Właściciele lokali mogą odliczyć VAT od remontu

KubaPKubaP Użytkownik
Właściciele lokali użytkowych, którzy są członkami wspólnoty mieszkaniowej,
mogą odliczyć VAT od remontu budynku na podstawie refaktury.


Czytaj w źródełku : http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/526977,wlasciciele_lokali_moga_odliczyc_vat_od_remontu.html

I się zaczęło ... komplikowanie życia wspólnotom. Pewnie wzrosną opłaty za administrowanie - refakturowanie kosztuje ...

Komentarze

  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pewnie wzrosną opłaty za administrowanie - refakturowanie kosztuje ...

    Co stanowi tak wysokie koszty refakturowania, że piszesz o podwyżce opłat za administrowanie??
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lipca 2011
    [cite] EDDIE:[/cite]
    Pewnie wzrosną opłaty za administrowanie - refakturowanie kosztuje ...
    Co stanowi tak wysokie koszty refakturowania, że piszesz o podwyżce opłat za administrowanie??
    Przede wszystkim robocizna ... do tej pory te czynności / koszty Administrator nie kalkulował w ofercie / usłudze administrowania. On obsługuje kilkanaście podmiotów wspólnotowych, nie jedną wspólnotę ... gdzie takich re-faktur może być kilka, on będzie musiał wystawić kilkaset np. za lokale będące własnością Gminy...
    Będzie musiał oddelegować osobę(y) lub zatrudnić nowe a to kosztuje . Koszty materiałów, urządzeń pomijam bo są niewspółmierne do kosztów robocizny. Ja wyceniam wzrost, tej dodatkowej usługi, o 1-3 grosze na m2 , zależy od ilości obsługiwanych lokali.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Moim zdaniem wspólnota nie może refakturowac takich kosztów, uważam, że teza postawiona w cytowanym artykule jest błędna.
    Koszty remontu rzeczy wspólnej ( np. elewacji budynku - taki przykład zamieszczono w artykule) to koszty zarządu.
    Refakturować można wyłącznie koszty związane z utrzymaniem lokali.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]Moim zdaniem wspólnota nie może refakturowac takich kosztów, uważam, że teza postawiona w cytowanym artykule jest błędna.
    Koszty remontu rzeczy wspólnej ( np. elewacji budynku - taki przykład zamieszczono w artykule) to koszty zarządu.
    Refakturować można wyłącznie koszty związane z utrzymaniem lokali.
    Moim zdaniem refakturowanie kosztów utrzymania lokalu też jest błędna. Określenie "kosztów utrzymania lokalu" jest tylko nazwą , służącą podziałowi związanemu z podejmowaniem uchwał przez wspólnotę.

    Idąc tokiem myślenia MF, stawiam tezę że:
    - "Wspólnota" jest tylko nazwą organizacyjną pod jaką występują właściciele lokali, niezależnie jaki lokal posiadają. Wspólnota zawierając umowy na usługi zawiera je w imieniu właścicieli lokali niezależnie czego one dotyczą, bo płatnikiem jest zawsze ogół właścicieli lokali, a Wspólnota jest zawsze pośrednikiem. Podobne zdanie mam w sprawie majątku wspólnoty odrębnego od majątku właścicieli lokali, bo niby jak się wspólnota dorobiła tego majątku? ... zapłacili za wszytko właściciele lokali.
    - z planu gospodarczego winny zniknąć wszystkie pozycje związane z utrzymaniem lokalu.(odrębnie fakturowane, nie mające nic wspólnego z zarządem nieruchomością, wspólnota jest pośrednikiem "przyszło-wyszło" )
    - Uważam, że takie działanie narusza prawa konstytucyjne - równość wobec prawa (jednemu właścicielowi wolno odliczyć VAT innemu nie).
    Dla mnie takie rozwiązanie jest nie do przyjęcia, bo wprowadza wielki zamęt w działalność wspólnoty i jest ingerencją podmiotów z zewnątrz w życie wspólnotowe oraz utrudnia zarząd właścicielski.
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]Moim zdaniem wspólnota nie może refakturowac takich kosztów, uważam, że teza postawiona w cytowanym artykule jest błędna.
    Koszty remontu rzeczy wspólnej ( np. elewacji budynku - taki przykład zamieszczono w artykule) to koszty zarządu.
    Refakturować można wyłącznie koszty związane z utrzymaniem lokali.

