Czy wybór administratora jest czynnością zwykłą zarządu

karolinakarolina Użytkownik
edytowano sierpnia 2012 w Zarządzanie Nieruchomościami
Narzucany jest pogląd i idzie to w lud... a później zarządcy twierdzą głupoty.
Przykłady:
- umowa o zarządzanie z administratorem przekracza zwykły zarząd albo
- można zarządzać Wspólnotami bez licencji itd.

Komentarze

  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Masz jakies przykłady?
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Karolina: Przykłady:
    - umowa o zarządzanie z administratorem przekracza zwykły zarząd albo - można zarządzać Wspólnotami bez licencji itd.
    A-Z: Masz jakieś przykłady ?

    Bez komentarza...
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] karolina:[/cite]Narzucany jest pogląd i idzie to w lud... a później zarządcy twierdzą głupoty.
    Przykłady:
    - umowa o zarządzanie z administratorem przekracza zwykły zarząd albo
    - można zarządzać Wspólnotami bez licencji itd.

    Również uważam, że umowa o zarządzanie nie przekracza zwykłego zarządu, jednak każdy może wyrażać swoje poglądy.
    Odnośnie licencji, to jak rozumiem orzeczenie SN cytowane w innym wątku budzi wątpliwości, tak?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano sierpnia 2012
    [cite] Zarządca:[/cite]
    Również uważam, że umowa o zarządzanie nie przekracza zwykłego zarządu,
    Wybór podmiotu NIE ( ta czynność jest zarezerwowana dla tych, co go będą utrzymywać czyli ogółu właścicieli lokali ,
    wszak administrator / zarządca nie jest pracownikiem Zarządu WM
    tylko Wspólnoty czyli ogółu właścicieli lokali tworzących daną WM).

    Spisanie umowy TAK ( na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez właścicieli lokali w uchwale) ,

    Pełnomocnictwo do zwierania umów winno mieć swój wpis w uchwale o Planie gospodarczym WM na dany rok.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano sierpnia 2012
    Do czynności zwykłego zarządu nie jest potrzebne pełnomocnictwo. Zawarcie umowy z administratorem jest czynnością zwykłego zarządu.
    [cite] KubaP:[/cite] Wybór podmiotu NIE ( ta czynność jest zarezerwowana dla tych, co go będą utrzymywać czyli ogółu właścicieli lokali
    Nie ma żadnych podstaw do takich twierdzeń. Elektryk czy księgowa też nie są pracownikami zarządu, a o wyborze konkretnych osób decyduje zarząd.
    Taka czynność będzie wymagała zgody ogółu właścicieli w formie uchwały tylko wtedy, jeżeli tak postanowi wspólnota w swoim regulaminie lub innej uchwale.

    Wszystkie wydatki pokrywają właściciele, ale nie każda czynność, skutkująca wydatkiem wymaga uchwały.
    Przykładowo: zawarcie umów na dostawy wody i odbiór ścieków, na wywóz śmieci, na dostawy ciepła, na usługi kominiarskie, na kontrole okresowe (przeglądy ) itp.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano sierpnia 2012
    [cite]Posesja:[/cite]
    KubaP:
    Wybór podmiotu NIE ( ta czynność jest zarezerwowana dla tych, co go będą utrzymywać czyli ogółu właścicieli lokali
    Nie ma żadnych podstaw do takich twierdzeń.
    Nie ma żadnych podstaw, aby twierdzić odmiennie. Nie istnieje katalog czynności zwykłych zarządu.

    Spłaszczanie funkcji Administratora / Zarządcy do roli osoby zatrudnianej przez Zarząd, a nie Wspólnotę , to dość powszechny pogląd rodem ze spółdzielczości mieszkaniowej (patrz orzeczenia sądowe, gdzie mowa jest o roli administratora we WM), który więcej szkody przynosi właścicielom lokali niż pożytku.

    Zarząd wspólnoty jest powołany do wykonywania poleceń ogółu właścicieli lokali wyrażonych w uchwałach np. pomijam sarkazm związany z wymianą spalonych żarówek na NW.
    [cite]Posesja:[/cite]Zawarcie umowy z administratorem jest czynnością zwykłego zarządu.
    Jak ktoś nie rozróżnia czym jest "wybór podmiotu" od "zawarcia z tym podmiotem umowy" to niech lepiej się nie wypowiada.
    Niewtajemniczonych informuję, że wybór podmiotu poprzedza zwarcie z tym podmiotem umowy. To nie są te same czynności.

