pełnomocnictwo w zakresie zarządu zwykłego

helenkamhelenkam Użytkownik
edytowano sierpnia 2011 w Zarządzanie Nieruchomościami
Zmiana zleceniobiorcy odnośnie zarządzania nieruchomością wspólną. Jest dwuosobowy zarząd właścicielski a nowy "zarządca" chce pełnomocnictwa do reprezentowania wspólnoty w zakresie zarządu zwykłego. Czy warto? do tej pory sami podpisywaliśmy umowy, negocjowali stawki, czy to trochę nie będzie ubezwłasnowolnieniem zarządu na jego własne zyczenie?

Komentarze

  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak - masz rację, to byłby niewybaczalny bląd.Już widzę problemy na horyzoncie.Jak mu się to niepodoba - konieczna zmiana administratora.:bigsmile:
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    helenkam - nie idź w to
    Czym administrator argumentuje taką prośbę?
    W negocjacjach powinien pomagać, oferty przeglądać, wam podpowiadać, ale umowy tylko wy podpisujcie.
  • Opcje
    helenkamhelenkam Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Argument: oszczędność czasu, nie wchodzimy w to podpisujemy umowę zlecenie na naszych warunkach
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] helenkam:[/cite]Zmiana zleceniobiorcy odnośnie zarządzania nieruchomością wspólną. Jest dwuosobowy zarząd właścicielski a nowy "zarządca" chce pełnomocnictwa do reprezentowania wspólnoty w zakresie zarządu zwykłego. Czy warto? do tej pory sami podpisywaliśmy umowy, negocjowali stawki, czy to trochę nie będzie ubezwłasnowolnieniem zarządu na jego własne zyczenie?

    Ten zarządca to administrator, tak? Nie możecie mu udzielić takiego pełnomocnictwa, ponieważ reprezentować wspólnotę może zarząd (ustawowy sposób zarządu, art. 21 uwl), ewentualną decyzję w takiej sprawie mogą podjąć wyłącznie właściciele lokali (umowny sposób zarządu, art. 18 ust. 1 uwl).
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mam ogromną prośbę, bo "walczę" z takim bezprawiem już trzeci rok w mojej wspólnocie w której panoszy się adminstrator bo napisał sobie w umowie wykorzystując niewiedzę zarządu że wykonuje czynności zwykłego zarządu a gamonie zarządowe nic nie są w stanie zrozumieć. Bardzo proszę o jakieś specjalne wydrukowanie, wytłuszczenie tego zdania:
    "...Administrator - nie możecie mu udzielić takiego pełnomocnictwa, ponieważ reprezentować wspólnotę może zarząd (ustawowy sposób zarządu, art. 21 uwl), ewentualną decyzję w takiej sprawie mogą podjąć wyłącznie właściciele lokali (umowny sposób zarządu, art. 18 ust. 1 uwl)..."
    To jest bardzo ważna sprawa - jej nieprawidłowa interpretacja - powoduje chyba najwięcej konfliktów.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Argument: oszczędność czasu
    Słaby. Co takiego dzieje się we wspólnocie, że nie może poczekać nawet dwu dni? Przecież do wzywania fachowców w razie awarii żadne upoważnienie nie jest potrzebne.
  • Opcje
    helenkamhelenkam Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1. Wspólnota Mieszkaniowa nieruchomości przy udziela z dniem:
    1 września 2010 roku pełnomocnictwa ogólnego w zakresie zwykłego zarządu dla firmy
    nie rozumiem dlaczego firma chce pełnomocnictwa udzielonego uchwałą w sytuacji kiedy podpisanie umowy i wybór firmy "zarządzającej" odbywa się bez uchwały
    ale jak wcześniej pisałam nie podejmiemy takiej uchwały
  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie może być takiego zapisu w uchwale czy umowie z firmą.
    Właściciele określając sposób zarządu nieruchomością wspólną , zadecydowali, że czynności zwykłego zarządu będzie wykonywał zarząd wspólnoty a do czynności przekraczających zarząd zwykły wymagana jest uchwała właścicieli - czyli określili ustawowy sposób zarządu nieruchomością wspólną - to o czym pisał >Zarządca<
    Chcąc to zmienić, czyli że nie zarząd ale zarządca (zatrudniona firma) będzie wykonywała czynności zwykłego zarządu musi być do tego zachowana procedura określona w UoWL Tu nawet uchwała nie wystarczy bo zmiana ustawowego sposobu zarządu (art.21) na inny (firma zewnętrzna) wymaga umowy 100% właścicieli. jest w tej sprawie orzeczenie, chyba SN.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] daarek:[/cite]Tu nawet uchwała nie wystarczy bo zmiana ustawowego sposobu zarządu (art.21) na inny (firma zewnętrzna) wymaga umowy 100% właścicieli. jest w tej sprawie orzeczenie, chyba SN.

