ (zarząd pośredni). Cechuje ją też większy rygoryzm prawny w sferze decyzyjnej, ponieważ do czynności przekraczających zarząd zwykły konieczna jest zgoda wszystkich właścicieli (podczas, gdy w dużych decyduje większość).Zarząd małą wspólnotą może być zatem bardzo utrudniony, w szczególności w konfliktowych sytuacjach."

    Więcej w artykule na stronie czasopisma:
    http://www.zarzadca.pl/content/view/693/45/
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    Andrzej_KAndrzej_K Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    [cite] KubaP:[/cite] (...)Koszty obsługi bankowej ponoszą wspólnoty ( inwestycja w internet- abonament, koszty w tel komórkowy, koszty druków wyciągów, innego sprzętu itp) chyba, że ktoś nielegalnie to robi ...z priva...

    Dlaczego nielegalnie? To wg. Ciebie, ja jako członek zarządu z dostępem do rachunku wspólnoty (z uprawnieniami administratora) mogę "wchodzić" na ten rachunek wyłącznie z łącza internetowego/komputera którego właścicielem jest wspólnota? Z własnego domu/komputera lub z komputera innego członka zarządu który nie ma dostępu do rachunku (bo nie chciał) robię to nielegalnie? Bzdury opowiadasz.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    KubaP chodziło o to, że ktoś wszystkie operacje przeprowadza z prywatnego konta (bo taniej).
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ja jako członek zarządu z dostępem do rachunku wspólnoty (z uprawnieniami administratora) mogę "wchodzić" na ten rachunek wyłącznie z łącza internetowego/komputera którego właścicielem jest wspólnota?
    Z własnego domu/komputera lub z komputera innego członka zarządu który nie ma dostępu do rachunku (bo nie chciał) robię to nielegalnie?
    Bzdury opowiadasz.
    Taaak ...W firmie też tak możesz ?. Właściciel idzie do swojego prywatnego domu i tam robi operacje z własnego prywatnego kompa ... dobre ... jak ktoś Kalemu ukradł krowę to Kali...
    Wspólnota to podmiot gospodarczy... choć ułomny, ale podmiot.
    Dobrze, że tego forum nie czytają ci od piractwa. Co "wolno" (uchodzi) osobie fizycznej, to nie podmiotowi gospodarczemu.
    A tak na marginesie czy twój system operacyjny jest legalny ?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] a-z:[/cite]KubaP chodziło o to, że ktoś wszystkie operacje przeprowadza z prywatnego konta (bo taniej).
    Jest to wykorzystywanie , użyczanie sprzętu nie będącego własnością wspólnoty. Podobnie jest prowadzenie ewidencji pozaksięgowej dla wspólnoty na prywatnych kompach. Czynności obsługi podmiotu gospodarczego, winny się odbywać na legalnych urządzeniach , oprogramowaniu , itd.
  • Opcje
    madak6cmadak6c Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ale jeśli konto już istnieje to czy mogę z niego zrezygnować, przecież to mała wspólnota a pieniądzwe są wydawane na bieżąco tym bardziej że okres grzewczy się wydłuża, nie mamy czegoś takiego jak fundusz remontowy tylko do czynszu jest dozucone kilka złotych dodatkowych. Prowadzę ewidencję wspólnoty nie na kompie tylko w druku podatkowej kpir.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] madak6c:[/cite]Ale jeśli konto już istnieje to czy mogę z niego zrezygnować, przecież to mała wspólnota a pieniądzwe są wydawane na bieżąco
    Nie możesz w ogóle zlikwidowac konta bankowego. Możesz zmienić bank, założyć konto w innym banku, który zaoferuje wspólnocie lepsze warunki. Podałem Ci przykład konta w ING - jest bez opłat za założenie i prowadzenie rachunku, przelewy przez internet po 0,90 zł. Wspólnota musi mieć własne konto.
    nie mamy czegoś takiego jak fundusz remontowy
    To nie musi być wyodrębniony fundusz, ale pieniądze na remonty powinniście gromadzić.
    do czynszu jest dozucone kilka złotych dodatkowych.
    Zapomnij o "czynszu" - właściciel mieszkania nie płaci czynszu, tylko zaliczki na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej.

