Dotacje unijne zachodniopomorskie

eedoeedo Użytkownik
(usunięto nieaktualne dane adresowe) - Admin


USZCZEGÓŁOWIENIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO NA LATA 2007 - 2013
(wersja 3.3) czerwiec 2009

Działanie 5.5.1 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych

Cel i uzasadnienie działania/poddziałania

Celem Działania jest pobudzenie gospodarcze oraz społeczne obszarów problemowych, poprzez tworzenie kompleksowych projektów rewitalizacyjnych.
W województwie zachodniopomorskim występuje znaczny stopień dysproporcji rozwoju społeczno – gospodarczego. Głównym powodem niespójnego rozwoju jest występowanie obszarów zdegradowanych. Szczególnie widoczna jest degradacja substancji miejskiej na terenach poprzemysłowych i powojskowych. Na tych terenach często występuje kumulacja negatywnych zjawisk ekonomiczno – społecznych, np. Wysokie bezrobocie, niski poziom aktywności gospodarczej, natęzenie występowania zjawisk patologicznych, wysoki stopień przestępczości. Projekty z zakresu rewitalizacji będą mogły obejmować m. in. zdegradowane centra miejscowości (w tym zabytkowe). Aby zapobiec dalszemu pogłębianiu się dysproporcji w regionie nalezy poprawić warunki zycia mieszkańców poprzez wzmocnienie miast oraz wsi, tak aby stały się one atrakcyjnym miejscem zamieszkania.

Typy projektów
Inwestycje realizowane w ramach poddziałania muszą być elementami projektów zintegrowanych wynikających z Lokalnych Programów Rewitalizacji wybranych w drodze preselekcji. Mogą to być następujące podprojekty realizowane na obszarach miejskich, poprzemysłowych, popegeerowskich I powojskowych zlokalizowane poza Szczecińskim Obszarem Metropolitalnym:
- budowa, przebudowa lub renowacja infrastruktury znajdującej się na obszarze zdegradowanym;
- budowa, przebudowa lub modernizacja infrastruktury technicznej znajdującej się na obszarze zdegradowanym w szczególności przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
- prace konserwatorskie i restauratorskie w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568);
- zakup i instalacja urządzeń poprawiających bezpieczeństwo na obszarze zdegradowanym;
- renowacja części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych, tj.:
a) odnowienie następujących elementów konstrukcji budynku: dachu, elewacji zewnętrznej, stolarki okiennej i drzwiowej, klatki schodowej, korytarzy wewnętrznych lub zewnętrznych, wejścia I elementów jego konstrukcji zewnętrznej, windy,
b) budowa, przebudowa lub modernizacja infrastruktury technicznej budynku,
c) przedsięwzięcia termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r.o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz.U. Nr 162, poz 1121).
Inwestycje w obszarze mieszkalnictwa mogą być realizowane wyłącznie na wyznaczonych obszarach wsparcia. Zgodnie z art. 47 ust. 1 Rozporządzenia 1828/2006 oraz Wytycznymi Ministra Regionalnego w zakresie programowanie działań dotyczących mieszkalnictwa zostały określone kryteria w oparciu, o które będą definiowane obszary objęte interwencją w zakresie mieszkalnictwa:
a) wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia,
b) wysoka stopa długotrwałego bezrobocia,
c) wysoki poziom przestępczości i wykroczeń,
d) niski wskaźnik prowadzenia działalności gospodarczej,
e) porównywalnie niski poziom wartości zasobu mieszkaniowego.
Inwestycje w zakresie mieszkalnictwa mogą być realizowane wyłącznie na wyznaczonych (wyodrębnionych) obszarach wsparcia spełniających łącznie co najmniej trzy z powyzszych kryteriów.
Wartości referencyjne wyzej wymienionych kryteriów dla województwa zachodniopomorskiego zostały przedstawione w Wytycznych Ministra Regionalnego w zakresie programowanie działań dotyczących mieszkalnictwa z dnia 13 sierpnia 2008 r.
Rewitalizacja to kompleksowy, skoordynowany, wieloletni, prowadzony na obszarze zdegradowanym process przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i ekonomicznych, inicjowany przez jednostkę samorządu terytorialnego w celu wyprowadzenia tego obszaru ze stanu kryzysowego, w szczególności poprzez nadanie mu nowej jakości funkcjonalnej i stworzenie warunków do jego rozwoju, w oparciu o charakterystyczne uwarunkowania endogeniczne.
Definicja wg Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia … 2007 r. w sprawie udzielania pomocy na rewitalizację w ramach regionalnych programów operacyjnych.

