Dotacje Unijne woj. Śląskie
eedo
Użytkownik
W województwie Śląskim wspólnoty mieszkaniowe mogą korzystać z następujących działań:
Działanie 6.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych
Poddziałanie 6.2.1. Rewitalizacja - „duże miasta” - na terenie miast liczących powyżej 50 tys. mieszkańców
Poddziałanie 6.2.2. Rewitalizacja – „małe miasta” - na terenie gmin wiejskich, miejsko – wiejskich i miejskich do 50 tys. mieszkańców.
Działanie 9.3. Lokalna Infrastruktura sportowa
Regionalny Punkt Informacyjny o Funduszach Europejskich
ul. Dąbrowskiego 23,
40-037 Katowice
tel. 032 77 40 172
czynny od poniedziałku do piątku
w godz. 7.30 – 15.30
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Wydział Rozwoju Regionalnego
ul. Dąbrowskiego 23 (siedziba),
ul. Ligonia 46 (poczta),
40-037 Katowice
tel.: 032 77 40 654
fax: 032 77 40 135
40–037 Katowice
http://www.rpo.silesia-region.pl
Działanie 6.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych
Poddziałanie 6.2.1. Rewitalizacja - „duże miasta” - na terenie miast liczących powyżej 50 tys. mieszkańców
Poddziałanie 6.2.2. Rewitalizacja – „małe miasta” - na terenie gmin wiejskich, miejsko – wiejskich i miejskich do 50 tys. mieszkańców.
Działanie 9.3. Lokalna Infrastruktura sportowa
Regionalny Punkt Informacyjny o Funduszach Europejskich
ul. Dąbrowskiego 23,
40-037 Katowice
tel. 032 77 40 172
czynny od poniedziałku do piątku
w godz. 7.30 – 15.30
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Wydział Rozwoju Regionalnego
ul. Dąbrowskiego 23 (siedziba),
ul. Ligonia 46 (poczta),
40-037 Katowice
tel.: 032 77 40 654
fax: 032 77 40 135
40–037 Katowice
http://www.rpo.silesia-region.pl
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Poddziałanie 6.2.1. Rewitalizacja - „duże miasta”
Cel i uzasadnienie działania
Celem działania jest wielofunkcyjne wykorzystanie obszarów zdegradowanych.
Cel działania jest realizowany poprzez Poddziałanie 6.2.1., którego celem jest wsparcie dla obszarów zdegradowanych, przede wszystkim: powstałych w wyniku przemian rynkowych terenów poprzemysłowych, powojskowych, popegeerowskich oraz niszczejących i tracących atrakcyjność centrów i dzielnic miast podlegających procesowi suburbanizacji na terenie miast liczących powyżej 50 tys. mieszkańców.
Uzasadnieniem podjętych działań jest przywracanie ładu przestrzeni publicznej, w tym podnoszenie wartości substancji miejskiej. Rewitalizacja przyczynić się ma do nadania m. in. nowych funkcji gospodarczych, edukacyjnych, turystycznych, rekreacyjnych, społecznych i kulturalnych obiektom i terenom zdegradowanym, w tym poprzemysłowym, powojskowym i popegeerowskim. Uzupełnieniem tych działań zmierzających do kompleksowej rewitalizacji obszarów zdegradowanych, będą również inwestycje w zakresie tkanki mieszkaniowej polegające na usuwaniu azbestu wraz z jego utylizacją. Projekty realizowane w ramach poddziałania 6.2.1. muszą wynikać z Lokalnych Programów Rewitalizacji
Przykładowe rodzaje projektów
1. Przebudowa i remont obiektów poprzemysłowych/ powojskowych/popegeerowskich, łącznie z adaptacją na cele: gospodarcze, edukacyjne, turystyczne, rekreacyjne, społeczne i kulturalne, wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia, przyczyniające się do likwidacji istotnych problemów gospodarczych lub społecznych na obszarze rewitalizowanym (za wyjątkiem budynków o charakterze mieszkalnym).
2. Zagospodarowywanie przestrzeni miejskich, w tym budowa, przebudowa i remont obiektów na cele gospodarcze, edukacyjne, turystyczne, rekreacyjne, społeczne i kulturalne wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia, przyczyniające się do likwidacji istotnych problemów gospodarczych lub społecznych na obszarze rewitalizowanym (za wyjątkiem budynków o charakterze mieszkalnym).
3. Uzupełnienie i remont istniejącej zabudowy, w tym zabudowa plomb, remont użytkowanych oraz niezagospodarowanych budynków na cele: gospodarcze, edukacyjne, turystyczne, rekreacyjne, społeczne i kulturalne, wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia, przyczyniające się do likwidacji istotnych problemów gospodarczych lub społecznych na obszarze rewitalizowanym (za wyjątkiem budynków o charakterze mieszkalnym).
