opłata za wywóz śmieci przy nieczynnym lokalu użytkowym

PODJEMIOLAPODJEMIOLA Użytkownik
edytowano kwietnia 2011 w Zarządzanie Nieruchomościami
witam
proszę o odpowiedź: czy zarząd wspólnoty mieszkaniowej gdy lokal użytkowy należący do wspólnoty jest nieczynny, nie prowadzona w nim jest żadna działalność gospodarcza może odmówić zgody na odstąpienie od naliczania comiesięcznych kosztów za wywóz odpadów komunalnych -wywóz śmieci
Ryszard Todek 502 443 501

Komentarze

  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Domyślam się, że ten lokal nie należy do wspólnoty, tylko ma jakiegoś innego właściciela.
    Uważam, że sam zarząd nie może podjąć takiej decyzji bez zwykłej uchwały właścicieli
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Opłaty są przyjmowane uchwałą właścicieli, a nie decyzją zarządu. Zarząd może tylko zgłosić projekt uchwały.
    Nie ma podstaw prawnych do zwalniania niektórych współwłaścicieli z opłat na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej.
  • Opcje
    restonreston Użytkownik
    edytowano listopada -1
    poszukaj w przepisach miejscowych a dokładniej w regulaminie utrzymania czystości w twojej gminie czy nie ma obowiązku minimalnej ilości śmieci na jakie wspólnota musi podpisać umowę z przedsiębiorstwem oczyszczania
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A co ma jedno do drugiego?
    Regulamin nie określa "minimalnej ilości śmieci", lecz minimalną pojemność (wielkość) pojemników, w zależności od ilości mieszkańców / użytkowników.
  • Opcje
    restonreston Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Regulamin nie określa "minimalnej ilości śmieci",
    w Poznaniu jest 0,015 m3 na mieszkańca :shocked:

    z regulaminu:
    Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy (przy częstotliwości wywozu raz na dwa tygodnie):
    1) dla budynków mieszkalnych 0,015 m3 na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 0,11 m3 na każdą nieruchomość;
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    w pojemnikach lub kontenerach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o minimalnej pojemności
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    [cite] reston:[/cite]
    Regulamin nie określa "minimalnej ilości śmieci",
    w Poznaniu jest 0,015 m3 na mieszkańca :shocked:;
    Czy was naprawdę pogięło... czy Wy rozliczacie m3 produkcji odpadów? .. czy rozliczacie koszty wywozu odpadów z części wspólnych?...
    u nas po batalii z lokalami użytkowymi , rozliczamy koszty wywozu odpadów na zużycie zimnej wody w lokalu ...
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli wm płaci za tę minimalną stawkę określoną w regulaminie, o którym pisze reston, to nie ma podstaw, by kogokolwiek zwolnić z opłaty. Rozumiem, że to działa tak, że nawet gdy wszyscy wyjadą na miesiąc, to i tak za przyjazd śmieciarzy tę minimalną stawkę wm musi zapłacić.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano kwietnia 2011
    [cite] koziorozka:[/cite]Jeżeli wm płaci za tę minimalną stawkę określoną w regulaminie, o którym pisze reston, to nie ma podstaw, by kogokolwiek zwolnić z opłaty. Rozumiem, że to działa tak, że nawet gdy wszyscy wyjadą na miesiąc, to i tak za przyjazd śmieciarzy tę minimalną stawkę wm musi zapłacić.

