wspólnota mieszkaniowa zleca zarządcy

helenkamhelenkam Użytkownik
edytowano czerwca 2012 w Zarządzanie Nieruchomościami
Mam mętlik odnośnie umowy o zarządzanie nieruchomością zawartą pomiędzy wpólnotą mieszkaniową reprezentowaną przez zarząd a firmą bez uchwały wspólnoty. Wiem,że podpisanie umowy nie wymaga uchwały ale czy zapis " wspólnota mieszkaniowa zleca zarządcy wykonywanie czynności zwykłego zarządu nieruchomością wspólną" również nie wymaga uchwały.

Prowadzenie spraw związanych z podatkami i innymi opłatami publicznoprawnymi przypadającymi od nieruchomości wspólnej, kto powinien sprawdzić prawidłowość deklaracji CIT 8, sprawozdań do banku ( spłacany kredyt) i kto za to odpowiada. Pytam gdyż do dnia dzisiejszego otrzymałam 5 , nieprawidłowych rozliczeń kosztów za 2011r. i zastanawiam się jakie bzdury zostały podane w deklaracji i sprawozdaniu do banku. Na dzień dzisiejszy a to już koniec czerwca nie znam wyniku finansowego wspólnoty.

Komentarze

  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ten temat już był poruszany. Poniżej kilka fragmentów mojej argumentacji z innych wątków.
    "...W naszym prawodawstwie istnieje tzw swoboda zawierania umów. Czyli strony mogą sobie w umowie wpisać co im się żywnie podoba. Natomiast muszą trzymać się jednej zasady, że nie mogą to być zapisy sprzeczne z prawem a konkretnie z ustawami (art. 353 kpc)...
    Zapis o zleceniu czynności zwykłego zarządu administratorowi jest niezgodny z prawem (at. 22 ust.1 UoWL) ponieważ z mocy UoWL to zarząd wspólnoty ma uprawnienia do wykonywania czynności zwykłego zarządu samodzielnie a nie zatrudniony dozorca, sprzątaczka czy administrator. Zarząd może oczywiście zlecić wykonanie niektórych z tych czynności administratorowi ale musi to być wyszczególnione dokładnie jakiej i nie mogą to być zasadnicze czy ogólnie całość - ale raczej pomocnicze czyli np. upoważniają go do realizacji faktur (płatności) związanych z normalnym funkcjonowaniem wspólnoty..
    ."
    Nie po to właściciele trudzili się i debatowali aby po wielu trudach wybrać wreszcie członków zarządu jako swój organ do reprezentowania ich, powierzając im również swój majątek - aby ci członkowie zaraz zrzekli się tego na rzecz innej, obcej osoby i "pojechali na wczasy". Po co wtedy robić zebrania, na których zarząd nie będzie mógł składać sprawozdania z działalności ponieważ nic nie robił, bo wszystkie czynności przypisane zarządowi wykonywał administrator. Jak właściciele mają ocenić członków zarządu i udzielić im absolutorium za nicnierobienie?.
    Taki zapis dezorganizuje całkowicie funkcjonowanie Wspólnoty zwłaszcza w kwestii odpowiedzialności.
  • Opcje
    LOKATOR 3LOKATOR 3 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ale zapis w umowie o zarządzaniu o zleceniu czynności zwykłego zarządu administratorowi jest bardzo powszechną praktyką !!!!
    w czym tutaj większe zagrożenia - proszę o porady praktyczne !!
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano grudnia 2012
    [cite]helenkam:[/cite]Mam mętlik odnośnie umowy o zarządzanie nieruchomością (....) Wiem,że podpisanie umowy nie wymaga uchwały
    samo podpisanie nie wymaga uchwały, ale wybór już nie i podział kompetencji. Administrator to nie jest pracownik Zarządu jak wielu głosi, ale Wspólnoty czyli ogółu właścicieli lokali .
    [cite]daarek:[/cite]Nie po to właściciele trudzili się i debatowali aby po wielu trudach wybrać wreszcie członków zarządu jako swój organ do reprezentowania ich,
    powierzając im również swój majątek - aby ci członkowie zaraz zrzekli się tego na rzecz innej, obcej osoby i "pojechali na wczasy".

