zarząd wspólnotą bez licencjonowanego zarządcy?

praktykpraktyk Użytkownik
edytowano marca 2012 w Wolne tematy
Witam Wszystkich!

Mam następującą kwestię: w naszej wspólnocie zarząd sprawuje licencjonowany zarządca oraz zarząd wspólnoty w liczbie 3 osób. Z uwagi na duże koszty utrzymywania zarządcy, rozważamy możliwość rozwiązania z nim umowy i przejęcia zarządu jedynie przez zarząd. Dodam, że członkowie zarządu są osobami kontaktowymi, jeden z nich jest księgowym (jeżeli nie podoła potrzebom, myślimy także nad zatrudnieniem księgowego z zewnątrz), drugi prawnikiem, a trzecia pani mieszka w budynku od dzieciństwa i jest znana powszechnie, podobnie zresztą jak pozostała dwójka – zatem nie będzie problemów z zaakceptowaniem tego rodzaju zmiany przez członków wspólnoty.

Moje pytanie jest następujące: czy w Waszych wspólnotach występuje tego rodzaju sytuacja i z jakim zasadniczymi problemami musi zmierzyć się taki zarząd? Czy jest to praca ‘do wykonania’ czy też nie warto w cos takiego wchodzić? Jakie są potencjalne zagrożenia?

Z góry dziękuję za zainteresowanie i pomocne opinie!

Komentarze

  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jest to oczywiście prawnie możliwe i całkowicie realne. Tym bardziej, że macie w zarządzie prawnika i księgową - to więcej, niż niejeden zarządca może zaoferować :smile:
    Jak duża jest wspólnota (ile lokali)? Jeżeli bardzo dużo (duża ilość płatności) i dużo różnych rozliczeń (media, usługi zewnętrzne), warto zlecić obsługę księgową biuru rachunkowemu, które świadczy już taką usługę wspólnotom. Nie trzeba będzie wydawać pieniędzy na kosztowny sprzęt i programy komputerowe.

