powstanie wspólnoty w budynku Skarbu Państwa-rozliczenie co
minako
Użytkownik
Witam
Mam problem związany z rozliczeniem centralnego ogrzewania za rok 2012 we wspólnocie mieszkaniowej, która powstała 31 sierpnia 2012 r. Wcześniej budynek należał do Skarbu Państwa, a rozliczenia centralnego ogrzewania były dokonywane w okresach rocznych (w lokalach zamontowane są podzielniki ciepła), a więc ostatnio rozliczony był cały rok 2011. Kto powinien rozliczyć CO za 2012 r.?
Mam problem związany z rozliczeniem centralnego ogrzewania za rok 2012 we wspólnocie mieszkaniowej, która powstała 31 sierpnia 2012 r. Wcześniej budynek należał do Skarbu Państwa, a rozliczenia centralnego ogrzewania były dokonywane w okresach rocznych (w lokalach zamontowane są podzielniki ciepła), a więc ostatnio rozliczony był cały rok 2011. Kto powinien rozliczyć CO za 2012 r.?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Faktury za ciepło w 2012 na pewno są na Skarb państwa. Nie możesz zatem rozliczać pokrywać tych zobowiązań z konta wspólnoty.
Poprzednie rozliczenie nie interesuje jej.
Ludzie powinni otrzymać dwa rozliczenia.
Osobno od JSP (jednostki skarbu państwa) za okres od 01.01 do 31.08.
Osobno od wspólnoty za okres od 01.09. do 31.12.
Rozliczenie we wspólnocie powinno odbywać w oparciu o uchwalony regulamin rozliczania c.o. Nie ma problemu, żeby rozliczono w oparciu o odczyty z podzielników. Ale to jest decyzja wspólnoty.
Problematyczna jest dla mnie cała kwestia rozliczeń między Skarbem Państwa a wspólnotą, która powstaje w jego zasobach. Czy Skarb Państwa powinien przyjąć rolę właściciela takiego jak każdy inny czy raczej powinien "zaopiekować" się wspólnotą jako administrator do czasu wybrania zarządu i ewentualnie innego administratora?
Z rozliczneniem na dwa podmioty nie powinno być problemu bo w "sezonie letnim" grzania nie ma (podzielniki nie pracują).
Z chwila wykupienia pierwszego lokalu (31 sierpnia) powstała u was wspólnota ale jak wynika z twojego wpisu zarząd nieruchomością wspólną dalej sprawuje ten sam podmiot czyli PGM czy też jakiś inny reprezentant SP.
"...czy raczej powinien "zaopiekować" się wspólnotą jako administrator do czasu wybrania zarządu..."
Więc to dotychczasowy zarząd (zarządca powierzony) jest odpowiedzialny za prawidłowe rozliczanie poprzedniego okresu i obecnego, nowego.
Będzie tak dopóki nie zmienicie tego sposobu zarządu uchwałą właścicieli lokali zaprotokołowaną przez notariusza (art. 18 ust. 2a UoWL).
Czy zechcecie sobie jeszcze zatrudnić administratora to będzie wasza, właścicieli decyzja.
Proszę sprawdzić co jest napisane w AN kupna lokalu o sprawowaniu zarządu NW.
Tym administratorem proszę się tak nie "podniecać" bo we wspólnocie właściciele są decydentami wszelkich decyzji.
Ani UoWL ani K.c. nie przewiduje funkcji administratora tylko zarząd lub zarządcę któremu zarząd powierzono. Praktykuje się że wspólnoty mając wybrany zarząd złożony z właścicieli zatrudniają do prac pomocniczych i prowadzenia księgowości administratora (zawodowego zarządcę z licencją czy też kogokolwiek) lub zarząd samodzielnie wykonuje wszystko. W małych wspólnotach jako że wszyscy są niejako zarządem czasami zatrudniają również administratora na tych zasadach.
minako w pierwszym wpisie już napisała:
Kiedy sprzedano pierwszy lokal w tym budynku, dopiero w grudniu 2012 roku?
Wspólnota powstaje z chwilą wyodrębnienia pierwszego lokalu a nie w momencie zmiany zarządcy.
Jeżeli w 2012 roku wspólnota już istniała, to rozlicza obecny zarządca, faktury nie powinny w takiej sytuacji być wystawiane na na dotychczasowego właściciela budynku (Skarb Państwa), ale były - więc Skarb Państwa winien teraz obciążyć nimi wspólnotę.
Jeżeli natomiast rzeczywiście do wyodrębnienia pierwszego lokalu doszło dopiero w grudniu 2012 roku, to - Skarb Państwa rozlicza się do 11 2012 a wspólnota jedynie za miesiąc - czyli za 12 2012 roku.
Jeżeli nie jest wpisany zarządca powierzony (dla pewności należałoby sprawdzić KW) - to oznacza, że we wspólnocie panuje "bezkrólewie" i należy jak najszybciej wyprostować sprawy zarządzania zgodnie z rozdziałem 4 UoWL.
Ale w takim razie co to oznacza: To jest jakiś zarząd czy nie?
- czyli jest wszystko OK. Niech ten zarząd działa!
Ten wybrany zarząd na podstawie art. 21 UoWL kieruje wszystkimi sprawami wspólnoty a wysokość zaliczek wy jako właściciele ustalacie odpowiednią uchwałą, którą zarząd ma wykonywać.
Chyba, że bawisz się w zgadywankę - to jeszcze kilka miesięcy ci zostało.
Wspólnota powstała w sierpniu 2012 roku, zatem od września rozliczenia dokonuje zarząd (zarządca), od września należy prowadzić ewidencję finansową.
Jeżeli faktury za ciepło za okres 09-10 2012 wystawione są na jednostkę budżetową - ta jednostka winna obciążyć wspólnotę mieszkaniową.
Okres sprzed daty powstania wspólnoty mieszkaniowej , czyli do sierpnia 2012 roku rozlicza dotychczasowy właściciel nieruchomości.
Skarb Państwa ma takie same prawa i obowiązki we wspólnocie jak każdy inny właściciel.