Pytanie w sprawie wywozu smieci
qiver
Użytkownik
Witam wszystkich, mam takie pytanie. Kupiłem mieszkanie, w budynku mieszka siedem rodzin, pięć rodzin ma wykupione na własność, pytanie jest takie za wywóz smieci płacę ryczałt, a chciałbym mieć kosz na śmieci udałem sie do zarządcy budynku, a on stwierdził że kosza miec nie mogę bo takie są przepisy, wiec proszę o pomoc jakie to mogą być przepisy. W nawiasie dodam że mam że mam możliwość postawienia własnego pojemnika na śmieci. Może jest jakaś podstawa prawna do tego abym mógł mieć kosz, a nie płacić ryczałtu.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Jesteście małą wspólnotą (do siedmiu lokali) i obowiązują Was (właścicieli) zapisy z kodeksu cywilnego - rozdział współwłasność - art od 195.
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy z firmą zajmującą się wywozem śmieci.
Przy zawarciu umowy wymagane są dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania nieruchomością, z której będą wywożone odpady.
5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.
Przepisy w zakresie "wywozu śmieci" regulują następujące akty prawne:
- USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ( z późn.zm.) art. 3 i 5.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 ; rozdział 4.
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. (z późn. zm.)o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
- Uchwała Rady Gminy...... Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy....... - akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
- uchwała, decyzja, regulamin.... wspólnoty mieszkaniowej w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie wspólnoty w którym właściciele (nie zarządca ani administrator) określają jak będą realizować problem śmieci we wspólnocie włącznie z określeniem wysokości opłat ponoszonych z tego tytułu przez każdego właściciela.
Reasumując: w Twoim przypadku Wy jako właściciele ustalacie sobie szczegółową organizację "wywozu śmieci" z terenu nieruchomości, nie zarządca budynku tym bardziej bo zarządcą budynku jest wspólnota czyli ogół właścicieli. Jak wynika z przepisów ustawy zacytowanej wyżej - teoretycznie masz możliwość zawarcia indywidualnej (osobnej) umowy z gminą (firmą) na wywóz śmieci mieszkając w małej wspólnocie ( w budynku wielolokalowym), z tym że jak już podkreślałem aby w inny sposób korzystać z nieruchomości wspólnej (na której należy zorganizować miejsce gromadzenia odpadów) niż pozostali współwłaściciele musi być ich zgoda.
k.c. Art. 206. Każdy ze współwłaścicieli jest uprawniony do współposiadania rzeczy wspólnej oraz do korzystania z niej w takim zakresie, jaki daje się pogodzić ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych współwłaścicieli. Art. 207. Pożytki i inne przychody z rzeczy wspólnej przypadają współwłaścicielom w stosunku do wielkości udziałów; w takim samym stosunku współwłaściciele ponoszą wydatki i ciężary związane z rzeczą wspólną.
Nie możesz zapominać też że taką zgodę w umowie musi wyrazić strona odbierająca odpady.
We wspólnocie obowiązują zasady - tzw ograniczone prawa właścicielskie
Jeżeli tych pozostałych pięciu + najemcy lokali Gminnych mają zwartą umowę na wywóz , to qiver musi się temu podporządkować.
to faktycznie sporo . Macie jakiś teren wkoło budynku czy nieruchomość została sprzedana po tzw obrysie?
Nowy doklejony: 14.01.12 21:49
mamy teren za budynkiem i mam gdzie postawic kosz
qiver: - to dotyczyło wpisu KubyP nie Twojego.
- Jest Was sześciu właścicieli - pięciu indywidualnych i gmina (właściciel dwóch lokali). Razem tworzycie wspólnotę mieszkaniową (tzw. małą). W tym gronie podejmujecie wszelkie decyzje - także te odnośnie wywozu śmieci. Powiem przewrotnie: to zarządca/administrator ma przyjść do Was i pytać się jaką decyzję podjęliście co do śmieci i co on ma dalej zrobić.
a nie wspólnoty (właściciele lokali)....
Wara jej od uchwał czy decyzji właścicieli lokali.
qiver:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. (z późn. zm.)o utrzymaniu czystości i porządku w gminach...
Na podstawie tej ustawy każda gmina (rada) podejmuje uchwałę w sprawie wprowadzenia regulaminu utrzymania porządku na terenie gminy....
Na podstawie tych dwóch aktów prawnych właściciele we wspólnocie podejmują uchwałę albo decyzję jak będzie to rozwiązane we wspólnocie włącznie z określeniem wysokości opłat i sposobu ich ponoszenia.
- jak najbardziej poważnie bo tak ma być . To stwierdzenie KubyP popieram i wielokrotnie pisałem o tym że tak powinno być
Ponoć opłaty mają być uzależnione od ilości zużywanej wody w nieruchomości z uchybami łącznie...
ja nie pisze o rozdziale kosztów bo to jest finał..... lecz o początku czyli uchwale rady Gminy w sprawie wywozu- utylizacji odpadów ....
Wara im od tego jak sobie właściciele "podzielą" tą kwotę na poszczególne lokale i jakiego koloru pojemniki postawią i gdzie je postawią byle był odpowiedni zgodny z rozp. dojazd do nich.
p.s. utylizacja odpadów w gminie wspólnoty obchodzi tyle co ubiegłoroczny śnieg przed urzędem gminy.
- dzięki, ale są tacy co mają o wiele większą - jak chociażby KubaP.:cool:
- nie załamuj się - niewielu jest prawników (radców) oblatanych w sprawach wspólnot, zwłaszcza na prowincji
Nowy doklejony: 14.01.12 23:03
rozmawiałem o tej sprawie z radcą prawnym i gadał tak jakby nie wiedzial o co chodzi stwierdził ze nie moge miec kosz
Nowy doklejony: 14.01.12 23:46
Mam jeszcze jedno krótkie pytanie, czy mogę zrezygnować z usług tego zarządcy??
:bigsmile::bigsmile::bigsmile:
Jak rozumiem umowę o wywóz nieczystości zawarł zarządca, w jaki sposób został do tej czynności upoważniony?
Czy właściciele podejmowali jakieś "uchwały" w sprawie wywozu nieczystości a może zawierali umowę o sposobie zarządu?
Czy w akcie notarialnym zakupu lokalu znajdują się jakieś zapisy dot. sposobu zarządu?