    Dokładnie tak, wspólnota jest rozliczana z tego ile zamówi pojemników bez względu na swoje wewnętrzne przepisy (regulacje wynikające z uchwał).
    Wydaje mi się, że brak jest podstaw do zwolnienia z opłat, tym bardziej, że w kontenerach umieszczane są śmieci pochodzące nie tylko od właścicieli lokali, ale również związane z nieruchomością wspólną, czy podrzucane przez sąsiadów.
    Niebawem jednak te problemy powinny się skończyć, ponieważ w związku z planowaną nowelizacją ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach - gminy będą mogły przejąć obowiązek wywozu nieczystości.
    Właściciele z kolei zapłacą "podatek śmieciowy" i podrzucanie utraci sens. Dobrym pomysłem byłoby również przejęcie obowiązku odśnieżania chodników położonych przed nieruchomościami, ponieważ właściciele często nie wywiązują się z tego obowiązku.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dobrym pomysłem byłoby również przejęcie obowiązku odśnieżania chodników położonych przed nieruchomościami, ponieważ właściciele często nie wywiązują się z tego obowiązku.
    Tiaa, gmina na pewno zrobi to lepiej :wink:
    Z mojego doświadczenia wynika coś zupełnie odwrotnego.
    Poza tym jak teraz właściciel sie nie wywiązuje, to straż miejska wali mandat wspólnocie. A jak się zmieni na podatek, to straż (należąca do miasta) swojemu pracodawcy mandaty będzie wystawiała? Już to widzę :wink:
  • Opcje
    wilkowyje40wilkowyje40 Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    [cite] Zarządca:[/cite]Dokładnie tak, wspólnota jest rozliczana z tego ile zamówi pojemników bez względu na swoje wewnętrzne przepisy (regulacje wynikające z uchwał).
    Wcale nie jest tak dokładnie . Typowe stereotypowe myślenie rodem z komunalki.
    Ilość pojemników, ilość wywozów w miesiącu można zawsze skorygować.
    Wspólnota jest rozliczana z kosztów wywozu odpadów z części wspólnych , bo tam są one składowane.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wspólnota jest rozliczana z kosztów wywozu odpadów z części wspólnych
    A moje prywatne skorupki po jajkach wielkanocnych do lasu wywiozę? :wink:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] wilkowyje40:[/cite] Typowe stereotypowe myślenie rodem z komunalki.

    Też tak uważam.
    [cite] wilkowyje40:[/cite]Ilość pojemników, ilość wywozów w miesiącu można zawsze skorygować.
    Wspólnota jest rozliczana z kosztów wywozu odpadów z części wspólnych , bo tam są one składowane.

    Wspólnota jest rozliczna zgodnie z regulaminem, który obowiązuje na terenie gminy, stosownie do liczby zamieszkałych osób.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wilkowyje40wilkowyje40 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]Wspólnota jest rozliczna zgodnie z regulaminem, który obowiązuje na terenie gminy, stosownie do liczby zamieszkałych osób.
    Co to za bzdury , wspólnota jest rozliczana od potrzeb, a nie od żywych czy martwych dusz .
    Jak chcesz przepłacać to rób tak dalej. Ja wolę płacić za to co wywożą, a nie od rejestrowego statystycznego łebka.
    U mnie statystycznie wychodzi cztery pojemniki 1100 litrów raz w tygodniu , a w umowie jest trzy, bo tyle na razie wystarcza.
    Zarządca: prezentujesz typowe stereotypowe myślenie, rodem z komunalki.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    To nie jest moje myślenie, takie są przepisy prawa miejscowego (prawie we wszystkich gminach w Polsce).
    W razie kontroli wspólnota musi wykazać ile zamawia pojemników i czy spełnia kryteria określone w regulaminie.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W razie kontroli wspólnota musi wykazać ile zamawia pojemników i czy spełnia kryteria określone w regulaminie.
    Kto miałby kontrolować wspólnotę, która ma własny śmietnik coraz częściej zamykany na klucz?
    Na szczęście to czysta teoria, w życiu zwycięża (w tym temacie) zdrowy rozsądek :smile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jak to kto? Straż Miejska.
    Nie miałaś jeszcze takiej kontroli?
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    Nie wiem po co przeliczać wywóz śmieci na pojemniki, czy ilość wywózek w tygodniu/miesiącu?
    U mnie jest określona stawka za ilość osób zamieszkujących w budynku. Proste i sprawiedliwe.
  • Opcje
    wilkowyje40wilkowyje40 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]To nie jest moje myślenie, takie są przepisy prawa miejscowego (prawie we wszystkich gminach w Polsce).
    W razie kontroli wspólnota musi wykazać ile zamawia pojemników i czy spełnia kryteria określone w regulaminie.
    No, tak ciąg dalszy stereotypów.
    Jak co roku straż Gminna kontroluje wspólnotę. I nic. Przychodzą spisują protokół i idą sobie. Niech mi udowodnią, że zamiast trzech kubełków ma być cztery ? Wspólnota nie prowadzi ewidencji ludności zamieszkującej lecz ewidencje właścicieli lokali, a właściciel lokalu nie ma obowiązku podawana ile osób zamieszkuje w jego lokalu. Przy normach Gminnych wspólnoty przepłacają za wywóz ok 1/4 - 1/3
    [cite] EDDIE:[/cite]Nie wiem po co przeliczać wywóz śmieci na pojemniki, czy ilość wywózek w tygodniu/miesiącu?
    U mnie jest określona stawka za ilość osób zamieszkujących w budynku. Proste i sprawiedliwe.
    To bogatą wspólnotą jesteście , sponsorem składowiska odpadów.
    Tak wg zasad PiS jest sprawiedliwe ....
    Sprawiedliwość we wspólnocie nie ma i być nie może.... chyba, że wszyscy mają tak samo , takie same lokale , takie same pomieszczenia przynależne, tak samo wykorzystują te lokale , itd.
    [cite] owner:[/cite]Jak to kto? Straż Miejska. Nie miałaś jeszcze takiej kontroli?
    Jak zwykle niedoinformowany ... ale tio normalka
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wilkowyje40:[/cite]
    [cite] owner:[/cite]Jak to kto? Straż Miejska. Nie miałaś jeszcze takiej kontroli?
    Jak zwykle niedoinformowany ... ale tio normalka
    [cite] wilkowyje40:[/cite]Jak co roku straż Gminna kontroluje wspólnotę.
    :bigsmile:
  • Opcje
    wilkowyje40wilkowyje40 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite] tak było przed świetami :bigsmile:
    ta tak może być po świętach :tooth:
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    [cite] wilkowyje40:[/cite]
    [cite] EDDIE:[/cite]Nie wiem po co przeliczać wywóz śmieci na pojemniki, czy ilość wywózek w tygodniu/miesiącu?
    U mnie jest określona stawka za ilość osób zamieszkujących w budynku. Proste i sprawiedliwe.
    To bogatą wspólnotą jesteście , sponsorem składowiska odpadów.
    Tak wg zasad PiS jest sprawiedliwe ....
    Sprawiedliwość we wspólnocie nie ma i być nie może.... chyba, że wszyscy mają tak samo , takie same lokale , takie same pomieszczenia przynależne, tak samo wykorzystują te lokale , itd.

