Administrowanie w Zarządzie Wspólnoty

chudziutkachudziutka Użytkownik
Witam!

Mam pewien problem.
Mój dziadek był administratorem/ zarządcą nieruchomości i zmarł
W naszej wspólnocie był wybrany zarząd (3 osobowy) a w tym zarządzie był mój dziadek który zajmował sie wszelkiego rodzaju rozliczeniami wspólnoty, składaniem rozliczeń w urzędach ZUS, US. podpisywał przelewy z jednym z członków wspólnoty i ogólnie zajmował się wszystkim innym.( ja mu pomagałam)

Mam w takim razie pytanie, czy Ja osoba mieszkająca w tym budynku, zameldowana,( moja mama jest jednym ze współwłaścicieli lokalu) ale nie będąca właścicielem lokalu mogę być w jakiś sposób członkiem zarządu, i brać czynny udział.

Chodzi mi też o wszystkie rozliczenia dotyczące wspólnoty, czy zarząd może mnie wybrać bądź zlecić mi prowadzenie takich rzeczy, składanie Pitów, prowadzenie rozliczeń finansowych wspólnoty?

Proszę o pomoc!!!
Pozdrawiam

Komentarze

  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] chudziutka:[/cite]czy Ja osoba mieszkająca w tym budynku, zameldowana,( moja mama jest jednym ze współwłaścicieli lokalu) ale nie będąca właścicielem lokalu mogę być w jakiś sposób członkiem zarządu, i brać czynny udział.
    Możesz zostać wybrana uchwałą do zarządu wspólnoty jako pełnoprawny członek zarządu. Nie musisz być właścicielką lokalu, możesz nawet nie mieszkać w tym budynku. Ustawa o własności lokali:
    Art. 20. 1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
    Nie możesz jednak głosować nad uchwałami, bo takie prawo mają wyłącznie właściciele lokali.
    [cite] chudziutka:[/cite]Chodzi mi też o wszystkie rozliczenia dotyczące wspólnoty, czy zarząd może mnie wybrać bądź zlecić mi prowadzenie takich rzeczy, składanie Pitów, prowadzenie rozliczeń finansowych wspólnoty?
    Tak, możesz to robić, jeżeli potrafisz a zarząd ma do Ciebie zaufanie. Możesz też otrzymywać z tego tytułu wynagrodzenie - albo jako członek zarządu, albo na podstawie umowy zlecenia, zawartej ze wspólnotą.

    Jednak powinnaś przestudiować ustawę o własności lokali: http://www.zarzadca.pl/prawo/akty-prawne/dzienniki-ustaw/12-ustawa-o-wlasnosci-lokali
  • Opcje
    chudziutkachudziutka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuje za odpowiedz.
    Musiała bym jeszcze się skontaktować z jakimś radca prawnym który jest biegły we wspólnotach, aby wszystko było zgodnie z prawem.
    :)
    Pozdrawiam
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To może być trudne, bo rzadko można spotkać radcę, biegłego w sprawach wspólnot.
    Poza tym to zbędny wydatek. Zapoznaj się z ustawą o własności lokali i innymi przepisami, które Cię dotyczą, poczytaj rady na forum.
    Doświadczenie przyjdzie z czasem.
  • Opcje
    chudziutkachudziutka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    :)
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano lutego 2012
    Ja bym na początek radziła ci tylko wejście do zarządu, a na administratora zatrudnić kogoś z doświadczeniem i znajomością prawa
    Ile lokali jest w twojej wspólnocie? Bo jak mało, to może jednak sama sobie dasz radę z rozliczeniami
    Poza tym jedna osoba pełniąca funkcję członka zarządu oraz zatrudniona jako administrator to bardzo zły pomysł. Zarząd ma kontrolować administratora, więc to konflikt interesów
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] chudziutka:[/cite]Mam w takim razie pytanie, czy Ja osoba mieszkająca w tym budynku, zameldowana,( moja mama jest jednym ze współwłaścicieli lokalu) ale nie będąca właścicielem lokalu mogę być w jakiś sposób członkiem zarządu, i brać czynny udział.
    Z UoWL
    Art. 20. 1. ..... Członkiem zarządu może być [u]wyłącznie osoba fizyczna[/u]
     wybrana spośród właścicieli lokali[b] lub spoza ich grona.[/b]
    