4. Kompleksowe przygotowanie terenu przeznaczonego pod działalność gospodarczą, z wyłączeniem infrastruktury służącej mieszkańcom.
5. Tworzenie i rozbudowa systemów monitoringu w celu podniesienia bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych.
6. Zastępowanie azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka, tylko wraz z utylizacją azbestu.
B. Projekty realizowane w ramach Programów Rozwoju Subregionów
Lista wydatków kwalifikowalnych w ramach działania (jeśli dotyczy)
Wszystkie wydatki w ramach projektu muszą być ponoszone zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
Wydatki powinny być udokumentowane fakturami wystawianymi przez wykonawców prac lub innymi równoważnymi dokumentami księgowymi.
Za kwalifikowalne mogą być uznane wyłącznie wydatki niezbędne do realizacji projektu.
W ramach działania 6.2., poddziałania 6.2.1. do wydatków kwalifikowalnych, wyłącznie w przypadku przyjęcia projektu do realizacji, mogą zostać zaliczone koszty zgodne z zasadami określonymi w Krajowych Wytycznych dot. kwalifikowania wydatków w ramach Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 w Rozporządzeniu nr 1083/2006/WE oraz w Wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków w RPO WSL na lata 2007-2013 (załącznik nr 2 do Uszczegółowienia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 2007-2013).
Typ beneficjentów
1. Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia.
2. Podmioty, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki i stowarzyszenia.
3. Podmioty działające na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego wybrane zgodnie z prawem zamówień publicznych.
4. Szkoły wyższe.
5. Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych.
6. Organizacje pozarządowe.
7. Jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, posiadające osobowość prawną (nie wymienione wyżej).
8. Spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe,
9. Porozumienia podmiotów wymienionych w pkt 1-8 reprezentowane przez lidera.
10. Podmioty działające w oparciu o umowę/ porozumienie zgodne z zapisami ustawy o partnerstwie publiczno – prywatnym.
Tryb przeprowadzania naboru wniosków o dofinansowanie
Ocena formalna – Wydział Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego
Ocena merytoryczna – Komisja Oceny Projektów
Decyzja o dofinansowaniu – Instytucja Zarządzająca RPO WSL: Zarząd Województwa Śląskiego
Tryb odwoławczy:
Protest - IZ RPO WSL
Skarga - wojewódzki sąd administracyjny
skarga kasacyjna - Naczelny Sąd Administracyjny
Procedura konkursowa (zamknięta)
Programy Rozwoju Subregionów
Alokacja finansowa na działanie ogółem 87 547 596 EUR
Maksymalny udział środków UE w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu (%)
Wsparcie dla projektów, które nie noszą znamion pomocy publicznej, jest możliwe do wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych projektu.
Wsparcie dla projektów, które noszą znamiona pomocy publicznej, jest możliwe do wysokości określonej we właściwym rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie pomocy publicznej.
Minimalny udział środków UE w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu wynosi 20%.
Minimalny wkład własny beneficjenta (%) (jeśli dotyczy)
15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji
W ramach jednego działania dopuszcza się realizację inwestycji polegających na łączeniu kilku typów projektów pod warunkiem, że dotyczą tej samej kategorii interwencji. Projekty z zakresu poddziałania 6.2.1 muszą spełniać co najmniej dwa spośród wymienionych celów: gospodarczy, edukacyjny, turystyczny, rekreacyjny, społeczny i kulturalny. Projekty spełniające tylko jeden cel: edukacyjny, turystyczny, rekreacyjny i kulturalny nie są możliwe do realizacji w ramach rewitalizacji z uwagi na konieczność przestrzegania linii demarkacyjnej pomiędzy priorytetami RPO WSL na lata 2007-2013. Wsparcie projektów realizujących tylko jeden cel możliwe jest natomiast w przypadku, gdy realizują one cel gospodarczy lub społeczny. Sam cel społeczny może być realizowany jednak tylko w przypadku projektów związanych z zastępowaniem azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka wraz z utylizacją azbestu lub tworzeniem i rozbudową systemów monitoringu w celu podniesienia bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych
Ze wsparcia wyłączone są projekty związane z budową, przebudową, adaptacją, remontem budynków stanowiących siedzibę administracji publicznej.