    Nie rozumiem aluzji o bogactwie wspólnoty, ale nie interesuje mnie twoje pojęcie o sprawiedliwości w temacie rozliczania śmieci w naszej wspólnocie. Najważniejsze, że nasza wspólnota przyjęła to za najlepsze rozwiązanie i zgodnie uważa to rozwiązanie za najbardziej sprawiedliwe.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] koziorozka:[/cite]
    W razie kontroli wspólnota musi wykazać ile zamawia pojemników i czy spełnia kryteria określone w regulaminie.
    Kto miałby kontrolować wspólnotę, która ma własny śmietnik coraz częściej zamykany na klucz?
    Na szczęście to czysta teoria, w życiu zwycięża (w tym temacie) zdrowy rozsądek :smile:





    "Sposób rozliczania wywozu nieczystości determinują akty prawa miejscowego. Art. 4, ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 roku zawiera delegację ustawową do ustalenia przez radę gminy regulaminu utrzymania czystości i porządku. Regulamin ten określa m.in. zasady dotyczące wymagań w zakresie średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach, liczby osób korzystających z tych urządzeń i częstotliwości pozbywania się odpadów komunalnych. Akt ten nakłada na właścicieli obowiązek pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie w wymaganiami określonymi w regulaminie gminnym. Nadzór nad jego wykonywaniem sprawuje wójt (burmistrz, prezydent). W ramach nadzoru osoby upoważnione przez ten organ dokonują kontroli właścicieli nieruchomości, na ich żądanie właściciel winien okazać umowę na odbieranie odpadów komunalnych i dowody zapłaty za tę usługę. Kontrolujący ustalają także czy ilość wywozów nieczystości, którą zleca właściciel zgodna jest z przepisami regulaminu danej gminy. Jeżeli wyniki kontroli wykażą, że wspólnota mieszkaniowa zamawia zbyt małą liczbę wywozów - wójt (burmistrz, prezydent) nakaże usunięcie nieprawidłowości.

    Akty prawa miejscowego liczbę wywozów nieczystości z budynków wielorodzinnych uzależniają od liczby mieszkańców. Zarządzający nieruchomością przy ustalaniu kosztów wywozu nieczystości winien w szczególności sprawdzić jakie wymogi obowiązują w danej gminie. Przykładowo w Warszawie podstawę określenia liczby wywozów stanowi wielkość 0,05 m3 jako średnia ilość odpadów komunalnych wytwarzanych w ciągu tygodnia przez jedną osobę zamieszkującą na terenie nieruchomości. W Krakowie, zgodnie z gminnym planem gospodarki odpadami, jako średnią ilość odpadów komunalnych wytwarzanych przez statystycznego mieszkańca w ciągu tygodnia, przyjmuje się 5 kg, co odpowiada 20-35 dm3. Częstotliwość opróżniania pojemników w budynkach wielorodzinnych w Krakowie ustalono jeden raz w tygodniu dla budynków wielorodzinnych w zabudowie zwartej oraz dwa razy w tygodniu dla budynków wielorodzinnych w zabudowie wielopiętrowej."