    Piszesz, że prosisz o poradę, ale nie odpowiedziałaś na moje pytania.
    Napisałaś, że jesteś zarządcą. Masz licencję?
    Co do NIP-u i konta bankowego już dostałaś odpowiedź. Jakie masz jeszcze pytania?
    Czy naprawdę chodzi Ci o to, jak powinno być zgodnie z prawem, czy tylko o potwierdzenie Twoich pomysłów?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] madak6c:[/cite]Ale jeśli konto już istnieje to czy mogę z niego zrezygnować, przecież to mała wspólnota a pieniądzwe są wydawane na bieżąco tym bardziej że okres grzewczy się wydłuża, nie mamy czegoś takiego jak fundusz remontowy tylko do czynszu jest dozucone kilka złotych dodatkowych. Prowadzę ewidencję wspólnoty nie na kompie tylko w druku podatkowej kpir.
    We wspólnocie nie płaci się czynszu ...tylko zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.
    Po co chcesz likwidować konto bankowe? Jak się chcesz rozliczać z zebranych zaliczek do "kieszeni", wg jakich rejestrów, zasad?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    [cite] owner:[/cite]Zapomnij o "czynszu" - właściciel mieszkania nie płaci czynszu, tylko zaliczki na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej.
    Bzdura. Odpowiedź wprowadzająca w błąd.
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    KONTO BANKOWE KOSZTUJE NAS MIESIĘCZNIE 29 ZŁ ROCZNIE WYCHODZI BARDZO DUŻO.
    Podałem Ci przykład konta w ING - jest bez opłat za założenie i prowadzenie rachunku, przelewy przez internet po 0,90 zł.

    Nasza WM ma konto w Alior Banku. Prowadzenie gratis i 10 przelewów internetowych w miesiącu także jest gratis.
  • Opcje
    madak6cmadak6c Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie mam licencji zawodowego zarządcy ale ukonczyłam wydział prawa i administracji
  • Opcje
    madak6cmadak6c Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ogólnie to prowadzę rejestr wpłat w zeszycie i podpisują się pod tym wszystkim, co miesiąc robię dla wszystkich sprawozdanie ile wpłynełko kiedy i na co zostało wydane oraz ile gotóki jeszcze pozostało. kazdy moze sobie sprawdzić jeśli nie wiezy. W druk kpir wpisuje kwotę z zeszytu wpłat jako ogólną kwotę opłat za mieszkanie. poprzedni zarządca też prowadził taki zeszyt wpłat i kpir, wiem że dowiadywał się w jakimś biurze rachunkowym i tak mu polecili robić.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To nie biuro rachunkowe określa, jak powinna być prowadzona ewidencja finansowa wspólnoty, lecz wspólnota w drodze uchwały.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano kwietnia 2011
    [cite] madak6c:[/cite]ogólnie to prowadzę rejestr wpłat w zeszycie i podpisują się pod tym wszystkim, co miesiąc robię dla wszystkich sprawozdanie ile wpłynełko kiedy i na co zostało wydane oraz ile gotóki jeszcze pozostało. kazdy moze sobie sprawdzić jeśli nie wiezy. W druk kpir wpisuje kwotę z zeszytu wpłat jako ogólną kwotę opłat za mieszkanie. poprzedni zarządca też prowadził taki zeszyt wpłat i kpir, wiem że dowiadywał się w jakimś biurze rachunkowym i tak mu polecili robić.

    Moim zdaniem to prawidłowe działanie, taki zeszyt wpłat w zupełności wystarczy, odnośnie natomiast rachunku bankowego, to co do zasady brak moim zdaniem przepisów, które nakładałyby na małą wspólnotę mieszkaniową obowiązek zawarcia umowy rachunku bankowego, czy dokonywania rozliczeń przez rachunek bankowy.
    Uważam oczywiście, że warto taki rachunek posiadać.

    W uzupełnieniu - oczywiście, gdy taką małą wspólnotą zarządza zarządca w rozumieniu ugn (licencjonowany, na podstawie zawartej umowy o zarządzanie nieruchomością), ma obowiązek rozliczać się przez rachunek bankowy, o czym stanowi par. 8, pkt. 3 standardów zawodowych zarządców nieruchomości:

    "Środki finansowe właścicieli nieruchomości zarządca nieruchomości przechowuje na rachunkach bankowych prowadzonych odrębnie dla każdej zarządzanej nieruchomości i obsługuje zgodnie z pisemną dyspozycją właścicieli nieruchomości i postanowieniami umowy o zarządzanie nieruchomością."

