Opłata za proawdzenie księgowości wspólnoty a faktura vat

krakerskrakers Użytkownik
edytowano września 2012 w Zarządzanie Nieruchomościami
Na początku witam wszystkich!
Systuacja wygląda następująco:
Został wybudowany budynek wielorodzinny przez firmę, której właścicielem jest osoba fizyczna. Firma ta posiada wciąż niesprzedane mieszkania z tym budynku, więc na tej podstawie (nie posiada on uprawnien zarządcy) właściciel tej firmy jest w zarządzie tej wspólnoty (oprócz niego 2 mieszkańców). Prowadzi on księgowość tej wspólnoty za co pobiera opłatę xzł/m2. Opłata ta doliczana jest do bieżących rachunków i wysyłana przez mieszkańców na konto wspólnoty. Deweloper następnie przesyła tą opłate na swoje konto.
I teraz moje pytanie:
Czy powinien on wystawić fakturę vat na rzecz wspólnoty czy taka usługa jest zwolniona z vat`u?
Jeśli powinien jaka stawka 8 czy 23%?
Dziekuję za wszelkie odpowiedzi.

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy powinien on wystawić fakturę vat na rzecz wspólnoty czy taka usługa jest zwolniona z vat`u?
    Wszystkie wydatki z konta WM winny być fakturowane (rachunki) . Widać z tego że developer jest administratorem tej wspólnoty . Pomiędzy Zarządem WM ( właściciel - developer + 2 mieszkańców) a developerem winna być spisa umowa na administrowanie nieruchomością wspólną. Administrator powinien wystawiać faktury.
    Jeśli powinien jaka stawka 8 czy 23%?
    UIsługi administrowania budynkami wielolokalowymi są zwolnione z VAT.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1. Wystawienie faktury zależy od faktu czy wystawiający jest VAT-owcem.
    2. Stawka VAT zależy od treści wykonanej usługi wpisanej na fakturze. Jeśli administrowanie to zw jeśli prowadzenie księgowości WM to 23 %.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2012
    [cite] a-z:[/cite]1. Wystawienie faktury zależy od faktu czy wystawiający jest VAT-owcem.
    Znasz dewelopera, który nie jest Vat-owcem?

    [cite]a-z[/cite] Jeśli administrowanie to ZW jeśli prowadzenie księgowości WM to 23 %.
    mysli.gif co to ma znaczyć?

    Przecież umowę na administrowanie ( a w omawianym przypadku developer wypełnia obowiązki administratora) nie rozbiera się na czynności pierwsze, a każdą z nich się Vat-uje odrębnie. Ta twoja sugestia jest bardzo myląca...
    Pod pojęciem administratorską kryje się wiele czynności/usług/ które mają różne stawki Vat. Na fakturze nie wyszczególnia się ich odrębnie.

    Podstawą jest zawarta umowa na świadczenie usług.
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    krakerskrakers Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Więc podsumowując jaka powinna być treść faktury, aby była ona zwolniona z podatku vat?
    Czy musi być zawarta umowa na świadczenie usług?
    Przypominam, że deweloper nie ma uprawnień na zarządzanie nieruchomościami, prowadzi ewidencję na podstawie prawa, mówiącego, że może to robić jeden ze współwłaścicieli i nie musi wtedy posiadać żadnych uprawnień.
    Na chwilę obecną, dewelper jest członkiem zarządu na podstawie uchwały i tam jest mowa, że będzie prowadził on księgowość wspólnoty, żadna umowa nie została zawarta.
    Sry, że moje wpisy sa troche lakoniczne, ale dopiero powoli zdobywam wiedzę na te tematy, a sami wiecie jak nasze prawo w tym względzie jest niejasne...
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przecież umowę na administrowanie ( a w omawianym przypadku developer wypełnia obowiązki administratora) nie rozbiera się na czynności pierwsze,
    Zgadzam się, ale w świetle wypowiedzi krakersa możliwym jest wystawienie faktury tylko za prowadzenie księgowości.
    Więc podsumowując jaka powinna być treść faktury, aby była ona zwolniona z podatku vat?
    A czemu się tym przejmujesz? Czy ma dla Ciebie jakieś znaczenie czy wspólnota dostanie fakturę na kwotę 1230 zł netto + 0 zł VAT (bo zwolniony), czy też fakturę na 1000 zł netto + 230 zł VAT. Wspólnocie wyjdzie na jedno...
  • Opcje
    TsudaTsuda Użytkownik
    edytowano listopada -1
    krakers: aby była ona zwolniona z podatku vat
    objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług może być kompleksowe zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi (PKWiU 70.32.11 i PKWiU i odpowiednio PKWiU z roku 2008 – 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0), ale nie samo prowadzenie księgowości - przeczytaj interpretację http://interpretacje-podatkowe.org/zarzadzanie-nieruchomoscia/itpp1-443-1662-11-ms

    krakers: będzie prowadził on księgowość wspólnoty
    rozumiem, że deweloper nie administruje a prowadzi tylko księgowość, czy tak?