    [cite]Posesja:[/cite]Przykładowo: zawarcie umów na dostawy wody i odbiór ścieków, na wywóz śmieci, na dostawy ciepła, na usługi kominiarskie, na kontrole okresowe (przeglądy ) itp.
    Są to przykłady chybione . Wymienieni usługodawcy są zazwyczaj monopolistami na te usługi na terenie Gmin, wiec o żadnym wyborze nie może być mowy.
    Wspólnota jest skazana na tych jedynych wykonawców.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano sierpnia 2012
    KubaP - to tylko twoje wymysły. Nie ma przepisu, który zastrzega (rezerwuje) "wybór podmiotu" do kompetencji ogółu właścicieli, wiec nie ma mowy o jakimkolwiek "rezerwowaniu". Jeśli właściciele chcą tę czynność "zarezerwować" do własnej decyzji, powinni podjąć uchwałę w tej sprawie. Jeśli takiej uchwały nie ma, wyboru podmiotów świadczących usługi dla wspólnoty dokonuje zarząd.

    "Spisanie umowy" (sporządzenie jej na piśmie) to czynność techniczna - może to zrobić dowolna osoba, posiadająca umiejętność pisania.
    Zawarcie umowy to czynność prawna - i o takiej czynności tu mowa. Chodzi tu o uzgodnienie warunków oraz złożenie wiążącego oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową.
    Umowy z zakresu zwykłego zarządu zawiera zarząd wspólnoty samodzielnie, bez pełnomocnictwa. Podstawą prawną są przepisy ustawy o własności lokali:
    Art. 21. 1.Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.
    2.Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie.

    Art. 22. 1.Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie.
    Dopiero do czynności przekraczających zarząd zwykły wymagane jest pełnomocnictwo w formie uchwały:
    Art. 22.2.Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano sierpnia 2012
    [cite]Posesja: [/cite]Jeżeli w twojej wspólnocie głosujecie nad wyborem administratora, kominiarza, księgowej i sprzątaczki (przecież wszyscy oni opłacani są z kasy właścicieli),
    Błędne stwierdzenie , założenie, wniosek.... w mojej wspólnocie my wybieramy podmiot z którym ...
    [cite]Posesja: [/cite]to po co wam zarząd?
    Zarząd ma obowiązek zawrzeć umowę na świadczenie usług z wybranymi przez nas podmiotami.... tyle i tylko tyle ...to żaden szowinizm, ubezwłasnowolnienie członków Zarządu WM .
    Oni są od wykonywania , nadzorowania na bieżąco działalności wspólnoty (wykonywanie zawartych umów, windykacje, rozliczenia , itd)
  • Opcje
    zibi2zibi2 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Argumenty KubyP również uważam za chybione. Po przejrzeniu dyskusji na forum zainteresowanych odsyłam do prawidłowych odpowiedzi.
    Oto one (cytaty pod nickami):


    MirekL
    Jest wielce niefortunne w uowl, że ta lista czynności zarządu przekraczającego zarząd zwykły jest niepełna, ale to jest chyba nieuniknione. Jeżeli w planie gospodarczym Wspólnoty mamy np. 1000 zł na sprzątanie, to w gestii zarządu jest Czy zatrudni firmę, czy Pana Miecia , czy sam będzie sprzątał. Ajak przekroczy ten limit, to oczywiście powienien popełnić harakiri.


    MirekL
    mamy dwa typy właścicieli i członków WSM. Olewaczy i nadgorliwców. Jestes w tej drugiej.Wybór administratora tak samo jak sprzatajęcego, kominiarza, malarza, kafelkarza to czynność zarządu zwykłego. Jeżeli wymyslacie sobie takie obostrzenia to wg prawa jest to wbrew art. 58 kc, czyli czynność wbrew ustawie albo mająca zamiar obejść ustawę. Powinno to skutkować bezwzględną nieważnością uchwały, ale to prawdę powiedziawszy teoria.


