Kosztorys

dakotadakota Użytkownik
edytowano stycznia 2012 w Zarządzanie Nieruchomościami
Administrator przedstawił 3 kosztorysy na wykonanie prac. Podczas rozmowy (planowanie kosztów na br.) wywiązała się dyskusja, gdyż stwierdził, że są to kwoty netto i należy dodać podatek- samemu sobie, gdyż nie ma ŻADNEJ pozycji w tym kosztorysie czy zestawieniu W ub. roku każdy z realizowanych kosztorysów zamknął się kwotą, która opisywana była : Ogółem wartość kosztorysowa robót : i tu cena. Tegoroczne są takie same. Mam wątpliwości, my mamy sobie sami dodawać ?. Jeżeli to prawda, to chyba powinna być adnotacja pozycja w tych kosztorysach: do podanych cen należy dodać podatek Vat w wys,.. I dlaczego w ub. roku było inaczej, czy coś się zmieniło? Dzięki za odpowiedź.

Komentarze

  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Komu przedstawił i kto ma sobie dodawać? Właścicielom? Właściciele mają sobie dodawać? Do czego?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Też nie rozumiem o co chodzi. O jakieś prace powtarzane co roku, czyli przeglądy?
  • Opcje
    dakotadakota Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Sprawa dotyczy kosztorysów na ocieplenie budynku, które chcemy zrobić w tym roku. Są trzy oferty w postaci kosztorysów każdy z tych kosztorysów to wg. administracji koszt netto. Nigdzie nie ma tej informacji, że jest to kwota netto a administracja twierdzi, że jak dodamy sobie do tego podatek Vat- to będziemy mieli całkowity koszt inwestycji który mamy wprowadzić do planu gospodarczego. Mnie to dziwi, gdyż wydaje mi się, że oferent przedstawiając ofertę powinien podać cenę brutto - posługując się terminem, cytuję z kosztorysu : ".. Ogółem wartość kosztorysowa robót.." i tutaj chyba cena brutto? powinna być.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ale problem ;)
    Niech administrator zadzwoni do oferentów i dopyta
  • Opcje
    dakotadakota Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja nie traktuję tego tak lekceważąco. Nie znam się na zasadach kosztorysowania, myślę, że reguły są jednoznaczne. Dalej nie wiem. Administrator to specjalista od mętnych technik obracania dokumentami. Cóż, dziękuję za pomoc.
  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ale chyba jakiś zarząd macie we wspólnocie czy też administrator Wami "rządzi" jako guru?

    Generalnie metody i podstawy obliczania planowanych kosztów robót budowlanych oparte są o wytyczne zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych (Dz. U. Nr 130, poz. 1389).
    W kosztorysie inwestorskim koszty jednostkowe oraz planowane koszty realizacji projektu przedstawia się w wartościach netto (bez VAT).

    VAT nie jest typowym narzutem w kosztorysowaniu - w przeciwieństwie do najbardziej typowych narzutów (Kp, Kz i Z) nalicza się go do dopiero do całkowitej końcowej wartości całego kosztorysu.
    Jeśli nie jesteś płatnikiem VAT, a kupujesz materiały, to do kosztorysu wprowadzasz je w cenach brutto (w rozumieniu VATu). Do końcowej wartości kosztorysu już nic (znaczy VATu) nie doliczasz.
    Jeśli jesteś płatnikiem VAT to materiały w kosztorysie podajesz w cenach netto (bez VAT), a sam podatek VAT doliczasz do końcowej wartości kosztorysu stosując odpowiednią stawkę (najczęściej 22%).
    Zasada jest prosta: jak jest płatnikiem VAT to wszystko liczy netto, jeśli nie jest to wszystko liczy brutto.
  • Opcje
    czajnik5czajnik5 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] dakota:[/cite]Mam wątpliwości, my mamy sobie sami dodawać ?
    Kosztorys zawsze sporządza się na cenach netto. Tak zresztą są skonstruowane również cenniki kosztorysowe. VAT zostanie doliczony na fakturze przez wykonawcę. Jeśli masz wątpliwość, to najlepszej rady udzieliła ci Koziorożka: niech administrator zadzwoni i dopyta : ). Zarządca ma tutaj rację - do planu gospodarczego należy wziąć pod uwagę przewidywaną kwotę i powiększyć ją o VAT. Oczywiście ten, który obowiązuje aktualnie, ale ewentualna zmiana VAT to już ryzyko inwestora.

    Nadmienię tylko, że metody i podstawy, o których wspomina użytkownik Daarek są obligatoryjne w przypadku zamówień publicznych, a to nie dotyczy wspólnoty mieszkaniowej. Niemniej, rzeczywiście przy sporządzaniu kosztorysów (ślepych, inwestorskich, ofertowych, powykonawczych i tak dalej) stosuje się zazwyczaj tę samą metodykę, o ile strony nie umówią się inaczej. Ja na ten przykład nigdy nie bazuję na KNR, operuję wyłącznie zryczałtowanymi stawkami rynkowymi. Niestety, metodyka wycen oparta na katalogach jest zbyt złożona i stanowi pole do nadużyć i manipulacji.

    Absurdem byłoby podawanie cen brutto, zwłaszcza w odniesieniu do robót budowlanych. Nie ma powodu, dla którego wykonawca miałby brać na siebie ciężar ryzyka zmiany przepisów podatkowych w odniesieniu do stawki VAT. A co by było, gdyby na dzień sporządzania kosztorysu VAT wynosił 23 %, a w dniu fakturowania 45 %?
    [cite] dakota:[/cite]Jeżeli to prawda, to chyba powinna być adnotacja pozycja w tych kosztorysach: do podanych cen należy dodać podatek Vat w wys,..
    Adnotację o doliczeniu VAT w wysokości obowiązującej w dniu wystawienia faktury umieszcza się w umowie o roboty budowlane, a nie w kosztorysie. Wy do kosztorysu powinniście mieć dołączoną ofertę, choćby na jednej stronie A4 (taki cover letter). Jeśli tego nie ma, to znaczy, że wszystko jest jasne i nie musi go być.

    Pozdrawiam.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] dakota:[/cite]Administrator przedstawił 3 kosztorysy na wykonanie prac. Podczas rozmowy (planowanie kosztów na br.) wywiązała się dyskusja, gdyż stwierdził, że są to kwoty netto i należy dodać podatek- samemu sobie, gdyż nie ma ŻADNEJ pozycji w tym kosztorysie czy zestawieniu W ub. roku każdy z realizowanych kosztorysów zamknął się kwotą, która opisywana była : Ogółem wartość kosztorysowa robót : i tu cena. Tegoroczne są takie same. Mam wątpliwości, my mamy sobie sami dodawać ?. Jeżeli to prawda, to chyba powinna być adnotacja pozycja w tych kosztorysach: do podanych cen należy dodać podatek Vat w wys,.. I dlaczego w ub. roku było inaczej, czy coś się zmieniło? Dzięki za odpowiedź.
    Kosztorysy zazwyczaj są wykonywane w cenie netto zwłaszcza inwestorskie . WM winna dodać sobie VAT i taka wartość przyjąć do planu remontów .
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.