    Więcej w artykule: Rozliczanie kosztów utrzymania lokali przez wspólnotę mieszkaniową


    Artykuł na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:

    http://www.zarzadca.pl/komentarze/75-finanse/572-rozliczanie-kosztow-utrzymania-lokali-przez-wspolnote-mieszkaniowa
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wilkowyje40wilkowyje40 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] EDDIE:[/cite]Nie rozumiem aluzji o bogactwie wspólnoty, ale nie interesuje mnie twoje pojęcie o sprawiedliwości w temacie rozliczania śmieci w naszej wspólnocie.
    Najważniejsze, że nasza wspólnota przyjęła to za najlepsze rozwiązanie i zgodnie uważa to rozwiązanie za najbardziej sprawiedliwe.
    Życie w nieświadomości to też wasz atut...?
    - A pokazałeś, że są jeszcze inne sposoby płacenia za wywóz odpadów z części wspólnych (osłon śmietnikowych) i powiedziałeś, że to wspólnota sama decyduje co i ile razy ...
    Jak znam życie pewnie nie , bo po co sobie życie umilać , najlepiej przepłacać za wywóz odpadów ....i cieszyć się, że wspólnota przyjęła to za dobrą monetę :bigsmile::bigsmile::bigsmile:
  • Opcje
    wilkowyje40wilkowyje40 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] koziorozka:[/cite]
    W razie kontroli wspólnota musi wykazać ile zamawia pojemników i czy spełnia kryteria określone w regulaminie.
    Kto miałby kontrolować wspólnotę, która ma własny śmietnik coraz częściej zamykany na klucz?
    Na szczęście to czysta teoria, w życiu zwycięża (w tym temacie) zdrowy rozsądek :smile:
    Z autopsji doświadczam takich kontroli co roku . Na wniosek Zarządu Gminy robi to straż Gminna. Takie kontrole nasilają się jak w okolicznych lasach przybywa odpadów...
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano kwietnia 2011
    [cite] Anna Kondrasiuk:[/cite]Sposób rozliczania wywozu nieczystości determinują akty prawa miejscowego.
    Absolutnie nie!
    Akty prawa miejscowego określają tylko, ile pojemników i jakiej wielkości ma zamówić właściciel / zarządca i jak często mają być one opróżniane w zależności od ilości osób mieszkających w budynku. Ale to nie ma nic wspólnego z rozliczaniem kosztów wewnątrz wspólnoty mieszkaniowej. Ilość osób jest tylko umownie przyjętym wskaźnikiem, służącym do oszacowania ilości odpadów, a nie kosztów ich wywozu, a tym bardziej nie do ustalenia sposobu rozliczenia tych kosztów we wspólnocie.

    Nie jest prawdą, jak sugeruje autorka, że z algorytmu przyjętego przez radę gminy wynika wymóg rozliczania tych kosztów według ilości osób. Koszt, "wygenerowany" zgodnie z tymi zasadami jest ponoszony przez wspólnotę (o ile to wspólnota jest stroną umowy o wywóz odpadów) i dzielony pomiędzy właścicieli lokali zgodnie z uchwałą, podjętą w tej wspólnocie: od udziału, od ilości osób, od lokalu itp.
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wilkowyje40:[/cite]
    ...bo po co sobie życie umilać , najlepiej przepłacać za wywóz odpadów ....i cieszyć się, że wspólnota przyjęła to za dobrą monetę :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

