Zarządca a Administrator
tu_aniaw
Użytkownik
Witam, kupiłam mieszkanie w której założona jest wspólnota mieszkaniowa ( wcześniej w wynajmowanych mieszkaniach zawsze miałam do czynienia ze spółdzielniami ).
Administratorem budynku jest jakaś tam firma X z którą Wspólnota podpisała umowę na administrowanie budynkiem jeszcze przed moim zakupem.
Proszę o informację czy Administrator ma takie same obowiązki jak Zarządca i powinien działać na podstawie ustawy o własności lokalu z 24 czerwca 1994 roku?
Bo szczerze powiedziawszy nasz Administrator robi samowolkę w naszym budynku i ciągle powołuje się na tą ustawę, a nie bardzo wiem czy tak może.
Gdzieś tez czytałam, że Zarządca powinien mieć licencję i ubezpieczenie OC, a nasz Administrator nie ma czegoś takiego:(
Administratorem budynku jest jakaś tam firma X z którą Wspólnota podpisała umowę na administrowanie budynkiem jeszcze przed moim zakupem.
Proszę o informację czy Administrator ma takie same obowiązki jak Zarządca i powinien działać na podstawie ustawy o własności lokalu z 24 czerwca 1994 roku?
Bo szczerze powiedziawszy nasz Administrator robi samowolkę w naszym budynku i ciągle powołuje się na tą ustawę, a nie bardzo wiem czy tak może.
Gdzieś tez czytałam, że Zarządca powinien mieć licencję i ubezpieczenie OC, a nasz Administrator nie ma czegoś takiego:(
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Zarząd jako organ reprezentuje wspólnotę mieszkaniową na zewnątrz, m.in. zawiera umowy, np. o administrowanie nieruchomością wspólną z zarządcą lub osobą, która nie ma licencji. Jeżeli osoba nie ma licencji, to nie może z nią zawrzeć umowy o zarządzanie w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami, wtedy nie ma obowiązku posiadania ubezpieczenia, nie ma też odpowiedzialności zawodowej.
Odnośnie obowiązków - to w takim przypadku wynikają z umowy zawartej ze wspólnotą mieszkaniową. Ustawa o własności lokali zakreśla jedynie ramy postępowania, których nie może naruszać (ale generalnie nikt nie może naruszać przepisów).
Z inną sytuacją mamy do czynienia w przypadku powierzenia zarządu przez właścicieli - wtedy we wspólnocie nie ma zarządu w rozumieniu organu powołanego uchwałą, tylko w drodze umowy zawartej przez właścicieli powierza się zarząd, zwykle dzieje się to na etapie wyodrębniania lokali w budynkach deweloperskich lub komunalnych. Zakres obowiązków takiego zarządcy określa umowa a w braku odmiennych jej postanowień - ustawa o własności lokali.
Reasumując: proszę zapoznać się z umową zawartą z tym zarządcą.
Bez pytań, bez ustaleń cenowych itd!
Czy tak można???
P.S. mam mieszkanie na poddaszu i w jednej z korespondencji zostałam nazwana wraz z pozostałymi sąsiadami "ludzie strychu"!!!!!!!!!!!
Co wy na to!!!! Masakra jakaś!
Swoją drogą dziwne, że właściciele lokali wybrali do zarządu nieobecne osoby i takim nieobecnym powierzyli swój majątek, dane osobowe, odpowiedzialność za prawidłową eksploatację budynku itd.
Należy natychmiast zmienić zarząd na takie osoby którym będzie się chcialo i będą mówiąc w uproszczeniu choć trochę gramotne. - Pani Administratorka nie ma pojęcia o swojej roli w administrowaniu nieruchomością wspólną w waszej wspólnocie. Jeżeli nie wie o tak podstawowych rzeczach to nie trudno sobie wyobrazić co się dzieje przy ciut poważniejszych.
Proszę zwrócić uwagę tej pani że zebrania właścicieli ma prawo zwoływać tylko i wyłącznie zarząd wspólnoty lub w wyjątkowych przypadkach właściciele.