    Po co wtedy robić zebrania, na których zarząd nie będzie mógł składać sprawozdania z działalności ponieważ nic nie robił,
    bo wszystkie czynności przypisane zarządowi wykonywał administrator.
    Jak właściciele mają ocenić członków zarządu i udzielić im absolutorium za nicnierobienie?.
    Taki zapis dezorganizuje całkowicie funkcjonowanie Wspólnoty zwłaszcza w kwestii odpowiedzialności.
    a co z dualizmem płatności ....i Zarządowi I Administratorowi ..... któryś z tych podmiotów "bierze kasę za darmo".
    Dlatego wybór administratora winien być poprzedzony uchwałą właścicieli lokali , a w niej zwarty zakres usług jakie ma świadczyć Zarząd a jakie Administrator . Na podstawie takiego podziału można ustalić wynagrodzenie dla Zarządu i dla Administratora w myśl zasady zapisanej w UoWL

    [b]Art. 28.[/b]
    Właściciel lokalu pełniący obowiązki członka zarządu może żądać od wspólnoty [b]wynagrodzenia odpowiadającego [color=#f00]uzasadnionemu nakładowi pracy[/color][/b].
    
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano grudnia 2012
    Nie ma tu oczywiście większego zagrożenia. Zarząd właścicielski ,który przekazuje swoje uprawnienia administratorowi to fikcja, to kwiatek do kożucha. A i tak za wszystko Zarząd odpowiada, to jest nieodpowiedzialność. Proponowałbym skorzystać z usług księgowej, jeżeli nikt nie chciałby się tego podjąć. To czysta oszczędność pieniędzy.
    KubaP - zazwyczaj głównym problemem we WM jest fakt, że zarząd pracuje za frico, a żądania członków co do skuteczności w zarządzaniu są wygórowane. Dlatego robi się łapanki na tą zaszczytną funkcję. Najlepiej na emerytów, rencistów, bo mają dużo wolnego czasu, a że nie mają kompetencji, to zatrudnimy administratora. I administrator kręci lody, a "rozwścieczeni" właściciele na tego typu forach szukają porad.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano grudnia 2012
    [cite]helenkam:[/cite]zastanawiam się jakie bzdury zostały podane w deklaracji i sprawozdaniu do banku
    a co bank ma wspólnego ze sprawozdaniem wspólnoty? bierzecie Kredyt ?

    [cite] Praktyk-realista:[/cite]KubaP - zazwyczaj głównym problemem we WM jest fakt, że zarząd pracuje za frico,
    no niestety taki model funkcjonowania Zarządów we WM zaczyna przechodzić do przeszłości "w leciwych wspólnotach" do Zarządu WM są wybierani potomkowie właścicieli lokali ( wnuki)
    a ci za friko nie chcą robić .... taka szara strefa .... lek na bezrobocie wśród młodych ....
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] LOKATOR 3:[/cite]Ale zapis w umowie o zarządzaniu o zleceniu czynności zwykłego zarządu administratorowi jest bardzo powszechną praktyką !!!!
    w czym tutaj większe zagrożenia - proszę o porady praktyczne !!


    Np w uznaniu czynności za bezskuteczną, umowy zawartej przez administratora w imieniu wspólnoty mieszkaniowej.

    Nowy doklejony: 07.12.12 13:46
    [cite] helenkam:[/cite]Mam mętlik odnośnie umowy o zarządzanie nieruchomością zawartą pomiędzy wpólnotą mieszkaniową reprezentowaną przez zarząd a firmą bez uchwały wspólnoty. Wiem,że podpisanie umowy nie wymaga uchwały ale czy zapis " wspólnota mieszkaniowa zleca zarządcy wykonywanie czynności zwykłego zarządu nieruchomością wspólną" również nie wymaga uchwały.

    Taki zapis wymagałby zmiany sposobu zarządu.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.