Beneficjenci
Ściezka weryfikacji Lokalnych Programów Rewitalizacji:
- Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia.

Ściezka konkursowa podprojektów:
- Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia;
- Jednostki organizacyjne JST;
- Organy administracji rządowej;
- Organizacje pozarządowe;
- Jednostki sektora finansów publicznych (pozostałe);
- Instytucje kultury;
- Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych;
- Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, TBS;- Przedsiębiorcy;
- Spółki prawa handlowego nie działające w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczające zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia;
- Partnerstwa działające na postawie ustawy o Partnerstwie publiczno – prywatnym, utworzone przez wyzej wymienione podmioty;
- Partnerstwa wyzej wymienionych podmiotów.



Tryb przeprowadzania naboru i oceny operacji/projektów
a) Tryb przeprowadzania naboru wniosków o dofinansowanie:

Wnioski składane w ramach Poddziałania 5.5.1 będą podlegały procedurze konkursowej.
Nabór projektów do dofinansowania poprzedzony jest ogłoszeniem o konkursie, które zamieszczane jest na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego: www.rpo.wzp.pl oraz w prasie o zasięgu regionalnym, na co najmniej 60 dni kalendarzowych przed upływem terminu składania wniosków.
Wybór projektów do dofinansowania przebiega w dwóch fazach:

Faza I - Preselekcja Lokalnych Programów Rewitalizacji
W ramach ogłoszonego konkursu wybrane zostaną Lokalne Programy Rewitalizacji (LPR) zgłaszane przez JST planujące proces rewitalizacji na swoim obszarze. W kazdym zgłoszonym do konkursu LPR będzie musiał być zaplanowany project zintegrowany rozumiany jako sekwencja powiązanych ze sobą działań mających na celu wyprowadzenie danego obszaru problemowego ze stanu kryzysowego. Projekt zintegrowany będzie musiał składać się z podprojektów infrastrukturalnych I nieinfrastrukturalnych realizowanych przez gminę oraz innych partnerów procesu rewitalizacji, finansowanych ze środków własnych oraz innych środków, w tym z RPO WZ. Kazda z JST będzie mogła przedstawić tylko jeden project zintegrowany, w ramach którego zaplanowane będą podprojekty aplikujące o wsparcie z RPO WZ. W konkursie wybrane zostaną LPR gwarantujące zintegrowane i wieloaspektowe podejście do procesu rewitalizacji obszarów problemowych.

Lokalne Programy Rewitalizacji oceniane będą w dwóch etapach:
Etap I – Ocena formalna Programu dokonywana przez pracowników Instytucji Zarządzającej,
Etap II – ocena merytoryczna dokonywana przez „niezaleznych ekspertów”.

Faza II – Wybór projektów do dofinansowania:
O dofinansowanie ze środków RPO WZ, ubiegać się będą mogły tylko i wyłącznie te przedsięwzięcia (podprojekty), które wchodzą w zakres projektów zintegrowanych zaplanowanych w ramach wybranych w drodze preselekcji Lokalnym Programie Rewitalizacji. Tryb wyboru projektów do dofinansowania będzie tozsamy z innymi konkursami ogłaszanymi w ramach RPO WZi składał się będzie z następujących etapów:
Etap I – Ocena formalna projektu dokonywana przez pracowników Instytucji Zarządzającej,
Etap II – Ocena merytoryczno - finansowa dokonywana przez Komisję Oceniającą Projekty.

b) Tryb oceny wniosków o dofinansowanie
Ocena Lokalnych Programów Rewitalizacji

Etap I - w ramach oceny będą weryfikowane LPR, złozone przez uprawnionych Wnioskodawców. Ocena dokonywana będzie przez pracowników Instytucji Zarządzającej. Niespełnienie przez wnioskodawcę jednego z kryteriów jest równoznaczne z odrzuceniem projektu. W przypadku stwierdzenia błędów lub braków formalnych we wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca ma mozliwość ich poprawy lub uzupełnienia zgodnie z zasadami określonymi przez Instytucję Zarządzającą w Regulaminie preselekcji.