    Jednak Madaki ten zapis nie dotyczy, bo nie jest zarządcą w rozumieniu ugn.
    Komentarz edytowany Zarządca
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli uważasz, że mała wspólnota nie musi mieć konta, to równie dobrze i duża nie musi.
    Brak moim zdaniem przepisów, które nakładałyby na dużą wspólnotę mieszkaniową obowiązek zawarcia umowy rachunku bankowego. To tylko zarząd lub zarządca notarialny musi "dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy". Nie jest wcale powiedziane, że musi to być rachunek tej wspólnoty.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]Jeżeli uważasz, że mała wspólnota nie musi mieć konta, to równie dobrze i duża nie musi.
    Brak moim zdaniem przepisów, które nakładałyby na dużą wspólnotę mieszkaniową obowiązek zawarcia umowy rachunku bankowego.

    Zgadza się, nawet w standardach nie nakazali zarządcom, aby to były rachunki wspólnot.
    [cite] owner:[/cite] To tylko zarząd lub zarządca notarialny musi "dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy". Nie jest wcale powiedziane, że musi to być rachunek tej wspólnoty.

    W przypadku małej wspólnoty nie ma obowiązku rozliczeń przez rachunek bankowy (co do zasady) , bo art. 29 uwl nie ma do niej zastosowania.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    madak6cmadak6c Użytkownik
    edytowano listopada -1
    wszystkim bardzo dziękuje za dobre rady
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarządca napisał:
    "...nawet w standardach nie nakazali zarządcom, aby to były rachunki wspólnot..."
    - jest to nieprawda i proszę o sprostowanie aby nie powstało u pytających mylne wyobrażenie że zarządcy licencjonowani mogą robić co chcą.

    z UoGN:
    "... Art. 185. 1. Zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:
    1) zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości;
    Art. 186. 1. Zarządca nieruchomości jest zobowiązany do wykonywania czynności, o których mowa w art. 185 ust. 1 i ust. 1a, zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa i standardami zawodowymi ze szczególną starannością właściwą dla zawodowego charakteru tych czynności oraz zasadami etyki zawodowej. Jest on także zobowiązany do kierowania się zasadą ochrony interesu osób, na których rzecz wykonuje te czynności
    ..."

    Załącznik do Komunikatu Ministra Budownictwa
    z dnia 6 grudnia 2006 r. (poz. 3)
    "...STANDARDY ZAWODOWE ZARZĄDCÓW NIERUCHOMOŚCI
    § 8 Obsługa finansowa
    2. Zarządca nieruchomości, obracając środkami pieniężnymi właścicieli nieruchomości, w szczególności:
    a) nie dopuszcza do łączenia środków finansowych swoich lub swojej firmy ze środkami finansowymi zamawiającego,
    b) nie wykorzystuje środków finansowych jednego właściciela nieruchomości w celu przysporzenia korzyści innemu właścicielowi nieruchomości.
    3. Środki finansowe właścicieli nieruchomości zarządca nieruchomości przechowuje na rachunkach bankowych prowadzonych odrębnie dla każdej zarządzanej nieruchomości i obsługuje zgodnie z pisemną dyspozycją właścicieli nieruchomości i postanowieniami umowy o zarządzanie nieruchomością
    ..."
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] timber:[/cite]3. Środki finansowe właścicieli nieruchomości zarządca nieruchomości przechowuje na rachunkach bankowych prowadzonych odrębnie dla każdej zarządzanej nieruchomości i obsługuje zgodnie z pisemną dyspozycją właścicieli nieruchomości i postanowieniami umowy o zarządzanie nieruchomością[/i]..."
    A gdzie tu jest powiedziane, ze te rachunki prowadzone "odrębnie dla każdej zarządzanej nieruchomości" nie mogą należeć do zarządcy, że muszą to być konta wspólnot?
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W drodze wyjątku skomentuje twój wpis.
    Przeczytaj jeszcze raz uważnie i ze zrozumieniem (powoli) to co cytowałem wyżej.
  • Opcje
    aa Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    [cite] owner:[/cite]Jeżeli uważasz, że mała wspólnota nie musi mieć konta, to równie dobrze i duża nie musi.
    Brak moim zdaniem przepisów, które nakładałyby na dużą wspólnotę mieszkaniową obowiązek zawarcia umowy rachunku bankowego. To tylko zarząd lub zarządca notarialny musi "dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy". Nie jest wcale powiedziane, że musi to być rachunek tej wspólnoty.