Inwestycje, których efektem jest wsparcie podmiotów pełniących funkcje związane z pomocą i opieką społeczną, a także ochroną zdrowia (np. domy opieki społecznej, ośrodki zdrowia) mogą być realizowane tylko jako niedominujący element szerszego zintegrowanego projektu rewitalizacji (np. przedmiotem projektu z zakresu rewitalizacji jest kwartał dzielnicy, gdzie dokonuje się przywrócenia do wcześniejszych funkcji lub nadania nowych szeregowi terenów lub obiektów, w tym jeden z nich jest przeznaczony na potrzeby np. domu pomocy społecznej, szpitala czy ośrodka zdrowia). W ramach RPO WSL na lata 2007-2013 nie przewidziano wsparcia dla projektów polegających wyłącznie na inwestycjach w infrastrukturę opiekuńczo-wychowawczą.
Przez realizację celu społecznego w ramach poddziałania 6.2.1. i 6.2.2. rozumie się podejmowanie działań polegających na rewitalizacji terenów i/lub obiektów, co prowadzić ma do „rewitalizacji społecznej” - tj. stworzenia warunków dla zapobiegania i zwalczania patologii oraz marginalizacji społecznej (np. stworzenie centrów poradnictwa zawodowego, psychologicznego dla osób uzależnionych, pozostających długotrwale bezrobotnych, doświadczających przemocy w rodzinie, a także stworzenie warunków dla efektywnego społecznie spędzania czasu wolnego przez młodzież itp.). Budowa ośrodka zdrowia, czy domu pomocy społecznej, nie prowadzi bezpośrednio do realizacji w/w celu „rewitalizacji społecznej” i nie przekłada się bezpośrednio na stworzenie warunków dla szybszego wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia.
Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe mogą realizować typy projektów o nr: 2, 3, 5 i 6. W przypadku typów projektów: 2,3 i 5 - tylko gdy wsparcie dotyczy inwestycji w budynki o charakterze niemieszkalnym (tzn. w przypadku, gdy nawet część budynku przeznaczona jest na cele mieszkaniowe, budynek traktowany jest jako budynek o charakterze mieszkalnym). Powyższe zalecenie nie dotyczy typu projektu nr 6 – który z założenia musi dotyczyć budynków o charakterze mieszkalnym – tj., wielorodzinnych domów mieszkalnych. Projekty polegające wyłącznie na usuwaniu azbestu realizowane przez spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe mogą dotyczyć wyłącznie budynków mieszkalnych. Nie jest możliwe finansowanie usuwania azbestu z budynków o charakterze np. gospodarczym, będących własnością spółdzielni.
Inwestycje objęte wsparciem w ramach rewitalizacji muszą bezpośrednio wynikać z zapisów Lokalnego Programu Rewitalizacji sporządzonego dla terenu danej gminy.
W przypadku gdy obszar zdegradowany jest własnością Powiatu, a Powiat opracował własny Lokalny Program Rewitalizacji należy wykazać/wskazać, że dana inwestycja mieści się w zasięgu obszaru określonego jako zdegradowanego dla danej gminy. W tej sytuacji Beneficjent musi przedłożyć nie tylko właściwy LPR, ale również oświadczenie, w którym potwierdzi zgodność z zapisami LPR danej gminy.
WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE ZAKRESU POSZCZEGÓLNYCH TYPÓW PROJEKTÓW
Typ 2. W ramach projektów dotyczących zagospodarowywania przestrzeni miejskich, w tym budowa, przebudowa i remont obiektów na cele gospodarcze, edukacyjne, turystyczne, rekreacyjne, społeczne i kulturalne, wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia, przyczyniające się do likwidacji istotnych problemów gospodarczych lub społecznych na obszarze rewitalizowanym, inwestycje muszą realizować co najmniej dwa spośród wymienionych celów. Istnieje możliwość realizacji tylko jednego celu jedynie w przypadku, gdy projekt realizuje cel gospodarczy. Inwestycje nie mogą dotyczyć budynków o charakterze mieszkalnym (pełniących funkcje mieszkalne). Zgodnie z definicją rewitalizacji działania w tym typie projektów muszą być skupione na zdegradowanym obiekcie i obszarze, a idea projektu musi odnosić się do przywrócenia pierwotnego stanu i funkcji obiektu bądź obszaru, czy też znalezienie takiego nowego zastosowania i doprowadzenie do stanu, w którym obiekt bądź obszar stanie się wartościowy i funkcjonalny. Projekty z tego zakresu będą odnosić się do otwartej przestrzeni publicznej typu: rynki, targowiska, parki, place miejskie, place zabaw, ulice pełniące funkcje pasaży handlowych lub inne.