    krakers: dewelper jest członkiem zarządu na podstawie uchwały
    Deweloper jest osobą fizyczną? Czy to jest mała czy duża wspólnota? Czy w uchwale jako członka zarządu wpisano pana Kowalskiego czy firmę deweloperską?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] krakers:[/cite]
    Przypominam, że deweloper nie ma uprawnień na zarządzanie nieruchomościami, prowadzi ewidencję na podstawie prawa, mówiącego, że może to robić jeden ze współwłaścicieli i nie musi wtedy posiadać żadnych uprawnień.
    Na chwilę obecną, dewelper jest członkiem zarządu na podstawie uchwały i tam jest mowa, że będzie prowadził on księgowość wspólnoty, żadna umowa nie została zawarta.

    Deweloper nie musi mieć licencji, bo rozumiem, że o takie uprawnienia chodzi.

    Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 16 lutego 2012 r., sygn. akt: III CZP 96/11:

    "Wynikający z art. 184 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r., Nr 102 poz. 651) wymóg posiadania licencji zarządcy nie dotyczy członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej wybranego spoza grona właścicieli lokali."

    Orzeczenie na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
    http://www.zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/1586-iii-czp-9611-czlonek-zarzadu-nie-musi-miec-licencji
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Tsuda:[/cite]Deweloper jest osobą fizyczną?
    Pierwszy post:
    [cite] krakers:[/cite]Został wybudowany budynek wielorodzinny przez firmę, której właścicielem jest osoba fizyczna.
    Jako osoba fizyczna, deweloper może być członkiem zarządu wspólnoty.
    Jako jeden ze współwłaścicieli, może zarządzać nieruchomością wspólną bez licencji zawodowej zarządcy.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2012
    [cite]krakers:[/cite]Czy musi być zawarta umowa na świadczenie usług?
    Uważam, że musi być umowa ....najlepiej na administrowanie.
    Napisz jednoznacznie - Kto wykonuje usługę administratora ? pracownicy dewelopera?
    [cite] Zarządca:[/cite]Deweloper nie musi mieć licencji, bo rozumiem, że o takie uprawnienia chodzi.
    NIE ...
    Developer wykonuje usługę administrowania, a w niej usługę prowadzenia ewidencji pozaksięgowej wspólnoty .
    Deweloper jako właściciele kilku lokali nie musi być licencjonowanym zarządcą . Jest również członkiem Zarządu WM jako osoba fizyczna - właściciel firmy developerskiej.
    Przynajmniej ja to tak rozumiem , na podstawie dotychczasowych wpisów u_erki krakers
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Właściciel lokalu jako członek zarządu wspólnoty nie musi zawierać ze wspólnotą umowy na wykonywane czynności zarządzania / administrowania. Jeżeli uchwałą właścicieli zostało mu przyznane wynagrodzenie, jest to dla niego (w sensie podatkowym) "przychód z innych źródeł". Podstawą wypłaty jest uchwała, a nie umowa.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano września 2012
    W przypadku członka zarządu podstawą działania jest uchwała o powołaniu, natomiast zakres czynności, obowiązki, itd. wynikają z przepisów prawa,do takich obowiązków dokonywanych w ramach zarządzania nieruchomością wspólną zalicza się m.in. prowadzenie ewidencji finansowej, jednak moim zdaniem w opisanej sytuacji członek zarządu nie może wystawiać faktury odrębnej, na której wykaże wyłącznie tę czynność, ponieważ obowiązek jej wykonywania wynika z podstawowego stosunku prawnego ze wspólnotą - jakim jest członkostwo w zarządzie i wynikający z niego obowiązek zarządzania.
    Jeżeli ten członek zarządu prowadzi samodzielnie księgowość a pozostali członkowie nie - to właściciele mogą mu przyznać zwiększone wynagrodzenie, ponieważ uzasadnia to nakład pracy.
    Uważam ponadto, że nie można umownie ograniczyć zakresu obowiązków członka zarządu, ponieważ sprawy to reguluje ustawa, ewentualnie, choć tu mam wątpliwości, można rozważyć dopuszczalność zawarcia umowy o sposobie zarządu, w której inaczej zostaną unormowane sprawy związane z zakresem obowiązku i z uprawnień członków zarządu.