Proszę też jej zwrócić uwagę aby nie wprowadzała was właścicieli w błąd, bo ona nic nie musi a tym bardziej wzywać was do jej biura.
Proszę też przestrzec ją żeby zapoznała się z prawem obowiązującym we wspólnotach i że nie wspólnota jest dla Pani Administratorki tylko pani administratorka ma wykonywać polecenia zarządu (a także właścicieli). Prawdopodobnie się na to obruszy czy wręcz pogniewa więc należy ją poinformować, że prawdopodobnie jako właściciele zrezygnujecie z jej usług. - bez względu na powagę takiego określenia jest niedopuszczalne aby pracownik w ten sposób zwracał się do swego pracodawcy. Ja nie wiem czy jest sens rozmawiać jeszcze z tą panią (można, nic nie szkodzi) i nie podziękować jej za pracę od razu.
Bez sensu jest epatowanie rodzajami zatrudnienia czy podpisywanych umów na rynku pracy czy godpodarki nieruchomościami - przecież chodzi o istotę i sens istniejącego stosunku a nie niuanse kadrowych. - no pewnie tak jak administartorka nie może wydawać poleceń poszczególnym właścicielom. Powinna przestrzegać drogi służbowej. W tym wątku mowimy o patologicznej sytauacji gdy zarząd praktycznie nie istnieje i brak ogniwa do wydawania poleceń i przekazywania w odwrotną stronę. - to stwierdzenie dotyczyło przecież jej wypowiedzi, (czytanie ze zrozumieniem) że ona musi wezwać właścicieli do biura (zwołać w biurze zebranie).
Więc ona nie musi tego robić bo żadne prawo jej tego nie nakazuje!
Zleceniodawca nie jest pracodawcą, a zleceniobiorca nie jest pracownikiem.
Jeśli uważasz za ważne odróżnianie właściciela lokalu od lokatora, to równie ważne jest odróżnianie stosunku pracy od zlecenia. Pojedynczy właściciele nie zastąpią zarządu w reprezentowaniu wspólnoty. Sam piszesz, ze zebrania może zwoływać tylko zarząd, a właściciele "w wyjątkowych przypadkach". Zwołanie zebrania to sprawa wewnętrzna wspólnoty, zaś prawo do reprezentowania jej na zewnątrz nie ma ten, co głośniej krzyknie, lecz wyłącznie zarząd. Jeśli nie spełnia swojej roli, należy go odwołać i wybrać nowy. Wypowiedzenie umowy wspólnoty z administratorem, podpisane przez właściciela, jest nieważne. Podobnie będzie z każdą czynnością prawną wykonaną za wspólnotę bez umocowania. "Polecenie" właściciela wydane zarządcy to tylko jego osobiste oczekiwanie, inni właściciele mogą mieć zupełnie odmienne oczekiwania. Od podejmowania decyzji w sprawach zwykłego zarządu nieruchomością jest zarząd wspólnoty, a w sprawach przekraczających zwykły zarząd - ogół właścicieli w drodze uchwały.
Nowy doklejony: 25.01.13 00:30 Nie kręć. Napisałeś: "ona nic nie musi".
Zatem rzeczywiście: czytanie ze zrozumieniem się kłania. Ty nie rozumiesz nawet tego, coś sam napisał.
Administrator to nie Zarządca ...
Może to ci wyjaśni sprawę https://forum.zarzadca.pl/komentarz/52813/
UMOWA
o wykonywanie czynności Administratora
zawarta w ……………….., pomiędzy:
Wspólnotą Mieszkaniową nieruchomości położonej w ………, zwaną
dalej Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej
W osobach : 1………………………. 2…………………………….
a
Firmą ………………… z siedzibą w ………………….. NIP………, adres do korespondencji : ul. …...
§1
1. Wspówłaściciele reprezentowani przez Zarząd powierzają, a Administrator przyjmuje do
administrowania nieruchomość położoną przy ul…….. w ……..
2. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez Administratora zespołu usług i czynności
związanych z administrowaniem nieruchomością za wynagrodzeniem określonym w §3.