    Też tak uważam, konieczna jest umowa właścicieli określająca sposób zarządu (umowny sposób zarządu), uchwała nie wystarczy, bo uchwałą można jedynie zmienić sposób wcześniej określony umową.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tutaj jest dokładne wyjaśnienie tego zagadnienia:
    "...Określenie sposobu zarządu wymaga zgody wszystkich właścicieli lokali...
    Modyfikacje ustawowego sposobu zarządu wymagają zgody wszystkich właścicieli lokali, nie mogą przy tym naruszać norm bezwzględnie obowiązujących – w przeciwnym razie są bezskuteczne
    ..."
    http://www.zarzadca.pl/komentarze/834-okreslenie-sposobu-zarzadu-wymaga-zgody-wszystkich-wlascicieli-lokali
    - czy wiarygodne, nie wiem ale logiczne.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mam w tej sprawie wątpliwości.
    Skoro pełnomocnictwo ma dotyczyć wyłącznie czynności zwykłego zarządu, to przecież nie burzy to "właścicielskiego" sposobu zarządu z art. 20 ustawy. Właściciele mają prawo udzielić pełnomocnictwa i do tego typu czynności uchwała jest aż nadto wystarczająca.

    Co więcej - skoro zarząd wspólnoty wykonuje czynności zwykłego zarządu samodzielnie, to jako organ osoby ustawowej może w zakresie swoich kompetencji udzielić pełnomocnictw ogólnych w stosownym zakresie. Zatem tego typu pełnomocnictwa mógłby udzielić zarząd, bez podejmowania uchwały.

    Kodeks cywilny:
    Art. 33^1. § 1. Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

    Ustawa o własności lokali przyznaje wspólnocie mieszkaniowej zdolność prawną (art. 6 zdanie drugie). Skoro tak, to organ wspólnoty (zarząd) należy traktować podobnie, jak organ osoby prawnej. Otóż organy osób prawnych mają prawo udzielać pełnomocnictw do reprezentowania tej osoby prawnej.
  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano sierpnia 2011
    Ja też mam wątpliwości - bo skoro by tak miało być to po co poniższy art. k.c.:
    "...Art. 38. Osoba prawna działa przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i w opartym na niej statucie..."
    Ustawa (UoWL) ma swoj art. 21.
    Ktos kiedyś porównywał sytuację do wybranego przez Naród posła (wybrany przez właścicieli zarząd) a ten wystawił pełnomocnictwo dla teściowej bo mu się nie chce siedziec na posiedzenaich Sejmu - kuriozalna sytuacja, gdyby każdy członek organu wybieranego - w tym wypadku zarządu do którego jako właściciel wybierałem Iksińskiego a nie Ygreka,mógł nastęnie "wyznaczyć" swojego zastępcę.
    p.s. nie słyszałem aby osoby prawne czyli np. jakaś firma udzielała pełnomocnictwa do reprezentowania jej interesów przez zupełnie obcą osobę (firmę) - pomijając pełnomocnictwa procesowe. Ustawowo i w każdym statucie jest to potwierdzone - aby umowa z daną firma była ważna musi być podpisana przez dwóch członków zarządu (najćzęściej prezes i księgowa jak wynika z praktyki) - podobnie określa to UoWL.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    kuriozalna sytuacja, gdyby każdy członek organu wybieranego - w tym wypadku zarządu do którego jako właściciel wybierałem Iksińskiego a nie Ygreka,mógł nastęnie "wyznaczyć" swojego zastępcę.
    Tu nie chodzi o "zastępstwo" w sprawowaniu członkostwa w zarządzie (udziału w posiedzeniach zarządu, w podejmowaniu decyzji). Tu chodzi o udzielone przez zarząd pełnomocnictwo do reprezentowania wspólnoty mieszkaniowej na zewnątrz oraz w stosunkach z poszczególnymi właścicielami lokali.
  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano sierpnia 2011
    Dlatego mam wątpliwości - na jakiej podstawie ma nie być przestrzegany art. 38 k.c. oraz art. 21 UoWL?
    Przecież właściciele "zwykłą uchwałą" nie mogą zmieniać zapisów ustawy aby wbrew ustawie kto inny ich reprezentował (art.21)!
    Po co w takim razie wybierali zarząd skoro nie chcą aby ich reprezentował?
    Niech zmienią taki ustawowy sposób zarządu i umową określą sobie nawet, że od tej pory reprezentował ich będzie i czynności zwykłego zarządu wykonywał ...... - można wpisać dowolny wyraz.
    To wynika z artykułu do którego link podałem i ja osobiście się z tym identyfikuję bo to ma ręce i nogi.

