pełnomocnictwo w zakresie zarządu zwykłego
helenkam
Użytkownik
Zmiana zleceniobiorcy odnośnie zarządzania nieruchomością wspólną. Jest dwuosobowy zarząd właścicielski a nowy "zarządca" chce pełnomocnictwa do reprezentowania wspólnoty w zakresie zarządu zwykłego. Czy warto? do tej pory sami podpisywaliśmy umowy, negocjowali stawki, czy to trochę nie będzie ubezwłasnowolnieniem zarządu na jego własne zyczenie?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Czym administrator argumentuje taką prośbę?
W negocjacjach powinien pomagać, oferty przeglądać, wam podpowiadać, ale umowy tylko wy podpisujcie.
Ten zarządca to administrator, tak? Nie możecie mu udzielić takiego pełnomocnictwa, ponieważ reprezentować wspólnotę może zarząd (ustawowy sposób zarządu, art. 21 uwl), ewentualną decyzję w takiej sprawie mogą podjąć wyłącznie właściciele lokali (umowny sposób zarządu, art. 18 ust. 1 uwl).
"...Administrator - nie możecie mu udzielić takiego pełnomocnictwa, ponieważ reprezentować wspólnotę może zarząd (ustawowy sposób zarządu, art. 21 uwl), ewentualną decyzję w takiej sprawie mogą podjąć wyłącznie właściciele lokali (umowny sposób zarządu, art. 18 ust. 1 uwl)..."
To jest bardzo ważna sprawa - jej nieprawidłowa interpretacja - powoduje chyba najwięcej konfliktów.
1 września 2010 roku pełnomocnictwa ogólnego w zakresie zwykłego zarządu dla firmy
nie rozumiem dlaczego firma chce pełnomocnictwa udzielonego uchwałą w sytuacji kiedy podpisanie umowy i wybór firmy "zarządzającej" odbywa się bez uchwały
ale jak wcześniej pisałam nie podejmiemy takiej uchwały
Właściciele określając sposób zarządu nieruchomością wspólną , zadecydowali, że czynności zwykłego zarządu będzie wykonywał zarząd wspólnoty a do czynności przekraczających zarząd zwykły wymagana jest uchwała właścicieli - czyli określili ustawowy sposób zarządu nieruchomością wspólną - to o czym pisał >Zarządca<
Chcąc to zmienić, czyli że nie zarząd ale zarządca (zatrudniona firma) będzie wykonywała czynności zwykłego zarządu musi być do tego zachowana procedura określona w UoWL Tu nawet uchwała nie wystarczy bo zmiana ustawowego sposobu zarządu (art.21) na inny (firma zewnętrzna) wymaga umowy 100% właścicieli. jest w tej sprawie orzeczenie, chyba SN.
Też tak uważam, konieczna jest umowa właścicieli określająca sposób zarządu (umowny sposób zarządu), uchwała nie wystarczy, bo uchwałą można jedynie zmienić sposób wcześniej określony umową.
"...Określenie sposobu zarządu wymaga zgody wszystkich właścicieli lokali...
Modyfikacje ustawowego sposobu zarządu wymagają zgody wszystkich właścicieli lokali, nie mogą przy tym naruszać norm bezwzględnie obowiązujących – w przeciwnym razie są bezskuteczne..."
http://www.zarzadca.pl/komentarze/834-okreslenie-sposobu-zarzadu-wymaga-zgody-wszystkich-wlascicieli-lokali
- czy wiarygodne, nie wiem ale logiczne.
Skoro pełnomocnictwo ma dotyczyć wyłącznie czynności zwykłego zarządu, to przecież nie burzy to "właścicielskiego" sposobu zarządu z art. 20 ustawy. Właściciele mają prawo udzielić pełnomocnictwa i do tego typu czynności uchwała jest aż nadto wystarczająca.
Co więcej - skoro zarząd wspólnoty wykonuje czynności zwykłego zarządu samodzielnie, to jako organ osoby ustawowej może w zakresie swoich kompetencji udzielić pełnomocnictw ogólnych w stosownym zakresie. Zatem tego typu pełnomocnictwa mógłby udzielić zarząd, bez podejmowania uchwały.
Kodeks cywilny:
Art. 33^1. § 1. Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.
Ustawa o własności lokali przyznaje wspólnocie mieszkaniowej zdolność prawną (art. 6 zdanie drugie). Skoro tak, to organ wspólnoty (zarząd) należy traktować podobnie, jak organ osoby prawnej. Otóż organy osób prawnych mają prawo udzielać pełnomocnictw do reprezentowania tej osoby prawnej.
"...Art. 38. Osoba prawna działa przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i w opartym na niej statucie..."
Ustawa (UoWL) ma swoj art. 21.
Ktos kiedyś porównywał sytuację do wybranego przez Naród posła (wybrany przez właścicieli zarząd) a ten wystawił pełnomocnictwo dla teściowej bo mu się nie chce siedziec na posiedzenaich Sejmu - kuriozalna sytuacja, gdyby każdy członek organu wybieranego - w tym wypadku zarządu do którego jako właściciel wybierałem Iksińskiego a nie Ygreka,mógł nastęnie "wyznaczyć" swojego zastępcę.
p.s. nie słyszałem aby osoby prawne czyli np. jakaś firma udzielała pełnomocnictwa do reprezentowania jej interesów przez zupełnie obcą osobę (firmę) - pomijając pełnomocnictwa procesowe. Ustawowo i w każdym statucie jest to potwierdzone - aby umowa z daną firma była ważna musi być podpisana przez dwóch członków zarządu (najćzęściej prezes i księgowa jak wynika z praktyki) - podobnie określa to UoWL.
