URZĄD SKARBOWY
wspólnota 80
Użytkownik
CZY WSPÓLNOTA SKŁADA PIT W US I JAKI ?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
PIT-8C - wynagrodzenie zarządu wspolnoty mieszkaniowej jako przychód z innych źródeł.
VAT - Wspólnota mieszkaniowa może być podatnikiem VAT, gdy obrót z tytułu pożytków przekroczyl w roku poprzednim 10 000 euro.
PIT-8C - tylko wtedy gdy wspólnota wynagradza zarząd w oparciu o uchwałę powołującą. Taka sytuacja występuje w ponad 90 % sytuacji, ale...
Czasami wspólnota spisuje z zarządem umowę zlecenie lub dzieło (naprawdę, są takie wspólnoty).
VAT: po pierwsze limit wynosi 50.000 zł, po drugie nie tylko pożytki. Do limitu są również brane pod uwagę obroty związane z odsprzedażą mediów lub innych kosztów...
Tu przybliżę przez przykład z życia:
wodociągi obciążają za wodę dla dwóch wspólnot tylko jedną z nich. Tą na terenie której jest wodomierz główny. Druga nie ma wodomierza głównego, ale partycypuje w tej wodzie, bo jest podpięta pod ten wodomierz. Wspólnoty się dogadują i ustalają klucz podziału wody między obie wspólnoty. Wtedy po otrzymaniu faktury od wodociągów wspólnota pierwsza obciąża notą/rachunkiem wspólnotę drugą. I ta sprzedaż będzie brana pod uwagę do limitu VAT, a gdyby wspólnota już weszła w VAT, to musiałaby się odbywać na fakturach...
10 tys. euro to limit wynegocjowany w Traktacie Akcesyjnym. 50 000 pln odpowiada 10 tys. euro liczonym po kursie z daty przyjęcia Polski do UE. Dodam tylko, że przepisy unijne zezwalają po przeliczeniu limitu na złotówki na zaokrąglenie w górę co daje kwotę 50 tys. pln
Jestem od niedawna pracownikiem Przedsiębiorstwa , które zajmuje sie administrowaniem i zarządzeniem wieloma Wspolnotami Mieszkaniowymi. Przedsiębiorstwo to , żeby mogło prowadzic taka działalnośc zatrudnia zarządce nieruchomości z odpowiednią licencja. Ja i koleżanka zajmujemy się księgowością . Ostatnio miało miejsce takie zdarzenie, że koleżanka składając za rok 2008 spóźniła sie kilka dni z oddaniem do US pit-4 ... pojechała tam z wyjaśnieniami , ale niestety została ukarana mandatem 150 zł. Takich mandatów moze być więcej, bo i wspólnot jest dużo. Moje pytanie jest takie , kto te mandaty powinien płacic, koleżanka która ma w obowiązkach sporządzanie i skladanie takich dokumentów, czy Przedsiębiorstwo które ma umowę ze Wspólnotami o administrowanie .... Czy w ogole jest jakies ubezpieczenie ? Zarządkca podobno ma z mocy prawa jakies ubezpieczenie OC .. tylko nie wiem czy obejmuje to takie ewentualne pomyłki
Jedno i drugie wynika z nowelizacji (II półrocze 2008) ustawy o rachunkowości...
Za pieniądze? A jakże.
Oprócz "rozliczania" wspólnot mieszkaniowych jest jeszcze m. in. sporządzanie deklaracji podatkowych. Aby je prawidłowo sporządzać należy prowadzić księgowowość w zakresie przychodów i kosztów zgodnie z wymogami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz (w przypadku pożytków i większości innych dochodów z nieruchomości wspólnej) również ustawy o podatku VAT.
Już samo sporządzenie (nie mówię o podpisaniu) deklaracji podatkowych dla obcego podmiotu jest zarezerwowane tylko dla osób pracujących pod nadzorem osoby mającej licencję.
Prawdopodobnie ma zastosowanie artykuł 21.1.68a ustawy o pdof (str. 32 tekstu)