Typ 3. W przypadku projektów dotyczących uzupełnienia istniejącej zabudowy, w tym zabudowa „plomb”, remont istniejących użytkowanych oraz niezagospodarowanych budynków na cele: gospodarcze, edukacyjne, turystyczne, rekreacyjne, społeczne i kulturalne, wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia, przyczyniające się do likwidacji istotnych problemów gospodarczych lub społecznych na obszarze rewitalizowanym, inwestycje muszą realizować co najmniej dwa spośród wymienionych celów. Istnieje możliwość realizacji tylko jednego celu jedynie w przypadku, gdy projekt realizuje cel gospodarczy. Inwestycje nie mogą dotyczyć budynków o charakterze mieszkalnym (pełniących funkcje mieszkalne)105. Zgodnie z definicją rewitalizacji działania w tym typie projektów muszą być skupione na zdegradowanym obiekcie i obszarze a idea projektu musi odnosić się do przywrócenia pierwotnego stanu i funkcji obiektu bądź obszaru, czy też znalezienie takiego nowego zastosowania i doprowadzenie do stanu, w którym obiekt bądź obszar stanie się wartościowy i funkcjonalny. W tym typie projektu możliwe jest również dofinansowanie termomodernizacji i wymiany źródła ciepła jednak tylko w ramach kompleksowego projektu przebudowy i remontu budynków. W ramach tego typu projektu działania będą dotyczyć przede wszystkim istniejącej zabudowy, pustostanów, budynków niezagospodarowanych lub budynków z przeznaczeniem zmiany ich funkcjonowania.
Typ 5. W ramach projektów dotyczących tworzenia i rozbudowy systemów monitoringu w tym zakup i instalacja systemów monitoringu wizyjnego w celu podniesienia bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych dopuszcza się działania związane z adaptacją pomieszczeń i zakup niezbędnego wyposażenia – zestawy urządzeń rejestrujących. Inwestycje w tym zakresie muszą przyczyniać się w sposób bezpośredni do podniesienia i zapewnienia bezpieczeństwa monitorowanego obszaru. W ramach przedsięwzięć związanych z monitoringiem wizyjnym dopuszcza się adaptację pomieszczeń i niezbędne wyposażenie – zestawy urządzeń rejestrujących.
Typ 6. W ramach projektów dotyczących zastępowania azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka, tylko wraz z utylizacją azbestu, nierozerwalną częścią projektu jest utylizacja odpadów przez podmiot, który uzyskał zezwolenie właściwego organu na prowadzenie działalności w zakresie gospodarki odpadami. Wymiana elementów azbestowych (konstrukcje, stropy, dachy, elewacje) nie może wiązać się z przebudową całego obiektu tj. wymiana okien, prac w indywidualnych mieszkaniach, remont klatek schodowych, drzwi wejściowych itp. Koszty związane z dociepleniem czy zmianą elewacji budynku, mogą być natomiast wliczone w koszty projektu polegającego na usuwaniu azbestu tylko i wyłącznie przy założeniu, że działanie to pociąga za sobą konieczność uszkodzenia starego docieplenia i zastąpienia go nowymi materiałami elewacyjnymi (prace mają charakter odtworzeniowy a uszkodzenia lub wymiana na nowe elementów innych niż azbestowe, np. ocieplenie budynku, nie są możliwe do uniknięcia, co znajduje potwierdzenie w projektach technicznych).
Inwestycje z zakresu tego typu projektu dotyczą co do zasady jedynie budynków mieszkalnych, w których nie jest prowadzona działalność usługowa, administracyjna, gospodarcza. Z możliwości ubiegania się o dofinansowanie nie zostaną jednak wykluczone budynki mieszkalne wielorodzinne, w których lokale użytkowe nie przekraczają 10% całkowitej powierzchni budynku.
Poddziałanie 6.2.2. Rewitalizacja – „małe miasta”
Cel i uzasadnienie działania
Cel działania jest realizowany poprzez poddziałanie 6.2.2., którego celem jest rewitalizacja obszarów zdegradowanych, w tym obszarów poprzemysłowych, powojskowych i popegeerowskich w gminach wiejskich, miejsko – wiejskich i miejskich do 50 tys. mieszkańców.
Uzasadnieniem podjętych działań jest likwidacja istotnych problemów gospodarczych na obszarze rewitalizowanym i przywracanie ładu przestrzeni publicznej. Rewitalizacja przyczynić się ma do nadania m.in. nowych funkcji gospodarczych, edukacyjnych, turystycznych, rekreacyjnych, społecznych i kulturalnych obiektom i terenom zdegradowanym, w tym poprzemysłowym, powojskowym i popegeerowskim. Uzupełnieniem tych działań zmierzających do kompleksowej rewitalizacji obszarów zdegradowanych, będą również inwestycje w zakresie tkanki mieszkaniowej polegające na usuwaniu azbestu wraz z jego utylizacją. Projekty realizowane w ramach poddziałania 6.2.2. muszą wynikać z Lokalnych Programów Rewitalizacji.
