Czy w nocy w wieżowcu na klatce muszą się palić cały czas światła?

slawom48slawom48 Użytkownik
Witam wszystkich.
Każda ze wspólnot płaci ogromne sumy za oświetlenie w klatkach, które się świeci cały czas w nocy. Co można zrobić aby zmniejszyć koszty oświetlenia i zarazem być w zgodzie z obowiązującym prawem. Podobno obowiązujące przepisy nakazują aby na klatce ciągle świeciło się światło. Proszę o rady w tej sprawie.

Komentarze

  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie macie nawet automatu klatkowego?
    Nie ma obowiązku oświetlania klatki schodowej, kiedy nikt z niej nie korzysta.
  • Opcje
    slawom48slawom48 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A Zarząd naszej wspólnoty mieszkaniowej twierdzi, że w nocy muszą się palić światła na wszystkich klatkach schodowych. WM to wieżowiec 12 klatek - roczne opłaty za światło to ponad 50000 zł. I mają to gdzieś gdyz nic nie zrobili przez 4 lata aby to zmienić.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano kwietnia 2012
    375 zł/klatkę / ,m-c ...
    bzdużą, ... nie musi .... wystarczy, że przed drzwiami przed windą zapalone będzie światło.

    https://forum.zarzadca.pl/discussion/3987/czy-w-nocy-w-wiezowcu-na-klatce-musza-sie-palic-caly-czas-swiatla/#Item_2
  • Opcje
    slawom48slawom48 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dyskusja upadła a szkoda. Nie rozumiem w takim razie dlaczego w dobie coraz większych opłat za prąd wspólnoty nic nie robią aby zmniejszyć koszty ponoszone na oświetlanie klatek w nocy. W mojej okolicy znajduje się 6 dużych wieżowców (6 WM) i w każdym wieżowcu cały czas w nocy przez cały rok pala się światła. Może jednak są jakieś przepisy, które powodują, że tak właśnie jest.
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano kwietnia 2012
    Myślę, że dyskusja nie upadła, tylko WY (slawom48) macie to, na co się godzicie, a nam nic do tego...
    Tylko się nie obraź, proszę... a przepis brzmi tak:
    art. 1
    Zawsze muszą palić się światła
    art. 2
    Jesli nie muszą zawsze, patrz art. 1
    Komentarz edytowany Pani Beata
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano kwietnia 2012
    Nie rozumiem w takim razie dlaczego w dobie coraz większych opłat za prąd wspólnoty nic nie robią aby zmniejszyć koszty ponoszone na oświetlanie klatek w nocy
    Jedne robią, inne nie robią, bo są bezmyślne, bo nikomu nie chce się za to wziąć itp.
    We wspólnotach jest tak, jak chcą ich członkowie
  • Opcje
    TsudaTsuda Użytkownik
    edytowano kwietnia 2012
    Podobno obowiązujące przepisy nakazują aby na klatce ciągle świeciło się światło.
    Czy w budynku są korytarze lub przejścia, które nie mają dostępu do światła dziennego ?

    Jeżeli tak, to poza oświetleniem sztucznym powinno funkcjonować oświetlenie awaryjne, które włączy sie w przypadku zaniku prądu. Czy w budynku jest instalacja oświetlenia ewakuacyjnego i jak jest zasilana?

    Z przepisów:
    Rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów
    § 11. 1.Z każdego miejsca przeznaczonego na pobyt ludzi w obiekcie powinny być zapewnione odpowiednie warunki ewakuacji, zapewniające możliwość szybkiego i bezpiecznego opuszczenia strefy zagrożonej lub objętej pożarem, dostosowane do liczby i stanu sprawności osób przebywających w obiekcie oraz jego funkcji, konstrukcji i wymiarów, a także być zastosowane techniczne środki zabezpieczenia przeciwpożarowego, polegające na:
    5) zapewnieniu oświetlenia awaryjnego (bezpieczeństwa i ewakuacyjnego) oraz przeszkodowego w obiektach, w których jest ono niezbędne do ewakuacji ludzi;


    Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
    § 181. 1. Budynek, w którym zanik napięcia w elektrycznej sieci zasilającej może spowodować zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, poważne zagrożenie środowiska, a także znaczne straty materialne, należy zasilać co najmniej z dwóch niezależnych, samoczynnie załączających się źródeł energii elektrycznej, oraz wyposażać w samoczynnie załączające się oświetlenie awaryjne (bezpieczeństwa i ewakuacyjne). W budynku wysokościowym jednym ze źródeł zasilania powinien być zespół prądotwórczy.

