Jedna Wspólnota - 2 bloki - 2 fund. remontowe ???

Tomek KTomek K Użytkownik
Jesteśmy wspólnotą (od 12 lat), w skład której na jednej działce wchodzą dwa bloki mieszkalne (1300m2 /20 właś./ i 700m2 /15 właś/ pow. użytkowej). Do tej pory mieliśmy Zarząd właścicielski jednak z pewnych względów niejako byliśmy zmuszeni do przekazania Zarządu osobie prawnej. I teraz wyszły pewne tematy, tj. osobne fundusze remontowe na bloki, które aktualny Zarządca zakwestionował jako niezgodne z prawem. Czy jest możliwe w statucie umiescic paragraf o sposobie głosowania w sprawach remontowych na każdy blok oddzielnie (tzn mieszkancy mniejszego bloku mają swój wewnętrznie wydzielony fundusz remontowy a dużego swój i odpowiednio mieszkańcy małego bloku decydują o rozdysponowaniu tego fundusze na swój blok a dużego na swój). Chcielibyśmy uniknąć sytuacji że właściciele dużego bloku przegłosowywują (udziałami czy tez głosami właścicieli - w obydwu mają większość) rozdysponowanie funduszu remontowego. Dzisiaj jest zgoda całej wspólnota aby osobno naliczać fund. remontowy - cześć wspólna dla obu bloków (ogrodzenie, chodniki drogi) z funduszu obu bloków wg udziałów, natomiast sprawy remontowe danego bloku wyłącznie z funduszy remontowych tego bloku. Czy wpisanie do statutu takiego sposobu dysponowania funduszem remontowym jednej wspólnoty na dwa osobne naliczenia nie jest sprzeczne z ustawą ??? Proszę o pomoc w tej sprawie.

Komentarze

  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano lipca 2009
    Jeżeli właściciele lokali położonych w tych dwóch budynkach tworzą jedną wspólnotę mieszkaniową, to wyodrębnienie oddzielnych kont funduszu remontowego (zaliczki na remonty) stoi w sprzeczności z prawem z tej przyczyny, że narusza kilka bezwzględnie obowiązujących przepisów, w szczególności art. 12 ust. 2 ustawy o własności lokali, który stanowi, że pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.
    Moim zdaniem proponowane zapisy statutu nie wywołają zamierzonych skutków prawnych (bezwzględna nieważnośc).
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    Tomek KTomek K Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To jakie jest rozwiązanie, ktore pozwoliłoby uniknac sytuacji dominacji zarządzania funduszem remontowym przez właścicieli "dużego" bloku. Oczywiście poza oczywistym jak utworzenie osobnej wspólnoty dla "małego" bloku ???
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Nie znajduję takiego rozwiązania, aby z jednej strony ominąc ustanowione ustawą o własności lokali zasady dotyczące rozliczeń a z drugiej - wykorzystac zapisy tej tej samej ustawy do innych celów - np. windykacji należności.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wartawarta Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pozwole sobie "odgrzac" ten watek.
    Do Zarzadu naszej wspolnoty wplynal wniosek o przeglosowaniu na "rocznym "zebraniu podzialu FR na dwa rozne budynki(obydwa w tej samej wspolnocie na wspolnym gruncie).
    Dla mnie jest oczywiste,ze taki wniosek narusza prawo.Ale w swojej odpowiedzi piszesz o kilku przepisach.Podajesz jednak tylko art.12 ust.2 uwl.Pozniej piszesz o zasadach rozliczen.Mozesz to poglebic?Moze byl jakis wyrok SN w takiej sprawie?
    Laczy sie z tym pytanie dodatkowe:czy Zarzad ma obowiazek taki wnoisek uwzglednic(chociaz chodzi o uchwale sprzeczna z prawem)?Czy moze z tego wzgledu odmowic umieszczenia takiego wniosku w porzadku zebrania?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Rozsyłasz zawiadomienie o zebraniu, porządek obrad, rozliczenia, plany
    Znajdź więc miejsce na list do sąsiadów. W 3-4 zdaniach, że wpłynął taki wniosek, ale nie umieściliście go w porządku, bo oddzielne rozliczanie części JEDNEJ wm byłoby złamaniem prawa a zarząd nie chce narażać wm na koszty sądowe za z góry przegraną sprawę.
    Ja taki list robię na odwrocie kartki i wyliczam co zrobiliśmy, co nie i dlaczego, co trzeba by zrobić w najbliższych latach. To usprawnia zebranie
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.