Etap II - Ocena merytoryczna dokonywana przez ekspertów pod kątem stopnia spełnienia kryteriów zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący (dokonywana na podstawie karty oceny zawierającej punktację).
Ocenie merytorycznej podlegają tylko LPR prawidłowe pod względem formalnym. Na podstawie przeprowadzonej oceny wybrane zostaną Lokalne Programy Rewitalizacji, z których wynikać będą projekt zintegrowane. O dofinansowanie ze środków RPO WZ będą mogły aplikować tylko i wyłącznie przedsięwzięcia tworzące ww. projekty zintegrowane. Zarząd Województwa ma mozliwość przeprowadzenia oceny strategicznej.
Weryfikacja podprojektów

Przed Etapem I pracownicy IZ weryfikują czy aplikujące podprojekty zostały ujęte w projekcie zintegrowanym wynikającym z Lokalnego Programu Rewitalizacji, który został wybrany w drodze preselekcji .

Etap I - Ocena formalna projektu dokonywana przez pracowników Instytucji Zarządzającej. Ocena 0/1 dokonywana na podstawie karty oceny. Niespełnienie przez wnioskodawcę jednego z kryteriów jest równoznaczne z odrzuceniem projektu. W przypadku stwierdzenia błędów lub braków formalnych we wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca ma mozliwość ich poprawy lub uzupełnienia zgodnie z zasadami określonymi przez Instytucję Zarządzającą w Wytycznych konkursowych.

Etap II - Ocena merytoryczno - finansowa dokonywana przez Komisję Oceniającą Projekty pod kątem stopnia spełnienia kryteriów zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący (dokonywana na podstawie karty oceny zawierającej punktację). Ocenie merytoryczno – finansowej podlegają tylko wnioski prawidłowe pod względem formalnym. W ramach oceny merytoryczno-finansowej pracować będą cztery zespoły: Zespół ds. oceny środowiskowej, Zespół ds. oceny mozliwości wystąpienia pomocy publicznej, Zespół ds. Oceny merytoryczno – technicznej oraz Zespół ds. oceny ekonomiczno - finansowej. Projekt, który uzyska, co najmniej 50 % maksymalnej liczby punktów zostaje wpisany na listę rankingową.

Komentarze

  • Opcje
    eedoeedo Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Poddziałanie 5.5.2. Inicjatywa JESSICA

    Cel i uzasadnienie działania/ poddziałania

    Głównym celem poddziałania jest zwiększenie potencjału gospodarczego regionu poprzez rewitalizację miejskich obszarów zdegradowanych.
    Występująca na obszarze zdegradowanym kumulacja negatywnych zjawisk ekonomiczno-społecznych przyczynia się do słabego rozwoju poszczególnych obszarów miejskich a tym samym powoduje nierównomierny wzrost potencjału w ramach granic administracyjnych poszczególnych miast. Poddziałanie będzie realizowane w formie Inicjatywy JESSICA – (Joint European Support for Sustainable Investment In City Areas). Zgodnie z art. 43 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 Inicjatywa JESSICA finansuje inwestycje w partnerstwa publiczno prywatne oraz inne projekty miejskie objęte Zintegrowanymi Planami Rozwoju Obszarów Miejskich (Lokalnymi Progamami Rewitalizacji). Środki finansowe dostępne w ramach poddziałania zostaną przekazane na utworzenie Funduszu Powierniczego, o którym mowa w art. 44 Rozp. Rady (WE) 1083/2006 zarządzanego przez Menadzera. Menadzer Funduszu będzie zobowiązany do powołania oraz alokowania środków w Funduszu Rozwoju Obszarów Miejskich. Środki wydatkowane przez Fundusz Rozwoju Obszarów Miejskich na inwestycje projektowane przez partnerstwa publiczno – prywatne oraz inne projekty miejskie I zwrócone do Funduszu Powierniczego/Zarządu Województwa będą udostępnione do powtórnego inwestowania na wsparcie działań z zakresu rewitalizacji.