    Członek zarządu nie wystawia faktury, a nawet gdyby, to i tak prowadzenie ewidencji jako czynność zarządcza (w jego przypadku) podlega zwolnieniu z podatku VAT.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2012
    [cite] Posesja:[/cite]Właściciel lokalu jako członek zarządu wspólnoty nie musi zawierać ze wspólnotą umowy na wykonywane czynności zarządzania / administrowania.
    Jeżeli uchwałą właścicieli zostało mu przyznane wynagrodzenie, jest to dla niego (w sensie podatkowym) "przychód z innych źródeł".
    Podstawą wypłaty jest uchwała, a nie umowa.
    Co ma piernik do wiatraka ..... dobani.gif

    Odpowiedź może i byłaby trafna, gdyby chodziło o wynagrodzenie dla członka zarządu, ale tu chodzi o świadczenie usługi prowadzenia ewidencji pozaksięgowej wspólnoty przez firmę deweloperską i chyba nie tylko o prowadzenie tej ewidencji, ale i usługi administratorskie. bezradny.gif
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano września 2012
    Firma nie może prowadzić działalności, ponieważ to nazwa, pod jaką działalność gospodarczą prowadzi osoba fizyczna - członek zarządu wspólnoty mieszkaniowej.

    [cite] krakers:[/cite] właściciel tej firmy jest w zarządzie tej wspólnoty (oprócz niego 2 mieszkańców). Prowadzi on księgowość tej wspólnoty za co pobiera opłatę xzł/m2. Opłata ta doliczana jest do bieżących rachunków i wysyłana przez mieszkańców na konto wspólnoty. Deweloper następnie przesyła tą opłate na swoje konto.
    I teraz moje pytanie:

    Jeżeli jednak księgowość prowadzi podmiot odrębny od tego członka zarządu - osoba prawna - to wtedy wspólnota winna z tym podmiotem zawrzeć umowę, jeżeli to będzie wyłącznie prowadzenie ewidencji - płaci się Vat, jeżeli zarządzanie - nie płaci się Vat-u, bo występuje zwolnienie, o czym napisali już powyżej moi poprzednicy.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Firma deweloperska to osoba fizyczna, która jest członkiem zarządu wspólnoty.
    Członek zarządu wspólnoty nie świadczy usługi i nie zawiera umowy ze wspólnotą.
    Nie ma podstaw do wystawiania faktury.

    Nowy doklejony: 24.09.12 09:42
    [cite] Zarządca:[/cite]Jeżeli jednak księgowość prowadzi podmiot odrębny od tego członka zarządu - osoba prawna
    Po co to gdybanie, skoro sytuacja została opisana już w pierwszym poście:
    [cite] krakers:[/cite]właściciel tej firmy jest w zarządzie tej wspólnoty (oprócz niego 2 mieszkańców). Prowadzi on księgowość tej wspólnoty za co pobiera opłatę xzł/m2.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2012
    Firma nie może prowadzić działalności, ponieważ to nazwa, pod jaką działalność gospodarczą prowadzi osoba fizyczna - członek zarządu wspólnoty mieszkaniowej
    . Osoba fizyczna , właściciel części lokali , członek zarządu nie wykonuje osobiście tych usług lecz pod określoną nazwą, a kasa jest przelewana/pobierana na konto firmy - właściciela części lokali , developera, członka zarządu
    [cite] krakers:[/cite] Prowadzi on księgowość tej wspólnoty za co pobiera opłatę xzł/m2.
    Opłata ta doliczana jest do bieżących rachunków i wysyłana przez mieszkańców na konto wspólnoty.
    Deweloper następnie przesyła tą opłate na swoje konto.
    . Developer, nie członek Zarządu, pobiera wynagrodzenie za świadczenie usługi księgowej...
    Czy to są nieujawnione dochody dewelopera? tzw szara strefa....
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] KubaP:[/cite]
    Firma nie może prowadzić działalności, ponieważ to nazwa, pod jaką działalność gospodarczą prowadzi osoba fizyczna - członek zarządu wspólnoty mieszkaniowej
    . Osoba fizyczna , właściciel części lokali , członek zarządu nie wykonuje osobiście tych usług lecz pod określoną nazwą, a kasa jest przelewana/pobierana na konto firmy - właściciela części lokali , developera, członka zarządu
    [cite] krakers:[/cite] Prowadzi on księgowość tej wspólnoty za co pobiera opłatę xzł/m2.
    Opłata ta doliczana jest do bieżących rachunków i wysyłana przez mieszkańców na konto wspólnoty.
    Deweloper następnie przesyła tą opłate na swoje konto.
    .
    Czy to są nieujawnione dochody dewelopera? tzw szara strefa....

