zakres czynności zarządu do zwolnienia z VAT

zufilazufila Użytkownik
edytowano września 2011 w Zarządzanie Nieruchomościami
Czy zarządca może mieć w zakresie obowiązków i faktycznie wykonywać obsługę zleceniobiorców wspólnoty (ZUS) i zmieścić to w ramach usługi zarządzania zwolnionego z VAT? Czy wypełnianie (nie podpisywanie, a fizyczne wypełnianie) innych deklaracji (CIT-8, PIT-4/11) jest w ramach zarządu?

Komentarze

  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] zufila:[/cite]Czy zarządca może mieć w zakresie obowiązków i faktycznie wykonywać obsługę zleceniobiorców wspólnoty (ZUS) i zmieścić to w ramach usługi zarządzania zwolnionego z VAT?

    Jaką konkretnie usługę miałby w ramach zarządzania wykonywać?


    [cite] zufila:[/cite]Czy wypełnianie (nie podpisywanie, a fizyczne wypełnianie) innych deklaracji (CIT-8, PIT-4/11) jest w ramach zarządu?

    Tak, jednak są to czynności doradztwa podatkowego, o ile miałby je wykonywać zarządca w ramach umowy.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    zufilazufila Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyli nie może tego robić w ramach kwoty widniejącej na fakturze za usługę zarządzania czy administrowania podlegającą pod zwolnienie z vat, tak?
    Może to dorzucić, ale ovatowane? Czy tylko jak ma uprawnienie doradcy podatkowego/usługowego prowadzenia ksiąg?
    Chodzi mi o fizyczne (ręcznie bądź komputerowo) wypełnienie deklaracji ZUS, PIT-4R, PIT-11, CIT-8.
  • Opcje
    MarekMarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jesli w ramach podpisanej umowy o Zarządzanie jest też wypełnienie deklaracji ZUS, PIT-4R, PIT-11, CIT-8- ogólnie mówiąc prowadzenie rachunkowości wspólnoty to może korzystać ze zwolnienia z VAT jako część składowa usługi Zarządzania.

    Jeśli zaś w umowie jest wyodrębnione oddzielne wynagrodzenie za usługi księgowe to należy te usługi objąć podatkiem VAT.

    Uprawnienia są konieczne w przypadku świadczenia usług księgowych/doradztwa podatkowe nawet jak są cześcią składową usługi głównej.
  • Opcje
    zufilazufila Użytkownik
    edytowano listopada -1
    I że niby wszyscy zarządcy/administratorzy na których barki wspólnoty zrzucają wypełnianie tych deklaracji do US/ZUS mają uprawnienia usług księgowych/doradztwa? Czy po prostu oficjalnie nigdzie to nie jest napisane i jakby kto pytał to druki osobiście wypełniał zarząd wspólnoty?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] zufila:[/cite]jakby kto pytał to druki osobiście wypełniał zarząd wspólnoty?

    Członkowie zarządu uprawnień nie muszą mieć :smile:
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    zufilazufila Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Właśnie dlatego pytam jak to funkcjonuje w praktyce?
    Żeby ewentualnie stwierdzać, że to zarząd wypełnił deklarację nie może tego mieć administrator w zakresie obowiązków, chociaż jakby (ten administrator) nie złożył w US to i tak byłby winny dla zarządu choć oficjalnie na żadnym papierze nie obarczył go tym obowiązkiem.
    Pomijam nieliczne przypadki firm gdzie są uprawnienia do zarządzania nieruchomościami i usługowego prowadzenia ksiąg/doradztwa podatkowego.
    Więc jak to jest u większości?
  • Opcje
    MarekMarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W praktyce większość Zarządców nie posiada uprawnień do prowadzenia księg rachunkowych. Urzędy Skarbowe bardzo rzadko kontrolują Wspólnoty zakresie CIT. A to Urzedy Skarbowe winny sprawdzać uprawnienia w zakresie ksiąg rachunkowych. Zarządcy nie posiadają też polisy OC w zakresie usług księgowych. Dopółki nie ma błędów nikt w to nie wnika. Gorzej ja zaczną się problemy podatkowe z Urzędem Skarbowym.

    Wielu Zarządów uparcie twierdzi że Wsólnota nie ma obowiązku prowadzenia księg rachunkowych. Ustawa o CIT wprost nakłada obowiązek prowadzenia ewidencji księgowej na potrzeby wyliczenia podstawy opodatkowania CIT.

    Zarząd Wspóloty może oczywiście wypełnić CIT, ZUS ale na podstawie czego?!!! Na podstawie ewidencji ksiegowej którą prowadzi???? no właśnie Zarządca i to jest już zakres usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wielu Zarządów uparcie twierdzi że Wsólnota nie ma obowiązku prowadzenia księg rachunkowych. Ustawa o CIT wprost nakłada obowiązek prowadzenia ewidencji księgowej na potrzeby wyliczenia podstawy opodatkowania CIT.