    Typy projektów
    Utworzenie i zarządzanie Funduszem Powierniczym w celu wspierania – poprzez zastosowanie instrumentów inzynierii finansowej, o których mowa w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) 1083/2006 – realizacji projektów z zakresu rewitalizacji w miastach na obszarze metropolitalnym.
    Zgodnie z art. 43 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 Fundusz Rozwoju Obszarów Miejskich inwestuje w:
    1. Partnerstwa Publiczno-Prywatne
    2. Inne projekty objęte Zintegrowanym Planem Rozwoju Obszarów Miejskich (Lokalnym Programem Rewitalizacji).

    Beneficjenci
    Beneficjentem jest Fundusz Powierniczy, powołany na podstawie art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006r.

    Ostatecznymi odbiorcami wsparcia w ramach poddziałania będą:
    - Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia;
    - Jednostki organizacyjne JST, posiadające osobowość prawną;
    - Organy administracji rządowej;
    - Organizacje pozarządowe;
    - Jednostki sektora finansów publicznych (pozostałe), posiadające osobowość prawną;
    - Szkoły wyzsze;
    - Jednostki naukowe;
    - Osoby prawne i fizyczne będące organami prowadzącymi szkoły i placówki oświatowe;
    - Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych;
    - Instytucje kultury;
    - Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych;
    - Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, TBS;- Przedsiębiorcy;
    - Spółki prawa handlowego nie działające w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczające zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia;
    - Porozumienia wyzej wymienionych podmiotów;
    - Partnerstwa działające na postawie ustawy o Partnerstwie publiczno – prywatnym, utworzone przez wyzej wymienione podmioty.
  • Opcje
    eedoeedo Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Działanie 6.6.1 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych na obszarze metropolitalnym

    Cel i uzasadnienie działania/poddziałania
    Celem działania jest pobudzenie gospodarcze oraz społeczne Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Miasta zlokalizowane w SOM wykazują znaczny stopień dysproporcji rozwoju społeczno – gospodarczego. Głównym powodem niespójnego rozwoju jest występowanie obszarów zdegradowanych. Szczególnie widoczna jest degradacja substancji miejskiej. Często, na tych terenach, występuje kumulacja negatywnych zjawisk ekonomiczno – społecznych, np. wysokie bezrobocie, niski poziom aktywności gospodarczej, natęzenie występowania zjawisk patologicznych, wysoki stopień przestępczości. Projekty z zakresu rewitalizacji będą mogły obejmować m. in. zdegradowane centra miejscowości (w tym zabytkowe). Aby zapobiec dalszemu pogłębianiu się dysproporcji na terenach miejskich i wiejskich nalezy poprawić warunki zycia mieszkańców poprzez wzmocnienie miast oraz wsi, tak aby stały się one atrakcyjnym miejscem zamieszkania.

    Typy projektów

    Inwestycje realizowane w ramach działania muszą być elementami projektów zintegrowanych wynikających z Lokalnych Programów Rewitalizacji wybranych w drodze preselekcji. Mogą to być następujące podprojekty realizowane na obszarach miejskich, poprzemysłowych, popegeerowskich i powojskowych zlokalizowanych w SOM:
    - budowa, przebudowa lub renowacja infrastruktury znajdującej się na obszarze zdegradowanym;
    - budowa, przebudowa lub modernizacja infrastruktury technicznej znajdującej się na obszarze zdegradowanym w szczególności przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
    - prace konserwatorskie i restauratorskie w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków I opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568);
    - zakup i instalacja urządzeń poprawiających bezpieczeństwo na obszarze zdegradowanym;
    - renowacja części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych, tj.:
    a) odnowienie następujących elementów konstrukcji budynku: dachu, elewacji zewnętrznej, stolarki okiennej i drzwiowej, klatki schodowej, korytarzy wewnętrznych lub zewnętrznych, wejścia i elementów jego konstrukcji zewnętrznej, windy,
    b) budowa, przebudowa lub modernizacja infrastruktury technicznej budynku,
    c) przedsięwzięcia termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r.o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz 1121).
    Inwestycje w obszarze mieszkalnictwa mogą być realizowane wyłącznie na wyznaczonych obszarach wsparcia.
    Zgodnie z art. 47 ust. 1 Rozporządzenia 1828/2006 oraz Wytycznymi Ministra Regionalnego w zakresie programowanie działań dotyczących mieszkalnictwa zostały określone kryteria w oparciu, o które będą definiowane obszary objęte interwencją w zakresie mieszkalnictwa:
    a)wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia,
    b) wysoka stopa długotrwałego bezrobocia,
    c) wysoki poziom przestępczości i wykroczeń,
    d) niski wskaźnik prowadzenia działalności gospodarczej,
    e) porównywalnie niski poziom wartości zasobu mieszkaniowego.
    Inwestycje w zakresie mieszkalnictwa mogą być realizowane wyłącznie na wyznaczonych (wyodrębnionych) obszarach wsparcia spełniających łącznie co najmniej trzy z powyzszych kryteriów.
    Wartości referencyjne wyzej wymienionych kryteriów dla województwa zachodniopomorskiego zostały przedstawione w Wytycznych Ministra Regionalnego w zakresie programowanie działań dotyczących mieszkalnictwa z dnia 13 sierpnia 2008 r.
    Rewitalizacja to kompleksowy, skoordynowany, wieloletni, prowadzony na obszarze zdegradowanym proces przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i ekonomicznych, inicjowany przez jednostkę samorządu terytorialnego w celu wyprowadzenia tego obszaru ze stanu kryzysowego, w szczególności poprzez nadanie mu nowej jakości funkcjonalnej i stworzenie warunków do jego rozwoju, w oparciu o charakterystyczne uwarunkowania endogeniczne.
    Definicja wg Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia … 2007 r.w sprawie udzielania pomocy na rewitalizację w ramach regionalnych programów operacyjnych.