    Zarządco, zapominasz chyba, że chodzi tutaj nie o koszty remontu rzeczy wspólnej, tylko o właścicieli lokali użytkowych! Oni muszą mieć dokument poniesionych kosztów, a ponieważ większość (jak sądzę) z nich jest VATowcami, powinni mieć fakturę VAT.
    Uważam, że takie działanie narusza prawa konstytucyjne - równość wobec prawa (jednemu właścicielowi wolno odliczyć VAT innemu nie).

    Bzdura. Każdy może rozpocząć działalność gospodarczą, zadecydować o byciu płatnikiem VAT i móc ten VAT odliczyć. Znaczy to ni mniej ni więcej tylko tyle, że każdemu VAT wolno odliczyć.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] EDDIE:[/cite]Zarządco, zapominasz chyba, że chodzi tutaj nie o koszty remontu rzeczy wspólnej, tylko o właścicieli lokali użytkowych! Oni muszą mieć dokument poniesionych kosztów, a ponieważ większość (jak sądzę) z nich jest VAT-owcami, powinni mieć fakturę VAT.
    Eddie zanim ruszysz na krucjatę zapoznaj się z materiałem źródłowym w którym można wyczytać coś takiego :
    "Właściciele lokali użytkowych, którzy są członkami wspólnoty mieszkaniowej, mogą odliczyć VAT od remontu budynku na podstawie refaktury.

    Rozliczenie faktury wystawionej przez wykonawcę remontu nieruchomości (np. elewacji) przez przedsiębiorców będących właścicielami lokali użytkowych zależy od umowy ze wspólnotą mieszkaniową, bowiem to wspólnota jest zamawiającym usługę wykonania takiego remontu."


    I gdzie tu jest mowa, że nie chodzi o remont części wspólnych? , a poza tym wspólnota musi też być VAT-owcem, a nie zawsze tak jest.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano lipca 2011
    poza tym wspólnota musi też być VAT-owcem, a nie zawsze tak jest.
    Do interpretacji czerwcowej MF mało która wspólnota była w VAT.

    Ad rem

    Będąc właścicielem lokalu użytkowego otrzymuję już fakturę w której jestem obciążony za zaliczkę FR (wliczam sobie w koszty, bo VAT = zw.). Teraz miałbym dostać kolejną fakturę dotyczącą partycypacji w remoncie.
    Ponieważ ten remont został poniesiony przez wspólnotę z mojej zaliczki na FR, to wspólnota będzie mieć podwójną sprzedaż, a ja podwójne koszty.
    Komentarz edytowany a-z
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] EDDIE:[/cite]
    [cite] Zarządca:[/cite]Moim zdaniem wspólnota nie może refakturowac takich kosztów, uważam, że teza postawiona w cytowanym artykule jest błędna.
    Koszty remontu rzeczy wspólnej ( np. elewacji budynku - taki przykład zamieszczono w artykule) to koszty zarządu.
    Refakturować można wyłącznie koszty związane z utrzymaniem lokali.

    Zarządco, zapominasz chyba, że chodzi tutaj nie o koszty remontu rzeczy wspólnej, tylko o właścicieli lokali użytkowych! Oni muszą mieć dokument poniesionych kosztów, a ponieważ większość (jak sądzę) z nich jest VATowcami, powinni mieć fakturę VAT.

    Nie zapominam o kogo chodzi, jednak to przedmiot czynności decyduje o tym czy można taką fakturę wystawić. Remont elewacji to koszt zarządu rzeczą wspólną.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano lipca 2011
    [cite] Zarządca:[/cite]
    Nie zapominam o kogo chodzi, jednak to przedmiot czynności decyduje o tym czy można taką fakturę wystawić. Remont elewacji to koszt zarządu rzeczą wspólną.

