Opłata za proawdzenie księgowości wspólnoty a faktura vat
krakers
Użytkownik
Na początku witam wszystkich!
Systuacja wygląda następująco:
Został wybudowany budynek wielorodzinny przez firmę, której właścicielem jest osoba fizyczna. Firma ta posiada wciąż niesprzedane mieszkania z tym budynku, więc na tej podstawie (nie posiada on uprawnien zarządcy) właściciel tej firmy jest w zarządzie tej wspólnoty (oprócz niego 2 mieszkańców). Prowadzi on księgowość tej wspólnoty za co pobiera opłatę xzł/m2. Opłata ta doliczana jest do bieżących rachunków i wysyłana przez mieszkańców na konto wspólnoty. Deweloper następnie przesyła tą opłate na swoje konto.
I teraz moje pytanie:
Czy powinien on wystawić fakturę vat na rzecz wspólnoty czy taka usługa jest zwolniona z vat`u?
Jeśli powinien jaka stawka 8 czy 23%?
Dziekuję za wszelkie odpowiedzi.
Systuacja wygląda następująco:
Został wybudowany budynek wielorodzinny przez firmę, której właścicielem jest osoba fizyczna. Firma ta posiada wciąż niesprzedane mieszkania z tym budynku, więc na tej podstawie (nie posiada on uprawnien zarządcy) właściciel tej firmy jest w zarządzie tej wspólnoty (oprócz niego 2 mieszkańców). Prowadzi on księgowość tej wspólnoty za co pobiera opłatę xzł/m2. Opłata ta doliczana jest do bieżących rachunków i wysyłana przez mieszkańców na konto wspólnoty. Deweloper następnie przesyła tą opłate na swoje konto.
I teraz moje pytanie:
Czy powinien on wystawić fakturę vat na rzecz wspólnoty czy taka usługa jest zwolniona z vat`u?
Jeśli powinien jaka stawka 8 czy 23%?
Dziekuję za wszelkie odpowiedzi.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
UIsługi administrowania budynkami wielolokalowymi są zwolnione z VAT.
2. Stawka VAT zależy od treści wykonanej usługi wpisanej na fakturze. Jeśli administrowanie to zw jeśli prowadzenie księgowości WM to 23 %.
co to ma znaczyć?
Przecież umowę na administrowanie ( a w omawianym przypadku developer wypełnia obowiązki administratora) nie rozbiera się na czynności pierwsze, a każdą z nich się Vat-uje odrębnie. Ta twoja sugestia jest bardzo myląca...
Pod pojęciem administratorską kryje się wiele czynności/usług/ które mają różne stawki Vat. Na fakturze nie wyszczególnia się ich odrębnie.
Podstawą jest zawarta umowa na świadczenie usług.
Czy musi być zawarta umowa na świadczenie usług?
Przypominam, że deweloper nie ma uprawnień na zarządzanie nieruchomościami, prowadzi ewidencję na podstawie prawa, mówiącego, że może to robić jeden ze współwłaścicieli i nie musi wtedy posiadać żadnych uprawnień.
Na chwilę obecną, dewelper jest członkiem zarządu na podstawie uchwały i tam jest mowa, że będzie prowadził on księgowość wspólnoty, żadna umowa nie została zawarta.
Sry, że moje wpisy sa troche lakoniczne, ale dopiero powoli zdobywam wiedzę na te tematy, a sami wiecie jak nasze prawo w tym względzie jest niejasne...
A czemu się tym przejmujesz? Czy ma dla Ciebie jakieś znaczenie czy wspólnota dostanie fakturę na kwotę 1230 zł netto + 0 zł VAT (bo zwolniony), czy też fakturę na 1000 zł netto + 230 zł VAT. Wspólnocie wyjdzie na jedno...
rozumiem, że deweloper nie administruje a prowadzi tylko księgowość, czy tak?
Deweloper jest osobą fizyczną? Czy to jest mała czy duża wspólnota? Czy w uchwale jako członka zarządu wpisano pana Kowalskiego czy firmę deweloperską?
Deweloper nie musi mieć licencji, bo rozumiem, że o takie uprawnienia chodzi.
Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 16 lutego 2012 r., sygn. akt: III CZP 96/11:
"Wynikający z art. 184 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r., Nr 102 poz. 651) wymóg posiadania licencji zarządcy nie dotyczy członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej wybranego spoza grona właścicieli lokali."
