Oświadczenia woli członków zarządu w praktyce
EDDIE
Użytkownik
Znamy (większość zna) artykuł 21 UWL:
Artykuł nie budzi wątpliwości w przypadku zawierania przez zarząd wspólnoty umów np. z usługodawcami, dostawcami mediów lub innych służb, lecz w sprawach prostych, błahych, rodzi się pytanie:
Czy na fakturze zakupu np. kosza na śmieci lub uszkodzonego i przeznaczonego do wymiany wózka bramy musi być podpis co najmniej dwóch członków zarządu?
Czy może być dopuszczalna sytuacja, kiedy to zarząd podejmuje decyzję o zakupie (większość w zarządzie) i na tej podstawie ktoś z zarządu dokonuje zakupu, podpisuje fakturę i zanosi ją do administratora celem zapłaty?
Osobiście jestem za tą drugą możliwością.
1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.
2. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie.
3. Zarząd na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 22 ust. 2, składa oświadczenia w celu wykonania uchwał w sprawach, o których mowa w art. 22 ust. 3 pkt 5, 5a i 6, ze skutkiem w stosunku do właścicieli wszystkich lokali.
Artykuł nie budzi wątpliwości w przypadku zawierania przez zarząd wspólnoty umów np. z usługodawcami, dostawcami mediów lub innych służb, lecz w sprawach prostych, błahych, rodzi się pytanie:
Czy na fakturze zakupu np. kosza na śmieci lub uszkodzonego i przeznaczonego do wymiany wózka bramy musi być podpis co najmniej dwóch członków zarządu?
Czy może być dopuszczalna sytuacja, kiedy to zarząd podejmuje decyzję o zakupie (większość w zarządzie) i na tej podstawie ktoś z zarządu dokonuje zakupu, podpisuje fakturę i zanosi ją do administratora celem zapłaty?
Osobiście jestem za tą drugą możliwością.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Sprawa jest błaha, dopóki nie dojdzie do konfliktu między członkami zarządu. Wówczas łatwo o wzajemną podejrzliwość i oskarżanie administratora o "trzymanie" z tym czy innym członkiem zarządu. Dwa podpisy pod dokumentem zakupu eliminują takie sytuacje - nie ma wówczas podstaw do snucia podejrzeń o udział administratora w "spisku". Nie ma też podstaw do oskarżeń, że decyzja o zakupie nie miała akceptacji zarządu.
Innym wyjściem jest zatwierdzanie przygotowanego przez administratora przelewu przez 2 członków zarządu - wówczas podpis na fakturze jest mniej istotny, jest tylko merytoryczną informacją o wydatku, zaś decyzja finansowa o przyjęciu wydatku w koszty wspólnoty zapada z chwilą zatwierdzenia przelewu.
Nowy doklejony: 15.11.11 10:23 Uważam, że od tego jest administrator.
Zarząd podejmuje decyzje i przekazuje je do wykonania, określając górną kwotę wydatku, administrator dokonuje zakupu i wymiany sprzętu / części.
I tak wszelkie wydatki zatwierdzają ostatecznie właściciele lokali podejmując uchwałę o przyjęciu sprawozdania finansowego .
Każdy z właścicieli może zweryfikować czy dany zakup był konieczny, czy właściwie wydano "wspólną kasę".
Członkowie Zarządu WM są od wykonywania woli właścicieli lokali (zapisanych w uchwałach WM) ...nie odwrotnie...
Można i tak,... wszytko zależy od wewnętrznej zasady obowiązującej we wspólnocie - ewidencji pozaksięgowej WM.
Dlatego na wszelki wypadek lepiej mieć jednak dwa podpisy (ustne zgody, cokolwiek)
Co innego czynności kontrolne właścicieli po fakcie, a co innego oświadczenie woli (zakup) oraz zatwierdzenie kosztu.
A tak na marginesie : właściciel lokalu może podważyć czynność podjętą przez Zarząd WM z zakresu zwykłego zarządu o jakim piszesz...w takich przypadkach rozstrzyga zebranie właścicieli lokali ewentualnie Sąd jak sami nie rozwiążą problemu.
Najbardziej przekonuje mnie, mam na myśli dwa podpisy na fakturze, niedoprowadzanie do konfliktów między członkami zarządu i argument, by jeden członek zarządu nie decydował o wypłacie lub przelewie należności za konkretny zakup.
(...) usunięto fragment Admin.
Po co tworzyć sygnaturki księgowe na których muszą być dwa podpisy?? Jeśli na fakturze podpiszą dwaj członkowie zarządu, to sygnaturka księgowa w ogóle nie będzie potrzebna.