    2. Oświetlenie bezpieczeństwa należy stosować w pomieszczeniach, w których nawet krótkotrwałe wyłączenie oświetlenia podstawowego może spowodować następstwa wymienione w ust. 1, przy czym czas działania tego oświetlenia powinien być dostosowany do warunków występujących w pomieszczeniu i wynosić nie mniej niż 1 godzinę.

    3. Oświetlenie ewakuacyjne należy stosować:
    2) na drogach ewakuacyjnych:
    b) oświetlonych wyłącznie światłem sztucznym,

    4. Oświetlenie ewakuacyjne nie jest wymagane w pomieszczeniach, w których oświetlenie bezpieczeństwa spełnia warunek określony w ust. 5 dla oświetlenia ewakuacyjnego, a także wymagania Polskich Norm w tym zakresie.

    5. Oświetlenie ewakuacyjne powinno działać przez co najmniej 2 godziny od zaniku oświetlenia podstawowego.

    § 2. 2. 2. Przy nadbudowie, przebudowie i zmianie sposobu użytkowania budynków istniejących lub ich części wymagania, o których mowa w § 1, mogą być spełnione w sposób inny niż podany w rozporządzeniu, stosownie do wskazań ekspertyzy technicznej właściwej jednostki badawczo-rozwojowej albo rzeczoznawcy budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, uzgodnionych z właściwym komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej lub państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym, odpowiednio do przedmiotu tej ekspertyzy.
  • Opcje
    madziulaportalmadziulaportal Użytkownik
    edytowano marca 2014
    Witam,

    zależy mi na kontynuowaniu tego tematu. Niedawno wprowadziłam się do nowo postawionego budynku - 4 klatki ( 2x 7 kondygnacji; 1x 8 kondygnacji; 1x 9 kondygnacji) + powierzchnia garażu + korytarze umożliwiające przejście do jednej z klatek oraz piwnic. Wspólnota płaci ogromne rachunki za energię elektryczną. Przez 24 godziny na dobę w częściach wspólnych pala się lampy. Administrator twierdzi, że są to lamy awaryjne ( lampy ...... maja naklejone niebieskie lub żółte paski taśmy jako oznaczenie) i zgodnie z przepisami ppoż muszą świecić się nieprzerwanie. Mówi również, że mają wbudowany moduł podtrzymujący ich świecenie przez godzinę po odcięciu prądu.

    Dołączam amatorsko narysowany schemat klatki schodowej, o której mowa.

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/dc60d7dabcd103a3.html


    - Czy prawdą jest, że zgodnie z przepisami lampy oznaczone niebieskimi i żółtymi paskami muszę świecić się całą dobę?
    - Czy do tych lamp możną zamontować czujniki ruchu?
    - Gdzie/jak mogę uzyskać oficjalną (urzędową) opinię w tej sprawie?

    Dodam, że to tych lamp nie istnieją żadne włączniki na ścianach, którymi można by włączyć lub wyłączyć lampę.
    W projekcie znajduje się okno, jednak są również klatki schodowe, w których nie ma okiem ( co w takiej sytuacji).
    Natomiast lampy na schodach ( wg mnie to jedyna droga ewakuacji podczas pożaru, ponieważ winda nie będzie jeździła) są uruchamiane włącznikiem w ścianie - palą się przez pewien czas.
    Poza dwiema lampami awaryjnymi w obrębie klatki schodowej ( na suficie) nie ma innych lamp. Lampa z włącznikiem znajduje się na ścianie (nad stopniami schodów).

    Wiem, że są w sprzedaży lampy awaryjne z zamontowanym modułem awaryjnym oraz od fabrycznie wbudowanym czujnikiem ruch nawet wewnątrz lampy ( tak by było estetycznie).