    nic nie stoi na przeszkodzie byś była członkiem Zarządu WM, wystarczy stosowna uchwała właścicieli lokali i ....lektura ustawy o własności lokali
  • Opcje
    chudziutkachudziutka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    w "mojej" wspólnocie jest 17 mieszkań, wiec nie jest dużo pracy :)
    myślałam o wyborze 3 członków zarządu wspólnoty plus Ja. Ja nie mogę podejmować żadnych uchwał,ale mogła bym zajmować się księgowością, wiec i tak była by nieparzysta ilość członków do podejmowania jakichkolwiek decyzji.
    Wszystkie decyzje co do remontów , napraw podejmował by zarząd , bądź cała wspólnota.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Skoro ma być 3 + 1, to wychodzi liczba parzysta.
    Uczestniczyłabyś w podejmowaniu decyzji zarządu, jak każdy członek zarządu.
    Nie możesz tylko głosować nad uchwałami właścicieli.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] chudziutka:[/cite]w "mojej" wspólnocie jest 17 mieszkań, wiec nie jest dużo pracy :)
    myślałam o wyborze 3 członków zarządu wspólnoty plus Ja. Ja nie mogę podejmować żadnych uchwał,ale mogła bym zajmować się księgowością, wiec i tak była by nieparzysta ilość członków do podejmowania jakichkolwiek decyzji.
    Wszystkie decyzje co do remontów , napraw podejmował by zarząd , bądź cała wspólnota.
    Nie znam takiego układu, albo się jest członkiem zarządu, albo się nie jest...
    Jak ci właściciele lokali powierzą czynności administratorskie to będziesz Administratorem.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    chuda - niech zarząd będzie zarządem, a ty zatrudnionym przez zarząd/wspólnotę administratorką. Będzie klarowna sytuacja i nikt nie będzie mieć wątpliwości kto za co odpowiada
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] chudziutka:[/cite]w "mojej" wspólnocie jest 17 mieszkań, wiec nie jest dużo pracy :)
    myślałam o wyborze 3 członków zarządu wspólnoty plus Ja.

    Jeżeli zamierza Pani pobierać wynagrodzenie za czynności związane z prowadzeniem ewidencji finansowej, to sądzę że członkostwo w zarządzie byłoby najlepszym rozwiązaniem - ponieważ nie odprowadza się składek do zus- u, ani zaliczek na podatek, dopiero na koniec roku wspólnota przekazuje cit 8 a Pani ujmuje pobrane środki w swojej rocznej deklaracji.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    chudziutkachudziutka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a jeszcze mam jedno pytanie :) Czy administrator musi mieć jakaś licencje, czy tylko zarządca nieruchomością musi być licencjonowanym zarządca??
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie musisz mieć licencji, jeżeli nie zamierzasz zawierać umowy o zarządzanie.
    Tym bardziej, jeżeli zostaniesz wybrana do zarządu - wówczas wszelkie dyskusje o licencji będą bezprzedmiotowe.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    "Do zarządzania nieruchomościami, które nie stanowią zasobów skarbu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nie jest konieczna licencja. Wspólnota mieszkaniowa może przekazać zarząd w dowolny, aprobowany przez prawo sposób, np. przez zawarcie umowy zlecenia, czy też udzielenie pełnomocnictwa do dokonywania określonych czynności.Jednak stroną umowy o zarządzanie ze skutkami wynikającymi z ustawy o gospodarce nieruchomościami winien być zarządca licencjonowany lub przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie zarządzania nieruchomościami w rozumieniu art. 184 ust. 3 - w przeciwnym razie umowa będzie nieważna. Takie zapatrywanie przedstawił Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 17 lipca 2007 roku (sygn. akt: III CZP 69/07) ."

    Treść artykułu oraz orzeczenia na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:

    http://www.zarzadca.pl/content/view/472/32/
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    chudziutkachudziutka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    uff... to kamień z serca...
    Dziś się rozstrzygnie kto będzie w zarządzie :)
  • Opcje
    lukasz..lukasz.. Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Zarządca:[/cite]"Do zarządzania nieruchomościami, które nie stanowią zasobów skarbu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nie jest konieczna licencja. Wspólnota mieszkaniowa może przekazać zarząd w dowolny, aprobowany przez prawo sposób, np. przez zawarcie umowy zlecenia, czy też udzielenie pełnomocnictwa do dokonywania określonych czynności.Jednak stroną umowy o zarządzanie ze skutkami wynikającymi z ustawy o gospodarce nieruchomościami winien być zarządca licencjonowany lub przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie zarządzania nieruchomościami w rozumieniu art. 184 ust. 3 - w przeciwnym razie umowa będzie nieważna. Takie zapatrywanie przedstawił Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 17 lipca 2007 roku (sygn. akt: III CZP 69/07) ."

    Treść artykułu oraz orzeczenia na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:

    http://www.zarzadca.pl/content/view/472/32/


    W mojej wspólnocie jest 7 lokali samorządu - miasta i tymi lokalami też zarządzamy, jako zarząd mamy umowę o zarządzanie na te lokale i raz w miesiącu wystawiamy rachunek. Licencji nie mamy.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Z kim macie tę umowę? Z miastem jako właścicielem lokali?
    Na czym polega zarządzanie lokalami przez zarząd wspólnoty?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.