Przekształcenie-operat szacunkowy
ajor3
Użytkownik
Witam!Czy operat szacunkowy wykonuje rzeczoznawca? Kto ponosi koszty za wycenę -gmina czy właściciele?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Standardowo to są koszty sprzedającego, to jest jego obowiązek. Ten dokument przedstawia u notariusza.
Standardowy koszt wykonania takiego operatu to 150 zł od lokalu brutto.
Obejmuje: opis lokalu oraz oświadczenie, że spełnia warunki samodzielnego lokalu, wykonanie szkicu lokalu i pomieszczeń przynależnych, wyliczenie udziału w NW
Ustawę masz w stopce.
Pomocne orzecznictwo:
z uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 czerwca 2011 roku, sygn. akt: II SA/Gd 401/11:
"Art. 23 ust. 1 pkt 2 U.g.n. stanowi, że zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, art. 58 – 60 oraz art. 60a, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zapewniają wycenę tych nieruchomości. W myśl art. 25 ust. 1 i 2 U.g.n. gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, a gospodarowanie te polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1, czyli na wycenianiu zbywanych nieruchomości. Zatem regulacja ustawowa w sposób klarowny określa podmiot na którym spoczywa obowiązek dokonania i pokrycia kosztów wyceny nieruchomości stanowiących wynajmowane lokale mieszkalne, a którym w przypadku gminy jest jej organ wykonawczy.
Potwierdza to również art. 35 ust. 1 U.g.n. regulujący tryb sprzedaży nieruchomości gminnych który wskazuje, że właściwy organ sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę. W wykazie tym określa się odpowiednio m.in.: powierzchnię nieruchomości; opis nieruchomości; przeznaczenie nieruchomości i sposób jej zagospodarowania oraz jej cenę. Zatem zgodzić się należy ze skarżącym, że regulacje ustawowe nakładają na Prezydenta Miasta G. obowiązek podania ceny nieruchomości już w chwili sprzedaży i nie zawierają podstawy do przerzucenia obowiązku oszacowania lokalu na nabywcę, w szczególności aktem prawnym niższego rzędu jakim jest uchwała rady gminy. Ten sam mechanizm przerzucania ciężaru oszacowania lokalu, będącego przedmiotem sprzedaży na nabywcę, zawiera § 10 uchwały. Takie rozwiązanie narusza prawo w stopniu istotnym i powoduje konieczności stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miasta G. z dnia 31 sierpnia 2006 r. w części § 8 i 10."
Nie może wymagać opłaty operatu ani nie może odmówić przekształcenia.
A tak poważnie.
Każdy właściciel powinien złożyć indywidualny protest , bo wykup lokalu jest sprawą indywidualną "każdego najemcy" - dzisiaj "przyszłego właściciela" lokalu - jutro
Jutro jak wykupi lokal to już będzie właścicielem aktualnym, a nie przyszłym.
Powtarzam przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności jest indywidualną sprawą każdego właściciela lokalu.
Lokal mieszkalnych w obecnych czasach to towar.
Jeżeli teren jest Gminy to pytaj o szczegóły w Gminie , jak jest własnością Skarbu Państwa to tak jak jest zapisane w ustawie (noweli)
Granice zostały już wytyczone przy oddaniu gruntu w wieczyste użytkowanie.
No właśnie, te oświadczenia wynikają z tego, że brak jest podstaw prawnych do obciążania kosztami sporządzenia operatu, to obowiązek gminy.
Takie oświadczenie ma spowodować zwolnienie gminu z jej obowiązku (swoboda umów), mam jednak wątpliwości, jakby taka praktykę potraktował sąd administracyjny.
To jest duży problem dla gmin, ponieważ ponoszą koszty operatu, nie wydaje mi się, aby taki operat był bardzo przydatny, ponieważ konieczna jest zwykle aktualizacja, co wiąże się z koniecznością sporządzenia nowego.
Nie, nie uważam.
Ani atak, ani obrona.
A swoją drogą kolejny raz się dziwię, że urzędnicy samorządowi świadomie próbują łamać prawo
Urzędnik przychodząc do pracy kombinuje jakby tu załatwić sobie dodatkowy przychód ( metoda ma drugorzędne znaczenie)
a nie załatwiać zgodnie z prawem, na bieżąco sprawy obywateli. - patrz afera przedszkolami!!!!
"Z żądaniem przekształcenia mogą wystąpić współużytkownicy wieczyści, których suma udziałów wynosi co najmniej połowę. Jeżeli co najmniej jeden współużytkownik wieczysty zgłosi sprzeciw wobec złożonego wniosku o przekształcenie, właściwy organ zawiesza postępowanie. W takim przypadku przepis art. 199 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio."
W związku ze zgłoszonym sprzeciwem organ administracyjny zawiesi postępowanie do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez sąd powszechny.
Jak wynika z przepisu, do przekształcenia wystarczą wnioski współużytkowników wieczystych, posiadających łącznie co najmniej 50% udziałów. Jeżeli ten wymóg będzie spełniony i nie zostanie złożony żaden sprzeciw, to zostanie wydana pozytywna decyzja organu w sprawie przekształcenia.
Nowy doklejony: 10.01.13 13:12 Mylisz pojęcia
co innego jest złożenie wnioski o przekształcenie wieczystego prawa we własności
a co innego jest otrzymanie bonifikaty do kosztów przekształcenia ( wykupu gruntu) ...
Wspólnota mieszkaniowa nie może się zajmować sprawą uwłaszczenia , to sprawa indywidualna każdego z właścicieli lokali , jak i koszty jakie musi ponieść z tym związane.
Jeżeli wniosku nie złoży choćby jeden z właścicieli lokalu całe przekształcenie jest zawieszone na kołku w urzędzie ...
Po złożeniu przez ponad 50% właścicieli wniosków o przekształcenie , urząd zaczyna działać .... to znaczy stawiać warunki jakie muszą spełnić wnioskodawcy - właściciele lokali ... i tu się zaczynana polka...
Jak rozumiem chodzi o wniosek o przekształcenie a nie o wniosek o bonifikatę?