    Bardzo proszę o podanie konkretnych podstaw prawnych - paragrafów, które będą argumentem w "walce" z administratorem.
    Komentarz edytowany madziulaportal
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Madziulaportal: Przez 24 godziny na dobę w częściach wspólnych palą się lampy.
    Sprawdź licznik wskazujący zużycie prądu z tego tytułu i umowę z dostarczycielem energii.
  • Opcje
    StasiuStasiu Użytkownik
    edytowano listopada -1
    madziulaportal - wy nie walczcie z głupim administratorem, ale go zwolnijcie.
    Właściciele u siebie mogą sobie chodzić po ciemku albo z latarkami. Uchwalcie zamianę istniejącej instalacji na normalną. A te idiotyzmy o oświetleniu awaryjnym w prywatnej własności dyskwalifikują administratora.
  • Opcje
    madziulaportalmadziulaportal Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ELEN124: nie rozumiem Twojego komentarza. Mieszkam w tym budynku i widzę, że światła palą się przez całą noc.

    Stasiu: Problem polega na tym, że administratora (firmy administrującej) nie można zwolnić. W aktach notarialnych podpisywanych z deweloperem każdy z kupujących zgodził się na to by przez rok wyznaczona przez dewelopera firma zarządzała budynkiem. Tego niestety nie przeskoczymy. Na chwilę obecną pozostaje jedynie "walka".

    Zgodnie z przepisami (RMI § 181.3 pkt 1) - oświetlenie awaryjne musi być stosowane m.in. w:
    - w pomieszczeniach o powierzchni ponad 2.000m2 w budynkach użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego

    W związku z tym "właściciele u siebie mogą sobie chodzić po ciemku albo z latarkami" nie może być stosowane.

    Pomawiam zapytanie w kwestii możliwości montażu czujników ruchu w lampach znajdujących się w częściach wspólnych budynku.
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] madziulaportal:[/cite]Witam,(...)
    Dołączam amatorsko narysowany schemat klatki schodowej, o której mowa.

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/dc60d7dabcd103a3.html
    (...)

    Po otworzeniu podanego linka wyświetla się następujący komunikat:
    Komunikat
    Strona ta zawiera treści erotyczne, przeznaczone wyłącznie dla osób dorosłych. Klikając OK stwierdzasz, że masz ukończone 18 lat i akceptujesz pojawienie się treści erotycznych. Jeśli jesteś osobą niepełnoletnia opuść to miejsce i przejdź do innej kategorii zdjęć.

    Ciekawa informacja do schematu klatki schodowej, o której mowa. :cool: :bigsmile:
  • Opcje
    citizencitizen Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja zaryzykowałem po przeczytaniu tego komunikatu (a może to nie ryzyko tylko ciekawość) i wszedłem - tam jest rzeczywiście tylko schemat klatki schodowej :cry:
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] citizen:[/cite]Ja zaryzykowałem po przeczytaniu tego komunikatu (a może to nie ryzyko tylko ciekawość) i wszedłem - tam jest rzeczywiście tylko schemat klatki schodowej :cry:
    Ja nie ryzykowałam.
    Nie chcę mieć kłopotów z komputerem.
    Natomiast styl pisania madziulaportal jest mi dziwnie znajomy... wręcz charakterystyczny.
    Śmiem nawet twierdzić, że madziulaportal nosi spodnie pod spódnicą. :bigsmile:
  • Opcje
    citizencitizen Użytkownik
    edytowano marca 2014
    slawom48: A Zarząd naszej wspólnoty mieszkaniowej twierdzi, że w nocy muszą się palić światła na wszystkich klatkach schodowych. WM to wieżowiec 12 klatek - roczne opłaty za światło to ponad 50000 zł.

    Zawsze dobrze jest policzyć rzeczywiste koszty palenia się świateł na klatkach schodowych oraz wziąć pod uwagę korzyści (niekoniecznie materialne, jak np bezpieczeństwo). Moje wyliczenia w podanym przypadku są następujące:
    Wieżowiec ma 12 klatek, i np każda klatka ma 10 kondygnacji, czyli mamy 12 x 10 = 120 żarówek
    Na każdej kondygnacji wystarczy zamontować 1 żarówkę (lub listwę) LED o mocy 10W
    Rok ma 24 x 365 = 8760 godzin
    Całorocznie więc mamy dla 120 żarówek: 120 x 10 x 8760 = 10512000Wh= 10512kWh
    w RWE cena kWh = 0.53zł
    W skali roku więc oświetlenie całodobowe 12 klatek 10-piętrowych to 10512 x 0.53 = 5571.36zł

