Utrzymanie czystości w pomieszczeniu przynależnym
Bliźniak
Użytkownik
Mam pytanie czy zgodne jest z UWL , aby utrzymanie czystości w otwartych stanowiskach postojowych w garażu, które stanowią wydzielone lecz otwarte pom. przynależne były administrowane i rozliczane z rachunku wspólnoty.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Wspólnota zawarła umowę z podmiotem na utrzymanie czystości.
Czy uważasz, że za czystość w windach też powinni płacić właściciele MP i było to rozliczane z rachunku wspólnoty?
Nowy doklejony: 16.01.12 07:25
U mnie we wspólnocie też są miejsca postojowe w garażu podziemnym, które należą do właścicieli niektórych mieszkań (nie wszystkich) i jest tak że każdy o swoje miejsce postojowe dba sam (bo to jego własność, tak jak lokal mieszkalny) oczywiście osoba posiadająca miejsce postojowe jest za to miejsce obciążana opłatami (tak jak za mieszkanie), ale tak samo jak mieszkania jej nie sprząta firma wynajęta przez wspólnotę tak samo miejsca postojowego nie powinna (chyba że właściciel miejsca już prywatnie się z nią dogada, ale poza sprawami wspólnoty)
Oczywiście, że koszty sprzątania obciążają właściciela pomieszczenia, nie są to koszty utrzymania nieruchomości wspólnej.
Art. 13 ust. 1. ustawy o własności lokali stanowi, iż "właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra."
Jaki jest status prawny garażu? Czy jest to część wspólna nieruchomości, w której masz wskazane miejsce postojowe do wyłącznego użytku, czy też jest to odrębny lokal, z własną księgą wieczystą?
Jak by nie było, sam nie masz prawa niczego grodzić.
Jeśli to część wspólna, to koszty sprzątania całego garażu powinna pokrywać wspólnota.
Jeżeli to odrębny lokal, to koszty utrzymania lokalu pokrywają wyłącznie współwłaściciele tego lokalu.
W moim zapytaniu sprecyzowalem wyraźnie, że jest to pomieszczenie przynależne(zapis w księdze wieczystej). Fakt, że ścianek nie ma gdyż zostały usunięte nie zmienia statusu tego pomieszczenia. Dla mnie istotne jest, czy administrator wspólnoty (mała wspólnota z administratorem z zewnątrz) może administrować tymi pomieszceniami jedynie za zgodą właściciela czy jest to niedozwolone ze względu na wspólną rachunkowość.