    Moim zdaniem, nawet gdyby nie istniały wyżej wymienione przesłanki w UoGN, to i tak każda wspólnota powinna mieć własny rachunek, a Zarzadca prowadzacy rozliczenia przez wlasny rachunek dopuszcza sie formalnie przywlaszczenia. Wynika to juz chociazby z definicji rachunku bankowego w KC:

    Art. 725 Przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się względem posiadacza rachunku, na czas oznaczony lub nieoznaczony, do przechowywania jego środków pieniężnych oraz, jeżeli umowa tak stanowi, do przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych.

    Zarzadca taki dopuszcza sie tez razacej niegospodarnosci, naraza bowiem srodki wspolnoty na zajecie przez komornika w wyniku egzekucji prowadzonej przeciwko niemu osobiscie, albo przeciwko innej wspolnocie (jesli prowadzi kilka wspolnot na jednym rachunku).
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    Ależ to wynika jednoznacznie z UoWl - nie sądziłem że taki elementarz trzeba przypominać i ktokolwiek może mieć wątpliwości:

    "...Art. 29. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd... , jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
    Art. 30. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
    1) dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy,
    ..."

    - a jak przytoczyłem wcześniej musi to być rachunek odrębny i nie wolno w nim łączyć środków wspólnoty (zamawiającego) z zarzadzającym
    - swoją drogą dziwne sa te wszytkie dywagacje finansowe na ten temat po 17 latach funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych, w sytuacji gdy jest to podstawowa sprawa w zabezpieczeniu się przed przekrętami finansowymi (mniejszymi lub większymi).
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wynika to juz chociazby z definicji rachunku bankowego w KC
    To jest definicja umowy, a nie rachunku.
    Zarzadca taki dopuszcza sie tez
    Ale to jest inna bajka!
    [cite] timber:[/cite]W drodze wyjątku skomentuje twój wpis.
    :bigsmile: Nie trudź się, to nie jest przymusowe.
    dokonywać rozliczeń przez rachunek bankowy (...) musi to być rachunek odrębny
    Dokonywać rozliczeń - ale przez czyj rachunek?
    Odrębny to nie znaczy, że będący własnością wspólnoty.
    Dywagacje na ten temat nadal trwają, ponieważ w ciągu 17 lat istnienia wspólnot mieszkaniowych nie wprowadzono obowiązku zawierania przez wspólnoty umów rachunku bankowego. Gdyby przepisy zawierały taki obowiązek, nie byłoby dyskusji.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie można prowadzić ewidencji pozaksięgowej wspólnoty prowadząc książkę przychodów i rozchodów. Kpir służy tylko do ewidencji przychodów i kosztów podatkowych. Przychodów zwolnionych z opodatkowania (i adekwatnych dla nich kosztów) nie ujmuje się w kpir. Większość wspólnot nie miałaby w kpir niczego lub tylko odsetki od lokat.

    Jak rozumiem w tym przypadku ewidencja pozaksięgowa wspólnoty jest prowadzona z wykorzystaniem tabelek takich jak w kpir z tym, że nie obowiązują reguły kpir tylko własne.
    Jednak jest to rozwiązanie mało atrakcyjne dla wspólnoty. W oryginalnym druku kpir mamy rubryki kosztowe: zakup towarów, koszty zakupu, wynagrodzenia pozostałe koszty. Pierwsza i druga rubryka we wspólnocie nigdy nie występuje (wspólnota nie handluje towarami), trzecia bardzo rzadko. De facto wszystkie koszty sa w jednej rubryce. Jest to rozwiązanie bardzo ubogie dla potrzeb wspólnoty. Może w Waszej wspólnocie to wystarcza, ale innym mnie polecam.

    Biuro rachunkowe które poleciło takie rozwiązanie nie żadnej wiedzy o wspólnotach mieszkaniowych.

