Rewitalizacja Województwo Łódzkie
eedo
Użytkownik
pytania i odpowiedzi odnoszące się do wspólnot mieszkaniowych za strony
http://www.rpo.lodzkie.pl
Czy istnieje możliwość dofinansowania remontu elewacji danej nieruchomości?
W ramach RPO WŁ przewiduje się możliwość dofinansowania inwestycji tego typu pod warunkiem, że będą stanowić integralną część szerszego, kompleksowego projektu z zakresu rewitalizacji obszarów problemowych, bądź też związane będą z projektami w zakresie renowacji substancji mieszkaniowej. Projekt polegający wyłącznie na remoncie elewacji nie będzie mógł być sfinansowany w ramach RPO WŁ.
Czy istnieje możliwość uwzględnienia prywatnych właścicieli nieruchomości w kolejnej edycji przyznawania środków unijnych?
Katalog beneficjentów mogących ubiegać się o dofinansowanie z funduszy strukturalnych w latach 2007-2013 w ramach regionalnych programów operacyjnych, ustalony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i uwarunkowany wymaganiami stawianymi przez Komisję Europejską, nie obejmuje prywatnych właścicieli nieruchomości. Natomiast jest możliwe ubieganie się o dofinansowanie przez ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzących wspólnotę mieszkaniową, w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (Dz. U. z 2000 r., Nr 80, poz. 903 z późniejszymi zmianami).
Czy istnieje możliwość dofinansowania ze środków finansowych EFRR prac remontowych wykonywanych przez wspólnotę mieszkaniową przyczyniających się do obniżenia kosztów energii cieplnej?
Wspólnoty mieszkaniowe będą mogły realizować przedsięwzięcia w zakresie oszczędności energetycznej. Ponadto, możliwe będzie finansowanie takich działań jak renowacja części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych, tj. odnowienie następujących głównych elementów konstrukcji budynku: dachu, elewacji zewnętrznej, stolarki okiennej i drzwiowej, klatki schodowej, korytarzy wewnętrznych/zewnętrznych, wejścia i elementów jego konstrukcji zewnętrznej, windy, instalacji technicznych budynku. Istotnym z punktu widzenia wspólnoty mieszkaniowej jest to, że dany projekt powinien być ujęty w Lokalnym Programie Rewitalizacji lub w Zintegrowanym Programie Rozwoju Lokalnego.
Czy istnieje możliwość wsparcia finansowego z funduszy strukturalnych UE na dostosowanie w wielorodzinnych budynkach spółdzielczych oddawczych skrzynek pocztowych do wymogów prawnych?
Nie ma możliwości uzyskania wsparcia finansowego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na dostosowanie w wielorodzinnych budynkach spółdzielczych oddawczych skrzynek pocztowych. Jednakże w ramach RPO WŁ spółdzielnie mieszkaniowe będą mogły realizować przedsięwzięcia polegające na renowacji części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych, tj. odnowienie następujących głównych elementów konstrukcji budynku: dachu, elewacji zewnętrznej, stolarki okiennej i drzwiowej, klatki schodowej, korytarzy wewnętrznych/zewnętrznych, wejścia i elementów jego konstrukcji zewnętrznej, windy, instalacji technicznych budynku, a także mogą podejmować działania w zakresie oszczędności energetycznej.
Główny punkt informacyjny przy Urzędzie Marszałkowskim
ul. Roosevelta 15
90-056 Łódź
Konsultanci: Renata Tkaczyk, Adrianna Kabacińska, Michał Pociecha
godziny pracy: pon.-pt. 8.00-16.00
tel.: 042 663 31 07, 042 663 34 05
http://www.rpo.lodzkie.pl
Czy istnieje możliwość dofinansowania remontu elewacji danej nieruchomości?
W ramach RPO WŁ przewiduje się możliwość dofinansowania inwestycji tego typu pod warunkiem, że będą stanowić integralną część szerszego, kompleksowego projektu z zakresu rewitalizacji obszarów problemowych, bądź też związane będą z projektami w zakresie renowacji substancji mieszkaniowej. Projekt polegający wyłącznie na remoncie elewacji nie będzie mógł być sfinansowany w ramach RPO WŁ.
