Czy wspólnota ma prawo do zmiany obecnego administartora?

aggaagga Użytkownik
edytowano sierpnia 2011 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam,
bardzo chcielibyśmy zmienić naszą dotychczasową administratorke (zarządcą budynku jest TBS) , gdyż jak sama powiedziała ma nas i nasze problemy gdzieś , jak również bardzo nagannie traktuje strasze osoby.
W jaki sposób mozna starać sie o zmianę administratorki, czy mamy taką możliwość?

Komentarze

  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano sierpnia 2011
    Domyślam się, że wspólnota ma podpisaną umowę z TBS, a nie z konkretna administratorką, więc formalnego wpływu na to, kogo TBS zatrudnia niestety nie ma
    Tylko prośba wchodzi w grę i dobra wola TBS, a nie przepisy
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    czy mamy taką możliwość ?
    Możliwości zawsze macie.
    gdyż jak sama powiedziała ma nas i nasze problemy gdzieś , jak również bardzo nagannie traktuje strasze osoby
    Was to znaczy kogo ? wszystkich, wybraną część ? Macie dużo świadków na takie "oświadczenia" Pani Administrator ? Czy dobrze wywiązuje się ona ze swoich obowiązków ? Ile lokali liczy wasza wspólnota mieszkaniowa, macie swój Zarząd ?
  • Opcje
    jezynka30jezynka30 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    koziorozkaTylko prośba wchodzi w grę i dobra wola TBS, a nie przepisy
    agga - z tą dobrą wolą TBS może być różnie :wink:
  • Opcje
    aggaagga Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie mamy zarządu, wspólnota liczy 18 lokali w tym dwa należą do gminy. Powiedziała o nadszym budynku, jest dwóch świadków którzy to słyszeli.
  • Opcje
    aggaagga Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jezynka30 - dobra wola raczej nie wchodzi w grę gdyż ta osoba należy do kliki. Jak można wymienić taka osobę?
  • Opcje
    jezynka30jezynka30 Użytkownik
    edytowano sierpnia 2011
    jakąś formę zarządu musicie mieć, jesteście "dużą" (powyżej 7 lokali) wspólnotą- ale ja sie mogę mylić, jestem nowicjuszem w temacie zarządania wspólnotą,skoro nie macie zarządu, to kto chociażby podpisuje faktury w imieniu wspólnoty??
  • Opcje
    aggaagga Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jako zarządca sprawuje wszelkie funkcje TBS
  • Opcje
    aggaagga Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jezynka30- prezes TBS i pracownicy
  • Opcje
    jezynka30jezynka30 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    TBS także reprezentuje Was na zewnątrz?
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    agga: W jaki sposób mozna starać sie o zmianę administratorki
    Jako wspólnota przecież możecie rozwiązać umowę z TBS-em, gdyby nie zechcieli spełnić waszego żądania w sprawie zmiany Pani Administrator. Ja na waszym miejscu prześledziłbym umowę z TBS-em pod kątem rozwiązania jej. Ale wcześniej rozejrzałbym się po otoczeniu, kto konkretnie podjąłby się zarządzaniem i administrowaniem waszą wspólnotą.
  • Opcje
    aggaagga Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jezynka30- tak TBS reprezentuje nas wszędzie
  • Opcje
    aggaagga Użytkownik
    edytowano listopada -1
    elan124- TBS nie chce nam przedstawić żadnych dokumentów ,nawet listy zleceń jakie zostały wykonane na naszym budynku, ja odkupiłam to mieszkanie od byłych właścicieli, tym samym nie mam żadnej umowy z TBS. Więc co mogę zrobić ?
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    agga: Więc co mogę zrobić ?
    Sama nie dasz sobie rady, rozejrzyj się wokół, może są bratnie dusze, które tak samo myślą jak ty. Pozdrawiam
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano sierpnia 2011
    Zakładam, że macie zarząd wspólnoty mieszkaniowej, bo ktoś przecież tę umowę z TBS zawarł i w imieniu wspólnoty podpisał.
    Do podpisania umowy i wypowiedzenia wystarczy wola 2 członków zarządu, ale wiem, że praktykuje się też, że jeśli administratora powołano uchwałą, to także robi się uchwałę o wypowiedzeniu mu umowy.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] agga:[/cite]Nie mamy zarządu, wspólnota liczy 18 lokali w tym dwa należą do gminy.
    Co by poradzić?
    Zacznij od przeczytania ustawy o własności lokali (UoWL- link masz w mojej stopce) a następnie od wyboru Zarządu Wspólnoty. Budowanie struktur Wspólnoty na emocja prowadzi w ślepą uliczkę, a nie o to przecież Wam chodzi.
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    agga: Nie mamy zarządu
    koziorozka: Zakładam, że macie zarząd wspólnoty mieszkaniowej
    Nie trzeba zakładać... :wink:
  • Opcje
    aggaagga Użytkownik
    edytowano listopada -1
    elan124- to co zrobić?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] agga:[/cite] to co zrobić?
    Zacznij od tego:
    przeczytania ustawy o własności lokali (UoWL- link masz w mojej stopce) a następnie od wyboru Zarządu Wspólnoty.
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    elan124- to co zrobić ?
    Jak najszybciej powinniście powołać wasz Zarząd właścicielski. Rozejrzyj się czy są jakieś chętne osoby (oprócz ciebie) do podjęcia się takiej działalności. Następnie powinniście znaleźć sobie dobrego i sprawdzonego Administratora (chyba są w pobliżu jakieś wspólnoty) a następnie Biuro Rachunkowe. Wasze sprawy są w waszych rękach. Pozdrawiam
  • Opcje
    aggaagga Użytkownik
    edytowano listopada -1
    KubaP- ja jestem właścicielem jednego z lokali
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zacznij od tego:
    przeczytania ustawy o własności lokali (UoWL- link masz w mojej stopce) a następnie od wyboru Zarządu Wspólnoty.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    agga, jeżeli nie macie zarządu wspólnoty a TBS jest Waszym reprezentantem, to zapewne macie "zarząd powierzony", czyli TBS jest Waszym zarządcą ustanowionym aktem notarialnym. Żeby wybrać zarząd wspólnoty, trzeba najpierw zmienić sposób zarządu (zarządzania): doprowadzić do zwołania zebrania z udziałem notariusza i podjąć uchwałę o zmianie sposobu zarządu, którą notariusz zaprotokołuje.