    Nie piszesz o tym, ale mam nadzieję, że masz bieżącą informację o stanie należności i zobowiązań.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] timber:[/cite]Zarządca napisał:
    "...nawet w standardach nie nakazali zarządcom, aby to były rachunki wspólnot..."
    - jest to nieprawda i proszę o sprostowanie aby nie powstało u pytających mylne wyobrażenie że zarządcy licencjonowani mogą robić co chcą.

    Podtrzymuję swoją wypowiedź, niestety brak przepisów, które nakazywały prowadzenie rozliczeń przez rachunek wspólnoty mieszkaniowej, cytowane standardy umożliwiają, np. posługiwanie się subkontem, którego posiadaczem będzie firma zarządzająca.
    Trzeba odróżnić dwie rzeczy - stan postulowany od rzeczywistego.
    Rzeczywisty - jak powyżej, postulowany? Ja też uważam, że wspólnota powinna mieć własny rachunek, z drugiej jednak strony czy ktoś jej tego zabrania?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    aa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pytanie podstawowe: czyja wlasnoscia sa srodki zgromadzone na rachunku bankowym Zarzadcy?
    a) Wspólnoty?
    b) Zarzadcy?
    c) Banku?

    Prawidłowa jest odpowiedź trzecia. Posiadacz rachunku (Zarzadca) i tylko on ma roszczenie do Banku o ich zwrot. Zmiana osoby Zarzadcy nie bedzie miala na to zadnego wplywu. Wspolnota ma natomiast, z chwila wplywu srodków na konto Zarzadcy, roszczenie o zwrot tych srodków (bezpodstawne wzbogacenie).

    Zakładajac dla uproszczenia, ze nie podjeto w uchwale przekazywania srodkow na konto explicite Zarzadcy (nie Wspólnoty), Zarzadca przekroczył swoje kompetencje podajac swój numer konta do rozliczeń - przekazanie srodków Wspólnoty osobie trzeciej, o ile nie stanowi realizacji swiadczenia wynikajacego z umow, jest bez watpienia przekroczeniem Zwyklego Zarzadu, a poniewaz wlasciciele robia to nieswiadomie, ociera sie to o oszustwo.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano kwietnia 2011
    [cite] a:[/cite]
    Zakładajac dla uproszczenia, ze nie podjeto w uchwale przekazywania srodkow na konto explicite Zarzadcy (nie Wspólnoty), Zarzadca przekroczył swoje kompetencje podajac swój numer konta do rozliczeń - przekazanie srodków Wspólnoty osobie trzeciej, o ile nie stanowi realizacji swiadczenia wynikajacego z umow, jest bez watpienia przekroczeniem Zwyklego Zarzadu, a poniewaz wlasciciele robia to nieswiadomie, ociera sie to o oszustwo.

    Oczywiście, że zarządca nie może podawać swojego numeru rachunku bankowego bez upoważnienia właścicieli, jak rozumiem takie kwestie są ujęte w umowie z zarządcą, to nie jest czynność zwykłego zarządu.
    Z tezą ocierania o oszustwo się jednak nie zgadzam.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    aa Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    Dodatkowo, zwrócę uwagę na fakt, że Zarzadca przyjmujac wklady od Wspólnoty (zwracane np. w momencie zaplaty za wywóz śmieci w imieniu wspólnoty) wykonuje czynność bankowa sensu stricto - a zatem zastrzeżona wyłacznie dla Banków. I nie mówcie, że Zarzadca nie przechowuje zadnych pieniedzy - owszem, przyjmuje je, tyle ze decyduje sie je pozostawic na swoim rachunku, za zgoda lub bez zgody Wspólnoty.
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    To może odpowiedźcie zarządcy (administratorzy) dlaczego tak wam zależy na łamaniu prawa i koniecznie chcecie dysponować pieniędzmi właścicieli? Po co wam to potrzebne? - żeby obracać bezpodstawnie nimi w swojej firmie zarządzającej? Nie słyszałem jakoś aby ktoryś z właścicieli domagał się aby jego pieniądze czy też pieniądze wspólnoty były przekazywane na konto zarządcy. Cała dyskusja co rusz wynika właśnie z tego, że taka jest praktyka z czym własciciele nie zgadzają się bo na bezprawie zgody być nie może.
    p.s. pytanie do Zarządcy: to nakazali w standardach czy nie nakazali? - czy uczyliśmy się języka polskiego z innych podręczników.
  • Opcje
    wspólnotawspólnota Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy WM obowiązuje ustawa o rachunkowości? Czy można całkowicie ją pominąć w trakcie prowadzenia finansów wspólnoty? Czy obowiązuje rachunkowość uproszczona?
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy WM obowiązuje ustawa o rachunkowości ?
    W ustawie o własności lokali nie ma śladu o takiej ustawie.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wspólnota:[/cite]Czy WM obowiązuje ustawa o rachunkowości? Czy można całkowicie ją pominąć w trakcie prowadzenia finansów wspólnoty? Czy obowiązuje rachunkowość uproszczona?
    Wspólnotę obowiązuje pozaksięgową ewidencja kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej


