Zarząd powierzony
romek5257
Użytkownik
Witam!Jest wiele opini na tym i na innych forach internetowych, że powierzenie zarządu osobie fizycznej bądż prawnej na podstawie Ar.18.1uwl. nie jest de facto umową o zarząd w kontekście ustawy o gospodarce nieruchomościami,i w związku z tym nie można do tego stosować tych przepisów.Ja osobiście uważam że jak najbardziej należy,otóż przedstawie swoją argumentację,pozycja zarządcy powierzonego na podstawie Ar.18.uwl. w sposób zdecydowany różni się od tej jaką pełni zarząd wybrany na podstawie Ar.20 tejże ustawy, dlatego też nawet przy zastosowaniu Ar.33 nie możemy określić kompetencji zarządcy w sferze reprezentacji i odpowiedzialności,brakuje wielu istotnych uregulowań.Natomiast w sprawach nie uregulowanych ustawa odsyła nas do kodeksu cywilnego,750kc mówi jeżeli w umowach o świadczenie usług nie ma innych przepisów należy stosować przepisy o zleceniu,a zatem czy należy stosować również te przepisy ugn.do zarządu powierzonego jakie są Wasze opinie?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Jeżeli umowa zawiera jedynie lakoniczny zwrot o powierzeniu zarządu, bez określenia pozycji zarządcy, to jego rola (na podstawie art. 33 uwl) jest bardzo podobna do zarządu wspólnoty z art. 20 ustawy . Zwróć uwagę, że ustawa bardzo często używa zwrotu "zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1" - zarząd i zarządca występują zamiennie.
Jest też wyraźna różnica - jeżeli w umowie powierzenia zarządu nie ma zawartego pełnomocnictwa, to zarządca notarialny nie może reprezentować wspólnoty. Jeżeli jest takie pełnomocnictwo, to może ją reprezentować tylko w granicach określonych w pełnomocnictwie (a nie jak zarząd w granicach określonych w ustawie o własności lokali). Uważam, że umowa powierzenia zarządu jest rodzajem pełnomocnictwa ogólnego i zarządca może podejmować wyłącznie czynności zwykłego zarządu, zaś w sprawach przekraczających zarząd zwykły jedynie w granicach, określonych w umowie.
Przy umownym sposobie zarządu (określonym w umowie powierzenia) pierwszeństwo mają postanowienia umowy, w następnej kolejności stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o własności lokali, a dopiero potem przepisy kodeksu cywilnego.
Niestety niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę i bardzo często umowa między właścicielami jest błędnie utożsamiana z umową o zarządzanie.
Najczęściej jest to umowa pomiędzy dotychczasowym właścicielem nieruchomości (np. gminą, Skarbem Państwa, deweloperem) a pierwszym nabywcą wyodrębnianego lokalu.
Powierzenie zarządu konkretnej osobie wymaga natomiast zawarcia z nią umowy, jednak może też do tego dojść w sposób dorozumiany, gdy zarządca wskazany w akcie notarialnym przystępuje do wykonywania czynności, pobiera wynagrodzenie.