Przykładowe rodzaje projektów
1. Przebudowa i remont obiektów poprzemysłowych/ powojskowych/popegeerowskich, łącznie z adaptacją na cele: gospodarcze, edukacyjne, turystyczne, rekreacyjne, społeczne i kulturalne, wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia, przyczyniające się do likwidacji istotnych problemów gospodarczych lub społecznych na obszarze rewitalizowanym (za wyjątkiem budynków o charakterze mieszkalnym).
2. Zagospodarowywanie przestrzeni miejskich, w tym budowa, przebudowa i remont obiektów na cele gospodarcze, edukacyjne, turystyczne, rekreacyjne, społeczne i kulturalne, wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia, przyczyniające się do likwidacji istotnych problemów gospodarczych lub społecznych na obszarze rewitalizowanym (za wyjątkiem budynków o charakterze mieszkalnym).
3. Uzupełnienie i remont istniejącej zabudowy, w tym zabudowa plomb, remont użytkowanych oraz niezagospodarowanych budynków na cele: gospodarcze, edukacyjne, turystyczne, rekreacyjne, społeczne i kulturalne, wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia, przyczyniające się do likwidacji istotnych problemów gospodarczych lub społecznych na obszarze rewitalizowanym (za wyjątkiem budynków o charakterze mieszkalnym).
4. Kompleksowe przygotowanie terenu przeznaczonego pod działalność gospodarczą, z wyłączeniem infrastruktury służącej mieszkańcom.
5. Tworzenie i rozbudowa systemów monitoringu w celu podniesienia bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych.
6. Zastępowanie azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka, tylko wraz z utylizacją azbestu.
B. Projekty realizowane w ramach Programów Rozwoju Subregionów
Lista wydatków kwalifikowalnych w ramach działania (jeśli dotyczy):
Wszystkie wydatki w ramach projektu muszą być ponoszone zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
Wydatki powinny być udokumentowane fakturami wystawianymi przez wykonawców prac lub innymi równoważnymi dokumentami księgowymi.
Za kwalifikowalne mogą być uznane wyłącznie wydatki niezbędne do realizacji projektu.
W ramach działania 6.2., poddziałania 6.2.2. do wydatków kwalifikowalnych, wyłącznie w przypadku przyjęcia projektu do realizacji, mogą zostać zaliczone koszty zgodne z zasadami określonymi w Krajowych Wytycznych dot. kwalifikowania wydatków w ramach Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 w Rozporządzeniu nr 1083/2006/WE oraz w Wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków w RPO WSL na lata 2007-2013 (załącznik nr 2 do Uszczegółowienia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 2007-2013).
Typ beneficjentów
1. Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia.
2. Podmioty, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki i stowarzyszenia.
3. Podmioty działające na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego wybrane zgodnie z prawem zamówień publicznych.
4. Szkoły wyższe.
5. Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych.
6. Organizacje pozarządowe.
7. Jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, posiadające osobowość prawną (nie wymienione wyżej).
8. Spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe,
9. Porozumienia podmiotów wymienionych w pkt 1-8 reprezentowane przez lidera.
10. Podmioty działające w oparciu o umowę/ porozumienie zgodne z zapisami ustawy o partnerstwie publiczno – prywatnym.
Tryb przeprowadzania naboru wniosków o dofinansowanie
Ocena formalna – Wydział Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego
Ocena merytoryczna – Komisja Oceny Projektów
Decyzja o dofinansowaniu – Instytucja Zarządzająca RPO WSL: Zarząd Województwa Śląskiego
Tryb odwoławczy:
Protest - IZ RPO WSL
Skarga - wojewódzki sąd administracyjny
skarga kasacyjna - Naczelny Sąd Administracyjny
Procedura konkursowa (zamknięta)
Programy Rozwoju Subregionów
Alokacja finansowa na działanie ogółem 86 690 916 EUR
Maksymalny udział środków UE w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu (%)
Wsparcie dla projektów, które nie nosi znamion pomocy publicznej, jest możliwe do wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych projektu.
Wsparcie dla projektów, które nosi znamiona pomocy publicznej, jest możliwe do wysokości określonej we właściwym rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie pomocy publicznej.
Minimalny udział środków UE w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu wynosi 20%.
Minimalny wkład własny beneficjenta (%) (jeśli dotyczy)
15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji
W ramach jednego działania dopuszcza się realizację inwestycji polegających na łączeniu
kilku typów projektów pod warunkiem, że dotyczą tej samej kategorii interwencji.