    Art.23 . 3. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
    10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością
    wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.


    Art. 29.
    1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W ustawie o własności lokali nie ma śladu o takiej ustawie.
    I na odwrót: w ustawie o rachunkowości nie ma śladu o ustawie o własności lokali. Tylko nic z tego nie wynika.
  • Opcje
    wspólnotawspólnota Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zapis "określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej" - oznacza, że współwłaściciele określają w formie uchwały sposób ewidencji finansowej we wspólnocie?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Moim zdaniem wspólnotę obowiązuje ustawa o rachunkowości, ale z wyłączeniem spraw związanych z prowadzeniem ewidencji pozaksięgowej (o ile właściciele w ogóle podejmą uchwałę w.s. tej ewidencji).
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]Moim zdaniem wspólnotę obowiązuje ustawa o rachunkowości, ale z wyłączeniem spraw związanych z prowadzeniem ewidencji pozaksięgowej (o ile właściciele w ogóle podejmą uchwałę w.s. tej ewidencji).
    A jeżeli nie podejmą takiej uchwały, to muszą prowadzić pełną księgowość?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano czerwca 2011
    [cite] owner:[/cite]
    [cite] Zarządca:[/cite]Moim zdaniem wspólnotę obowiązuje ustawa o rachunkowości, ale z wyłączeniem spraw związanych z prowadzeniem ewidencji pozaksięgowej (o ile właściciele w ogóle podejmą uchwałę w.s. tej ewidencji).
    A jeżeli nie podejmą takiej uchwały, to muszą prowadzić pełną księgowość?

    Tak uważam.

    Art. 2. 1. Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej "ustawą", stosuje się, z zastrzeżeniem ust.
    3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
    5) jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek, o których mowa w
    pkt 1 i 2,
    [cite] owner:[/cite]
    [cite] Zarządca:[/cite]Moim zdaniem wspólnotę obowiązuje ustawa o rachunkowości, ale z wyłączeniem spraw związanych z prowadzeniem ewidencji pozaksięgowej (o ile właściciele w ogóle podejmą uchwałę w.s. tej ewidencji).
    A jeżeli nie podejmą takiej uchwały, to muszą prowadzić pełną księgowość?


    Odnośnie obowiązywania ustawy o rachunkowości: zauważ, że nieobowiązujące już rozporządzenie Ministra Finansów
    z dnia 18 sierpnia 1998 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej
    (Dz. U. Nr 115, poz. 748, z 2000 r. Nr 66, poz. 794) zostało wydane na podstawie art. 82 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wspólnota:[/cite]Zapis
    "określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej" - oznacza, że współwłaściciele określają w formie uchwały sposób ewidencji finansowej we wspólnocie?
    TAK, to do obowiązku właścicieli należy uchwalić jaką formę będzie mieć ewidencja pozaksięgowa we wspólnocie . Tę uchwalę przyjmuje się na "pierwszym" zebraniu właścicieli lokali.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Odnośnie obowiązywania ustawy o rachunkowości: zauważ, że nieobowiązujące już rozporządzenie Ministra Finansów (...) zostało wydane na podstawie art. 82 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
    I co z tego wynika?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]
    Odnośnie obowiązywania ustawy o rachunkowości: zauważ, że nieobowiązujące już rozporządzenie Ministra Finansów (...) zostało wydane na podstawie art. 82 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
    I co z tego wynika?

    M.in. to, że ustawa o rachunkowości dotyczy podmioty wymienione w rozporządzeniu wydanym na jej podstawie. To był tylko taki przykład "na skróty".
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.