Czy istnieje możliwość uwzględnienia prywatnych właścicieli nieruchomości w kolejnej edycji przyznawania środków unijnych?
Katalog beneficjentów mogących ubiegać się o dofinansowanie z funduszy strukturalnych w latach 2007-2013 w ramach regionalnych programów operacyjnych, ustalony przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i uwarunkowany wymaganiami stawianymi przez Komisję Europejską, nie obejmuje prywatnych właścicieli nieruchomości. Natomiast jest możliwe ubieganie się o dofinansowanie przez ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzących wspólnotę mieszkaniową, w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (Dz. U. z 2000 r., Nr 80, poz. 903 z późniejszymi zmianami).
Czy istnieje możliwość dofinansowania ze środków finansowych EFRR prac remontowych wykonywanych przez wspólnotę mieszkaniową przyczyniających się do obniżenia kosztów energii cieplnej?
Wspólnoty mieszkaniowe będą mogły realizować przedsięwzięcia w zakresie oszczędności energetycznej. Ponadto, możliwe będzie finansowanie takich działań jak renowacja części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych, tj. odnowienie następujących głównych elementów konstrukcji budynku: dachu, elewacji zewnętrznej, stolarki okiennej i drzwiowej, klatki schodowej, korytarzy wewnętrznych/zewnętrznych, wejścia i elementów jego konstrukcji zewnętrznej, windy, instalacji technicznych budynku. Istotnym z punktu widzenia wspólnoty mieszkaniowej jest to, że dany projekt powinien być ujęty w Lokalnym Programie Rewitalizacji lub w Zintegrowanym Programie Rozwoju Lokalnego.
Czy istnieje możliwość wsparcia finansowego z funduszy strukturalnych UE na dostosowanie w wielorodzinnych budynkach spółdzielczych oddawczych skrzynek pocztowych do wymogów prawnych?
Nie ma możliwości uzyskania wsparcia finansowego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na dostosowanie w wielorodzinnych budynkach spółdzielczych oddawczych skrzynek pocztowych. Jednakże w ramach RPO WŁ spółdzielnie mieszkaniowe będą mogły realizować przedsięwzięcia polegające na renowacji części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych, tj. odnowienie następujących głównych elementów konstrukcji budynku: dachu, elewacji zewnętrznej, stolarki okiennej i drzwiowej, klatki schodowej, korytarzy wewnętrznych/zewnętrznych, wejścia i elementów jego konstrukcji zewnętrznej, windy, instalacji technicznych budynku, a także mogą podejmować działania w zakresie oszczędności energetycznej.
Główny punkt informacyjny przy Urzędzie Marszałkowskim
ul. Roosevelta 15
90-056 Łódź
Konsultanci: Renata Tkaczyk, Adrianna Kabacińska, Michał Pociecha
godziny pracy: pon.-pt. 8.00-16.00
tel.: 042 663 31 07, 042 663 34 05
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
http://www.mmlodz.pl/3385/2009/1/28/remonty-lodzkich-zabytkow---podsumowanie?category=interwencje
Wsparcie w ramach VI osi priorytetowej obejmuje działania z zakresu rewitalizacji obszarów problemowych oraz renowacji tkanki mieszkaniowej. Celem działań realizowanych w ramach niniejszej osi jest przeciwdziałanie marginalizacji tych obszarów miast województwa łódzkiego, na których występują negatywne zjawiska ekonomiczne i społeczne związane z fizyczną degradacją substancji architektonicznej. Wśród projektów realizowanych w ramach tej osi można wskazać m.in. odbudowę, renowację, modernizację budynków lub obiektów wraz z ich adaptacją do nowych funkcji (gospodarczych, społecznych, edukacyjnych, kulturalnych,
rekreacyjnych, turystycznych) czy też przygotowywanie terenów na obszarach objętych rewitalizacją pod realizację nowych inwestycji gospodarczych. Realizacja projektów dofinansowanych w ramach VI osi priorytetowej przyczyni się m.in.: do przywrócenia ładu architektonicznego i przestrzennego, podniesienia wartości substancji miejskiej, jak również do stworzenia warunków sprzyjających ożywieniu społecznemu na rewitalizowanych obszarach. Inwestycje kwalifikujące się do wsparcia musza być ujęte w Lokalnych Programach Rewitalizacji lub w Zintegrowanych Programach Rozwoju Lokalnego.