    BeneficjenciŚciezka weryfikacji Lokalnych Programów Rewitalizacji:
    - Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia.

    Ściezka konkursowa podprojektów:
    - Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia;
    - Jednostki organizacyjne JST;
    - Organy administracji rządowej;
    - Organizacje pozarządowe;
    - Jednostki sektora finansów publicznych (pozostałe);
    - Instytucje kultury;
    - Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych;
    - Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, TBS;- Przedsiębiorcy;
    - Spółki prawa handlowego nie działające w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczające zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia;
    - Partnerstwa działające na postawie ustawy o Partnerstwie publiczno – prywatnym, utworzone przez wyzej wymienione podmioty;
    - Partnerstwa wyzej wymienionych podmiotów.

    Wnioski składane w ramach Działania 6.6 będą podlegały procedurze konkursowej.
  • Opcje
    eedoeedo Użytkownik
    edytowano listopada -1
    6.6.2. Inicjatywa JESSICA na obszarze metropolitalnym

    Cel i uzasadnienie działania/ poddziałania

    Głównym celem poddziałania jest zwiększenie potencjału gospodarczego regionu poprzez rewitalizację miejskich obszarów zdegradowanych.
    Występująca na obszarze zdegradowanym kumulacja negatywnych zjawisk ekonomiczno-społecznych przyczynia się do słabego rozwoju poszczególnych obszarów miejskich a tym samym powoduje nierównomierny wzrost potencjału w ramach granic administracyjnych poszczególnych miast.
    Poddziałanie będzie realizowane w formie Inicjatywy JESSICA – (Joint European Support for Sustainable Investment In City Areas). Zgodnie z art. 43 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 Inicjatywa JESSICA finansuje inwestycje w partnerstwa publiczno-prywatne oraz inne projekty miejskie objęte Zintegrowanymi Planami Rozwoju Obszarów Miejskich (Lokalnymi Programami Rewitalizacji).
    Środki finansowe dostępne w ramach poddziałania zostaną przekazane na utworzenie Funduszu Powierniczego, o którym mowa w art. 44 Rozp. Rady (WE) 1083/2006 zarządzanego przez Menadzera.
    Menadzer Funduszu będzie zobowiązany do powołania oraz alokowania środków w Funduszu Rozwoju Obszarów Miejskich. Środki wydatkowane przez Fundusz Rozwoju Obszarów Miejskich na inwestycje projektowane przez partnerstwa publiczno – prywatne oraz inne projekty miejskie i zwrócone do Funduszu Powierniczego/Zarządu Województwa będą udostępnione do powtórnego inwestowania na wsparcie działań z zakresu rewitalizacji.