    Wilkowyje, produkujesz się i produkujesz i nic z tego nie wynika.
    Udowodnij mi proszę w jaki sposób przepłacamy za wywóz śmieci albo zakończ tego typu wywody.
  • Opcje
    romanroman Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam - póżno wkraczam w dywagacje na forum ale nie bierzecie pod uwagę Ustawy o własności lokali której z tego widać że nie znacie. Art.12 do art.15 są bezwzględnie obowiązujące i co do kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej obowiązuje art.12 pkt 2 -rozliczanie następuje w stosunku do powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych jak i użytkowych uczestniczących w wytwarzaniu odpadów pochodzących z części wspólnej i niezależnie czy lokale są użytkowane czy nie ponoszą opłatę w tej części.
    Natomiast zgodnie z art 13pkt 1odpady pochodzące z poszczególnych lokali ponoszą ich właściciele i wspólnota rozlicza ich proporcjonalnie do powierzchni lokali przyjmując algorytm rozliczania do ilości mieszkańców i powierzchni lokali. Jeżeli przyjmie rozliczanie do ilości osób to opłaty będą wyższe, jeżeli przyjmą do powierzchni lokali opłaty będą niższe.
    Koszty wynikają jak wiadomo od wartości kosztów wywozu wg faktur i konieczna jest przy tym analiza w stosunku do roku poprzedniego ponieważ występują zmiany cen i stawki opodatkowania.
    W celu obniżenia kosztów wywozu wprowadzono segregacje dwu pojemnikową w większości wspólnot i jeżeli będzie 80% ilość frakcji suchej nad frakcją mokrą koszty będą znacznie mniejsze.
    Natomiast Regulaminy gminne wykazują średnie wskażniki wytwarzania odpadów przez mieszkańców które w zasadzie są zawyżone ale służą one jedynie do wyliczenia ilości pojemników oraz ich częstotliwości wywozu w skali miesiąca.
    Jeżeli w wspólnocie występują lokale użytkowe powinny one użytkować odrębne wydzielone miejsce do składania swoich odpadów lub podpisywać indywidualne umowy o ich wywóz.
    Natomiast jeżeli rozlicza je wspólnota łącznie to rozlicza ich proporcjonalnie do powierzchni lokalu użytkowego i lokali mieszkalnych i zgodnie z art.12 pkt.3 dokonuje podwyższenia wskażnika kosztów utrzymania części wspólnej o krotną stawkę z dokonanych wyliczeń przez Zarząd lub zarządcę co do ilości zwiększonych ilości wytwarzanych odpadów przez poszczególne lokale użytkowe, które będą miały odrębne wskażniki utrzymania kosztów zarządu nieruchomością wspólną
    Natomiast w stosunku do lokali mieszkalnych może rozliczać do ilości osób lub powierzchni użytkowej lokali.
    Powyższe rozważania są już nieaktualne ponieważ Ustawa o odpadach nakłada obowiązek opłat w zależności jak gmina określi sposób opłaty -czy od osob, czy od powierzchni lokalu, czy od gospodarstwa.
    Lokale użytkowe będą odrębnie rozliczane na innych zasadach przyjętych przez gminę -ale opłaty jak wiecie będą znaczne wyższe.Pzdrawiam
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ustawy o własności lokali której z tego widać że nie znacie. Art.12 do art.15 są bezwzględnie obowiązujące i co do kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej obowiązuje art.12 pkt 2 -rozliczanie następuje w stosunku do powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych jak i użytkowych uczestniczących w wytwarzaniu odpadów pochodzących z części wspólnej i niezależnie czy lokale są użytkowane czy nie ponoszą opłatę w tej części.
    Kolego - nie siej zamętu i nie wprowadzaj w błąd.
    - sorry ale nie masz pojęcia co przeczytałeś w tych artykułach i nie wiesz co piszesz.
    UoWL w żadnym miejscu nie nakazuje czegokolwiek rozliczać wg. powierzchni lokali.
    Mylisz też ustawę o odpadach z ustawą o utrzymaniu porządku w gminach.
    Pisał o tym dwa lata temu ciut wyżej w tym wątku >owner<:
    "...to nie ma nic wspólnego z rozliczaniem kosztów wewnątrz wspólnoty mieszkaniowej. Ilość osób jest tylko umownie przyjętym wskaźnikiem, służącym do oszacowania ilości odpadów, a nie kosztów ich wywozu, a tym bardziej nie do ustalenia sposobu rozliczenia tych kosztów we wspólnocie..."
    Czym innym są opłaty ponoszone przez wspólnotę związane z usuwaniem śmieci ze wspólnego śmietnika na NW w danej wspólnocie a czym innym rozliczanie takich kosztów na właścicieli wewnątrz wspólnoty - tu właściciele decydują uchwałą jak chcą być rozliczani. Z racji tej że wywóz śmieci następuje z NW i jest kosztem zarządu związanym z utrzymaniem NW (a nie z produkcją śmieci w lokalach) - pole manewru jest ograniczone bo koszty takie UoWL nakazuje rozliczać udziałami.
  • Opcje
    romanroman Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Koleżanko powinnaś najpierw z tego jak wynika dobrze przeczytać co napisałem i zapoznać się z ustawą i nie od razu z pierwszego tłoczenia - sorry ale to TY nie masz pojęcia co przeczytałaś w tych artykułach i nie wiesz co piszesz.
    Zainteresuj się trochę prawnymi rozwiązaniami i orzeczeniami sądów na stronach internetowych., a więc nie siej i nie zarzucaj komuś nieznajomości zagadnienia jak Sama ich nie pojmujesz.Pozdrawiam.
  • Opcje
    romanroman Użytkownik
    edytowano marca 2013
    Biedroneczko nie pisz bzdur tylko poczytaj troszkę na stronach internetowych o rozliczaniu mediów we wspólnocie, które określono w art.12 i 13 Uowl.
    Właściciel ma obowiązek 1) ponosić wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, 2)uczestniczyć w kosztach zarzadu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej.
    Wspólnota jest więc właścicielem nieruchomości wspólnej, a nie jest poszczególnych lokali.Kiedy kupuje media tj, woda, ciepła, wywóz odpadów, które sa dostarczane do całego budynku należy uznać że kupuje je :1) dla siebie -czyli dla części wspólnej, 2) dla innych - czyli do poszczególnych lokal, a więc powinna rozliczać się z właścicielami lokali.
    Wspólnota działa jako typowy pośrednik w zakresie zakupu mediów dla lokali. Dalej możesz zapoznać się z treścią artykułu Rozliczanie mediów we wspólnocie Stelli Brzeszczyńskiej ADMINISTRATOR.info nr 7-8/2009 lub w innych informacjach, a jest ich sporo.Ja również zwróciłem Tobie uwagę i nadal twierdzę - nie pisz bzdur.Pozdrawiam
  • Opcje
    romanroman Użytkownik
    edytowano marca 2013
    Szanowna BIEDRONECZKO przykro mi to pisać ale magiel to Ty wytwarzasz więc odpowiadam : wiem co piszę. Obowiązkiem wspólnoty jest rozdzielenie opłat na koszty zarządu utrzymania części wspólnej którą winien wykazać zarządca dotyczącą zbierania odpadów pochodzących właśnie z obsługi sprzątania korytarzy piwnicznych, klatek schodowych, podwórek,z ulicy, parkingów i innych części wspólne, które są w gestii wspólnoty i za te kwoty będą obciążani właściciele lokali mieszkalnych i użytkowych niezależnie czy lokal jest użytkowany czy nie jest użytkowany. obowiązkiem każdego właściciela jest zgłoszenie do zarządcy czy Zarządu Wspólnoty zgłoszenie o użytkowaniu lub nie użytkowaniu lokalu.
    Natomiast powstałe odpady wytwarzane przez lokale mieszkalne lub użytkowe opłacają za swoje odpady w stosunku do ilości osób zamieszkałych lub do powierzchni użytkowej lokali. Rozliczanie musi być dokonane do rzeczywistych kosztów zapłaconych za dana usługę w tym przypadku za odpady komunalne - śmiecie- wg Faktur wywożącego odpady. Koszty dzielone są w stosunku do ilości osób które przebywają na określonej powierzchni swojego mieszkania a więc proporcjonalnie do powierzchni użytkowej wspólnoty mieszkaniowej.Jeżeli w wspólnocie mieszkaniowej znajdują się lokale użytkowe to również ich powierzchnia zaliczana jest do całkowitej powierzchni wspólnoty mieszkaniowej.