DZIAŁANIE VI.1 REWITALIZACJA OBSZARÓW PROBLEMOWYCH
Cel i uzasadnienie działania
Celem działania jest rewitalizacja substancji architektonicznej na zdegradowanych obszarach miast, terenach i obiektach poprzemysłowych i powojskowych oraz zwiększenie atrakcyjności obszarów miejskich dla inwestorów lokalnych i zewnętrznych. Obszary miast województwa łódzkiego uległy w ostatnim czasie procesom szybkich zmian zachodzących w strukturze przestrzennej. Przyczyną takiej sytuacji były przeobrazenia ekonomiczne, natomiast ich skutkiem jest zjawisko degradacji naturalnego i fizycznego środowiska miast, przede wszystkim w zakresie tkanki urbanistyczno–architektonicznej. Proces ten występuje głównie na terenach poprzemysłowych i powojskowych. Rewitalizacja substancji architektonicznej w/w terenów i obiektów znajdujących się na obszarze objętym rewitalizacją oznacza podjęcie kompleksowych działań, które doprowadzą do przemian ekonomicznych, społecznych i przestrzennych na zdegradowanym obszarze, przyczyniając się przede wszystkim do przywrócenia ładu architektonicznego i przestrzennego oraz ożywienia gospodarczego i społecznego. Działania te przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności obszarów miejskich, co doprowadzi do wzrostu zainteresowania inwestorów lokalizacją swoich przedsięwzięć na danym obszarze.
Ze względu na zidentyfikowane na terenie miast województwa problemy natury urbanistyczno–architektonicznej i społecznej, wsparcie zostanie skierowane na przystosowanie starych zasobów do nowych potrzeb, tj.: na odbudowę, renowację lub modernizację budynków lub obiektów, lub ich adaptację do nowych funkcji, przyczyniając się do neutralizacji niekorzystnych zjawisk gospodarczych i społecznych, w tym do tworzenia nowych miejsc pracy. Realizowane projekty będą równieŜ związane z zagospodarowaniem przestrzeni publicznej rewitalizowanych terenów, w tym z budową lub przebudową małej architektury oraz tworzeniem lub modernizacją miejsc rekreacji i terenów zielonych. Na terenach objętych rewitalizacją zidentyfikowano równiez znaczną liczbę obiektów zabytkowych oraz historycznych. W ich przypadku dofinansowaniem zostaną objęte prace konserwatorskie, restauratorskie lub też inne roboty budowlane dopuszczalne w przypadku zabytków (odpowiednio - obiektów historycznych), dzięki czemu będą one mogły zostać przystosowane do pełnienia nowych lub utrzymania dotychczasowych
funkcji. Wymienione działania prowadzone będą w szczególności w zdegradowanych dzielnicach miast, osiedlach mieszkaniowych, obszarach poprzemysłowych i powojskowych. Istotną cechą projektów realizowanych w ramach działania jest ich kompleksowość, co oznacza konieczność jednoczesnej realizacji przynajmniej dwóch typów projektów przewidzianych w ramach działania. Wszystkie działania w ramach tej osi muszą mieć ponadto na celu poprawę dostępu dla osób niepełnosprawnych. W przypadku projektów objętych pomocą publiczną, zakres dofinansowania przewidziany w niniejszym działaniu może ulec zmianie w przypadku modyfikacji rozporządzeń Ministra Rozwoju Regionalnego wydawanych na podstawie art. 21 ust. 3 Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, określonych w pkt. 26.
