Co powinno zawierać sprawozdanie finansowe wspólnoty
Zarzadca.pl
Użytkownik
Co powinno zawierać sprawozdanie finansowe?
https://forum.zarzadca.pl/ekspert_radzi/36/co-powinno-zawierac-sprawozdanie-finansowe
https://forum.zarzadca.pl/ekspert_radzi/36/co-powinno-zawierac-sprawozdanie-finansowe
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
zaliczkę na fundusz remontowy ,oraz poniesione koszty funduszu remontowego
zaliczke na media ,oraz poniesione koszty
stany rachunków bankowych na koniec roku
sprawozdanie powinno byc czytelne nie tylko cyferki ale i opisowe na co zostały wydane wasze pieniązki właściciewl powinien wiedzieć co dzieje sie w wspólnocie na co wydawane sa pieniadze i komu,przecież to wasz dom a nie zarzadcy czy ksiegowej .
jeszcze raz powtarzam sprawozdanie musi być czytelne i zrozumiałe dla wszystkich:shamed:
1/ mieć wymiar pisemny,
2/ nie może być zastąpione sprawozdaniem finansowym,
3/ zawierać taki opis działań Zarządu, aby właściciele mieli możliwość zapoznania się z ich skutkami (m.in. jakie Zarząd działania podejmował, co się sprawdziło a co nie, itd.),
4/ dokonywać oceny wykonania Planu Gospodarczego, wskazanie przyczyn ewentualnych odchyleń od planu (czego się nie udało zrealizować i dlaczego) oraz wskazanie najważniejszych problemów do rozwiązania w przyszłym roku
5/ być podpisane przez wszystkich członków Zarządu.
Jeżeli WM posiada jakieś pożytki to i one powinny znaleźć się w SF zgodnie z zapisem ustawy o rachunkowości.
1. Co powinno zawierać sprawozdanie finansowe.
2. Co powinno zawierać sprawozdanie z działalności Zarządu (oprócz sprawozdania finansowego)
Sprawozdanie finansowe jest prostsze - bo wynika bezpośrednio z zapisów księgowych. W zasadzie przy dobrym planie kont wystarczy proste zestawienie naliczonych zaliczek i poniesionych kosztów + rozbicie szczegółowe dla kont bardziej "ogólnych" jak np. bieżące naprawy i konserwacja. Dodatkowo w przypadku inwestycji czynionych z FR należy je dokładnie opisać.
Wg mnie opisywanie pozycji: zużycie wody czy koszt ogrzewania części wspólnych nie ma sensu, bo będzie tylko przepisywaniem kwot z tabelki.
Sprawozdanie z ewidencji pozaksięgowej powinno być odzwierciedleniem zaliczki, a nie dokumentem niespólnym z zaliczką . Na tym właśnie polega kontra właścicieli lokali nad kosztami utrzymania nieruchomości.
"...Niezależnie od powyższego, Sąd Apelacyjny podziela pogląd skarżących, że uchwała ta (nr l) jest sprzeczna z prawem. Nie można zgodzić się z Sądem Wojewódzkim, że kwestia tego, czy sprawozdanie finansowe zostało podpisane przez uprawnione do tego osoby, czy nie, nie ma w sprawie żadnego znaczenia[...]
Skoro zatem ustawa nakłada na wspólnotę obowiązek corocznych obrad nad sprawozdaniem zarządu, to winien to być dokument pochodzący od zarządu. Przepis art. 29 ust. 1 ustawy zobowiązuje zarząd do złożenia ze swej działalności rocznego sprawozdania. Tymczasem sprawozdanie udostępnione właścicielom pozwanej Wspólnoty wymogu tego nie spełnia. Kierownik administracji (a zatem osoba najprawdopodobniej umocowana do składania oświadczeń woli w imieniu zarządu) nie podpisał go, a jedynie sporządził adnotację, że uczyni to po jego sprawdzeniu. Wynika z powyższego, że zebranie właścicieli w dniu 21 maja 1997 r. obradowało i zatwierdziło jedynie projekt sprawozdania, co jest niewątpliwie sprzeczne z wymogami art. 30 ustawy. Projekt sprawozdania nie mógł być przedmiotem obrad, ani tym bardziej nie mógł stanowić podstawy do udzielenia zarządowi absolutorium... " - SA w Warszawie I ACa 282/99 .
Natomiast w pozostałych kwestiach związanych z opracowaniem planu finansowego polecam artykuł:
"Sprawozdawczość wspólnoty mieszkaniowej- postawy prawne" , na stronie:
http://www.zarzadca.pl/content/view/153/53/
Sprawozdanie finansowe wspólnoty to nie bilans w rozumieniu ustawy . Nie wiem skąd taki ciąg do Bilansu rodem z SM-u tam zaproponowany, wspólnota to nie spółdzielnia mieszkaniowa, czy inny podmiot budżetowy prowadzący ewidencje w oparciu o ustawę o rachunkowości.