    Ponieważ w przypadku zarządcy nie chce się mu rozliczać śmieci powstałych z części wspólnej to rozlicza je łącznie i proporcjonalnie do ilości osób i powierzchni lokali.
    Poproś swojego zarządcę o Regulamin rozliczania mediów i tam będą wykazane zasady ich rozliczania. Tak czy inaczej zawsze będą rozliczone wg faktur dostawcy usług i muszą być zbilansowane zaliczki pobrane od właścicieli z kosztami wykonanej usługi, a nadwyżki lub niedopłaty rozliczone również z właścicielami.Koszty te są wykazane w sprawozdaniach finansowych a wynik winien wynosić zaliczki pobrane od właścicieli = fakturom-Kosztom dokonanej usługi.

    Twoja prośba do Admina potwierdza że niewiele wiesz o rozliczaniu co mi bardzo przykro pisać o tym stanie dywagacji. Nie jest to bez sensu ponieważ jeżeli część właścicieli lokali mieszkalnych nie dokonują segregacji odpadów to ci co segregują swoje odpady i tak będą ponosić większe opłaty co jest do udowodnienia w systemie segregacji dwu pojemnikowej a powinni płacić mniej.
    Potwierdza to nowa Ustawa o odpadach która nakazuje gminom dokonywania segregacji i określenia ich zasad dotyczących opłat i w przypadku nie używania lokalu tj kiedy nikt w nim np. nie zamieszkuje właściciel aby nie ponosić kosztów jest zobowiązany do zawiadomienia gminę o tym fakcje.

