siedziba wspólnoty
agnieszkkka132
Użytkownik
Jak powinna być siedziba wspólnoty? Zgłosiłam wniosek o NIP w US ,jako siedzibę zostało wpisane miejsce pomieszczenia administracyjnego.Jednak pani urzędniczka nie zgodziła sie, bo stwierdziła,że jedynie siedzibą może być adres zarządcy. Czy siedziba wspólnoty musi byc adres firmy zarzadzającej?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Czy zarząd lub zarządca został ustanowiony na podstawie art. 18 ust. 1 UWL czy tez macie zarząd na podstawie art. 20 ust. 1 UWL?
Powyższe wynika z § 7 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej (Dz. U. Nr 69, poz. 763 z póź. zm.).
http://www.zarzadca.pl/content/view/631/94/
Proszę o konkretną odpowiedz dotycząca siedziby.
Sprawa ustalenia siedziby wspólnoty nie jest taka oczywista i nasuwa szereg wątpliwości interpretacyjnych.
W świetle cytowanych przepisów oraz wskazanego wyroku NSA moim zdaniem należy przyjąć, że adresem siedziby wspólnoty mieszkaniowej jest adres zarządu wspólnoty - jeżeli taki został wybrany lub adres siedziby zarządcy, w razie powierzenia w trybie art. 18 uwl.
Jeżeli we wspólnocie istnieje zarówno zarząd i zarządca powołany w trybie art. 18 uwl ( część doktryny uważa taką sytuację za niedopuszczalna, jako że powierzenie zarządu wyklucza wybór zarządu) - to takie sprawy winny wynikać w szczególności z umowy o zarządzanie.
Dziękuje za odpowiadz
Jeżeli ustanowiono zarządcę na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z 1994 r. (ewentualnie także - na podstawie art. 18 ust. 2a ustawy), to zagadnienie działania zarządcy (osoby prawnej lub fizycznej) w imieniu właścicieli lokali i zakresu takiego upoważnienia sprowadza się w istocie do treści postanowień umowy lub uchwały właścicieli, przewidzianych w art. 18 ust. 1 i ust. 2a ustawy.
Działanie zarządu jest działaniem samej wspólnoty. Należy wskazać, że ustawa o własności lokali przewiduje możliwość działania wspólnoty mieszkaniowej przez jej własne organy. Na podstawie art. 21 § 1 tej ustawy zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali. Norma ta expressis verbis odnosi się do zarządu jako organu wspólnoty mieszkaniowej. Tym samym gdy wspólnota mieszkaniowa ma zarząd (w znaczeniu podmiotowym, jako organ wspólnoty), wspólnota działała wtedy przez ten organ, a jego oświadczenia (tj. osób wchodzących w skład organu) stanowią oświadczenia samej wspólnoty. Tym samym zarząd, będący organem wspólnoty mieszkaniowej, do swego działania i wywołania skutku bezpośrednio w sferze prawnej wspólnoty nie potrzebuje żadnego pełnomocnictwa. Może więc zawierać umowy z osobami trzecimi, a normatywnie umowy te zawarte będą przez samą wspólnotę; może też reprezentować wspólnotę w postępowaniu sądowym, a działania zarządu przed sądem będą działaniami samej wspólnoty.
Zastrzec jednak należy, że chodzi tu o czynności zwykłego zarządu. W ramach takich czynności zarząd działa samodzielnie, a jego działania stanowią działania samej wspólnoty. Istotą tego zarządu jest powierzenie, przekazanie osobie trzeciej, zupełnie odrębnemu od samej wspólnoty podmiotowi prawa, kompetencji do administrowania, zarządzania nieruchomością. Podstawową różnicą pomiędzy zarządem (w podmiotowym znaczeniu tego słowa) a zarządem powierzonym (zarządem w znaczeniu funkcjonalnym, inaczej też zarządcą) jest właśnie to, że zarząd wspólnoty jako organ tej wspólnoty działa w ten sposób, iż jego czynności są automatycznie czynnościami wspólnoty.
Zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu różnych czynności o charakterze technicznym, administracyjnym, jak i czynności polegające na podejmowaniu działań w sferze prawnej wspólnoty, ale ich istotą i wspólną cechą jest to, że podjęcie każdej z tych czynności jest wyraźnie zastrzeżone dla zarządcy. Określenie jakie czynności uprawniony jest podejmować zarządca wynikać może nie tylko z obowiązujących przepisów, ale także z zawartej ze wspólnotą umowy, na przykład z umowy o administrowanie.
Regulacje zawarte w § 7 ust. 2 rozporządzenia mają zastosowanie w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą i dopuszczają przyjęcie za adres siedziby, wskazany przez tę osobę adres prowadzenia działalności, a w braku możliwości takiego wskazania -miejsce zamieszkania
z wyroku WSA w warszawie VI SA/Wa 1792/07