    Typy projektów
    Utworzenie i zarządzanie Funduszem Powierniczym w celu wspierania - poprzez zastosowanie instrumentów inzynierii finansowej, o których mowa w art. 44 rozporządzenia Rady (WE) 1083/2006 – realizacji projektów z zakresu rewitalizacji w miastach na obszarze metropolitalnym.
    Zgodnie z art. 43 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 Fundusz Rozwoju Obszarów Miejskich inwestuje w:
    - Partnerstwa Publiczno-Prywatne
    - Inne projekty objęte Zintegrowanym Planem Rozwoju Obszarów Miejskich (Lokalnym Programem Rewitalizacji).

    Beneficjenci
    Beneficjentem jest Fundusz Powierniczy, powołany na podstawie art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006r.

    Ostatecznymi odbiorcami wsparcia w ramach poddziałania będą:
    - Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia;
    - Jednostki organizacyjne JST, posiadające osobowość prawną;
    - Organy administracji rządowej;
    - Organizacje pozarządowe;
    - Jednostki sektora finansów publicznych (pozostałe), posiadające osobowość prawną;
    - Szkoły wyzsze;
    - Jednostki naukowe;
    - Osoby prawne i fizyczne będące organami prowadzącymi szkoły i placówki oświatowe;
    - Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych;
    - Instytucje kultury;
    - Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych;
    - Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, TBS;- Przedsiębiorcy;
    - Spółki prawa handlowego nie działające w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczające zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia;
    - Porozumienia wyzej wymienionych podmiotów;
    - Partnerstwa działające na postawie ustawy o Partnerstwie publiczno – prywatnym, utworzone przez wyzej wymienione podmioty.

    Szczegóły: http://www.rpo.wzp.pl/download/index/biblioteka/2037
  • Opcje
    eedoeedo Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jessica – nowy instrument Komisji Europejskiej służący rewitalizacji


    Inicjatywa JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment In City Areas) jest wspólnym przedsięwzięciem KE, EBI oraz Banku Rozwoju Rady Europy (CEB), mającym na celu wspieranie inwestycji służących zapewnieniu zrównoważonego rozwoju na obszarach miejskich. Inicjatywa JESSICA przewiduje stworzenie specjalnych funduszy rozwoju miejskiego lub funduszy powierniczych, zasilonych środkami strukturalnymi, których zadaniem będzie wspieranie, przy pomocy instrumentów finansowych, projektów realizowanych w ramach zintegrowanych planów rozwoju miejskiego. Inicjatywa JESSICA odpowiada na potrzeby rozwojowe obszarów miejskich, mających znaczenie kluczowe dla pobudzania wzrostu w skali lokalnej, regionalnej oraz krajowej.


    23 czerwca br. pod przewodnictwem Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Władysława Husejki w sali sesyjnej Sejmiku odbyła się konferencja poświęcona inicjatywie Jessica. Jej celem była prezentacja możliwości, jakie da Jessica samorządom w województwie zachodniopomorskim w rewitalizacji obszarów miejskich, poprzemysłowych i powojskowych.

    Wśród mówców byli m. in. przedstawiciel Komisji Europejskiej Pan Jaroslav Straka, pracownicy Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) oraz Banku Rady Europy (BRE). Możliwości finansowania projektów rewitalizacyjnych przez samorządy omówił przedstawiciel międzynarodowej instytucji finansowej Dexia. Przedsiębiorstwo PSR Brownfield Developers przedstawiło swoje osiągnięcia z zakresu rekonwersji obszarów zdegradowanych i zanieczyszczanych. Swoje plany rewitalizacyjne przedstawiły również Szczecin i Koszalin.

    W założeniu Inicjatywy Jessica jest powołanie Funduszu Powierniczego, który ma zostać zasilony środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (RPO WZ). Ma to być niespełna 35,5 mln EUR przeznaczonych w RPO WZ na działania rewitalizacyjne. Następnie środki te zostaną umieszczone w powołanych z udziałem jednostek samorządu terytorialnego funduszach miejskich, do których trafiłyby środki RPO WZ powiększone o wkład międzynarodowych instytucji finansowych (jak np. wspomniane powyżej EBI, BRE, Dexia). W zamierzeniu twórców inicjatywy JESSICA fundusze miejskie powinny być finansowo doposażone również przez samorządy, a w określonych przypadkach, także przez podmioty prywatne.

