przekazanie nadwyżek z funduszu bieżącego na fundusz remontowy
bogna
Użytkownik
Podczas kontroli funduszu remontowego małej wspolnoty, w której ca 30% udziałow ma gmina zobaczyłam,że jedna osoba z zarzadu nie wpłaca na odrębne konto funduszu remontowego lecz na fundusz bieżący. Księgowa nie przeksięgowuje miesięcznie części na fundusz remontowy w związku z tym na funduszu bieżącym powstaje nadwyżka.
Co rok administrator pokazuje niby nadwyżkę. Wspolnota podejmuje uchwałę o przeznaczeniu nadwyżki na fundusz remontowy.
W rzeczywistości jest to nieuczciwe pokazywanie sukcesu, który jest fikcją.
Nie rozumiem jaki cel mają :administrator i członek zarzadu utrzymując taki sposób wpłat zaliczek.Członek zarządu oszczędza na opłatach pocztowych.
Może traci na tym gmina przy takim sposobie tworzenia funduszu remontowego, Może tracą właścicele, bo tylko część można przekazać na konto funduszu remontowego z nadwyżki.
Co rok administrator pokazuje niby nadwyżkę. Wspolnota podejmuje uchwałę o przeznaczeniu nadwyżki na fundusz remontowy.
W rzeczywistości jest to nieuczciwe pokazywanie sukcesu, który jest fikcją.
Nie rozumiem jaki cel mają :administrator i członek zarzadu utrzymując taki sposób wpłat zaliczek.Członek zarządu oszczędza na opłatach pocztowych.
Może traci na tym gmina przy takim sposobie tworzenia funduszu remontowego, Może tracą właścicele, bo tylko część można przekazać na konto funduszu remontowego z nadwyżki.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Hmmmm.... Dziwi mnie, że nie ścigacie tego właściciela, że ma zaległości w opłatach zaliczek na FR.... nie windykujecie?
Ma on , że nie wpłaca na "dwa konta" odrębnie?
Uważam, że chodzi o to, że Admin pokazuje nadwyżki między kosztami a zaliczkami, a nie jego wpłatami i zaliczkami.
Właściciele lokali rozliczają tylko koszty utrzymania części wspólnych , a nie wpłaty indywidualne właścicieli lokali.
Domniemam, że ewidencja pozaksięgowa WM jest prowadzona memoriałowo , a nie kasowo.
że jest nieuprawniony wniosek .... i nie o takie nadwyżki, jak na wstępie napisałaś, jest mowa na zebraniu właścicieli lokali.
Decyzję o przeksięgowaniu musi podjąć wpłacający a nie księgowa.
Ta nadwyżka to zapewne różnica pomiędzy przychodami a kosztami a nie pomiędzy wpłatami a należnościami. Dziwi mnie dlaczego nie wyjaśniła Pani tego z zarządcą, twierdzenie, że ktoś jest nieuczciwy to mocne słowa.
Kiedyś tez mieliśmy dwa konta (teraz jedno) i wtedy uchwaliliśmy, że jeśli przelew jest nieopisany, to księgujemy w kolejności f.remontowy, eksploatacja a na końcu media
Nie wiem, czy to było zgodne z prawem, ale funkcjonowało
Teraz mamy jedno konto i przy nieopisanych stosujemy też taką zasadę
Sprawdza się
O takich kwestiach właściciele nie decydują w formie uchwał, stosuje się przepisy kodeksu cywilnego.
Art. 451
§ 1. Dłużnik mający względem tego samego wierzyciela kilka długów tego samego rodzaju może przy spełnieniu świadczenia wskazać, który dług chce zaspokoić. Jednakże to, co przypada na poczet danego długu, wierzyciel może przede wszystkim zaliczyć na związane z tym długiem zaległe należności uboczne oraz na zalegające świadczenia główne.
§ 2. Jeżeli dłużnik nie wskazał, który z kilku długów chce zaspokoić, a przyjął pokwitowanie, w którym wierzyciel zaliczył otrzymane świadczenie na poczet jednego z tych długów, dłużnik nie może już żądać zaliczenia na poczet innego długu.
§ 3. W braku oświadczenia dłużnika lub wierzyciela spełnione świadczenie zalicza się przede wszystkim na poczet długu wymagalnego, a jeżeli jest kilka długów wymagalnych - na poczet najdawniej wymagalnego.
Jednak nie księgowa o tym decyduje.
Poza tym nie wiem czy wogóle ta osoba wpłaca całość czynszu.Nie sprawdzałam konta funduszu bieżącego.
2/ Zakładając,że ta osoba wpłaca całość czynszu i ksiegowa przekazywałaby co miesiąc należny fundusz remontowy wspólnota ponosi opłaty za przelew z konta na konto.
3/ wydzielenie funduszu remontowego na odrebnym rachunku zrobiono prawdopodobnie pod wzięcie kredytu, z czym sie nie zgadzam.
To znaczy ile ma lokali ?
To jest twój wniosek czy odczucie budowane na nieznajomości prawa właścicielskiego ?
Jeżeli rachunki są w tym samy banku, to wspólnota raczej nie ponosi takich kosztów, proszę to po prostu sprawdzić. Wszyscy możecie tak zrobić, upoważnić wspólnotę do przeksięgowywania, wtedy zaoszczędzicie na przelewach jak ten członek zarządu.
Wygląda na to, że nie lubisz członka zarządu oraz nie zgadzasz się na kredyt i szukasz przysłowiowego haka, czy tak?