Orzeczenie na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/1586-iii-czp-9611-czlonek-zarzadu-nie-musi-miec-licencji
Jako jeden ze współwłaścicieli, może zarządzać nieruchomością wspólną bez licencji zawodowej zarządcy.
Napisz jednoznacznie - Kto wykonuje usługę administratora ? pracownicy dewelopera?
NIE ...
Developer wykonuje usługę administrowania, a w niej usługę prowadzenia ewidencji pozaksięgowej wspólnoty .
Deweloper jako właściciele kilku lokali nie musi być licencjonowanym zarządcą . Jest również członkiem Zarządu WM jako osoba fizyczna - właściciel firmy developerskiej.
Przynajmniej ja to tak rozumiem , na podstawie dotychczasowych wpisów u_erki krakers
Jeżeli ten członek zarządu prowadzi samodzielnie księgowość a pozostali członkowie nie - to właściciele mogą mu przyznać zwiększone wynagrodzenie, ponieważ uzasadnia to nakład pracy.
Uważam ponadto, że nie można umownie ograniczyć zakresu obowiązków członka zarządu, ponieważ sprawy to reguluje ustawa, ewentualnie, choć tu mam wątpliwości, można rozważyć dopuszczalność zawarcia umowy o sposobie zarządu, w której inaczej zostaną unormowane sprawy związane z zakresem obowiązku i z uprawnień członków zarządu.
Członek zarządu nie wystawia faktury, a nawet gdyby, to i tak prowadzenie ewidencji jako czynność zarządcza (w jego przypadku) podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Odpowiedź może i byłaby trafna, gdyby chodziło o wynagrodzenie dla członka zarządu, ale tu chodzi o świadczenie usługi prowadzenia ewidencji pozaksięgowej wspólnoty przez firmę deweloperską i chyba nie tylko o prowadzenie tej ewidencji, ale i usługi administratorskie.
Jeżeli jednak księgowość prowadzi podmiot odrębny od tego członka zarządu - osoba prawna - to wtedy wspólnota winna z tym podmiotem zawrzeć umowę, jeżeli to będzie wyłącznie prowadzenie ewidencji - płaci się Vat, jeżeli zarządzanie - nie płaci się Vat-u, bo występuje zwolnienie, o czym napisali już powyżej moi poprzednicy.
Członek zarządu wspólnoty nie świadczy usługi i nie zawiera umowy ze wspólnotą.
Nie ma podstaw do wystawiania faktury.
Nowy doklejony: 24.09.12 09:42 Po co to gdybanie, skoro sytuacja została opisana już w pierwszym poście:
. Developer, nie członek Zarządu, pobiera wynagrodzenie za świadczenie usługi księgowej...
Czy to są nieujawnione dochody dewelopera? tzw szara strefa....
Decydujące jest kto wykonuje a nie , pod jaką nazwą działa.
Ważny jest rodzaj stosunku prawnego, wiążącego tę osobę ze wspólnotą. Tym stosunkiem jest członkostwo w zarządzie wspólnoty w wyniku wyboru w drodze uchwały, a nie umowa o świadczenie usługi zarządzania czy administrowania. Żaden członek zarządu nie wystawia faktury za swoje czynności. Szara strefa? Po zakończeniu roku ta osoba dostanie od wspólnoty PIT-4, drugi egzemplarz trafi do Urzędu Skarbowego.
krakers: Czyli wszystko gra.
Zatem podsumowując:
Wiemy że deweloper zasiada w zarządzie wspólnoty i odpłatnie prowadzi księgowość wspólnoty.
Ale nie wiemy czy księgowość prowadzi jako członek zarządu czy jako firma.
Jesli w ramach obowiązków członka zarządu to jego wynagrodzenie jest wynagrodzeniem osoby fizycznej i będzie podatkowo rozliczone w ten sposób, że corocznie do końca lutego następnego roku będzie otrzymywać PIT-8C.
Jeśli jako firma, to wtedy zależy czy umowa z nim jest o administrowanie wspólnotą, czy o prowadzenie księgowości. Jeśli firma jest VAT-owcem, to w pierwszym przypadku VAT jest zwolniony, a w drugim 23 %.
Nic nie jest wyjaśnione ... zadaję więc pytanie : czy oprócz prowadzenia ewidencji pozaksięgowej, deweloper wykonuje inne czynności administratorskie?.