    Owner
    Wynagrodzenie - sprawa przekraczająca zarząd zwykły, wymaga uchwały;
    Wybór administratora i zawarcie umowy - sprawa zwykłego zarządu, leży w kompetencjach zarządu wspólnoty.
    Oczywiście, te dwie sprawy trzeba zgrać, żeby wynagrodzenie wynegocjowane przez zarząd i wpisane do umowy było zatwierdzone uchwałą.


    Daarek
    Bądźmy precyzyjni.
    daarek nigdzie, w żadnym wątku czy wpisie nie napisał, że "wspólnota wybiera adminstratora".
    Od zawsze uważam, że utworzenie takiego stanowiska (jak każdego innego) we wspólnocie i określenie kosztów jego funkcjonowania (bez względu czy to czynność zwykła czy niezwykła) - nie powinno odbywać się poza plecami i wiedzą właścicieli. Natomiast czy to będzie Kowalski czy Nowak to rzecz całkowicie drugorzędna w zależności jakie obowiązki zarząd (właściciele) chce mu przekazać w umowie. Nigdy i nigdzie też nie ma mojego stwierdzenia, że administratora powołuje się czy odwołuje uchwałą, bo administratora (podmiot zewnętrzny) guzik obchodzą jakieś uchwały, które podejmują właściciele - on ma wykonywać polecenia zarządu (jest pytanie czy właścicieli też) oraz obowiązki te jakie ma w umowie.
    To tyle tytułem wyjaśnienia tylko.


    Zainteresował mnie też absurdalny wyrok w podobnej sprawie, ale traktuję go jako wypadek przy pracy:

    biedron_ka
    W jednym z poprzednich wpisów napisałam, że nikt nie może zabronić właścicielom podjąć uchwały o zatrudnieniu administratora. Okazuje się że jest to nawet prawny obowiązek bo umowa o administrowanie jeżeli będzie podpisana przez zarząd bez odpowiedniej uchwały może być jak się okazuje - nieważna.
    "...W uzasadnieniu wyroku syg. akt II Ca 478/09 z dnia 22.10.2009 Sąd Okręgowy w Legnicy stwierdza: "Zarząd ten w osobach (...) miał uprawnienie i obowiązek podejmowania w imieniu wspólnoty działań zgodnych z prawem, których wykonaniem mogło być zawieranie cywilnoprawnych umów. Ich katalog nie został przewidziany w ustawie o własności lokali, zaś oceny wazności tych umów dokonywać należy przy zastosowaniu wszystkich obowiązujących przepisówprawa, w tym zasad przyjetych w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 roku oraz norm kodeksu cywilnego. Kwestionowana w pozwie umowa jest taką właśnie czynnością cywilnoprawną (...) która określa przedmiot umowy jako zarząd zwykły nieruchomośćią wspólną i wymieniawśród czynności takie, które bez wątpienia nie przekraczają zakresu zwykłego zarządu rzeczą wspólną, lecz polegają na bieżącym administrowaniusprawami wspólnoty (jak utrzymanie porządku, realizacja remontów, zapewnienie mediów, prowadzenie dokumentacji). (...) Wieloletnia już praktyka pokazuje, iż zarządca taki (nie w znaczeniu członka zarzadu, lecz administratora) jest w duzych wspólnotach przydatny, wykonując jako profesjonalista szereg czynności, niezbednych do codziennego funkcjonowania wspólnoty i wyręczając w ten sposób członków zarządu w sprawach bieżących, wymagających systematycznego nakładu czasu i pracy.(...) Jak wskazano powyżej, umowę stron należy oceniać jako zlecenie administrowania nieruchomością wspólną, przy czym zlecenie takie, na co słusznie wskazuje się w apelacji, jest ze strony wspólnoty czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu, dlatego przy jego realizacji muszą zostać spełnione określone wymogi z ustawy o własności lokali, a to podjęcie przewidzianej w art. 22 ust. 2 uchwały wspólnoty mieszkaniowej, zawierającej zgodę na tę czynność oraz umocowanie dla zarządu do zawarcia umowy stanowiącej taką czynność. Brak wyrażonej taką uchwałą zgody właścicieli skutkuje nieważnością umowy..."
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano sierpnia 2012
    [cite]zibi2:[/cite]Argumenty KubyP również uważam za chybione. Po przejrzeniu dyskusji na forum zainteresowanych odsyłam do prawidłowych odpowiedzi.
    Argumenty Usera zibi2 uważam za chybione. Opieranie się na cytatologi uważam nie na miejscu ...