3. Strony zawierające umowę ustalają, że administrowanie nieruchomością odbywać się
będzie w warunkach przestrzegania przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r.
o własności lokali (tekst jednolity z 2000 r. Dz.U. nr 80 poz. 903)
§2
Do obowiązków Administratora należeć będzie:
- założenie rachunku bankowego dla Wspólnoty w celu pobierania zaliczek na fundusz
eksploatacyjny i f. remontowy.
- realizacja podjętych przez Wspólnotę uchwał
- sporządzanie rocznego zeznania podatkowego (CIT)
- uzyskanie numer NIP i REGON dla wspólnoty
-prowadzenie książki obiektu budowlanego oraz dokumentacji nieruchomości wspólnej
wymaganej przez przepisy prawa budowlanego
-nadzorowanie utrzymywania w należytym stanie porządku i czystości pomieszczeń i
urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali oraz terenu przyległego
-niezwłoczne usuwanie awarii w budynku w zakresie urządzeń i instalacji
-zbieranie ofert na wykonanie prac i usług remontowych, przedkładanie ich
współwłaścicielom i uczestnictwo w wyborze najkorzystniejszej oferty i negocjowanie
warunków umów w tym zakresie,
-prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
-windykacja należności (upomnienia, wezwania do zapłaty) od poszczególnych właścicieli
lokali oraz z tytułu pożytków z części wspólnej,
- prowadzenie wykazu lokali i ewidencja właścicieli oraz aktualizacja danych
- reprezentowanie Wspólnoty przed organami administracji państwowej i samorządowej
- przygotowywanie pism związanych z bieżącym funkcjonowaniem nieruchomości
- nadzór i kontrola nad jakością zlecanych usług
- sporządzanie wszelkiego rodzaju zawiadomień, wezwań , organizacja zebrań , sporządzanie
uchwał – ewidencja dokumentacji oraz jej archiwizacja
- realizacja podjętych nieruchomością
- realizacja zobowiązań Wspólnoty (regulowanie płatności) , ewidencjonowanie
- archiwizacja faktur dotyczących nieruchomości
- ubezpieczenie nieruchomości
- przeprowadzanie przeglądów– roczne , pięcioletnie – gaz , elektryka i ogólnobudowlane –
prowadzenie książki obiektu – archiwizacja
- woda –odczyty liczników – odczyty licznika głównego – rozliczanie wody w częściach
wspólnych
- rozliczanie prądu w częściach wspólnych
- podpisywanie i negocjowanie umów z dostawcami mediów
- zapewnienie wywozu nieczystości, usług elektrycznych , dostaw gazu oraz wody i
odprowadzania ścieków dla nieruchomości
- prowadzenie analizy zużycia mediów w celu racjonalizacji kosztów utrzymania
nieruchomości i wykrycia ewentualnych nieprawidłowości
- nadzorowanie utrzymywania w należytym stanie porządku i czystości pomieszczeń i
urządzeń części wspólnych budynku
- zapewnienie dla nieruchomości wspólnej dostaw energii elektrycznej, wody i gazu,
odprowadzanie ścieków i wywozu śmieci poprzez zawieranie umów związanych z realizacją
tego zobowiązania
- zapewnienie usług kominiarskich i innych usług związanych z funkcjonowaniem urządzeń
technicznych nieruchomości wspólnej (anteny zbiorcze, domofon)
- zapewnienie serwisu bezpieczeństwa dla nieruchomości, usuwanie awarii oraz jej skutków
- utrzymywanie nieruchomości w stanie niepogorszonym od momentu przejęcia jak również
nadzór nad pracami remontowymi i modernizacją nieruchomości według zlecenia Wspólnoty
- zapewnienie usuwania śniegu oraz lodu z nieruchomości w okresie zimowym.
§3
Administrator z tytułu prowadzenia administracji pobierać będzie wynagrodzenie zgodne z
ustaleniami z Wspólnotą Mieszkaniową w wysokości …. zł/miesięcznie/netto. Do powyższej
kwoty doliczony zostanie podatek w wysokości 18%. Administrator nie jest płatnikiem
podatku VAT, a płatności będą dokonywane na podstawie rachunku przedstawionego
Wspólnocie do 10 dnia każdego bieżącego miesiąca rozliczeniowego.