Przykładowe rodzaje projektów
- odbudowa, renowacja lub modernizacja budynków lub obiektów (w szczególności w zdegradowanych dzielnicach miast, osiedlach mieszkaniowych, obszarach poprzemysłowych i powojskowych), lub ich adaptacja do nowych funkcji, przyczyniające się do tworzenia nowych miejsc pracy oraz neutralizacji niekorzystnych zjawisk społecznych, gospodarczych i ekologicznych,
- prace konserwatorskie, restauratorskie lub inne roboty budowlane dopuszczalne w przypadku zabytków nieruchomych (odpowiednio - obiektów historycznych) w celu przystosowania w/w obiektów do nowych funkcji lub utrzymania funkcji dotychczasowych,
- kompleksowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej rewitalizowanych terenów, w tym budowa lub przebudowa małej architektury oraz tworzenie lub modernizacja miejsc rekreacji i terenów zielonych,
- przygotowanie terenów na obszarach objętych rewitalizacją pod realizację nowych inwestycji gospodarczych (w tym uzbrojenie terenu pod przyszłe inwestycje, wyburzanie obiektów, adaptacja obiektów do potrzeb działalności gospodarczej oraz modernizacja istniejącej infrastruktury sieciowej),
- wymiana, budowa, przebudowa lub modernizacja instalacji komunalnej (w tym przede wszystkim wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, ciepłowniczej i gazowej) w rewitalizowanych obiektach,
- budowa systemów monitoringu w celu podniesienia bezpieczeństwa publicznego,
- budowa systemów zabezpieczeń przeciwpozarowych i przeciwwłamaniowych w rewitalizowanych obiektach.
Typ beneficjentów
- Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,
- Jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną,
- Jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną,
- Organizacje pozarządowe,
- Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych,
- Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, TBS,
- Przedsiębiorcy.
Alokacja finansowa na działanie ogółem 106 640 880 EUR
Cel i uzasadnienie działania
Celem działania jest odnowa zdegradowanych dzielnic mieszkaniowych, w tym renowacja substancji mieszkaniowej. Pomimo, iż liczba mieszkań w województwie jest dość wysoka, cechuje je niska jakość i niedostateczne wyposażenie w urządzenia techniczno-sanitarne. Odnowa zdegradowanych dzielnic mieszkaniowych, w tym renowacja substancji mieszkaniowej, oznacza działania podjęte w kierunku poprawy warunków bytowych mieszkańców województwa jak również działania dążące do podniesienia jakości zasobów mieszkaniowych. Dlatego też wsparcie skierowane zostanie na renowację/modernizację (nie budowę nowych) budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Modernizacja dotyczyć będzie części wspólnych tych budynków (w szczególności w zakresie instalacji technicznych budynku, oszczędności energetycznej, odnowienia głównych elementów konstrukcji budynku).
Jednocześnie, ze względu na podniesienie atrakcyjności gospodarczej obszarów, a także przygotowanie do użytkowania nowoczesnych, socjalnych budynków mieszkalnych, dofinansowane zostaną działania z zakresu renowacji i adaptacji budynków już istniejących, które stanowią własność władz publicznych lub własność podmiotów działających w celach niezarobkowych.
Kwalifikowalność wsparcia zgodna będzie z art. (7)2 Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz art. 47 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006.
Zgodnie z Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie programowania działań dotyczących mieszkalnictwa inwestycje w substancję mieszkaniową w ramach RPO WŁ mogą być realizowane wyłącznie na obszarach spełniających co najmniej trzy spośród następujących kryteriów:
a. wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia,
b. wysoka stopa długotrwałego bezrobocia,
c. wysoki poziom przestępczości i wykroczeń,
d. niski wskaźnik prowadzenia działalności gospodarczej,
e. porównywalnie niski poziom wartości zasobu mieszkaniowego.
Wyboru kryteriów uzasadniających realizację projektów w zakresie mieszkalnictwa oraz określenia ich wartości dokonuje beneficjent. Ze względu na dostępność określonych danych statystycznych przyjmuje się, iż obszarem referencyjnym, dla którego określone zostaną poszczególne wartości kryteriów jest obszar danej gminy.
Przykładowe rodzaje projektów
Wkład EFRR przeznaczony na wydatki związane z mieszkalnictwem obejmuje wyłącznie wydatki ponoszone na renowację/modernizację (nie budowę nowych) budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Środki EFRR mogą być także przeznaczone na adaptację budynków stanowiących własność publiczną lub własność podmiotów o celach niezarobkowych wykorzystywanych na cele mieszkaniowe dla gospodarstw domowych lub osób o szczególnych potrzebach. Zatem kwalifikowalność wydatków na infrastrukturę mieszkaniową będzie możliwa w dwóch aspektach:
a) na renowację budynków mieszkalnych wielorodzinnych,
b) na adaptację i renowację budynków na cele mieszkaniowe dla osób o szczególnych potrzebach.
