administrowanie nieruchomością
aniap
Użytkownik
Witam.
Mam pytanie, na które bezskutecznie usiłuje znaleźć odpowiedź. Mianowicie problem w tym czy każdy właściciel nieruchomości musi posiadać zarządce licencjonowanego?, czy może sam zarządzać swoimi nieruchomościami? chodzi o właściciela kamienicy gdzie mieszkania przeznaczone są wyłącznie pod wynajem a także o właściciela hotelu? Czy jeśli ewentualnie może zarządzać nimi sam, nie posiadając licencji to czy może zatrudnić kogoś do pomocy tzn. np. księgową bądź administratora i czy te osoby muszą posiadać licencję zarządcy czy też nie?
Bardzo dziękuję za pomoc i rady!
Mam pytanie, na które bezskutecznie usiłuje znaleźć odpowiedź. Mianowicie problem w tym czy każdy właściciel nieruchomości musi posiadać zarządce licencjonowanego?, czy może sam zarządzać swoimi nieruchomościami? chodzi o właściciela kamienicy gdzie mieszkania przeznaczone są wyłącznie pod wynajem a także o właściciela hotelu? Czy jeśli ewentualnie może zarządzać nimi sam, nie posiadając licencji to czy może zatrudnić kogoś do pomocy tzn. np. księgową bądź administratora i czy te osoby muszą posiadać licencję zarządcy czy też nie?
Bardzo dziękuję za pomoc i rady!
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
"Jeśli więc właściciel nieruchomości innej niż wchodząca do zasobów [Skarbu Państwa lub JST], nie zarządza bezpośrednio swą nieruchomością, nie musi zawierać umowy o zarządzanie nieruchomością, lecz może w każdy aprobowany przez siebie i dopuszczalny prawem sposób uregulować kwestię gospodarowania swą nieruchomością (np. w zakresie tych działań, które wymagają dokonywania czynności prawnych może udzielić pełnomocnictwa, w zakresie czynności faktycznych może zawrzeć umowę podobną do umowy zlecenia itd.).
Natomiast jeśli chce powierzyć zarządzanie nieruchomością z takimi skutkami, jakie wynikają z art. 185 i nast. ustawy, musi zawrzeć umowę o zarządzanie nieruchomością z zarządcą posiadającym licencję zawodową zarządcy nieruchomości. Nie jest więc zobligowany do korzystania z usług takiego zarządcy, ale wszystkie skutki związane z zarządzaniem nieruchomością w zakresie unormowanym w ustawie może osiągnąć tylko drogą zawarcia takiej umowy."
Chociaż wielu ludzi, żyjących z wykładów i szkoleń dla zarządców, zapewne byłoby szczęśliwych z tego powodu. Oczywiście. Każdy właściciel mieszkania czy gospodarstwa rolnego robi to sam i nikt go nie zmusza do zdobywania licencji. Jeśliby było inaczej, to każdy rolnik musiałby ukończyć wyższe studia magisterskie oraz dodatkowo studia podyplomowe i odbyć praktykę zawodową - a to byłaby pewna przesada, nie uważasz? Wymogu posiadania licencji nie stosuje się do: "gospodarowania nieruchomościami bezpośrednio przez właściwe organy, Agencję Nieruchomości Rolnych, Wojskową Agencję Mieszkaniową, Agencję Mienia Wojskowego oraz do zarządzania nieruchomościami bezpośrednio przez ich właścicieli lub użytkowników wieczystych." (art. 190 ustawy o gospodarce nieruchomościami).
Jezeli Wspolnota zrezygnowala z licencjonowanego zarzadcy poprzez wypowiedzenie mu umowy o zarzadzenie nieruchomości i obecnie zarzad wybrany sposród wspolwlascicieli zarzadza budynkiem, czy czlonkowie zarzadu sa zobowiazani do podpisania odrebnej umowy cywilono - prawnej o zarzadznie nieruchomoscia ?
Tylko ewentualne z kim taka umowa zarzad (czlpnkowie zarzadu) maja podpisac, kto ma reprezentowac Wspolnote ?
Dot. to np. podstawy wypalty wynagrodzenia
Wypłata wynagrodzenia odbywa się na podstawie uchwał: o powołaniu do zarządu oraz o przyznaniu wynagrodzenia.
Dla podatnika (wynagradzanego członka zarządu) jest to tak zwany przychód z innych źródeł.
Prosze o ocene naszego postepowania i ewentualnie wskazanie bledow
z gory dziekuje
Andrzej
Jeżeli członkowie zarządu chcą pracować bez wynagrodzenia, to mają do tego prawo, ale księgowa, jeśli nie jest członkiem zarządu, powinna mieć oddzielne wynagrodzenie. Oczywiście, ten wydatek wymaga zgody właścicieli w formie uchwały (można to ująć w rocznym planie gospodarczym).