    Znowu nie do końca się zgodzę.
    Artykuł będący przedmiotem tego wątku dotyczy wystawiania faktur tylko i wyłącznie właścicielom lokali użytkowych. Nie ma znaczenia jaki jest przedmiot fakturowanych czynności. Oczywiście czynności te dotyczą kosztów związanych z NW. Jak każdy współwłaściciel, tak samo współwłaściciel posiadający lokal użytkowy także partycypuje w kosztach utrzymania NW zgodnie ze swoim udziałem, jednak tylko on będzie zainteresowany otrzymaniem faktury VAT w związku z prowadzoną przez niego działalnością w lokalu użytkowym. Inni współwłaściciele posiadający lokale mieszkalne nie będą mieli okazji wykorzystać faktury VAT, im faktura nie jest potrzebna do niczego.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lipca 2011
    Artykuł będący przedmiotem tego wątku dotyczy wystawiania faktur tylko i wyłącznie właścicielom lokali użytkowych.
    Nie ma znaczenia jaki jest przedmiot fakturowanych czynności. Oczywiście czynności te dotyczą kosztów związanych z NW.

    Jak każdy współwłaściciel, tak samo współwłaściciel posiadający lokal użytkowy także partycypuje w kosztach utrzymania NW zgodnie ze swoim udziałem,
    jednak tylko on będzie zainteresowany otrzymaniem faktury VAT w związku z prowadzoną przez niego działalnością w lokalu użytkowym.
    Inni współwłaściciele posiadający lokale mieszkalne nie będą mieli okazji wykorzystać faktury VAT, im faktura nie jest potrzebna do niczego.
    To tak jak jest w SM.... lokale użytkowe dostają opłatę eksploatacyjną w formie faktur VAT. Lobby prowadzących działalność miesza ile się da, by tylko móc cokolwiek sobie odliczyć, a zwykły śmiertelnik musi płacić za wszytko jako ostanie ogniwo w tym łańcuszku fiskalnym.

    Uważam, że we wspólnocie nie powinno być żadnego wewnętrznego fakturowania, gdyż wspólnota nie prowadzi działalności gospodarczej stricte w rozumieniu o Vat , tak jak SM, ma tylko obowiązek utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym i pokrywać koszty utrzymania nieruchomości.

    "Młode wilki" mieszają ile się da, a miało być tak prosto i łatwo, aby każdy mógł brać udział w zarządzaniu nieruchomością : i piekarz i krawcowa i gospodyni domowa i referendarz sądowy, i ect. (bierzcie sprawy w swoje ręce!!!! głoszono, gdy wprowadzano w życie UoWL). Większość lokali użytkowych jest kupowane przez osoby fizyczne, a nie pod szyldem działalności gospodarczej.
    Jak chcą sobie coś odliczać to niech sami ze sobą spiszą umowę na dzierżawę lokalu. np. Jan Kowalski właściciel z Janem Kowalskim prowadzącym działalność gospodarcza pod nazwą "Jan Kowalski" sj. (podobnie jak jest z samozatrudnieniem.) Na to trzeba będzie poczekać aż zmienią się kadry w MF. Może to już niedługo - w październiku?
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] EDDIE:[/cite]
    [cite] Zarządca:[/cite]
    Nie zapominam o kogo chodzi, jednak to przedmiot czynności decyduje o tym czy można taką fakturę wystawić. Remont elewacji to koszt zarządu rzeczą wspólną.

    Znowu nie do końca się zgodzę.
    Artykuł będący przedmiotem tego wątku dotyczy wystawiania faktur tylko i wyłącznie właścicielom lokali użytkowych. Nie ma znaczenia jaki jest przedmiot fakturowanych czynności. Oczywiście czynności te dotyczą kosztów związanych z NW.

    No właśnie, jednak taka interpretacja stoi w sprzeczności z interpretacją ogólną MF.
    W interpretacji wskazano, że wspólnota mieszkaniowa nabywa towary i usługi zarówno na cele związane z zarządem nieruchomością wspólną, ale także i na potrzeby utrzymania odrębnych nieruchomości lokalowych.
    W tym pierwszym przypadku nie świadczy na ich rzecz żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

    W odniesieniu do drugiej kategorii kosztów działa w takim przypadku jako podatnik od towarów i usług i obowiązana jest wystawić właścicielom faktury.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.