Jak zarząd może ustalać stawki zaliczek za media indywidualne
wielkibrat
Użytkownik
Wśród zaliczek, które płacę jest oczywiście zaliczka dotycząca zarządu nieruchomością wspólną, zaliczka na fundusz remontowy oraz zaliczka na pokrycie kosztów mediów zużywany w moim lokalu.
W przypadku dwóch pierwszych zaliczek wiadomo, że stawki jakie płacimy ustalane są na podstawie uchwały. A jak jest z zaliczkami na pokrycie kosztów mediów w indywidualnych lokalach?
Jest dla mnie jasne, że zaliczki te powinny pokrywać prognozowane wydatki (+ ewentualna rezerwa na podwyżki cen mediów oraz zapłata za dłużników) aby wspólnota nie utraciła płynności finansowej.
Ale czy zarząd może dowolnie decydować jaka będzie kwota zaliczek.
Pytam, ponieważ do tej pory zaliczki te (za wodę, ścieki, ogrzewanie) były pobierane w odniesieniu do m2 mieszkania. Niedawno otrzymałem nowe naliczenia i po konsultacjach z sąsiadami wyszło, że jeden ma podwyżkę 20 zł miesięcznie inny 5 zł, a jeszcze inny ok. 200 zł (przy porównywalnych metrażach mieszkań).
Mamy liczniki na wodę oraz ciepło dostarczane do poszczególnych lokali. Domyślam się więc, że różnice w podwyżkach uzależnione są od poprzednich rozliczeń mediów indywidualnych. Jeżeli ktoś zawsze dużo dopłacał po np. 1/2 roku, to zaliczki na pokrycie kosztów mediów indywidualnych zostały mu bardziej zwiększone aby inni nie finansowali jego zużycia w trakcie okresu rozliczeniowego.
Teoretycznie wszytko jest OK. Pytanie tylko, że zarząd ma w tej kwestii taką dowolność? Czy może wysokość oraz sposób obliczania zaliczek na media indywidualne powinny być również ustalone w uchwale wspólnoty?
W przypadku dwóch pierwszych zaliczek wiadomo, że stawki jakie płacimy ustalane są na podstawie uchwały. A jak jest z zaliczkami na pokrycie kosztów mediów w indywidualnych lokalach?
Jest dla mnie jasne, że zaliczki te powinny pokrywać prognozowane wydatki (+ ewentualna rezerwa na podwyżki cen mediów oraz zapłata za dłużników) aby wspólnota nie utraciła płynności finansowej.
Ale czy zarząd może dowolnie decydować jaka będzie kwota zaliczek.
Pytam, ponieważ do tej pory zaliczki te (za wodę, ścieki, ogrzewanie) były pobierane w odniesieniu do m2 mieszkania. Niedawno otrzymałem nowe naliczenia i po konsultacjach z sąsiadami wyszło, że jeden ma podwyżkę 20 zł miesięcznie inny 5 zł, a jeszcze inny ok. 200 zł (przy porównywalnych metrażach mieszkań).
Mamy liczniki na wodę oraz ciepło dostarczane do poszczególnych lokali. Domyślam się więc, że różnice w podwyżkach uzależnione są od poprzednich rozliczeń mediów indywidualnych. Jeżeli ktoś zawsze dużo dopłacał po np. 1/2 roku, to zaliczki na pokrycie kosztów mediów indywidualnych zostały mu bardziej zwiększone aby inni nie finansowali jego zużycia w trakcie okresu rozliczeniowego.
Teoretycznie wszytko jest OK. Pytanie tylko, że zarząd ma w tej kwestii taką dowolność? Czy może wysokość oraz sposób obliczania zaliczek na media indywidualne powinny być również ustalone w uchwale wspólnoty?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Jednak nie zrobiłabym tego bez uzgodnienia z zainteresowanymi
Za wywóz śmieci i c.o. to puste płaci normalną stawkę
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi, I ACa 455_04:
http://www.zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/945-l-aca-45504-koszty-utrzymania-lokali-a-koszty-zarzadu
Tam należy spisać jakie są zasady naliczania zaliczki na media i jak się je rozlicza.
Należy też określić okresy rozliczeniowe ( nie mylić z kontrolnymi oczytani wodomierzy dla wyłapania nieprawidłowości)
> Uważam, że rozliczenie mediów należy robić jeden raz w okresie obrachunkowym - na koniec grudnia każdego roku.<
Naliczanie norm zużycia w poszczególnych lokalach, powinno mieć oparcie w faktycznym zużyciu. Zaliczki ustala się na podstawie poprzedniego okresu rozliczeniowego. Stosowanie ryczałtowych opłat zaliczki na media ( co w wielu wspólnotach ma miejsce) uważam za wielkie nieporozumienie, doprowadza to do takich wypaczeń i nieporozumień o jakich piszesz.
I tak jest , bo taki jest charakter zaliczki, tego nie da się uniknąć ... chyba, że ustali się "kominowe zaliczki", ale przecież nie o to chodzi, nie na tym polega prawidłowa gospodarka nieruchomością, aby wszyscy mieli nadpłaty.
Oni rozliczają (zresztą jak w każdej wspólnocie) koszty zakupu/wytworzenia energii cieplnej.
Serdeczne dzięki za opinie. Doszukałem się regulaminu rozliczeń i faktycznie to na jego podstawie zostały dokonane nowe naliczenia.
Pamiętaj, że gdybyś doszukał się w tym regulaminie jakiś nierealnych stawek, czy sposobów rozliczeń zawsze możesz wnioskować o jego korektę.
Zarządzanie nieruchomością to gra kompromisów wszystkich "graczy".