    Podstawa to zapoznanie się z obowiązującymi przepisami prawa w obszarze nieruchomości. Nie tylko z ustawą o własności lokali, ale i Prawem budowlanym oraz szeregiem innych ustaw (jest ich w sumie kilkadziesiąt, chociaż niektóre dotyczą wspólnot tylko w drobnym fragmencie). Skoro członkowie zarządu nie są nowi, powinni już mieć pewną orientację, reszta przyjdzie z czasem. Ważne, żeby to byli ludzie uczciwi i zaangażowani, bo bez wysiłku się nie obejdzie.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano marca 2012
    Liczba lokali jest ważna - im większa, tym trudniej będzie, bo sporo czasu każdy członek zarządu będzie musiał na to poświęcić.
    Jednak jakbyście jeszcze mieli wśród was jakiegoś inspektora nadzoru lub kogoś bez uprawnień, ale za znajomością rzeczy to nawet się nie zastanawiajcie.
    Poza uowl potrzebna jest wam znajomość obowiązkowych terminów przeglądów. Prawo budowlane, inne ustawy? Jak wyniknie coś konkretnego to w danym kawałku sie podkształcicie.
    Jak się nie uda, to nowego administratora znajdziecie, ale już będziecie wiedzieli, jak precyzyjnie umowę zredagować i jak ją egzekwować.
    Tylko wtedy może się okazać, że nawet licencjonowany może nie spełniać wymagań znających się na rzeczy właścicieli :wink:
  • Opcje
    praktykpraktyk Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wasze wpisy są dość zachęcające:) Wspólnota nie jest duża, to jest około 50 lokali. Orintujecie sie może jaki jest orientacyjny koszt miesięczny prowadznia spraw finansowych przez własciwe biuro rachunkowe, bo jednak taka księgowa 'domowa' może nie okazać się wystarczająca, a nadto biuro ma zawsze jakies podstawowe ubezpiczenie, co w niektórych sytaucjach może okazać się potrzebne..
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano marca 2012
    Prawo budowlane, inne ustawy? Jak wyniknie coś konkretnego to w danym kawałku sie podkształcicie.
    Jak wyniknie coś konkretnego? Na przykład grzywna z PINB? Śmiertelne zatrucie tlenkiem węgla z braku wentylacji? Pożar, spowodowany brakiem czyszczenia kominów? Lawina śnieżno-lodowa z dachu, niszcząca zaparkowane samochody? Odszkodowanie z kasy wspólnoty za wypadek pieszego na nieodśnieżonym chodniku?
    Jak się nie uda, to nowego administratora znajdziecie, ale już będziecie wiedzieli, jak precyzyjnie umowę zredagować i jak ją egzekwować.
    Tego nie dowiedzą się ze swojej praktyki - bez administratora.
    Koszty usługi biura rachunkowego zależą od lokalizacji. Ważne jest też, żeby biuro "znało się na wspólnotach" - ewidencja finansowa wspólnoty jest specyficzna, nie każdy księgowy się na tym zna.
    Komentarz edytowany Posesja
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    praktyk - posluchaj więc drugiego praktyka, ktory 6 lat temu, nie mając zielonego pojęcia o wspólnotach rozpoczął tworzenie wspólnoty od podstaw. Wasza sytuacja jest lepsza - już istniejecie, pozbycie się "zbędnego balastu" w postaci administratora ma aspekt czysto ekonomiczny.Jestem jednoosobowym Zarządem we Wspolnocie 40-lokalowej czyli zbliżonej do Twojej. Prowadzenie finansów w Waszej wspólnocie to dla "domowej księgowej" pól godziny dziennej roboty wraz z wypiciem kawy, zakladam oczywiście posiadanie internetowego konta, co dziś jest już standardem. Prawdopodobnie zaistnieje konieczność uchwaly o prowadzenie pozaksięgowej ewidencji kosztow we WM. Zapamiętaj ,że ta ewidencja ma być zrozumiala dla Was, czlonków WM, a nie dla bieglych rewidentow i urzędników administracji.Można dla zachęty zaoferować księgowej 100 zl, ale może zgodzić się robić to za frico, bylby to mily gest.