    Problem teraz wyniknie co z odpadami powstającymi z nieruchomości wspólnej i jak je rozliczy Wspólnota Mieszkaniowa do której i Ty należysz i jeżeli nie będzie W Twoim lokalu nikt zamieszkiwała to jakie poniesiesz opłaty za część wspólną i pytanie kto tu przekręca.Pozdrawiam również Admina.

    A co do kontroli Gminy do tej pory była ważna umowa zawarta przez Wspólnotę i posiadała pojemniki nie ważne ile i do jakiej frakcji ale były.
    Teraz Wspólnota musi złożyć deklarację czy będzie segregować odpady - opłata będzie mniejsza, czy nie będzie segregować -opłata będzie większa.,
    kontrolę będzie sprawował wywożący odpady i urzędnicy gminy. Jeżeli jeden z mieszkańców nie będzie segregował śmieci i potwierdzą to osoby kontrolujące yo wszyscy będą płacić za odpady nie segregowane. A więc BIEDRONECZKO wykasuj wszystko co Ci się nie podoba bo i tak zmuszona będziesz do segregacji swoich śmieci w nowym systemie gospodarowania śmieciami lub nie- oto jest pytanie? Pozdrawiam.
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kolego roman - po raz trzeci zwracam uwagę - nie pisz o rzeczach których nie rozumiesz.
    Napisałeś taką b_zdurę:
    nie bierzecie pod uwagę Ustawy o własności lokali której z tego widać że nie znacie. Art.12 do art.15 są bezwzględnie obowiązujące i co do kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej obowiązuje art.12 pkt 2 -rozliczanie następuje w stosunku do powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych jak i użytkowych
    Zacytowłam ci treść art. 12 ust.2 na dowód, że napisałeś nieprawdę bo UoWL w żadnym punkcie nie nakazuje jakiegokolewiek rozliczania wg. powierzchni lokali (obojętnie mieszkalnych czy użytkowych).
    Twoje stwierdzenie że art. 12 ust. 2 o tym mówi jest oczywistą nieprawdą i kłamstwem i jako uczestniczka tego forum nie życzę sobie aby takie klamstwa istniały w rzeczywistości forumowej, stąd prośba do Admina - dalej aktualna.
    Nie moja wina, że nie rozróżniasz pojęcia "powierzchnia użytkowa" od pojęcia "wg. udziałów" - ja ci tylko zwracałam uwagę a ty dalej nic, idziesz w zaparte.
    O rozliczaniu usługi pod nazwą wywóz śmieci z terenu nieruchomości wspólnej w świetle nowej ustawy nie dyskutuję z tobą bo nie rozumiesz wogóle zagadnienia a co dopiero rozliczanie kosztów tego wywozu z właścicielami we wspólnocie.
    Poproś swojego zarządcę o Regulamin rozliczania mediów
    "Mój zarządca" nie wie co to jest regulamin rozliczania mediów - jako właściciele opracowaliśmy jedyny we wspólnocie regulamin rozliczania kosztów ciepła, przyjeliśmy go uchwałą i zarząd go realizuje. Do rozliczania śmieci (utrzymania porządku na terenie NW) nie potrzeba regulaminu bo reguluje to UoWL.
  • Opcje
    romanroman Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Koleżanko BIEDRONKO nikt tu nie kłamie natomiast niema sensu z Tobą prowadzić dalszej wymiany zdań ponieważ przyznaję Tobie racje że wiesz wszystko najlepiej łącznie z "Twoim zarządcą" nie wiedzącym co to jest Regulamin rozliczania mediów. Ciekawi mnie w jaki właśnie sposób rozliczacie wywóz śmieci z waszej NW wg Uowl.