    Jak dziesięciu userów będzie pisało, głosiło wszem i wobec, że musisz wyskoczyć przez okno z siódmego piętra, a jeden, że nie , to co ? wyskoczysz?
    [cite]zibi2:[/cite]Zainteresował mnie też absurdalny wyrok w podobnej sprawie, ale traktuję go jako wypadek przy pracy - syg. akt II Ca 478/09 z dnia 22.10.2009 Sąd Okręgowy w Legnicy
    Absurdalny, tylko dlatego, bo podważa twoje dotychczasowe przekonanie/wiedzę :shocked: ...... i zaoferowaną cytatologię? :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

    To są pewne przesłanki, że Sędziowie zaczynają kumać na czym polega zarządzanie w nieruchomościach wielolokalowych pod zarządem właścicieli lokali .
    No, ale pierwsza jaskółka nie czyni wiosny ... Czas pokaże, który model ustanawiania administratora we wspólnocie zostanie wpisany do prawa wspólnotowego.
    [cite]biedron_ka:[/cite]W jednym z poprzednich wpisów napisałam, że nikt nie może zabronić właścicielom podjąć uchwały o zatrudnieniu administratora. Okazuje się że jest to nawet prawny obowiązek bo umowa o administrowanie jeżeli będzie podpisana przez zarząd bez odpowiedniej uchwały może być jak się okazuje - nieważna.
    syg. akt II Ca 478/09 z dnia 22.10.2009 Sąd Okręgowy w Legnicy

    umowę stron należy oceniać jako zlecenie administrowania nieruchomością wspólną, przy czym zlecenie takie, na co słusznie wskazuje się w apelacji, jest ze strony wspólnoty czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu, dlatego przy jego realizacji muszą zostać spełnione określone wymogi z ustawy o własności lokali, a to podjęcie przewidzianej w art. 22 ust. 2 uchwały wspólnoty mieszkaniowej, zawierającej zgodę na tę czynność oraz umocowanie dla zarządu do zawarcia umowy stanowiącej taką czynność.

    pięknie ....:cool:
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] elan124:[/cite]
    Karolina: Przykłady:
    - umowa o zarządzanie z administratorem przekracza zwykły zarząd albo - można zarządzać Wspólnotami bez licencji itd.
    A-Z: Masz jakieś przykłady ?

    Bez komentarza...
    Myślałem o przykładach gdzie na forum są propagowane takie inkryminowane tresci.
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano sierpnia 2012
    [cite] KubaP:[/cite]Spłaszczanie funkcji Administratora / Zarządcy do roli osoby zatrudnianej przez Zarząd, a nie Wspólnotę ,
    A jakbyś chciał to specjalistycznie wybrzuszyć?
    Formalnie zarządca/administrator jest osobą zatrudnioną przez wspólnotę i nigdy nie jest inaczej. Zarząd podpisuje z nim umowę w imieniu wspólnoty i inaczej być nie może.
    Ale... de facto najczęściej dzieje się tak, że to zarząd wybiera do współpracy zarządcę/administratora i określa jego obowiązki w zawartej umowie.
    Co wcale nie oznacza, że zarząd pomija właścicieli, nie informuje ich w sprawie, nie daje im prawa wyboru, wypowiedzenia się w temacie i wysłuchania ich sugestii.

    Zwracam uwagę, iż podjęcie uchwały przez właścicieli w sprawie zawarcia umowy z określonym zarządcą/administratorem komplikuje możliwość rozwiązania z nim umowy i oto zapewne chodzi w tych przepychankach wątku.
    [cite] zibi2:[/cite]
    MirekL
    mamy dwa typy właścicieli i członków WSM. Olewaczy i nadgorliwców.
    O, nie!
    Jeszcze jest jeden typ - MirekL - wszystkowiedzącynajlepiej.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano sierpnia 2012
    [cite]zibi2:[/cite]
    [cite]MirekL:[/cite]
    Jest wielce niefortunne w uowl, że ta lista czynności zarządu przekraczającego zarząd zwykły jest niepełna, ale to jest chyba nieuniknione.
    Jeżeli w planie gospodarczym Wspólnoty mamy np. 1000 zł na sprzątanie, to w gestii zarządu jest Czy zatrudni firmę, czy Pana Miecia , czy sam będzie sprzątał.
    Plan gospodarczy nie uprawnia do wydawania kasy właścicieli lokali bez opamiętania.
    Plan gospodarczy jest informacją dla właścicieli lokali , ile będzie kosztowało utrzymanie nieruchomości w danym roku obrachunkowym, wcale nie musi być, co do grosza, wykonany.