    Co do prawnika? Zakupcie mu porządną pozycję o Wspólnotach Mieszkaniowych, za miesiąc będzie na tym forum udzielal rad innym. Oczywiście nie znam problemów Twojej WM, może to budynek z XIX wieku i to jeszcze zabytek, może są problemy z dlużnikami albo "specyficznymi" mieszkańcami?. Ale jeżeli jest to "przecietna" WM to sklad takiego Zarządu należaloby pozazdrościć. Życzę powodzenia/
    Posesja - ja taką posatawę nazywam " korporacyjną".
    Jak wyniknie coś konkretnego? Na przykład grzywna z PINB? Śmiertelne zatrucie tlenkiem węgla z braku wentylacji? Pożar, spowodowany brakiem czyszczenia kominów? Lawina śnieżno-lodowa z dachu, niszcząca zaparkowane samochody? Odszkodowanie z kasy wspólnoty za wypadek pieszego na nieodśnieżonym chodniku?
    Należałoby uwzględnić również atak szarańczy, deszcz meteorytow i dzialania terrorystów. To dziwna zachęta wlaściciela aby zajął się zarządzaniem swoim majątkiem.
    Ważne jest też, żeby biuro "znało się na wspólnotach" - ewidencja finansowa wspólnoty jest specyficzna, nie każdy księgowy się na tym zna.
    Ta Pani Księgowa z tej WM napewno się pozna.:bigsmile:
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano marca 2012
    Wspólnota nie jest duża, to jest około 50 lokali
    To sporo
    Zobacz, ile samych faktur będziecie mieli co miesiąc na https://forum.zarzadca.pl/wiki/sprawozdanie_finansowe
    Do tego jeszcze media i remonty oraz rozliczanie wpłat właścicieli - dla mnie to jakieś raz w tygodniu 2 godziny, ale forumowicz a-z na pewno lepiej to oceni :bigsmile:
    Jak będziecie pamiętali o przeglądach i wykonywaniu zaleceń z nich wynikających to PINB i innymi zatruciami nie musisz się przejmować, bo sopel z dachu zawsze się może zdarzyć - od tego jest polisa OC. Administrator i tak chodnika nie będzie odśnieżał osobiście, a dozorce lepiej mieszkaniec niż administrator dopilnuje, nieprawdaż? :wink:
    Tylko pamiętaj, że to długi bieg, więc bierz poprawkę na to, że szybko wam się może znudzić, albo uznacie, że za dużo czasu wszystko zajmuje.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    koziorozka - rzeczywiście to sporo, może nawet siegnąć 5 faktur miesięcznie, uff....
    Rozliczanie wpłat wlaścicieli - to brzmi grożnie, a polega na odfajkowaniu wpłaty. U mnie przy większości zleceniach stalych dokonywanych przez wlascicieli, ta czynnośc wykonana w ostatnim dniu miesiąca - 15 minut, a jak jestem zbyt podniecony tą robotą 30 minut.Nie przesadzajmy, zwlaszcza My wlasciciele. Ta robota nie jest trudna, ona jest odpowiedzialna, a przy zarządzie wlaścicielskim szczególnie, bo nie chodzi tu być może o odpowiedzialność karną, ale bardziej cywilną, sąsiedzką. Przy naszym "zamierzonym" blędzie i ewentualnej szkodzie gorszy może być wstyd i ostracyzm niż sąd.To dlatego mamy łapanki do Zarządów, a póżniej na takich forach jak ten "przemądrzale dywagacje" "nowobogackich", którzy naczytali się o zarządzaniu i gloszą objawienia.
    praktyk - to cięzki kawalek chleba i trzeba mieć do tego pewne predyspozycje. I jedno jest pewne, odznaczeń za to nie dostaniecie.:bigsmile:
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2012
    Dodam, że członkowie zarządu są osobami kontaktowymi,
    jeden z nich jest księgowym (jeżeli nie podoła potrzebom, myślimy także nad zatrudnieniem księgowego z zewnątrz), drugi prawnikiem,
    a trzecia pani mieszka w budynku od dzieciństwa i jest znana powszechnie, podobnie zresztą jak pozostała dwójka – zatem nie będzie problemów z zaakceptowaniem tego rodzaju zmiany przez członków wspólnoty.
    Mieszanka wybuchowa ... zasady budżetowe pukają do drzwi .