    Generalną ideą Inicjatywy Jessica jest stwarzanie warunków na generowanie trwałego rozwoju gospodarczego i społecznego obszarów zdegradowanych, które bez odpowiednio ukierunkowanej interwencji środków publicznych skazane będą na dalszą marginalizację. Jessica zakłada współdziałanie środków publicznych i prywatnych, gdzie środki publiczne mają stworzyć odpowiednie warunki (np. odnowić drogi, chodniki, budynki) dla ulokowania się kapitału prywatnego, który z kolei doprowadzi do powstania atrakcyjnych miejsc pracy czy też nowych osiedli mieszkaniowych (np. lofty).

    Fundusze miejskie finansowałyby przedsięwzięcia wskazane w Lokalnych Programach Rewitalizacyjnych w sposób odnawialny poprzez pożyczki, gwarancje, wejścia kapitałowe i dotacje. W ten sposób środki na rewitalizację z RPO WZ po pierwsze wracałyby do funduszów miejskich, które jako instytucje będą działać dalej po zakończeniu wdrażania RPO WZ, zwielokrotniając w ten sposób oddziaływanie środków RPO WZ. Po drugie, dzięki dodatkowemu wkładowi wymienionych powyżej instytucji i innych partnerów, środków na rewitalizację będzie znacznie więcej, co da możliwość jednoczesnej realizacji większej ilości projektów.

    Prace nad przygotowaniem instytucjonalnym i prawnym do wdrażania Inicjatywy Jessica potrwają do końca bieżącego roku. Oprócz Zachodniopomorskiego, rozmowy z EBI nt. wdrażania inicjatywy Jessica prowadzą Wielkopolska, Dolnośląskie i Małopolska. Pozostałe województwa wybrały konwencjonalną metodę wspierania projektów rewitalizacyjnych tzn. bezzwrotne dotacje, gdzie uruchomienie konkursów będzie możliwe dopiero po zaakceptowaniu przez Komisję Europejską programu pomocowego dot. rewitalizacji.

    Co to jest JESSICA JESSICA?
    http://www.rpo.wzp.pl/download/index/biblioteka/359


    Rewitalizacja obszarów miejskich w Szczecinie
    http://www.rpo.wzp.pl/download/index/biblioteka/360
  • Opcje
    Zarzadca.plZarzadca.pl Użytkownik
    edytowano września 2010
    Poprawne dane głównego punktu informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego:

    Główny Punkt Informacyjny

    Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

    Główny Punkt Informacyjny:
    ul. Starzyńskiego 3/4, 70-506 Szczecin
    infolinia: 0800 34 55 34


    Filia Głównego Punktu
    Informacyjnego
    ul. Gen. Andersa 34, 75-950 Koszalin
    e-mail: gpi-koszalin@wzp.pl
    fax (+48 94) 342-35-02
    tel. (+48 94) 342-85-04


    Lokalny Punkt Informacyjny
    Starostwo Powiatowe
    w Pyrzycach
    ul. Lipiańska 4, 74-200 Pyrzyce
    e-mail: lpi@pyrzyce.pl
    fax (+48 91) 886-32-13
    tel. (+48 91) 570-16-80


    Lokalny Punkt Informacyjny
    Starostwo Powiatowe
    w Świdwinie
    ul. Mieszka I nr 16, 78-300 Świdwin
    e-mail: lpi@powiatswidwinski.pl
    fax (+48 94) 365-03-00
    tel. (+48 94) 365-03-36


    Lokalny Punkt Informacyjny
    Starostwo Powiatowe
    w Gryficach
    Plac Zwycięstwa 37, 72-300 Gryfice
    e-mail: lpi@gryfice.pl
    fax (+48 91) 384-27-31
    tel. (+48 91) 384-64-50 w. 443


    Lokalny Punkt Informacyjny
    Starostwo Powiatowe
    w Szczecinku
    ul. 28 Lutego 16, 78-400 Szczecinek
    e-mail: lpi@powiat.szczecinek.pl
    fax (+48 94) 372-92-56
    tel. (+48 94) 372-92-50


    Istnieje również strona internetowa Punktu Informacyjnego o funduszach europejski:
    http://www.pi.wzp.pl
    Komentarz edytowany admin
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.