    Nowy doklejony: 22.08.12 14:25
    [cite] Haneczka:[/cite] Co wcale nie oznacza, że zarząd pomija właścicieli, nie informuje ich w sprawie, nie daje im prawa wyboru, wypowiedzenia się w temacie i wysłuchania ich sugestii.
    :bigsmile:
    Niestety tak jest tylko na forach, ale nie w realu .... niedawno jeden z userów skarżył się, że Zarząd , bez powiadamiania właścicieli, wypowiedział umowę na administrowanie...
    Wiem, że zaraz napiszesz, że może nie był doinformowany , albo inne plagi egipskie spowodowały u niego niewiedzę.
    Coraz częściej słychać o panoszących się Zarządach we wspólnotach mieszkaniowych wg modelu usera MirkaL czy zarządu spółdzielni mieszkaniowej.
    [cite] Haneczka:[/cite]Zwracam uwagę, iż podjęcie uchwały przez właścicieli w sprawie zawarcia umowy z określonym zarządcą/administratorem komplikuje możliwość rozwiązania z nim umowy i oto zapewne chodzi w tych przepychankach wątku.
    nie mowy o uchwale w sprawie zawarcia umowy TYLKO w sprawie wyboru podmiotu administrującego.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Plan gospodarczy jest informacją dla właścicieli lokali
    Nie, Plan Gospodarczy jest decyzją właścicieli lokali, bo to oni go uchwalają. To ich decyzja, a nie informacja, podana przez zarząd czy zarządcę. Przyjęcie rocznego planu gospodarczego jest czynnością przekraczającą zarząd zwykły i wymaga uchwały właścicieli (art. 22.3 pkt 2 uwl).

    W zakresie zatwierdzonych w PG kwot zarząd ma swobodę decyzyjną, czy tę samą kwotę na wynagrodzenie dla zarządcy przeznaczyć dla Nowaka, czy dla Kowalskiego, dla firmy X czy Y. Na tym polega samodzielność zarządu wspólnoty. Za swoje decyzje - w tym również o wyborze zarządcy - zarząd ponosi odpowiedzialność przed właścicielami.
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] KubaP:[/cite]
    Nie, Plan Gospodarczy jest decyzją właścicieli lokali, bo to oni go uchwalają.
    Opanuj się gościu ....co ty bredzisz , jaką decyzją ???
    Kubuś, pomyśl dobrze, zanim się zaperzysz...
    PG jest decyzją właścicieli w formie uchwały - tylko tak wszystkie swoje decyzje w zakresie zarządzania NW podejmuje wspólnota.
    PG to decyzja w sprawie dopuszczalnej wysokości wydatków w danym roku.
    W tym zakresie zarząd ma pewną swobodę działania odnośnie czynności zarządu zwykłego, a w czynnościach przekraczających zarząd zwykły i tak ostatecznie zawsze decydują właściciele lokali.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano sierpnia 2012
    [cite] Posesja:[/cite]Nie, Plan Gospodarczy jest decyzją właścicieli lokali, bo to oni go uchwalają.
    [cite] KubaP:[/cite] ... jaką decyzją ???
    [cite] Haneczka:[/cite]Kubuś, pomyśl dobrze, zanim się zaperzysz...
    PG jest decyzją właścicieli w formie uchwały - tylko tak wszystkie swoje decyzje w zakresie zarządzania NW podejmuje wspólnota.