    Dla pewności sprawdź w księdze wieczystej gruntu i budynku (dział III, łam 3), czy TBS jest wpisany jako Wasz zarządca: http://ekw.ms.gov.pl/pdcbdkw/pdcbdkw.html
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Sprawdź jaki masz zarząd
    https://forum.zarzadca.pl/wiki/zarzad
    Jeśli masz powierzony, to aby go zmienić
    a) na innego zarządcę powierzonego - nie trzeba do tego notariusza
    b) na właścicielski, czyli zmiana SPOSOBU zarządu - konieczny jest notariusz
    Tak czy owak wybór zarządu wspólnoty jest pierwszym koniecznym krokiem, żeby się porozumieć z sąsiadami i ustalić, co chcecie robić
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] koziorozka:[/cite]Jeśli masz powierzony, to aby go zmienić
    a) na innego zarządcę powierzonego - nie trzeba do tego notariusza
    Przy zarządzie powierzonym osoba zarządcy jest wpisana do księgi wieczystej.
    Żeby dokonać zmiany tego wpisu na inną osobę, sąd wieczystoksięgowy będzie wymagał aktu notarialnego. Uchwała właścicieli nie jest wystarczającą podstawą do dokonania wpisu w KW.
    [cite] koziorozka:[/cite]Tak czy owak wybór zarządu wspólnoty jest pierwszym koniecznym krokiem, żeby się porozumieć z sąsiadami i ustalić, co chcecie robić
    Wybór zarządu wspólnoty to drugi krok - ma on sens dopiero po zmianie sposobu zarządu.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] agga:[/cite]elan124- to co zrobić?