    "...chodzi o udzielone przez zarząd pełnomocnictwo do reprezentowania wspólnoty..." ???
    Zarząd to sobie może - co najwyżej poszczególny członek w razie nieobecności udzielić pełnomocnictwa za siebie ale nie za wszystkich właścicieli (wspólnotę).
  • Opcje
    romek5257romek5257 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Owner prowadziłem polemikę z Tobą na ten temat nie tak dawno,ale tu widzę że nie tylko ja mam watpliwości co do Twojej bardzo nie logicznej argumentacji,po pierwsze pełnomocnictwo jeśli już powołujesz się na kodeks cywilny może tylko dotyczyć określonej osoby,czy będzie to osoba fizyczna,czy prawna,ale osoba,natomiast zarząd jest ciałem kolegialnym,po drugie po co,i w jakim celu,w czyim imieniu zarząd miałby zrzec się reprezentacji na cudzą rzecz,czy mogłbyś to jakoś uzasadnić?
  • Opcje
    helenkamhelenkam Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja nie pisałam, że to zarząd ma udzielić pełnomocnictwa tylko wspólnota mieszkaniowa nieruchomości i w tym przypadku udzielając takiego pełnomocnictwa firmie właściciele rezygnują z organu jakim jest zarząd, tak to odbieram.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano sierpnia 2011
    [cite] romek5257:[/cite]pełnomocnictwo (...) może tylko dotyczyć określonej osoby,czy będzie to osoba fizyczna,czy prawna,ale osoba,natomiast zarząd jest ciałem kolegialnym
    1) Nie pisałem o pełnomocnictwie dla zarządu, lecz o pełnomocnictwie udzielonym przez zarząd.
    2) Zarządowi wspólnoty można udzielić pełnomocnictwa:
    Art. 22. 1. Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie.

    2. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej.
    [cite] romek5257:[/cite]po co,i w jakim celu,w czyim imieniu zarząd miałby zrzec się reprezentacji na cudzą rzecz,czy mogłbyś to jakoś uzasadnić?
    Nieważne po co, tylko czy zgodnie z prawem zarząd wspólnoty może to zrobić.
    Czy jest sens pytać spółkę, po co i w jakim celu jej zarząd udziela pełnomocnictw? To jej sprawa. Może, więc udziela. Widocznie ma taka potrzebę.

    Przez udzielenie pełnomocnictwa mocodawca niczego się nie zrzeka.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]Mam w tej sprawie wątpliwości.
    ..
    Co więcej - skoro zarząd wspólnoty wykonuje czynności zwykłego zarządu samodzielnie, to jako organ osoby ustawowej może w zakresie swoich kompetencji udzielić pełnomocnictw ogólnych w stosownym zakresie. Zatem tego typu pełnomocnictwa mógłby udzielić zarząd, bez podejmowania uchwały.