    Czy ten prawnik zna się na sprawach wspólnoty, jest biegły czy tak ogólnie od prawa cywilnego
    Czy ten księgowy zna sie na ewidencji pozaksięgowej jakie prowadzą wspólnoty
    czy ta pani mieszkająca od dzieciuństwa zna na prawie budowlanym związanym z mieszkaniówką, konserwacją ...

    Próbować możecie ale widzę to czarno ....
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Sięganie do przepisów innych ustaw (poza uwl) "jak wyniknie coś konkretnego" to kuszenie losu. Podstawowe rzeczy trzeba wiedzieć, zanim "wyniknie coś konkretnego", bo po fakcie będzie za późno.
    Administrator i tak chodnika nie będzie odśnieżał osobiście
    Zarząd też nie, ale musi wiedzieć, że za to odpowiada. I że w ogóle jest obowiązek odśnieżania chodnika nienależącego do działki wspólnoty, ale przylegającego do niej. A to jest w tych "innych ustawach", które tak lekceważysz.

    Za naruszenie ustawy o własności lokali grozi co najwyżej uchylenie uchwały lub odwołanie z zarządu.
    Za nieznajomość przepisów dotyczących bezpieczeństwa ludzi i obowiązków zarządu w tym zakresie można trafić na urlop za kraty.
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Praktyk: Wasze wpisy są dość zachęcające
    Nie zastanawiajcie się i szybko podejmijcie decyzję bo was ten z licencją wyprowadzi na... dalsze manowce. MirekL dobrze radzi.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Za nieznajomość przepisów dotyczących bezpieczeństwa ludzi i obowiązków zarządu w tym zakresie można trafić na urlop za kraty.
    Posesjo, cenię twoją wiedzę, ale "za kraty" to za nieodśnieżenie chodnika można iść, a nie za nieznajomość przepisów
    Zgodnie twierdzimy, że ani licencjonowany, ani zarząd chodnika sami nie odśnieżają. Ja tylko twierdzę, że to właściciel prędzej zauważy, że chodnik jest nieodśnieżony, a nie administrator/zarządca
    Praktyk nawet jako zwykły mieszkaniec chyba już wie (choćby ze sprawozdań z ubiegłych lat) za co jego wm płaci, czyli jak wygląda eksploatacja w jego nieruchomości
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    koziorozko, cenię Twój zapał polemiczny, ale nie mam ochoty bić piany.
    Swoje zdanie na temat Twojej niefortunnej wypowiedzi już wyraziłem i je podtrzymuję: o obowiązkach zarządu trzeba wiedzieć przed szkodą, a nie dopiero po niej.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Uważam, że 50 lokali, to dużo, jeżeli właściciele mają działać społecznie, to szybko się zniechęcą.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To się nie może udać jak znam życie ....
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano listopada -1
    U mnie jest 58 właścicieli i nie wyobrażam sobie, by można było taką wspólnotą administrować "chałupniczo". Mówię o profesjonalnym administrowaniu bez żadnego ryzyka. W końcu koszt zatrudnienia firmy administrującej to około kilkanaście procent całej miesięcznej zaliczki.
  • Opcje
    praktykpraktyk Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzięki za zainteresowanie oraz wiele praktycznych i ciekawych uwag.
    To się nie może udać jak znam życie ....
    
    KubaP: jak dobrze znasz zycie, że takimi uwagami rzucasz? prosiłem o rzeczowe, a nie ocenne, opinie na temat stworzonego wątku.
    Uważam, że 50 lokali, to dużo, jeżeli właściciele mają działać społecznie, to szybko się zniechęcą.
    
    Zarządca: a gdyby działał nie spolecznie, to efekt wg. Ciebie byłby lepszy?
    Za nieznajomość przepisów dotyczących bezpieczeństwa ludzi i obowiązków zarządu w tym zakresie można trafić na urlop za kraty.
    
    Posesja: znasz tego rodziaju przypadki czy piszesz abstarkcyjnie?
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano marca 2012
    Posesja: znasz tego rodziaju przypadki czy piszesz abstarkcyjnie?
    Tak, znam liczne przypadki nieznajomości podstawowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz obowiązków zarządu w tym zakresie.

    Znam też przypadki:
    - pożaru, spowodowanego brakiem czyszczenia kominów;
    - lawiny śnieżno-lodowej spadającej z dachu, która zniszczyła zaparkowany samochód;
    - pieszego, który upadł na nieodśnieżonym chodniku i miał roszczenie odszkodowawcze wobec wspólnoty - na swoje szczęście wspólnota miała ubezpieczenie OC oraz odśnieżanie zlecone profesjonalnej firmie (widocznie ktoś tam wiedział o zagrożeniach);
    - śmiertelnego zatrucia tlenkiem węgla - ale to było jeszcze w zasobach komunalnych, urzędnicy się wybronili; czy amatorom z zarządu wspólnoty poszłoby równie dobrze - nie wiem.

    Piszę o zagrożeniach, które są realne i zdarzają się naprawdę. Uważam, że trzeba o nich wiedzieć, trzeba też znać przepisy dot. bezpieczeństwa, zanim coś się stanie.
    Lepiej uczyć się na cudzych błędach, niż na swoich. Ale zrobisz, jak uważasz.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] praktyk:[/cite]
    Zarządca: a gdyby działał nie spolecznie, to efekt wg. Ciebie byłby lepszy?

    Sądzę, że tak, ponieważ zarządzanie 50-cioma lokali wymaga dużego nakładu pracy.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] praktyk:[/cite]
    To się nie może udać jak znam życie ....
    
    KubaP: jak dobrze znasz zycie, że takimi uwagami rzucasz? prosiłem o rzeczowe, a nie ocenne, opinie na temat stworzonego wątku.
    bardzo dobrze znam życie .... i dlatego udzielam takiej porady ...
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    50 lokali to ok. 10 faktur miesięcznie (plus ewentualne remonty) oraz tyle wpłat ile jest właścicieli w tych 50 lokalach.
    Cena za prowadzenie księgowości nie powinna być wyższa niż 300 zł + VAT (miesięcznie).
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.