Początki wspólnoty, uprzejmie proszę o pomoc.
azymut38
Użytkownik
Witam i pozdrawiam wszystkich użytkowników. Proszę o pomoc poprzez udzielenie mi odpowiedzi na poniższe pytania:
Opis stanu faktycznego. Nieruchomość wspólna, w której uwłaszczonych jest większość właścicieli lokali (wcześniej mających spółdzielcze własnościowe prawa).
Dotychczas zarząd sprawowała spółdzielnia mieszkaniowa. W umowie ze spółdzielnią o ustanowienie odrębnej własności lokali nie ma wprost informacji o tym, że zarząd powierzono spółdzielni, jest tylko paragraf,
że notariusz pouczyła i tu m.in. wymieniono art. 27 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
W czerwcu większość (nie wszyscy) właściciele wyodrębnionych lokali spotkali się z zarządem spółdzielni i podjęli uchwałę o stosowaniu do nieruchomości przepisów ustawy o własności lokali, jednocześnie wybrano zarząd
wspólnoty. Zebranie odbyło się bez uczestnictwa notariusza. Mam obawy , że ustalenia zebranych właścicieli lokali były nieważne. Jeszcze jedno, właściciele chcieliby aby dotychczasowy zarządca czyli zarząd spółdzielni, dalej administrował nieruchomością.
Oto moje pytania: (pisząc zebranie, mam na myśli pierwsze zebranie właścicieli wyodrębnionych lokali, którzy chcą na tym zebraniu zmienić zarząd nieruchomością wspólną
i rozpocząć w sposób formalnoprawny funkcjonowanie wspólnoty)
1) Czy w naszym przypadku (biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny) uchwałę w/s zmiany sposobu zarządu nieruchomością wspólną powinien protokołować notariusz?
2) Czy na takim zebraniu właścicieli wyodrębnionych lokali muszą być wszyscy właściciele wyodrębnionych lokali, czy wystarczy aby była ilość reprezentująca większość udziałów? (mogą być problemy z zebraniem wszystkich
właścicieli w jednym miejscu i czasie)
3) Czy wszyscy właściciele wyodrębnionych lokali oraz zarząd spółdzielni reprezentujący właścicieli niewyodrębnionych lokali powinni zostać powiadomieni o takim zebraniu zebraniu?
Jeśli tak to jak ich informować?
4) Czy w naszym wypadku chcąc by zarząd spółdzielni (dotychczasowy zarządca) dalej administrował nieruchomością musimy wybrać spośród siebie zarząd i na podstawie uchwały właścicieli
zezwolić mu na zawarcie umowy ze spółdzielnią o administrowanie?
5) Wreszcie - czy nasze uchwały, podjęte w obecności nie wszystkich właścicieli (ale reprezentujących większość udziałów) i nie protokołowana przez notariusza (mowa o uchwale w sprawie zmiany sposobu zarządu) jest ważna
i czy będzie stanowić podstawę zmiany wpisu w księdze wieczystej?
Dodam, że nikt z właścicieli wyodrębnionych lokali nie chce rzucać na kłód pod nogi i ludzie są skorzy do współpracy.
Serdecznie proszę o pomoc jako że dopiero zaczynamy.
Opis stanu faktycznego. Nieruchomość wspólna, w której uwłaszczonych jest większość właścicieli lokali (wcześniej mających spółdzielcze własnościowe prawa).
Dotychczas zarząd sprawowała spółdzielnia mieszkaniowa. W umowie ze spółdzielnią o ustanowienie odrębnej własności lokali nie ma wprost informacji o tym, że zarząd powierzono spółdzielni, jest tylko paragraf,
że notariusz pouczyła i tu m.in. wymieniono art. 27 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
W czerwcu większość (nie wszyscy) właściciele wyodrębnionych lokali spotkali się z zarządem spółdzielni i podjęli uchwałę o stosowaniu do nieruchomości przepisów ustawy o własności lokali, jednocześnie wybrano zarząd
wspólnoty. Zebranie odbyło się bez uczestnictwa notariusza. Mam obawy , że ustalenia zebranych właścicieli lokali były nieważne. Jeszcze jedno, właściciele chcieliby aby dotychczasowy zarządca czyli zarząd spółdzielni, dalej administrował nieruchomością.
Oto moje pytania: (pisząc zebranie, mam na myśli pierwsze zebranie właścicieli wyodrębnionych lokali, którzy chcą na tym zebraniu zmienić zarząd nieruchomością wspólną
i rozpocząć w sposób formalnoprawny funkcjonowanie wspólnoty)
1) Czy w naszym przypadku (biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny) uchwałę w/s zmiany sposobu zarządu nieruchomością wspólną powinien protokołować notariusz?
2) Czy na takim zebraniu właścicieli wyodrębnionych lokali muszą być wszyscy właściciele wyodrębnionych lokali, czy wystarczy aby była ilość reprezentująca większość udziałów? (mogą być problemy z zebraniem wszystkich
właścicieli w jednym miejscu i czasie)
3) Czy wszyscy właściciele wyodrębnionych lokali oraz zarząd spółdzielni reprezentujący właścicieli niewyodrębnionych lokali powinni zostać powiadomieni o takim zebraniu zebraniu?
Jeśli tak to jak ich informować?
4) Czy w naszym wypadku chcąc by zarząd spółdzielni (dotychczasowy zarządca) dalej administrował nieruchomością musimy wybrać spośród siebie zarząd i na podstawie uchwały właścicieli
zezwolić mu na zawarcie umowy ze spółdzielnią o administrowanie?
5) Wreszcie - czy nasze uchwały, podjęte w obecności nie wszystkich właścicieli (ale reprezentujących większość udziałów) i nie protokołowana przez notariusza (mowa o uchwale w sprawie zmiany sposobu zarządu) jest ważna
i czy będzie stanowić podstawę zmiany wpisu w księdze wieczystej?
Dodam, że nikt z właścicieli wyodrębnionych lokali nie chce rzucać na kłód pod nogi i ludzie są skorzy do współpracy.
Serdecznie proszę o pomoc jako że dopiero zaczynamy.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
1. Każda uchwała o zmianie sposobu zarządu nieruchomością wspólną wymaga udziału notariusza - art 18 pkt 1 UWL. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
2. W tym przypadku musi być większość (obecność notariusza).
3. Art. 32 UWL - 1. O zebraniu właścicieli zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, zawiadamia każdego właściciela lokalu na piśmie przynajmniej na tydzień przed terminem zebrania.
2. W zawiadomieniu należy podać dzień, godzinę, miejsce i porządek obrad. W wypadku zamierzonej zmiany we wzajemnych prawach i obowiązkach właścicieli lokali należy wskazać treść tej zmiany.
4. Jeżeli spółdzielnia będzie zarządca w rozumieniu art.18 pkt 1to nie ma obowiązku powoływania zarządu (dwuwładza). Obowiązki Zarządu będzie wykonywał Zarządca.
5. Na to pytanie są dwie odpowiedzi
a) jeżeli jest większość "za" uchwała jest ważna:
b) jeżeli zmiana sposobu Zarządu została dokonana bez udziału notariusza - uchwała jest nie ważna.
POZDRAWIAM.
Uwaga !!!
jest tam DUŻO dezinformacji wynikających z nadinterpretacji przepisów prawnych .
Dla mienie materiał do kosza .