    Decydujące jest kto wykonuje a nie , pod jaką nazwą działa.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Konto nie ma tu żadnego znaczenia. Członek zarządu może wskazać konto cioci Józi lub schroniska Brata Alberta - to jego pieniądze i ma prawo o nich decydować.
    Ważny jest rodzaj stosunku prawnego, wiążącego tę osobę ze wspólnotą. Tym stosunkiem jest członkostwo w zarządzie wspólnoty w wyniku wyboru w drodze uchwały, a nie umowa o świadczenie usługi zarządzania czy administrowania. Żaden członek zarządu nie wystawia faktury za swoje czynności.
    Czy to są nieujawnione dochody dewelopera? tzw szara strefa....
    Szara strefa? Po zakończeniu roku ta osoba dostanie od wspólnoty PIT-4, drugi egzemplarz trafi do Urzędu Skarbowego.
    krakers:
    dewelper jest członkiem zarządu na podstawie uchwały i tam jest mowa, że będzie prowadził on księgowość wspólnoty, żadna umowa nie została zawarta
    Czyli wszystko gra.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Konto nie ma tu żadnego znaczenia.
    Członek zarządu może wskazać konto cioci Józi lub schroniska Brata Alberta - to jego pieniądze i ma prawo o nich decydować.
    Ważny jest rodzaj stosunku prawnego, wiążącego tę osobę ze wspólnotą.
    Tym stosunkiem jest członkostwo w zarządzie wspólnoty w wyniku wyboru w drodze uchwały, a nie umowa o świadczenie usługi zarządzania czy administrowania. Żaden członek zarządu nie wystawia faktury za swoje czynności.
    Szara strefa? Po zakończeniu roku ta osoba dostanie od wspólnoty PIT-4, drugi egzemplarz trafi do Urzędu Skarbowego.
    Czyli wszystko gra.
    Moim skromnym zdaniem nie... jest to teoria bardzo, ale to bardzo naciągana....
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    krakers nie wyjaśnił szczegółów.
    Zatem podsumowując:
    Wiemy że deweloper zasiada w zarządzie wspólnoty i odpłatnie prowadzi księgowość wspólnoty.
    Ale nie wiemy czy księgowość prowadzi jako członek zarządu czy jako firma.
    Jesli w ramach obowiązków członka zarządu to jego wynagrodzenie jest wynagrodzeniem osoby fizycznej i będzie podatkowo rozliczone w ten sposób, że corocznie do końca lutego następnego roku będzie otrzymywać PIT-8C.
    Jeśli jako firma, to wtedy zależy czy umowa z nim jest o administrowanie wspólnotą, czy o prowadzenie księgowości. Jeśli firma jest VAT-owcem, to w pierwszym przypadku VAT jest zwolniony, a w drugim 23 %.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] a-z:[/cite]krakers nie wyjaśnił szczegółów.
    Chyba jednak wyjaśnił:
    [cite] krakers:[/cite]dewelper jest członkiem zarządu na podstawie uchwały i tam jest mowa, że będzie prowadził on księgowość wspólnoty, żadna umowa nie została zawarta.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Masz rację. Zatem odpowiedź jest tylko jedna. Będzie wykonywał pracę jako osoba fizyczna będąca członkiem zarządu. Nie ma mowy o żadnym vacie.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Posesja:[/cite]
    [cite] a-z:[/cite]krakers nie wyjaśnił szczegółów.
    Chyba jednak wyjaśnił:
    [cite] krakers:[/cite]dewelper jest członkiem zarządu na podstawie uchwały i tam jest mowa, że będzie prowadził on księgowość wspólnoty, żadna umowa nie została zawarta.
    dobani.gif Nieuprawnione jest stwierdzenie
    "Chyba jednak wyjaśnił:"
    
    Niestety dalej czekam w8.gif na uszczegółowienie tych ogólników u_sera krakers.
    Nic nie jest wyjaśnione ... zadaję więc pytanie : czy oprócz prowadzenia ewidencji pozaksięgowej, deweloper wykonuje inne czynności administratorskie?.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.