Projekty z zakresu poddziałania 6.2.2. muszą spełniać co najmniej dwa spośród wymienionych celów: gospodarczy, edukacyjny, turystyczny, rekreacyjny, społeczny i kulturalny. Projekty spełniające tylko jeden cel: edukacyjny, turystyczny, rekreacyjny i kulturalny nie są możliwe do realizacji w ramach rewitalizacji z uwagi na konieczność przestrzegania linii demarkacyjnej pomiędzy priorytetami Regionalnego Programu Operacyjnego WSL na lata 2007-2013. Wsparcie projektów realizujących tylko jeden cel możliwe jest natomiast w przypadku, gdy realizują one cel gospodarczy lub społeczny. Sam cel społeczny może być realizowany jednak tylko w przypadku projektów związanych z zastępowaniem azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka wraz z utylizacją azbestu lub tworzeniem i rozbudową systemów monitoringu w celu podniesienia bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych.
Ze wsparcia wyłączone są projekty związane z budową, przebudową, adaptacją, remontem budynków stanowiących siedzibę administracji publicznej.
Inwestycje, których efektem jest wsparcie podmiotów pełniących funkcje związane z pomocą i opieka społeczną, a także ochroną zdrowia (np. domy opieki społecznej, ośrodki zdrowia) mogą być realizowane tylko jako nie dominujący element szerszego zintegrowanego projektu rewitalizacji (np. przedmiotem projektu z zakresu rewitalizacji jest kwartał dzielnicy, gdzie dokonuje się przywrócenia do wcześniejszych funkcji lub nadania nowych szeregowi terenów lub obiektów, w tym jeden z nich jest przeznaczony na potrzeby np. domu pomocy społecznej, szpitala czy ośrodka zdrowia). W ramach RPO WSL na lata 2007-2013 nie przewidziano wsparcia dla projektów polegających wyłącznie na inwestycjach w infrastrukturę opiekuńczo-wychowawczą.
Przez realizację celu społecznego w ramach poddziałania 6.2.1. i 6.2.2. rozumie się podejmowanie działań polegających na rewitalizacji terenów i/lub obiektów, co prowadzić ma do „rewitalizacji społecznej” - tj. stworzenia warunków dla zapobiegania i zwalczania patologii oraz marginalizacji społecznej (np. stworzenie centrów poradnictwa zawodowego, psychologicznego dla osób uzależnionych, pozostających długotrwale bezrobotnych, doświadczających przemocy w rodzinie, a także stworzenie warunków dla efektywnego społecznie spędzania czasu wolnego przez młodzież itp.). Budowa ośrodka zdrowia czy domu pomocy społecznej nie prowadzi bezpośrednio do realizacji ww. Celu „rewitalizacji społecznej” i nie przekłada się bezpośrednio na stworzenie warunków dla szybszego wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia.
Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe mogą realizować typy projektów o nr: 2, 3, 5 i 6. W przypadku typów projektów: 2, 3 i 5 - tylko gdy wsparcie dotyczy inwestycji w budynki o charakterze niemieszkalnym (tzn. w przypadku, gdy nawet część budynku przeznaczona jest na cele mieszkaniowe, budynek traktowany jest jako budynek o charakterze mieszkalnym). Powyższe zalecenie nie dotyczy typu projektu nr 6 – który z założenia musi dotyczyć budynków o charakterze mieszkalnym – tj. wielorodzinnych domów mieszkalnych. Projekty polegające wyłącznie na usuwaniu azbestu realizowane przez spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe mogą dotyczyć wyłącznie budynków mieszkalnych. Nie jest możliwe finansowanie usuwania azbestu z budynków o charakterze np. gospodarczym, będących własnością spółdzielni.
Inwestycje objęte wsparciem w ramach rewitalizacji muszą bezpośrednio wynikać z zapisów Lokalnego Programu Rewitalizacji sporządzonego dla terenu danej gminy.
W przypadku gdy obszar zdegradowany jest własnością Powiatu, a Powiat opracował własny Lokalny Program Rewitalizacji należy wykazać/wskazać, że dana inwestycja mieści się w zasięgu obszaru określonego, jako zdegradowanego dla danej gminy. W tej sytuacji Beneficjent musi przedłożyć nie tylko właściwy LPR ale również oświadczenie, w którym potwierdzi zgodność z zapisami LPR danej gminy.
WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE ZAKRESU POSZCZEGÓLNYCH TYPÓW PROJEKTÓW
Typ 2. W ramach projektów dotyczących zagospodarowywania przestrzeni miejskich, w tym budowa, przebudowa i remont obiektów na cele gospodarcze, edukacyjne, turystyczne, rekreacyjne, społeczne i kulturalne, wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia, przyczyniające się do likwidacji istotnych problemów gospodarczych lub społecznych na obszarze rewitalizowanym, inwestycje muszą realizować co najmniej dwa spośród wymienionych celów. Istnieje możliwość realizacji tylko jednego celu jedynie w przypadku, gdy projekt realizuje cel gospodarczy. Inwestycje nie mogą dotyczyć budynków o charakterze mieszkalnym (pełniących funkcje mieszkalne)115. Działania w tym typie projektów muszą być skupione na zdegradowanym obiekcie i obszarze a idea projektu musi odnosić się do przywrócenia pierwotnego stanu i funkcji obiektu bądź obszaru, czy też znalezienie takiego nowego zastosowania i doprowadzenie do stanu, w którym obiekt bądź obszar stanie się wartościowy i funkcjonalny. Projekty z tego zakresu będą odnosić się do otwartej przestrzeni publicznej typu: rynki, targowiska, parki, place miejskie, place zabaw, ulice pełniące funkcje pasaży handlowych lub inne.