    Hanuś no co ty, do jednej klasy z Posejsą chodziliście ... że zaczynasz od rzeczy pisać czy może ten upał...
    PG to decyzja w sprawie dopuszczalnej wysokości wydatków w danym roku.
    nie rozśmieszaj mnie ....
    jak się zmienią stawki usługowców / zwiększą - zmniejszą się koszty bieżące : np. dostawcy wody , odbiorcy odpadów to biegasz i zmieniasz PG ? :bigsmile: to by było kuriozum ....
    W tym zakresie zarząd ma pewną swobodę działania
    naturalnie, że ma ... ma obowiązek rozliczyć się na zebraniu sprawozdawczym wspólnoty dlaczego nie wykonał PG lub dlaczego go przekroczył...
    [cite] Haneczka:[/cite]Formalnie zarządca/administrator jest osobą zatrudnioną przez wspólnotę i nigdy nie jest inaczej.
    znany mi jest jeden przypadek, że Zarząd WM z przyznanego wynagrodzenia zatrudnił (U/Z)sobie osobę na funkcję "administratora"... który "siedzi" w pomieszczeniu ( z oknem) Zarządu wspólnoty od poniedziałku do piątku po 4 godziny ( trochę rano , trochę po południu) i robi za cały Zarząd. Sam zarząd "pracuje" społecznie tzn. nadzoruje i ocenia . Trwa to jakieś dwa lata.

    Nowy doklejony: 26.08.12 09:08
    .
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    Zarzadca.plZarzadca.pl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    We wspólnocie większość lokali należy do pewnej instytucji, sprzedanych jest tylko kilka mieszkań. Zarządem jednoosobowym jest przedstawiciel tej instytucji, będący jednocześnie jej pełnomocnikiem jako właściciela we wspólnocie. Zarząd podpisał umowę o zarządzanie z firmą, ale nie pytał o zgodę na to pozostałych właścicieli. Jeden ze współwłaścicieli kwestionuje legalność tej umowy i w związku z tym odmawia wnoszenia opłat do wspólnoty. Czy ma do tego prawo? Właściciel ten straszy wspólnotę sądem i nie wiem, czy mamy liczyć się z tym, że nie zapłaci, a wtedy pozostali będą płacić więcej?


    Odpowiedź z publikacji Wydawnictwa C.H. Beck "Teczka zarządcy nieruchomości" dla czytelników serwisu forum.zarzadca.pl:
    https://forum.zarzadca.pl/ekspert_radzi/33/uprawnienia-zarzadu-do-wyboru-zarzadcy-administratora-i-podpisania-z-nim-umowy
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano sierpnia 2012
    [cite]mgr inż. Beata Mikołajewska –licencjonowany zarządca nieruchomości,
    Redaktor merytoryczny „Teczki Zarządcy nieruchomości” C. H. Beck.[/cite]Wybrany zarząd nie musi jednak, co oczywiste, wszystkich tych czynności, które na co dzień są niezbędne, wykonywać osobiście.
    Jest jasne, że może przykładowo zatrudnić osobę fizyczną lub firmę do utrzymania porządku i czystości oraz konserwatora, który zajmie się opieką techniczną nad budynkiem. Analogicznie ma prawo podpisać umowę z profesjonalnym zarządcą, który weźmie na siebie zarówno obowiązki administracyjne, księgowe, jak i z zakresu nadzoru technicznego czy inne związane z organizowaniem właściwej obsługi nieruchomości.

    To jest jeszcze jeden głos w dyskusji .... nic nie wyjaśnia dlaczego wybór tak ważnego "pracownika wspólnoty" (????) jest zarezerwowana dla członków Zarządu ,
    - Bo tak jest i już i nie ma o czym dyskutować taki wniosek nasuwa się z opinii mgr inż. Beaty Mikołajewskiej ... faktycznie argument nie do odrzucenia ....:bigsmile:

    Jest to typowe sprowadzenie roli administratora / zarządcy do roli "chłopca do bicia" we wspólnocie , która jest "zarezerwowana" dla członków Zarządu WM.

    Jak Administrator weźmie wszytko na siebie, to nasuwa się pytanie, po co więc jest Zarząd WM i co ma do roboty w takiej wspólnocie .

    Administrator / Zarządca jest pracownikiem ogółu właścicieli lokali, bo na ich rzecz wykonuje powierzone obowiązki , dlatego to oni mają prawo do jego wyboru (nie mylić z czynnością zawarcia z nim umowy). Mając na uwadze, że w większości przypadków , członkowie Zarządu to amatorzy, to wybór "profesjonalisty" administratora przez ogół właścicieli staje się bezdyskusyjny na co pozwala zapis art.27 UoWL.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.