    No tak, tylko, że przepis uwl jest bardziej szczegółowy i to wyklucza w zakresie reprezentacji.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano sierpnia 2011
    [cite] Zarządca:[/cite]No tak, tylko, że przepis uwl jest bardziej szczegółowy i to wyklucza w zakresie reprezentacji.
    Który przepis wyklucza?
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Szanowni forumowicze. Prowadzicie akademicką dyskusję, chyba tylko po to aby "gonić króliczka".
    Odnoszę wrażenie ,że wszyscy mieszkacie we wspólnotach , w ktorych wciąż są jakieś negocjacje, pertraktacje, wybory ofert, konkursy i przetargi. A w realu jest prozaicznie proste życie. Zarząd nie ma nic do roboty oprócz administrowania, przekazuje więc tą "fuchę" administratorowi/zarządcy i robi to w formie pelnomocnictwa. Sam mialem takie od dwoch wspólnot, chyba z raz na dwa lata bylo mi potrzebne do okazania.Rozważenia ,że jest to niezgodne z prawem pozostawię bez komentarza. Niepoważne są również rozważania ,że jest to zmiana sposobu zarządu na jakiś "umowny". Nadal jest to zarząd właścicielski, za ktory podpisal się jego pelnomocnik.Jak włascicielom się to nie podoba niech zmienią zarząd na taki, ktory wszystko będzie robil sam. Tak samo jak właściciel ma prawo udzielić pelnomocnictwa komuś ,żeby glosowal w sprawach istotnych dla WM, tak samo i ja mam prawo udzielić pelnomocnictwa komuś ,żeby mnie "zastąpił" jak czlonka Zarządu na zebraniu. Oczywiście byłoby to odebrane jako zlekceważenie innych, ale zgodne z prawem.Karą mogloby być odwolanie mnie ze stanowiska. Pragnę podkreślić ,że mówimy o zarządzie zwykłym.:bigsmile:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]
    [cite] Zarządca:[/cite]No tak, tylko, że przepis uwl jest bardziej szczegółowy i to wyklucza w zakresie reprezentacji.
    Który przepis wyklucza?

    Mam na myśli art. 21 uwl:


    1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.

    2. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie.

    3. Zarząd na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 22 ust. 2, składa oświadczenia w celu wykonania uchwał w sprawach, o których mowa w art. 22 ust. 3 pkt 5, 5a i 6, ze skutkiem w stosunku do właścicieli wszystkich lokali.

