wydatkowanie pieniędzy z funduszu remontowego
atominside
Użytkownik
Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej w ciągu roku wydał część środków z funduszu remontowego na remont tarasów (są dachami dla innych lokali), zabezpieczenie odpadających tynków, naprawa instalacji odgromowej, malowanie zniszczonych elewacji, wymiana domofonów i zamków w drzwiach. Czy miał prawo zlecić wykonanie tych prac? Czy do tych prac musiały zostać podjęte uchwały współwłaścicieli czy też Zarząd mógł zlecić te prace?. Nadmieniam, że większość tych prac zabezpieczała mienie Wspólnoty.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Plan może mówić, że zakres prac ustali zarząd w trakcie roku.
De facto nie najważniejszym jest brak uchwały, tylko czy te roboty były potrzebne.
Co z niego się zrobi to wychodzi na zebraniach sprawozdawczych. Na tym polega ocena Członków Zarządów WM.
Są rzeczy co można na podstawie protokołu awaryjnego wykonać poza planem remontów, ale to powinny być śladowe zdarzania, a nie codzienność życia we WM .
Nonsensem byłoby zwoływać zebrania właścicieli lokali , gdy tylko cokolwiek się zdarzy w trakcie roku sprawozdawczego.
Plan gospodarczy jest tylko planem ile wspólnota zamierza wydać w danym roku na utrzymanie nieruchomości , a ile wyda to się okaże dopiero w sprawozdaniu Zarządu za rok . Inną sprawą jest to czy takie sprawozdanie przyjmie ogól właścicieli.
Taka uchwała, konkretnie upoważnienie zarządu naruszałaby prawo, oczywiście o tyle, o ile zlecenie wykonania tych prac, których zakres miałby ustalać zarząd samodzielnie, stanowiłoby czynność przekraczającą zakres zwykłego zarządu.
Pomocne orzecznictwo:
z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 17 marca 2009 r., sygn. akt: I ACa 149/09:
"W ten bowiem sposób współwłaściciele cedują na zarząd uprawnienie do samodzielnego podejmowania czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, co stanowi obejście prawa, a w szczególności przepisu art. 22 ust. 2 ustawy o własności lokali. Analogicznie należy oceniać zapis uchwały, zgodnie z którym wysokość opłat za montaż urządzeń innych niż klimatyzacyjne i reklamy będzie wynikiem negocjacji przyszłego dzierżawcy lub najemcy z zarządem. Zgoda, o jakiej stanowi art. 22 ust. 2 ustawy o własności lokali, winna dotyczyć konkretnej ściśle określonej czynności. W drodze uchwały nie można bowiem przenosić na zarząd uprawnienia do samodzielnego podejmowania określonego rodzaju czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu. W ocenie Sądu Apelacyjnego również z tych względów zaskarżona uchwała jest sprzeczna z prawem."
Treść orzeczenia na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/736-i-aca-14909-umieszczanie-reklam-w-czesci-wspolnej
Nawet, jeżeli tarasy są jednocześnie dachami innych lokali nie powoduje, że należy je traktować jako część wspólną, w dalszym ciągu są pomieszczeniem pomocniczych - częścią składową odrębnego lokalu.
Jeżeli zatem wyremontowano tarasy ze środków wspólnoty, to takie działanie jest nieuprawnione, oczywiście z wyjątkiem elementów konstrukcji trwale połączonych z bryłą budynku.
Pomocne orzecznictwo:
z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 19 maja 2011 r., sygn. akt: I ACa 35/11:
"W rozważaniach Sąd Okręgowy zauważył, że powództwo zasługiwało na uwzględnienie, jednak z innych względów niż te, na które H. M. powoływała się w pozwie. Przedmiotem sporu pomiędzy stronami w niniejszej sprawie była przede wszystkim kwestia statusu prawno - rzeczowego tarasu przylegającego do lokalu powódki, a co za tym idzie - możliwości obciążenia H. M. obowiązkiem odśnieżania tego tarasu i usuwania z niego sopli. W tym zakresie Sąd nie podzielił stanowiska prezentowanego przez powódkę, iż taras jest w pełni częścią wspólną nieruchomości a to z tej przyczyny, że - jak utrzymywała powódka - jest jednocześnie dachem dla mieszkań położonych na niższych piętrach...
H. M. jest właścicielką lokalu mieszkalnego nr ...Do przedmiotowego lokalu na całej jego szerokości przylega taras o powierzchni ok. 60-70 m2, należący do jej wyłącznego użytku. .. Pod tarasem są natomiast mieszkania na niższych piętrach, w tym bezpośrednio pod tarasem na czwartym piętrze - dwa mieszkania, z czego jedno niezamieszkane zaś drugie wynajmowane. ..Słusznie Sąd Okręgowy zauważył, że H. M., jako właścicielka lokalu nr […] czerpie wszelkie korzyści wynikające z posiadania tak dużego tarasu (o charakterze rekreacyjnym i użytkowym), powinna zatem ponosić koszty jego utrzymania. Skoro powódka zamieszkuje w przedmiotowym lokalu, to znaczy, że akceptuje jego specyfikę - przynależność tarasu o powierzchni 60-70 m2, który otacza mieszkanie. Jeśli H. M. nie jest w stanie samodzielnie odśnieżać tarasu oraz usuwać z niego zwisające sople lodu, powinna skorzystać, choćby odpłatnie, z pomocy innej osoby w tym zakresie. Powyższe nie uzasadnia jednak obciążenia Wspólnoty kosztami utrzymania tarasu, który stanowi część składową lokalu powódki."
Treść orzeczenia na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/1454-i-aca-3511-odsniezanie-balkonow-i-tarasow