zadłużenie wspólnoty

przemekprzemek Użytkownik
edytowano września 2011 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam, niedawno kupiłem mieszkanie z licytacji komorniczej (padł deweloper) mieszkanie miało być bez długu, niestety jak się okazało jest zadłużona wspólnota. Na budynku jest firma zarządzająca, która od mieszkańców, którzy mieszkali tam od samego początku pobierała opłaty na 54 mieszkania sprzedanych przez dewelopera zostało 14, tyc 14 lokatorów płaciło a deweloper nie płacił bo est w upadłości. Czy normalnym jest, że zarządca żąda opłaty od wspólnoty i czy my musimy to zapłacić? Czy zarząd wspólnoty, który wywodzi się z firmy zarządzającej działał na szkodę wspólnoty? Mało tego w sprawozdaniach finansowych jesteśmy na plus a starzy lokatorzy twierdzą, że jest zadłużenie ponieważ pieniądze zapisywane w sprawozdaniu jako wynagrodzenie zarządu były przekazywane na centralne ogrzewanie. Ostatnie pytanie brzmi, czy zarząd bezpośrednio odpowiada za brak dokumentacji budynku, niestety nie ma takowej bo przez PINB został projekt odrzucony i miał być poprawiony teraz jak się okazuje nie ma nic. Proszę o pomoc gdzie można bezpłatnie poprosić o poradę prawną.

Komentarze

  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo chaotycznie piszesz... Kilka pytań:

    Co to znaczy, że wspólnota jest zadłużona? Wspólnota to wszyscy właściciele, więc czy to znaczy, że wszyscy właściciele są zadłużeni?
    Jaki macie zarząd? Powierzony?

    Lokatorzy nie mają nic do powiedzenia we wspólnocie, we WM rządzą właściciele lokali.

    Zarząd nie odpowiada za brak dokumentacji, bo to nie zarząd wspólnoty tworzy taką dokumentację.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Rozumiem, że upadły już deweloper nie regulował należności i jego zobowiązania zostały rozłożone na właścicieli proporcjonalnie do wielkości ich udziałów w nieruchomości wspólnej.
    W zasadzie, poza zgłoszeniem wierzytelności w tej chwili niewiele można już zrobić, jeżeli właściciele się nie złożą, to dostawcy nie będą realizować usług.
    Odnośnie odpowiedzialności materialnej za zobowiązania, to kwestie te reguluje ustawa o własności lokali, art. 17
    stanowi, że
    "Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej odpowiada wspólnota mieszkaniowa bez ograniczeń, a każdy właściciel lokalu - w części odpowiadającej jego działowi w tej nieruchomości."

    Aby ocenić czy zarząd wspólnoty działał na szkodę wspólnoty, należałoby sprawdzić stan rozrachunków za poszczególne lata oraz jakie podjęto działania windykacyjne wobec dewelopera.
    Odnośnie sprawozdania finansowego - skoro zadłużenie dewelopera rozłożono na właścicieli, to wydaje mi się, że należałoby je wykazać po stronie zobowiązań, ponieważ jak rozumiem tej kwoty już Państwo nie odzyskacie.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] przemek:[/cite]czy zarząd bezpośrednio odpowiada za brak dokumentacji budynku, niestety nie ma takowej bo przez PINB został projekt odrzucony i miał być poprawiony teraz jak się okazuje nie ma nic. Proszę o pomoc gdzie można bezpłatnie poprosić o poradę prawną.

    Trzeba najpierw wyjaśnić sprawę tego zarządu, czy powołaliście Państwo go uchwałą?

    A może u Was nie ma zarządu, tylko zarządca działający na podstawie art. 18 uwl?

    "Zarząd odpowiada za dokumentację, stosownie do brzmienia art. 29 1b. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany sporządzić protokół przejęcia nieruchomości i jej dokumentacji technicznej (budowlanej, powykonawczej i książki obiektu budowlanego) w imieniu wspólnoty mieszkaniowej, przechowywać dokumentację techniczną budynku ...'

    Czy zarząd, w razie braku dokumentacji, występował do dewelopera z roszczeniem związanym z jej opracowaniem lub aktualizacją?
    Jeżeli nie, to moim zdaniem ponosi odpowiedzialność za braki.
    Art. 29 ust. 1d. uwl stanowi bowiem:
    "Jeżeli uchwała właścicieli lokali nie stanowi inaczej, koszty opracowania lub aktualizacji dokumentacji technicznej budynku obciążają:

    1) do czasu wyodrębnienia własności ostatniego lokalu - dotychczasowego właściciela nieruchomości,

    2) po wyodrębnieniu własności ostatniego lokalu - wszystkich właścicieli lokali w częściach odpowiadających ich udziałom w nieruchomości wspólnej."
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.