Firma zarządzająca a brak zarzadu w wspólnocie.
chudziutka
Użytkownik
Witam,
Mam pytanie, pewnie znalazłabym odpowiedź na forum, ale niestety czas mnie nagli, dlatego tworzę ten post.
W mojej wspólnocie jest 17 mieszkań. Był u nas zarząd, a obecnie zarząd się rozwiązał i szukamy firmy zarządzającej.
Nikt w mojej wspólnocie nikt nie chce być w zarządzie a słyszałam gdzieś ,że jeśli w wspólnocie nie będzie zarządu a wybierzemy firmę możemy w akcie notarialnym przekazać jej zarządzanie całą wspólnotą.
Co z tym się wiąże dla nas jako wspólnoty??
Pozdrawiam
Mam pytanie, pewnie znalazłabym odpowiedź na forum, ale niestety czas mnie nagli, dlatego tworzę ten post.
W mojej wspólnocie jest 17 mieszkań. Był u nas zarząd, a obecnie zarząd się rozwiązał i szukamy firmy zarządzającej.
Nikt w mojej wspólnocie nikt nie chce być w zarządzie a słyszałam gdzieś ,że jeśli w wspólnocie nie będzie zarządu a wybierzemy firmę możemy w akcie notarialnym przekazać jej zarządzanie całą wspólnotą.
Co z tym się wiąże dla nas jako wspólnoty??
Pozdrawiam
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Reguluje to ustawa o własności lokali w art. 18: Tekst ustawy: http://www.zarzadca.pl/prawo/akty-prawne/dzienniki-ustaw/12-ustawa-o-wlasnosci-lokali
Uprawnienia i obowiązki takiego zarządcy są ujęte w rozdziale 4 ustawy. W zasadzie ma on podobną pozycję, jak zarząd wspólnoty - z jednym wyjątkiem: nie jest organem wspólnoty (który z mocy ustawy ma prawo reprezentować wspólnotę), tylko jej pełnomocnikiem. Zatem jego możliwości w zakresie zawierania umów, reprezentowania wspólnoty przed sądem itp. są takie, na jakie zgodzili się właściciele lokali w umowie powierzenia zarządu lub w później udzielonych pełnomocnictwach. Jeżeli zatem będziecie Państwo zawierali między sobą taką umowę, proszę pamiętać o dokładnym określeniu obowiązków i uprawnień zarządcy. Uprawnienia, zapisane w umowie, która będzie zawarta w formie aktu notarialnego, będą stanowiły pełnomocnictwo dla zarządcy. Oczywiście, możecie Państwo określić je inaczej, niż w ustawie: albo rozszerzyć, albo zawęzić.
Możecie też ustanowić oryginalny sposób zarządu, np. utworzyć jakiś organ kontrolny dla sprawowania nadzoru nad działalnością zarządcy.
Nie lepiej poczytać ustawę o własności lokali gdzie są takie zapisy ...
Będziecie płacić, płacić , jeszcze raz płacić i płakać ....
Naprawdę zastanówcie się .... może sklecicie jakiś Zarząd WM
lepiej jednak wybrać Zarząd WM i powierzyć administrowanie częściami wspólnymi
Mieszkają u nas starsze osoby w większości, oczywiście młodzi też, ale nikt nie chce brać na siebie odpowiedzialności.
nie wiem jak mam ich przekonać do zmiany decyzji.
Dla mnie bez sensu, brać firmę.jeśli przez 15 lat sami sobą zarządzaliśmy, i było naprawdę dobrze.
Przecież nie musisz być właścicielem.
Tylko jeśli nie mam udziałów nie mogę podejmować jakiś decyzji?
Czy wtedy ewentualnie umowę zlecenie trzeba zrobić??
Dla członkostwa w zarządzie nie ma znaczenia prawo własności lokali ze względu na treść art. 20 ust. 1 ustawy o własności lokali:
" Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu.kali lub spo Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli spoza ich grona."
Można się było spotkać z poglądem, że osoba spoza grona właścicieli powinna miec licencję do zarządzania, ale w świetle orzecznictwa Sądu Najwyższego taki pogląd nie jest już aktualny:
Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 16 lutego 2012 roku, sygn. akt: III CZP 96/11:
"Wynikający z art. 184 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r., Nr 102 poz. 651) wymóg posiadania licencji zarządcy nie dotyczy członka zarządu wspólnoty mieszkaniowej wybranego spoza grona właścicieli lokali."
Treść uchwały z uzasadnieniem na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/1586-iii-czp-9611-czlonek-zarzadu-nie-musi-miec-licencji
Artykuł na ten temat:
"Stosownie do brzmienia art. 184 ust. 2 tej ustawy zarządcą nieruchomości jest osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową .W piśmiennictwie dotychczas jednolity był pogląd, iż co prawda ustawa dopuszcza powołanie do zarządu także osoby spoza grona właścicieli, jednak może to być jedynie osoba, która legitymuje się tytułem licencjonowanego zarządcy (Własność lokali. ... R. Dziczek, LexisNexis, Warszawa 2006, por. s. 152).Zdaniem A. Turleja w takim przypadku brak licencji stanowi przesłankę odpowiedzialności z art. 185 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomości (Własność lokali, R. Strzelczyk, A. Turlej, Wydawnictwo CH Beck , Warszawa 2007, s. 353) Cytowane wypowiedzi komentatorów ustawy o własności lokali utraciły już swoją aktualność. Członkiem zarządu może być również osoba spoza grona właścicieli nie posiadająca licencji zawodowej zarządcy nieruchomości - taką wykładnię przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami przedstawił Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 2007.07.17 ( sygn. akt: III CZP 69/07). Sąd Najwyższy doszedł do wniosku, że przepisy art. 189 i 190 ustawy nie mają zastosowania do właścicieli nieruchomości, które nie znajdują się w zasobach skarbu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego."
Więcej na ten temat w artykule: "Czy członek zarządu musi mieć licencję" na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/pytania-i-odpowiedzi/69-prawo/823-czy-czlonek-zarzadu-musi-miec-licencje
Nowy doklejony: 14.11.12 17:33
Widzę, że pisaliśmy z Zarządcą w tym samym czasie...
Widzisz to takie proste...
Bardzo dziękuje wszystkim za pomoc.
Pozdrawiam
>> decyzje związane tzw zwykłym zarządem NW i
>> na te decyzje, które przekraczają zwykły zarząd ( tu są niezbędne uchwały właścicieli lokali)
Wystarczy uchwała właścicieli lokali o wyborze jednoosobowego Zarządu WM i ewentualnie uchwała przyznająca ci wynagrodzenie .Nie musisz podpisywać żadnych umów zlecenia ze wspólnotą. Na koniec roku wystawiasz PIT w imieniu wspólnoty i rozliczasz się z fiskusem