    Teraz zakładając, że na każdej kondygnacji są 3 takie same lokale, to w budynku jest 12 x 10 x 3 = 360 lokali

    Czyli rocznie na lokal jest 5571.36zł/360 = 15.48zł, a więc miesięcznie 1.29zł

    Dla mnie to nie jest dużo za większe bezpieczeństwo na klatkach schodowych
  • Opcje
    madziulaportalmadziulaportal Użytkownik
    edytowano listopada -1
    HANECZKA: Zadałam konkretne pytanie na forum i czekam na odpowiedź, która pomoże rozwiązać problem we WM, w której mieszkam. nie znam Pani, Pani nie zna mnie. Tym samym nie życzę sobie z Pani strony komentarzy pod moim adresem "Natomiast styl pisania madziulaportal jest mi dziwnie znajomy... wręcz charakterystyczny.
    Śmiem nawet twierdzić, że madziulaportal nosi spodnie pod spódnicą."
    Pani komentarz nie wnosi, żadnych pomocnych informacji do wątku.
    Proszę o usunięcie komentarzy nie dotyczących wątku.

    Komunikat, który pojawia się przed otwarciem zdjęcia wynika z błędnych ustawień właściwości zdjęcia na portalu, w którym zdjęcia umieściłam. Korzystałam z tego portalu poraz pierwszy, a forum www.zarządca.eu pozwala na dołączanie zdjęć jedynie przez link do zdjęcia, nie ma możliwości dodania pliku.


    CITIZEN: Dziękuję za przekazane informacje. Moja sprawa dotyczy innej WM niż ta, o której mowa na początku wątku. Jednak również dla mojego budynku warto wykonać taką kalkulację.Prawdę jest, że oświetlenie LED jest bardzo energooszczędne, ale również droższe, pytanie tylko czy w zamontowanych już lampach (opraw) można umieścić świetlówki LED czy należy wymienić również oprawę. Tu pojawia się kolejna kalkulacja.

    Wymiana świetlówek na LEDowe i oświetlanie nimi korytarza przez 24 godz. przyniesie większą oszczędność niż montaż czujników ruchu do istniejących lamp (oświetlanie korytarza przez kilka minut tylko gdy ktoś przechodzi - ruch mieszkańców na klatce niewielki rano do pracy, wieczorem z pracy ???

    Tak czy inaczej jestem wdzięczna za podsunięcie pomysłu. Jutro wykonam kalkulację.


    Chętnie poznam rozwiązania/podpowiedzi oraz odpowiedź (zgodną z normami) czy do lamp oświetlenia awaryjnego można mocować czujniki ruchu i czy prawdą jest, że te lampy muszą być włączone z 24 godz na dobę? Dokładny opis - post nieco wyżej.
  • Opcje
    citizencitizen Użytkownik
    edytowano marca 2014
    czy w zamontowanych już lampach (opraw) można umieścić świetlówki LED czy należy wymienić również oprawę?
    Można do zwykłych opraw wkręcić żarówkę LED, chociaż bardziej ekonomiczne jest od razu zaprojektowanie oświetlenia na moduły LED
  • Opcje
    czajnik5czajnik5 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] madziulaportal:[/cite]Zgodnie z przepisami (RMI § 181.3 pkt 1) - oświetlenie awaryjne musi być stosowane m.in. w:
    - w pomieszczeniach o powierzchni ponad 2.000m2 w budynkach użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego
    Cześć. Temat na dłuższą dyskusję, więc nie chce mi się zabierać głosu, ale... koleżanko, muszę wyprostować jedną sprawę. Budynek mieszkalny wielorodzinny (czyli potocznie mówiąc "blok") to nie jest budynek zamieszkania zbiorowego. Skoro przeczytałaś "RMI 181.3 pkt 1" to przeczytaj też "RMI 3.4).a)" oraz "RMI 3.5)". Poza tym, Twój przypadek, to raczej RMI 181.3.2) a nie 1). Ale... to temat na dłuższą dyskusję.

    Dobra nasza Stasiu!

    Pozdrawiam.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.