    Na pewno, tak jak już poradzili Kuba i Elan - przeczytać ustawę.
    Należy ustalić sposób zarządu, tak jak napisał Owner, proszę sprawdzić stan księgi wieczystej macierzystej żeby ustalić czy wpisano tam sposób zarządu i zwrócić się do TBS o wyjaśnienie ich tytułu prawnego do zarządzania.
    Potem trzeba omówić sprawę z sąsiadami, właścicielami lokali, jak radzi Koziorożka, ponieważ w pojedynkę niewiele się zdziała.

    [cite] owner:[/cite]
    Przy zarządzie powierzonym osoba zarządcy jest wpisana do księgi wieczystej.
    Żeby dokonać zmiany tego wpisu na inną osobę, sąd wieczystoksięgowy będzie wymagał aktu notarialnego. Uchwała właścicieli nie jest wystarczającą podstawą do dokonania wpisu w KW.

    Takie zapatrywanie przedstawił Sąd Najwyższy w kilku orzeczeniach, jednak różnie sądy tę kwestię interpretują:

    Pomocne orzecznictwo

    - z uzasadnienia postanowienia Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 29.06.2010 r., sygn. akt I ACz 369/10:

    " ... w przywołanej wyżej uchwale z 21 września 2009 r. i w postanowieniu z 27 lutego 2009 r. w sprawie II CZ 4/09 Sąd Najwyższy wskazał, że zmiana osoby zarządcy nie jest zmianą sposobu zarządu. W pierwszej z tych spraw Sąd Najwyższy wyraził jednak pogląd, że zmiana zarządcy wymaga zaprotokołowania przez notariusza z uwagi na to, podmiot zarządzający podlega wpisaniu do księgi wieczystej. Tego ostatniego stanowiska Sąd Apelacyjny nie podziela. Wymóg zastosowania dla czynności formy szczególnej musi znajdować podstawę w wyraźnym przepisie prawa; nie można go konstruować w oparciu o kryteria pozaustawowe bądź w drodze dość ryzykownej analogii. Nie zawsze wszak dla dokonania wpisu w księdze wieczystej konieczny jest dokument sporządzony w formie aktu notarialnego, polskie prawo zna bowiem przypadki, gdy wystarczające jest złożenie dokumentu sporządzonego w formie innej niż akt notarialny"


    - z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 15 stycznia 2002 r., I ACa 995/2001:

    "wynikająca z art. 18 ust. 2a ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Tekst jednolity: Dz. U. 2000 r. Nr 80 poz. 903) szczególna forma przewidziana dla uchwały dotyczyć będzie zmiany sprawowania zarządu, uprzednio powierzonego osobie trzeciej, nie zaś zmiany osoby sprawującej zarząd"
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To jest tylko teoria.
    W praktyce - sam o tym pisałeś - powierzenie zarządu ogranicza się do wzmianki w akcie notarialnym o tym, że zarząd nieruchomością wspólną powierza się firmie ... (tutaj nazwa firmy dewelopera, jej spółki-córki lub zaufanego zarządcy). Zmiana osoby (fizycznej lub prawnej) wymaga zmiany w KW.

    Jak to zrobić bez aktu notarialnego?
    Tak w realu, a nie w akademickich rozważaniach jurystów?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]To jest tylko teoria.
    W praktyce - sam o tym pisałeś - powierzenie zarządu ogranicza się do wzmianki w akcie notarialnym o tym, że zarząd nieruchomością wspólną powierza się firmie ... (tutaj nazwa firmy dewelopera, jej spółki-córki lub zaufanego zarządcy). Zmiana osoby (fizycznej lub prawnej) wymaga zmiany w KW.

    Jak to zrobić bez aktu notarialnego?
    Tak w realu, a nie w akademickich rozważaniach jurystów?

    Tak w realu, to trzeba aktu, a w rozważaniach to trzeba, albo i nie:rasta:
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.