Mała wspólnota mieszkaniowa: schemat organizacyjny
Gość Zarzadca.pl
Użytkownik
Jak należy umieścic w schemacie organizacyjnym małej wspólnoty zmianę zarządcy. Czy jest to czynność zwykłego zarządy czy przekraczająca tę czynność.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
W małej wspólnocie praktycznie wszystkie czynności muszą mieć zgodę wszystkich właścicieli lokali . Uważam, że zamiana administratora jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd nieruchomością. Zbyt ważną funkcje administrator wykonuje we wspólnocie.
Sprawy zwykłego zarządu - decyzja większości: Sprawy przekraczające zwykły zarząd - zgoda wszystkich:
Powyższe stwierdzenie wcale nie jest prawdziwe ponieważ UoWL obowiązuje wszystkie wspólnoty:
"...Art. 1. 1. Ustawa określa sposób ustanawiania odrębnej własności samodzielnych lokali mieszkalnych, lokali o innym przeznaczeniu, prawa i obowiązki właścicieli tych lokali oraz zarząd nieruchomością wspólną..."
Natomiast:
"...Art. 19. Jeżeli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych, należących nadal do dotychczasowego właściciela, nie jest większa niż siedem, do zarządu nieruchomością wspólną mają odpowiednie zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego..."
- czyli tylko: "... Rozdział 4 Zarząd nieruchomością wspólną..." - sprawowany jest w małych wspólnotach wg. K.c.
Uważam, że sama zmiana administratora nie przekracza zwykłego zarządu, gdy jego wynagrodzenie jest ustalone uchwałą wspólnoty.
Podobne opinie znalezione na forum (cytaty pod nickami):
MirekL
Jest wielce niefortunne w uowl, że ta lista czynności zarządu przekraczającego zarząd zwykły jest niepełna, ale to jest chyba nieuniknione. Jeżeli w planie gospodarczym Wspólnoty mamy np. 1000 zł na sprzątanie, to w gestii zarządu jest Czy zatrudni firmę, czy Pana Miecia , czy sam będzie sprzątał. Ajak przekroczy ten limit, to oczywiście powienien popełnić harakiri.
MirekL
mamy dwa typy właścicieli i członków WSM. Olewaczy i nadgorliwców. Jestes w tej drugiej.Wybór administratora tak samo jak sprzatajęcego, kominiarza, malarza, kafelkarza to czynność zarządu zwykłego. Jeżeli wymyslacie sobie takie obostrzenia to wg prawa jest to wbrew art. 58 kc, czyli czynność wbrew ustawie albo mająca zamiar obejść ustawę. Powinno to skutkować bezwzględną nieważnością uchwały, ale to prawdę powiedziawszy teoria.
Owner
Wynagrodzenie - sprawa przekraczająca zarząd zwykły, wymaga uchwały;
Wybór administratora i zawarcie umowy - sprawa zwykłego zarządu, leży w kompetencjach zarządu wspólnoty.
Oczywiście, te dwie sprawy trzeba zgrać, żeby wynagrodzenie wynegocjowane przez zarząd i wpisane do umowy było zatwierdzone uchwałą.
Daarek
Bądźmy precyzyjni.
daarek nigdzie, w żadnym wątku czy wpisie nie napisał, że "wspólnota wybiera adminstratora".
Od zawsze uważam, że utworzenie takiego stanowiska (jak każdego innego) we wspólnocie i określenie kosztów jego funkcjonowania (bez względu czy to czynność zwykła czy niezwykła) - nie powinno odbywać się poza plecami i wiedzą właścicieli. Natomiast czy to będzie Kowalski czy Nowak to rzecz całkowicie drugorzędna w zależności jakie obowiązki zarząd (właściciele) chce mu przekazać w umowie. Nigdy i nigdzie też nie ma mojego stwierdzenia, że administratora powołuje się czy odwołuje uchwałą, bo administratora (podmiot zewnętrzny) guzik obchodzą jakieś uchwały, które podejmują właściciele - on ma wykonywać polecenia zarządu (jest pytanie czy właścicieli też) oraz obowiązki te jakie ma w umowie.
- zmiana zarządcy to zmiana podmiotu któremu właściciele powierzyli sprawowanie zarządu na mocy art. 18 ust.1 czyli wypowiedzenie umowy z firmą zarządzajacą i podpisanie nowej umowy z inną firmą zarządzającą
- zmiana administratora to zwolnienie jednego pracownika i zatrudnienie innego na umowę zlecenie (lub jeżeli to była firma jak w poprzednim punkcie)
- zmiana zarządu to dokonanie wyboru nowych członków zarządu odpowiednią uchwałą właścicieli
Napisałem, że małe wspólnoty rządzą się (czyli: w sprawach zarządu nieruchomością kierują się) przepisami kodeksu cywilnego.
Jest to umowa cywilnoprawna, zawierana z reguły z firmą (osobą prawną lub osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą), a nie umowa o pracę.
To pierwsze należy do osób uprawnionych ( wybranych pełnomocników czy wszystkich właścicieli lokali tworzących daną wspólnotę - w małej WM ; dla członków Zarządu WM - w dużej WM) ,
to drugie należy do ogółu właścicieli lokali. Taka forma chroni interesy ogółu właścicieli lokali , a nie tylko grupek właścicielskich ....
Ja mam odmienne zdanie: wybór podmiotów, którym wspólnota zleca usługi, jest czynnością zwykłego zarządu.
Każdy zdrowo myślący właściciel lokalu chce mieć wpływ na wybór administratora a nie spełniać roli maszynki do potwierdzenia,tego co zrobi garstka osób bardziej lub mniej związana z obsługą wspólnoty, ma prawo wiedzieć co z niego za "ptica", źródeł informacji nigdy nie za wiele ...
Dlatego WYBÓR administratora należy do ogółu właścicieli
ZAWARCIE umowy należy do członków Zarządu Wspólnoty.
W sprawie zwoływania zebrań to... jest na to paragraf
Moja rada : zapoznaj się z tekstem ustawy o własności lokali , najlepiej przeczytaj ją kilka razy ,
a łatwiej będzie ci się rozmawiało z Administratorem, a nie Zarządcą
> jak jest Zarząd WM, to nie ma Zarządcy...