    To przepis szczegółowy, ma on zastosowanie przed kc.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarządca - nie musisz przepisywać treści artykulu, znamy go. Udzielenie pelnomocnictwa niczego nie zmienia. Zarząd reprezentuje WM poprzez swojego pelnomocnika.Sprawa pelnomocnictw nie zostala nigdzie opisana w ustawie, wiec sięgamy po kc. Przy zarządach powierzonych zarządcy udzielają takich pelnomocnictw administratorom. Jest to normalna praktyka we WM. Osobiście uważam taką praktykę za "błąd", zarząd właścicielski pozbawia się przez to "kontroli" administratora i przestaje się interesować sprawami wspólnoty.Może to być niebezpieczne zwlaszcza w "dużych" WM. Logicznym i sensownym jest natomiast udzielanie pełnomocnictw szczegółowych, do określonych czynności. To 5 minut roboty, i wskazuje wyraźne miejsce w szyku administratorowi.A już Broń Boże udzielać takiego ogólnego pełnomocnictwa dostępu do konta bankowego.:bigsmile:
  • Opcje
    helenkamhelenkam Użytkownik
    edytowano listopada -1
    .A już Broń Boże udzielać takiego ogólnego pełnomocnictwa dostępu do konta bankowego.:bigsmile:[/quote]
    no to jak powinno wyglądać pełnomocnictwo do konta?
    ,wspólnota uchwałą upoważnia do konta, tak jest u nas i przyznam, że nie ma nieporozumień, robią stałe przelewy tj, media a pozostałe to skan faktury i akceptacja członka zarządu, wiemy komu płacą i ile
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] helenkam:[/cite].wspólnota uchwałą upoważnia do konta,
    tak jest u nas i przyznam,
    Uważam, że jak już to Zarząd WM udziela pełnomocnictwa do konta bankowego WM. Jeden podpis Zarządy /Administratora i jeden podpis elektroniczny Członka / przedstawiciela WM.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano sierpnia 2011
    udzielając takiego pełnomocnictwa firmie właściciele rezygnują z organu jakim jest zarząd, tak to odbieram.
    A mi to wygląda na zmianę sposobu zarządu z właścicielskiego na powierzony, czyli coś, do czego trzeba notariusza
    no to jak powinno wyglądać pełnomocnictwo do konta?
    Hmm, póki wszystko idzie zgodnie z wolą zarządu, to problemu nie ma. Ale...
    Np. administrator zapłacił z konta wm za coś, za co wg zarządu powinien zapłacić właściciel, bo to nie była część wspólna. I zaczną się schody
    Nie wiem, w jakim banku macie konto. W ING mam tak, że administrator zleca przelew, ale kasa nie wyjdzie z konta, póki tego przelewu nie zaakceptuje druga (członek zarządu) osoba.
    Mam naprawdę niezłego administratora, ale już ze 2 przelewy zakwestionowałam i kasę oszczędziłam
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Np. administrator zapłacił z konta wm za coś, za co wg zarządu powinien zapłacić właściciel, bo to nie była część wspólna. I zaczną się schody
    żadne schody, :confused:
    wtedy WM wystawia takiemu właścicielowi notę obciążająca i wszytko się zeruje. U nas wspólnota płaci wykonawcy usługi a później wewnętrznie rozlicza się z właścicielem lokalu.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A jak właściciel nie zechce zapłacić?
    Po co sobie życie komplikować i wpychać wm tam, gdzie właściciel sam ma sprawę załatwić?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] koziorozka:[/cite]A jak właściciel nie zechce zapłacić?
    Po co sobie życie komplikować i wpychać wm tam, gdzie właściciel sam ma sprawę załatwić?
    No tak rączki pod siebie, niech właściciel sobie robi co chce we wspólnocie, dla świętego spokoju.

    Windykacja kończy taką postawę właściciela lokalu (właściciel nie zechce zapłacić). Raz zrobiona "pokazówka" we wspólnocie noruje te sprawy raz na zawsze.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] daarek:[/cite]Mam ogromną prośbę, bo "walczę" z takim bezprawiem już trzeci rok w mojej wspólnocie w której panoszy się adminstrator bo napisał sobie w umowie wykorzystując niewiedzę zarządu że wykonuje czynności zwykłego zarządu a gamonie zarządowe nic nie są w stanie zrozumieć. Bardzo proszę o jakieś specjalne wydrukowanie, wytłuszczenie tego zdania:
    "...Administrator - nie możecie mu udzielić takiego pełnomocnictwa, ponieważ reprezentować wspólnotę może zarząd (ustawowy sposób zarządu, art. 21 uwl), ewentualną decyzję w takiej sprawie mogą podjąć wyłącznie właściciele lokali (umowny sposób zarządu, art. 18 ust. 1 uwl)..."
    To jest bardzo ważna sprawa - jej nieprawidłowa interpretacja - powoduje chyba najwięcej konfliktów.

    K.C. Art. 106. Pełnomocnik może ustanowić dla mocodawcy innych pełnomocników tylko wtedy, gdy umocowanie takie wynika z treści pełnomocnictwa, z ustawy lub ze stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.

    tak więc bez uchwały zarząd nie może przekazać dalej należnych mu ustawowych pełnomocnictw.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Moim zdaniem ten przepis nie ma zastosowania do zarządu.
    Uprawnienia zarządu wynikają z ustawy, a nie z pełnomocnictwa.
    Zarząd jest organem wspólnoty, a nie pełnomocnikiem.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.