Wsparcie w pierwszym przypadku (litera a) będzie obejmować remonty i modernizacje części wspólnych istniejących budynków wielorodzinnych (budynek mieszkalny, w którym występują więcej niż dwa lokale mieszkalne), w tym remont i modernizację części wspólnych budynków z prefabrykowanych elementów konstrukcyjnych używanych do modułowej budowy (wielkiej płyty).
Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2006 za kwalifikowane uznaje się wydatki w zakresie renowacji części wspólnych budynków obejmujące:
· elementy budynku: dach, elewacja zewnętrzna, stolarka okienna i drzwiowa, klatka schodowa, korytarze wewnętrzne/ zewnętrzne, wejścia i elementy jego konstrukcji zewnętrznej, winda,
· instalacje techniczne budynku,
· podniesienie efektywności (oszczędności) energetycznej budynku (termomodernizacja).
W drugim przypadku (litera b) z EFRR mogą być wspierane działania mające na celu przygotowanie do użytkowania nowoczesnych, socjalnych budynków mieszkalnych dobrego standardu poprzez renowację i adaptację budynków istniejących, stanowiących własność władz publicznych lub własność podmiotów działających w celach niezarobkowych. Zaadaptowane pomieszczenia na cele mieszkaniowe są przeznaczone dla gospodarstw domowych o niskich dochodach lub dla osób o szczególnych potrzebach.
Typ beneficjentów
- Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,
- Jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną,
- Organizacje pozarządowe,
- Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych (jeśli będą tworzyć placówki dla bezdomnych i mieszkania chronione),
- Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, TBS.
Cel i uzasadnienie działania
Celem działania jest dywersyfikacja źródeł energii, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Obecnie w obliczu zagrożeń ekologicznych (m.in. erozji gleb, wysuszania i pustynnienia obszarów, skażenia wód, powiększającej się dziury ozonowej) spowodowanych w głównej mierze złym gospodarowaniem ziemią przez człowieka oraz wyczerpującymi się zasobami różnych złóż coraz częściej poszukuje się alternatywnych źródeł energii. W województwie istnieje potencjał zasobów naturalnych w szczególności wód geotermalnych, wiatrowych, biopaliw, jednakże nadal udział energii uzyskiwanej ze źródeł alternatywnych jest stosunkowo mały. Potencjalnie największym odbiorcą energii ze źródeł odnawialnych może być rolnictwo, mieszkalnictwo i komunikacja. W ramach działania wspierane będą w szczególności inwestycje mające na celu poprawę infrastruktury w zakresie wytwarzania lub przesyłu energii elektrycznej i cieplnej z OZE. Projekty dotyczące odnawialnych źródeł energii przyczynią się do poprawy stanu środowiska naturalnego. Realizacja inwestycji w ramach działania umożliwi także spełnienie wymagań prawodawstwa unijnego i polityki krajowej, nakazujących zwiększenie udziału energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii.
Przykładowe rodzaje projektów
- budowa jednostek wytwórczych energii elektrycznej wykorzystujących biomasę, biogaz, energię słoneczną, wiatrową oraz wody w małych elektrowniach wodnych,
- budowa, rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej do produkcji i przesyłu energii odnawialnej,
- inwestycje wykorzystujące nowoczesne technologie oraz know how w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii,
- budowa instalacji i urządzeń do produkcji biodiesla (w procesie estryfikacji oleju) i innych biopaliw, z wyłączeniem bioetanolu,
- budowa jednostek wytwórczych ciepła przy wykorzystaniu między innymi biomasy, energii słonecznej, energii geotermalnej, itd.,
- inwestycje związane z produkcją biopaliw nie będących produktami rolnymi.
Typ beneficjentów
- Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,
- Jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną,
- Administracja rządowa,
- Jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną nie wymienione wyżej,
- Szkoły wyższe,
- Przedsiębiorcy,
- Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, TBS,
- Jednostki naukowe,
- Zakłady opieki zdrowotnej działające w publicznym systemie ochrony zdrowia (oraz ich organy założycielskie).