Typ 3. W przypadku projektów dotyczących uzupełnienia istniejącej zabudowy, w tym zabudowa „plomb”, remont istniejących użytkowanych oraz niezagospodarowanych budynków na cele: gospodarcze, edukacyjne, turystyczne, rekreacyjne, społeczne i kulturalne, wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia, przyczyniające się do likwidacji istotnych problemów gospodarczych lub społecznych na obszarze rewitalizowanym inwestycje, muszą realizować co najmniej dwa spośród wymienionych celów. Istnieje możliwość realizacji tylko jednego celu jedynie w przypadku, gdy projekt realizuje cel gospodarczy. Inwestycje nie mogą dotyczyć budynków o charakterze mieszkalnym (pełniących funkcje mieszkalne)116. Działania w tym typie projektów muszą być skupione na zdegradowanym obiekcie i obszarze a idea projektu musi odnosić się do przywrócenia pierwotnego stanu i funkcji obiektu bądź obszaru czy też znalezienie takiego nowego zastosowania i doprowadzenie do stanu, w którym obiekt bądź obszar stanie się wartościowy i funkcjonalny. W tym typie projektu możliwe jest również dofinansowanie termomodernizacji i wymiany źródła ciepła jednak tylko w ramach kompleksowego projektu przebudowy i remontu budynków. W ramach tego typu projektu działania będą dotyczyć przede wszystkim istniejącej zabudowy, pustostanów, budynków niezagospodarowanych lub budynków z przeznaczeniem zmiany ich funkcjonowania.
Typ 5. W ramach projektów dotyczących tworzenia i rozbudowy systemów monitoringu, w tym zakup i instalacja systemów monitoringu wizyjnego, w celu podniesienia bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych dopuszcza się działania związane z adaptacją pomieszczeń i zakup niezbędnego wyposażenia – zestawy urządzeń rejestrujących. Inwestycje w tym zakresie muszą przyczyniać się w sposób bezpośredni do podniesienia i zapewnienia bezpieczeństwa monitorowanego obszaru. W ramach przedsięwzięć związanych z monitoringiem wizyjnym dopuszcza się adaptację pomieszczeń i niezbędne wyposażenie – zestawy urządzeń rejestrujących.
Typ 6. W ramach projektów dotyczących zastępowania azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka, tylko wraz z utylizacją azbestu, nierozerwalną częścią projektu jest utylizacja odpadów przez podmiot, który uzyskał zezwolenie właściwego organu na prowadzenie działalności w zakresie gospodarki odpadami. Wymiana elementów azbestowych (konstrukcje, stropy, dachy, elewacje) nie może wiązać się z przebudową całego obiektu tj. wymiana okien, prac w indywidualnych mieszkaniach, remont klatek schodowych, drzwi wejściowych itp. Koszty związane z dociepleniem czy zmianą elewacji budynku, mogą być natomiast wliczone w koszty projektu polegającego na usuwaniu azbestu tylko i wyłącznie przy założeniu, że działanie to pociąga za sobą konieczność uszkodzenia starego docieplenia i zastąpienia go nowymi materiałami elewacyjnymi (prace mają charakter odtworzeniowy a uszkodzenia lub wymiana na nowe elementów innych niż azbestowe np. ocieplenie budynku nie są możliwe do uniknięcia, co znajduje potwierdzenie w projektach technicznych). Kryteria wraz ze wskaźnikami zostały zdefiniowane na poziomie krajowymi i są obowiązujące w odniesieniu do wyznaczania obszarów wsparcia, na których będą realizowane działania z zakresu mieszkalnictwa.
Inwestycje z zakresu tego typu projektu dotyczą co do zasady jedynie budynków mieszkalnych, w których nie jest prowadzona działalność usługowa, administracyjna, gospodarcza. Z możliwości ubiegania się o dofinansowanie nie zostaną jednak wykluczone budynki mieszkalne wielorodzinne, w których lokale użytkowe nie przekraczają 10% całkowitej powierzchni budynku.
Cel i uzasadnienie działania
Celem działania jest poprawa warunków aktywnego spędzania czasu wolnego.