    Zarząd Wspólnoty może oczywiście wypełnić CIT, ZUS ale na podstawie czego?!!! Na podstawie ewidencji księgowej którą prowadzi???? no właśnie Zarządca i to jest już zakres usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
    WM mają obowiązek prowadzenie ewidencji pozaksięgowej (jak na razie) , i tak wiele z nich robi. Do tego nie potrzebne są uprawnienia jeżeli robią to sami właściciele.
    Niektóre tuzy - księgowi nie wiedza co to znaczy określenie ewidencja pozaksięgowa która została wprowadzona w 1995 roku wraz z ustawą o własności lokali i uparcie wmawia, że wspólnoty muszą prowadzić ewidencję księgową zgodnie z ustawą o rachunkowości. ( brak tzw "wiosłowania pod prąd" wiedzy biegłych księgowy w zakresie obsługi WM). Próby narzucania WM dokumentacji czysto bilansowych wynikających z ewidencji budżetowych to ich specjalność.
  • Opcje
    MarekMarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    WM mają obowiązek prowadzenie ewidencji pozaksięgowej[/b] (jak na razie) , i tak wiele z nich robi. Do tego nie potrzebne są uprawnienia jeżeli robią to sami właściciele.
    Niektóre tuzy - księgowi nie wiedza co to znaczy określenie ewidencja pozaksięgowa która została wprowadzona w 1995 roku wraz z ustawą o własności lokali i uparcie wmawia, że wspólnoty muszą prowadzić ewidencję księgową zgodnie z ustawą o rachunkowości. ( brak tzw "wiosłowania pod prąd" wiedzy biegłych księgowy w zakresie obsługi WM). Próby narzucania WM dokumentacji czysto bilansowych wynikających z ewidencji budżetowych to ich specjalność.[/quote]


    KubaP a który artykuł ustawy o własnośc lokali mówi iż wspólnota musi być podatnikiem CIT?????!!!! Żaden, a jedneak Wspólnota jest podatknikiem a dokłądnie musi być. Tak samo ustawa o CIT mówi o prowadzeniu ewidencji księgowej. ustawa o WL jest fatalnie napisana i ktoś nie przewidział obciążeń publiczno prawnych jakim podlega Wspólnota.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2011
    [cite] Marek:[/cite] ustawa o WL jest fatalnie napisana i ktoś nie przewidział obciążeń publiczno prawnych jakim podlega Wspólnota.
    Uważam , że jest dobrze napisana tylko chęć dobrania się do kasy wspólnoty ( a wspólnota do taka "rodzina" gdzie właściciele robią zrzutkę na utrzymanie nieruchomości
    by ta nie traciła na wartości , coś przeciwnego niż urzędnicze zarządzanie nieruchomością) i narzucenia "kajdan podatkowych" jakby WM była
    typowym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą !!!!, tak jak to robią Spółdzielnie Mieszkaniowe.

    Jeżeli, ktoś podchodzi do tematu z takiego punktu widzenia, jest w wielkim błędzie.
    Taka powinna być rola państwa i tak zaczęto to robić w 1994 roku , ale urzędasom się to nie spodobało więc kręcili, mącili, gmerali by zagmatwać sprawy związane z funkcjonowaniem wspólnoty mieszkaniowej a przez to uzależnić jej funkcjonowanie od nich - urzędników US ( np wpisanie UoWL w ustawę o spółdzielczości)
    Wspólnota działa w oparciu o środki finansowe już raz opodatkowane, ale to jest jeszcze mało dla interpretatorów prawa podatkowego.
    Czy w twojej rodzinie, gdzie na jej "utrzymanie" robicie zrzutkę fiskus pragnie się dobrać do tej kasy pochodzącej z rzutki?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Moim zdaniem wspólnota stosuje ustawę o rachunkowości w całej rozciągłości, z jednym tylko wyjątkiem - prowadzi ewidencję pozaksięgową. Ta ewidencja musi być prowadzona w taki sposób, aby można na jej podstawie było deklarację CIT sporządzić.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Art. 29 uwl to jedynie odstępstwo dotyczące formy ewidencjonowania.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    MarekMarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]Moim zdaniem wspólnota stosuje ustawę o rachunkowości w całej rozciągłości, z jednym tylko wyjątkiem - prowadzi ewidencję pozaksięgową. Ta ewidencja musi być prowadzona w taki sposób, aby można na jej podstawie było deklarację CIT sporządzić.


    A jaka jest wg Ciebie różnic między ewidencją księgową a pozaksięgową?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Wracając do kwestii zakresu obowiązywania ustawy o rachunkowości, to przesądza o tym art. 2. 1., pkt. 5 tej ustawy:

    " Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej "ustawą", stosuje się, z zastrzeżeniem ust.
    3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
    5) jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek, o których mowa w
    pkt 1 i 2"


    [cite] Marek:[/cite]
    [cite] Zarządca:[/cite]Moim zdaniem wspólnota stosuje ustawę o rachunkowości w całej rozciągłości, z jednym tylko wyjątkiem - prowadzi ewidencję pozaksięgową. Ta ewidencja musi być prowadzona w taki sposób, aby można na jej podstawie było deklarację CIT sporządzić.


    A jaka jest wg Ciebie różnic między ewidencją księgową a pozaksięgową?

    Jedynie formalizm, w przypadku pozaksięgowej wspólnota sama określa reguły jej prowadzenia, oczywiście nie jest przy tym dowolna, winna być prowadzona w taki sposób, aby można było uzyskać niezbędne dane.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2011
    [cite] Marek:[/cite]A jaka jest wg Ciebie, różnica między ewidencją księgową a pozaksięgową?
    No, przykro pisać, ale ja takie pytanie zadaję na forach (różnych) od 10 lat i jeszcze nikt się nie podjął na nie odpowiedzieć.

    Dla mnie ewidencja pozaksięgowa oznacza, że to ogól właścicieli tworzących wspólnotę ustala reguły prowadzenia zapisów księgowych poprzez podjęcie stosownych uchwał, a zewnętrze prawo nie ma nic do powiedzenia np. ustawa o rachunkowości, która narzuca jednolite formy zapisów i ewidencjonowania oparte na jednolitym wzornictwie.
    Ewidencja pozaksięgowa ma być zrozumiała dla jak największej rzeszy właścicieli lokali, a nie wypełniać zachcianki urzędników od bilansów.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.