Przecież właściciele "zwykłą uchwałą" nie mogą zmieniać zapisów ustawy aby wbrew ustawie kto inny ich reprezentował (art.21)!
Po co w takim razie wybierali zarząd skoro nie chcą aby ich reprezentował?
Niech zmienią taki ustawowy sposób zarządu i umową określą sobie nawet, że od tej pory reprezentował ich będzie i czynności zwykłego zarządu wykonywał ...... - można wpisać dowolny wyraz.
To wynika z artykułu do którego link podałem i ja osobiście się z tym identyfikuję bo to ma ręce i nogi.
"...chodzi o udzielone przez zarząd pełnomocnictwo do reprezentowania wspólnoty..." ???
Zarząd to sobie może - co najwyżej poszczególny członek w razie nieobecności udzielić pełnomocnictwa za siebie ale nie za wszystkich właścicieli (wspólnotę).
2) Zarządowi wspólnoty można udzielić pełnomocnictwa: Nieważne po co, tylko czy zgodnie z prawem zarząd wspólnoty może to zrobić.
Czy jest sens pytać spółkę, po co i w jakim celu jej zarząd udziela pełnomocnictw? To jej sprawa. Może, więc udziela. Widocznie ma taka potrzebę.
Przez udzielenie pełnomocnictwa mocodawca niczego się nie zrzeka.
No tak, tylko, że przepis uwl jest bardziej szczegółowy i to wyklucza w zakresie reprezentacji.
Odnoszę wrażenie ,że wszyscy mieszkacie we wspólnotach , w ktorych wciąż są jakieś negocjacje, pertraktacje, wybory ofert, konkursy i przetargi. A w realu jest prozaicznie proste życie. Zarząd nie ma nic do roboty oprócz administrowania, przekazuje więc tą "fuchę" administratorowi/zarządcy i robi to w formie pelnomocnictwa. Sam mialem takie od dwoch wspólnot, chyba z raz na dwa lata bylo mi potrzebne do okazania.Rozważenia ,że jest to niezgodne z prawem pozostawię bez komentarza. Niepoważne są również rozważania ,że jest to zmiana sposobu zarządu na jakiś "umowny". Nadal jest to zarząd właścicielski, za ktory podpisal się jego pelnomocnik.Jak włascicielom się to nie podoba niech zmienią zarząd na taki, ktory wszystko będzie robil sam. Tak samo jak właściciel ma prawo udzielić pelnomocnictwa komuś ,żeby glosowal w sprawach istotnych dla WM, tak samo i ja mam prawo udzielić pelnomocnictwa komuś ,żeby mnie "zastąpił" jak czlonka Zarządu na zebraniu. Oczywiście byłoby to odebrane jako zlekceważenie innych, ale zgodne z prawem.Karą mogloby być odwolanie mnie ze stanowiska. Pragnę podkreślić ,że mówimy o zarządzie zwykłym.:bigsmile:
Mam na myśli art. 21 uwl:
1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.
2. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie.
3. Zarząd na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 22 ust. 2, składa oświadczenia w celu wykonania uchwał w sprawach, o których mowa w art. 22 ust. 3 pkt 5, 5a i 6, ze skutkiem w stosunku do właścicieli wszystkich lokali.
To przepis szczegółowy, ma on zastosowanie przed kc.
no to jak powinno wyglądać pełnomocnictwo do konta?
,wspólnota uchwałą upoważnia do konta, tak jest u nas i przyznam, że nie ma nieporozumień, robią stałe przelewy tj, media a pozostałe to skan faktury i akceptacja członka zarządu, wiemy komu płacą i ile
Hmm, póki wszystko idzie zgodnie z wolą zarządu, to problemu nie ma. Ale...
Np. administrator zapłacił z konta wm za coś, za co wg zarządu powinien zapłacić właściciel, bo to nie była część wspólna. I zaczną się schody
Nie wiem, w jakim banku macie konto. W ING mam tak, że administrator zleca przelew, ale kasa nie wyjdzie z konta, póki tego przelewu nie zaakceptuje druga (członek zarządu) osoba.
Mam naprawdę niezłego administratora, ale już ze 2 przelewy zakwestionowałam i kasę oszczędziłam
wtedy WM wystawia takiemu właścicielowi notę obciążająca i wszytko się zeruje. U nas wspólnota płaci wykonawcy usługi a później wewnętrznie rozlicza się z właścicielem lokalu.
Po co sobie życie komplikować i wpychać wm tam, gdzie właściciel sam ma sprawę załatwić?
Windykacja kończy taką postawę właściciela lokalu (właściciel nie zechce zapłacić). Raz zrobiona "pokazówka" we wspólnocie noruje te sprawy raz na zawsze.
K.C. Art. 106. Pełnomocnik może ustanowić dla mocodawcy innych pełnomocników tylko wtedy, gdy umocowanie takie wynika z treści pełnomocnictwa, z ustawy lub ze stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.
tak więc bez uchwały zarząd nie może przekazać dalej należnych mu ustawowych pełnomocnictw.
Uprawnienia zarządu wynikają z ustawy, a nie z pełnomocnictwa.
Zarząd jest organem wspólnoty, a nie pełnomocnikiem.