Uzasadnieniem podjętego działania jest przekonanie, że aktywny styl życia i podnoszenie sprawności fizycznej jest elementem profilaktyki chorób cywilizacyjnych i wpływa na poprawę stanu zdrowia mieszkańców regionu. Szczególne znaczenie dla osiągnięcia celu ma wspieranie przedsięwzięć prowadzących do tworzenia nowych oraz poprawy jakości istniejących lokalnych obiektów o charakterze sportowym i rekreacyjnym, dostępnych dla wszystkich mieszkańców regionu. Podstawowym kryterium przy wyborze lokalizacji wspomnianych inwestycji będzie rzeczywiste zapotrzebowanie lokalnej społeczności, mierzone niewystępowaniem w bliskim otoczeniu ogólnodostępnych obiektów infrastruktury sportowej i rekreacyjnej.
Przykładowe rodzaje projektów
1. Budowa (rozbudowa, przebudowa) i remont otwartych obiektów sportowych niepowiązanych z infrastrukturą szkolną (np. boiska, korty, ścieżki zdrowia oraz inne obiekty dla potrzeb aktywnego trybu życia) oraz zakup niezbędnego wyposażenia powiązanego z projektem.
2. Budowa (rozbudowa, przebudowa) i remont zamkniętych obiektów sportowych, niepowiązanych z infrastrukturą szkolną (np. baseny, hale sportowe) oraz zakup niezbędnego wyposażenia powiązanego z projektem.
Lista wydatków kwalifikowalnych w ramach działania (jeśli dotyczy)
Wszystkie wydatki w ramach projektu muszą być ponoszone zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
Wydatki powinny być udokumentowane fakturami wystawianymi przez wykonawców prac lub innymi równoważnymi dokumentami księgowymi.
Za kwalifikowalne mogą być uznane wyłącznie wydatki niezbędne do realizacji projektu.
W ramach działania 9.3. do wydatków kwalifikowalnych, wyłącznie w przypadku przyjęcia projektu do realizacji, mogą zostać zaliczone koszty zgodne z zasadami określonymi w Rozporządzeniu nr 1083/2006/WE, w Krajowych Wytycznych dot. kwalifikowania wydatków w ramach Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 oraz w Wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków w RPO WSL na lata 2007-2013 (załącznik nr 2 do Uszczegółowienia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego 2007-2013).
Typ beneficjentów
1. Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia.
2. Podmioty, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki i stowarzyszenia.
3. Podmioty działające na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego wybrane zgodnie z prawem zamówień publicznych.
4. Stowarzyszenia, towarzystwa i kluby sportowe.
5. Spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe.
6. Organizacje pozarządowe.
7. Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych.
8. Porozumienia podmiotów wymienionych w pkt 1-7 reprezentowane przez lidera.
9. Podmioty działające w oparciu o umowę/ porozumienie
zgodne z zapisami ustawy o partnerstwie publiczno – prywatnym.
Tryb przeprowadzania naboru wniosków o dofinansowanie
Ocena formalna – Wydział Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Ocena merytoryczna – Komisja Oceny Projektów.
Decyzja o dofinansowaniu – Instytucja Zarządzająca RPO WSL: Zarząd Województwa Śląskiego.
Tryb odwoławczy:
Protest - IZ RPO WSL
Skarga - wojewódzki sąd administracyjny
skarga kasacyjna - Naczelny Sąd Administracyjny
Procedura konkursowa (zamknięta)
Alokacja finansowa na działanie ogółem 23 529 412 EUR
Maksymalny udział środków UE w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu (%):
Wsparcie dla projektów, które nie nosi znamion pomocy publicznej, jest możliwe do wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych projektu.
Wsparcie dla projektów, które nosi znamiona pomocy publicznej, jest możliwe do wysokości określonej we właściwym rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie pomocy publicznej.
Minimalny udział środków UE w wydatkach kwalifikowalnych na poziomie projektu wynosi 20%.
Minimalny wkład własny beneficjenta (%) (jeśli dotyczy):
15% kosztów kwalifikowalnych inwestycji.
http://www.rpo.silesia-region.pl/zalaczniki/2009/07/01/1246432423.pdf
Niestety nie mogą to być budynki o charakterze mieszkalnym co wynika z opisu typów projektów woj.Śląskim z wyjątkiem pkt. 6, który dotyczy zastępowania azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka, tylko wraz z utylizacją azbestu.
Do dofinansowania wybranych zostało 6 projektów o łącznej wartości dofinansowania 10 304 546,86 PLN, tj. wszystkie projekty, które otrzymały pozytywną ocenę merytoryczno-techniczną przeprowadzoną przez Komisję Oceny Projektów.
Lista projektów wybranych do dofinansowania:
http://rpo.slaskie.pl/zalaczniki/2011/05/11/1305118886.pdf