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe
Po drugie - na koniec oku zawsze występuje różnica między kosztami (wydatkami) a wpłaconymi przez właścicieli zaliczkami i innymi przychodami i właściciele decydują, co z tymi pieniędzmi zrobić.
Nadpłaty na mediach wspólnota zwraca właścicielom (najczęściej zalicza im na poczet przyszłych zaliczek, ale są i takie wm, które zwracają im na konto).
Nadpłata na tzw. eksploatacji (bieżące utrzymanie części wspólnej) może być uchwałą przekazana np. na f. remontowy.
Nadpłata na tzw. eksploatacji (bieżące utrzymanie części wspólnej) może być uchwałą przekazana np. na f. remontowy." - to wiem , ale chodzi mi o to, że w naszym sprawozdaniu na koniec roku już po rozliczeniu kosztów zużycia wody, przychody (zaliczki +opłaty stałe) nie równają się kosztom (faktury za wode). W niektórych wspólnotach przychody=kosztom a w niektórych nie, czy popełniliśmy błąd w rozliczeniach i dlatego się nie zgadza? czy taka sytuacja jest po prostu normalna?
Co nazywasz rozliczeniem? Bo ja takie działanie:
Koszt (faktury od dostawcy wody) minus suma wpłaconych zaliczek = rozliczenie (nadpłata/niedopłata)
Sorry - ale na jakiej to podstawie wspólnota ma wykonywać sprawozdanie finansowe?
Który z fachowym portali ma rację?
https://forum.zarzadca.pl/ekspert_radzi/36/co-powinno-zawierac-sprawozdanie-finansowe
http://www.administrator24.info/artykul/id6010,co-nowego-w-orzecznictwie-sprawozdanie-zarzadu-wspolnoty-mieszkaniowej-zaklocanie-ciszy-w-budynkach-wielorodzinnych
We WM dochodzą jeszcze STRATY WODY.
czaarna45 - Te straty wody są z różnych przyczyn, np. kradzieże , wycieki czy błędy wodomierzy. Nie wiem jak u was dokonuje się tych odczytów i z jaką dokładnością. Jeżeli robi to właściciel to z natury zaniża (nie podaje ułamków m2), i jak np. u mnie jest około 70 wodomierzy to tylko z tego tytułu brak jest kilkunastu lub kilkudziesięciu m2. Ja u siebie tę pozycję nazwałem UCHYB WODY, ale nie nazwa jest ważna ale zaznaczenie jej kosztu. Oczywiście ta pozycja przypada do rozliczenia właścicielom wg ich udziałów.
Jak to 15 zł podzielić, jaka jest różnica wskazań liczników (uchyb), kto zapłacił więcej, kto ma zaległości, jaka część to koszty stałe a jaka zmienne to ważne konkrety, ale nie wsadzam ich do sprawozdania finansowego.
Dyskusja wygląda tak. Jak pan doda tą rubrykę to tej odejmie od tamtej i doda do tej czwartej to otrzyma pan to, o co pan pyta.
Jakiś bilans za cztery lata wynosi np 35 000zl plus , a właściciele są zadłużeni na 30 000zl.
Nie wiem np: ile długów zostało zapłaconych z poprzedniego roku w danym roku rozliczeniowym.nie widać tego w sprawozdaniu.
Moim zdaniem jedynym czytelnym i prawidłowym sprawozdaniem powinno być rozliczenie każdego właściciela indywidualnie.Ale dla mojego zarządcy to jest przestepstwo bo niby , nie można ujawniać danych osobowych i takie tam inne dyrdymałki. Ale wszystkim jest z tym dobrze.No i dobrze.
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/6257/sprawozdanie-finansowe/#Item_1
Pani księgowa i administrator okazali się niereformowalni i to był jeden z powodów, naszego rozstania.
Sprawozdanie powinno być przedstawiane wspólnocie takimi słowami, żeby przeciętny człowiek je choć z grubsza zrozumiał.
W podsumowaniu nie używamy słowa "saldo", piszemy "minus" a nie "-"
Proste pokazanie rachunków wspólnoty uważam za bardzo ważne.
Na pewno faktury ( odzcyt do nie wziety) nie pokrywa się z odczytami w lokalach
UCHYBY do 8% daje różnice
woda gospodarcza
no i nieuczciwy rozbiór wody w lokalach
to wszytko skład się na niedopłaty po rozliczeniu ...
przecież to właściciele lokali przyjmują wzór jak powinno wyglądać sprawozdanie
takim typowym to wzór
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe
zwłaszcza przykład 2