Kosztorys
dakota
Użytkownik
Administrator przedstawił 3 kosztorysy na wykonanie prac. Podczas rozmowy (planowanie kosztów na br.) wywiązała się dyskusja, gdyż stwierdził, że są to kwoty netto i należy dodać podatek- samemu sobie, gdyż nie ma ŻADNEJ pozycji w tym kosztorysie czy zestawieniu W ub. roku każdy z realizowanych kosztorysów zamknął się kwotą, która opisywana była : Ogółem wartość kosztorysowa robót : i tu cena. Tegoroczne są takie same. Mam wątpliwości, my mamy sobie sami dodawać ?. Jeżeli to prawda, to chyba powinna być adnotacja pozycja w tych kosztorysach: do podanych cen należy dodać podatek Vat w wys,.. I dlaczego w ub. roku było inaczej, czy coś się zmieniło? Dzięki za odpowiedź.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Niech administrator zadzwoni do oferentów i dopyta
Generalnie metody i podstawy obliczania planowanych kosztów robót budowlanych oparte są o wytyczne zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych (Dz. U. Nr 130, poz. 1389).
W kosztorysie inwestorskim koszty jednostkowe oraz planowane koszty realizacji projektu przedstawia się w wartościach netto (bez VAT).
VAT nie jest typowym narzutem w kosztorysowaniu - w przeciwieństwie do najbardziej typowych narzutów (Kp, Kz i Z) nalicza się go do dopiero do całkowitej końcowej wartości całego kosztorysu.
Jeśli nie jesteś płatnikiem VAT, a kupujesz materiały, to do kosztorysu wprowadzasz je w cenach brutto (w rozumieniu VATu). Do końcowej wartości kosztorysu już nic (znaczy VATu) nie doliczasz.
Jeśli jesteś płatnikiem VAT to materiały w kosztorysie podajesz w cenach netto (bez VAT), a sam podatek VAT doliczasz do końcowej wartości kosztorysu stosując odpowiednią stawkę (najczęściej 22%).
Zasada jest prosta: jak jest płatnikiem VAT to wszystko liczy netto, jeśli nie jest to wszystko liczy brutto.
Nadmienię tylko, że metody i podstawy, o których wspomina użytkownik Daarek są obligatoryjne w przypadku zamówień publicznych, a to nie dotyczy wspólnoty mieszkaniowej. Niemniej, rzeczywiście przy sporządzaniu kosztorysów (ślepych, inwestorskich, ofertowych, powykonawczych i tak dalej) stosuje się zazwyczaj tę samą metodykę, o ile strony nie umówią się inaczej. Ja na ten przykład nigdy nie bazuję na KNR, operuję wyłącznie zryczałtowanymi stawkami rynkowymi. Niestety, metodyka wycen oparta na katalogach jest zbyt złożona i stanowi pole do nadużyć i manipulacji.
Absurdem byłoby podawanie cen brutto, zwłaszcza w odniesieniu do robót budowlanych. Nie ma powodu, dla którego wykonawca miałby brać na siebie ciężar ryzyka zmiany przepisów podatkowych w odniesieniu do stawki VAT. A co by było, gdyby na dzień sporządzania kosztorysu VAT wynosił 23 %, a w dniu fakturowania 45 %?
Adnotację o doliczeniu VAT w wysokości obowiązującej w dniu wystawienia faktury umieszcza się w umowie o roboty budowlane, a nie w kosztorysie. Wy do kosztorysu powinniście mieć dołączoną ofertę, choćby na jednej stronie A4 (taki cover letter). Jeśli tego nie ma, to znaczy, że wszystko jest jasne i nie musi go być.
Pozdrawiam.