    W związku z powyższym poczytaj sobie poniżej zasady ogólne rozliczania usług i stosowania zasady rozliczania proporcjonalnej do powierzchni lokali.
    Pozdrawiam życząc Tobie zrozumienia w ogóle tegoż zagadnienia.
    Zasady ogólne
    Rozliczanie usług eksploatacyjnych

    Decyzje niezgodne z przepisami w ogóle nie mogą być podejmowane (art. 58 kc). A gdyby przypadkiem zostały podjęte, byłyby od początku nieważne. Zgodnie z art. 12 ust. 2 uwl pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach. Skoro zaś, zgodnie z art. 3 ust. 3 uwl udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi, opłaty na utrzymanie nieruchomości wspólnej powinny być wnoszone proporcjonalnie do powierzchni lokali. Zasada ta wynika bezpośrednio z przepisów ustawy, nie może więc być zmieniona aktem niższego rzędu – statutem wspólnoty mieszkaniowej. Niemniej jednak właściciele lokali mają zgodną z prawem drogę zmiany przytoczonych wyżej zasad. Drogę tę otwiera art. 18 ust. 1 uwl: Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej. A zatem właściciele lokali mogą zawrzeć umowę zmieniającą określone w ustawie zasady ponoszenia kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej. Umowa taka powinna zostać zaprotokołowana przez notariusza w formie aktu notarialnego, a następnie zgłoszona do sądu prowadzącego księgi wieczyste w celu wpisania zmienionych zasad do księgi wieczystej nieruchomości. Wpisanie tych zmienionych zasad do księgi wieczystej umożliwi każdemu potencjalnemu nabywcy lokalu zapoznanie się z systemem finansowania nieruchomości wspólnej w danym budynku (art. 18 ust. 1-3 uwl). W przypadku braku wpisów tego typu każdy ma prawo domniemywać, że we wspólnocie mieszkaniowej obowiązują zasady standardowe, określone w ustawie o własności lokali[26].
    Zgodnie z art. 13 uwl właściciel zobowiązany jest do uczestniczenia w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elekrtycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki. W rachubę mogą wchodzić także inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, a także wydatki na utrzymanie porządku i czystości oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy. Kontrowersyjne jest słowo „w szczególności”, które wskazuje na otwarty charakter katalogu zawartego w tym przepisie. Kontrowersje co do obowiązku uiszczania pewnych opłat wynikają po części z samego pojęcia „kosztów zarządu nieruchomością wspólną”. Przez nieruchomość wspólną rozumie się grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali. Dlatego właściciel, który ma wątpliwości co do słuszności opłat, w pierwszej kolejności powinien sprawdzić, czy opłata dotyczy rzeczywiście nieruchomości wspólnej. Np. opłata za garaż może być nałożona błędnie na wszystkich właścicieli lokali, gdy tymczasem garaż w danym budynku stanowi odrębną nieruchomość lokalową i koszty jego utrzymania powinny obciążać współwłaścicieli garażu jako odrębnego lokalu. To samo może dotyczyć innych obiektów występujących często na tzw. osiedlach zamkniętych, np. basenu, klubu dla mieszkańców, ogrodu czy recepcji. Stan prawny tych obiektów będzie przesądzał zatem, kto jest zobowiązany do partycypowania w kosztach ich utrzymania. Zarządca może narzucać operatora kablówki i pobierać w jego imieniu opłaty zarządzając nieruchomością. Pewne opłaty wynikają z zawartych umów – przykładowo z operatorem telewizji kablowej, telefonii lub Internetu, a także z dostawcami mediów. Część tych opłat dotyczy nieruchomości wspólnych, część zaś obciąża indywidualnie właścicieli.
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ciekawi mnie w jaki właśnie sposób rozliczacie wywóz śmieci z waszej NW wg Uowl.
    Zaspokajam twoją ciekawość.
    Mowią o tym poniższe art.
    "...Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
    4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości
    ..."
    Usuwanie śmieci ze śmietnika wspólnego oraz tych porozwalanych wokół, to także m.in. nic innego jak utrzymanie czystości na terenie NW.
    "...Art. 12.
    2... do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej
    ..."
    - i art. pomocniczy:
    "...Art. 17. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada... każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości..."

    Jeżeli dalej chcesz toczyć ten "jednostronny i nierówny dialog" to przytocz zapis jakiegokolwiek art. UoWL mówiący o rozliczaniu jakichkolwiek kosztów wg. powierzchni lokali mieszkalnych czy użytkowych czy też wg. osób.
    Jeżeli takiego artykułu nie znajdziesz to ..nie zawracaj już głowy swoimi dywagacjami i wyobrażeniami.
    ---
    p.s. to jest moja ostatnia polemika z tobą, dalej niech dyskutują (jeżeli mają ochotę) pozostali (wszyscy w tym wątku jak wynika z wpisu) którym zarzuciłeś nieznajomość UoWL.
  • Opcje
    romanroman Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziekuję i Pozdrawiam.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.