Przez Wspólnotę decyzji dotyczących administrowaniem
§4
Wspólnota upoważnia Administratora do:
dysponowania funduszami pochodzącymi z wpływów za opłaty eksploatacyjne,
świadczenia i na remonty.
zawierania umów o dostawę do nieruchomości energii elektrycznej, wody, gazu,
odprowadzanie ścieków, wywozu nieczystości, świadczenia usług kominiarskich oraz
innych specjalistycznych usług związanych z funkcjonowaniem nieruchomości.
dokonywania płatności z konta Wspólnoty założonego na cele funkcjonowania budynku.
reprezentowania Wspólnoty przed wszelkimi organami administracji Państwowej i
Samorządowej w momencie braku środków na koncie eksploatacyjnym Wspólnota upoważnia
Administratora w przypadku wystąpienia awarii w części wspólnej nieruchomości,
zagrażającej życiu i zdrowiu mieszkańców do podjęcia środków finansowych z konta
funduszu remontowego w kwocie do 5 000 zł bez konsultacji z pozostałymi członkami
Wspólnoty. Po usunięciu usterki kwota ta będzie podlegała szczegółowemu rozliczeniu
W przypadku przewidzianego braku pokrycia finansowego Administrator każdorazowo
występuje do Wspólnoty o dofinansowanie, po przedstawieniu analizy wpływów i
wydatków wnioskuje o zwiększenie obowiązujących opłat.
§7
1. Administrator zobowiązuje się do przedkładania Wspólnocie w trybie rocznym
szczegółowego rozliczenia poniesionych na nieruchomość wydatków oraz pożytków
i przychodów w terminie przewidzianym w ustawie niezbędnym do rozliczenia się z
podatku cit przez Wspólnotę.
2. Administrator zobowiązuje się udostępniać na wniosek Członków Wspólnoty do wglądu
dokumentację nieruchomości prowadzoną przez Administratora.
§8
1. Umowa zawarta zostaje na czas nieokreślony.
2. Stronom przysługuje prawo rozwiązania umowy po uprzednim jej jednomiesięcznym
wypowiedzeniu na koniec miesiąca kalendarzowego.
§9
Zmiana umowy oraz jej wypowiedzenie wymaga formy pisemnej pod rygorem
nieważności.
§ 10
W sprawach nie uregulowanych umową stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994
r. o własności lokali (tekst jednolity z 2000 r. Dz.U. nr 80 poz. 903) oraz przepisy Kodeksu
Cywilnego.
§ 11
Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej
ze stron.
Co wy o tym myslicie??
Chcialabym ja obalic jednym slowem, a do tego chce sie przygotowac. Podpisana umowa o administrowaniu byla zanim sie tu wprowadzilam i zle ze wczesniej sie z nia nie zapoznalam, ale nie sadzialam ze beda takie rzeczy tu sie wyprawialy.
Bardzo dziekuje za wszystkie sygestie i opinie, bardzo mi to pomoglo.
W tej umowie pominięto całkowicie rolę zarządu bo: Szereg czynności owszem, może wykonywać administrator ale nie samodzielnie - powinny być zastrzeżenia typu: "po uzyskaniu akceptacji zarządu"
teraz konkrety: Uchwały właścicieli realizuje zarząd bo zarząd jest rozliczany z ich realizacji poprzez udzielanie absolutorium na zebraniu rocznym. Ten punkt powinien się kończyć na pierwszym przecinku reszta to rola zarządu To jest obowiązek zarządu, dlatego taki zapis powinien być zmieniony. Ten zapis należy bezwzględnie usunąć jako że jest sprzeczny z prawem (z art. 21 UoWL) - i to z powodu takich zapisów jest najwięcej konfliktów a czasami zdarzają się przekrety.
Ustawowym reprezentantem wspólnoty jest zarząd i zarząd nie może tej reprezentacji przekazać komukolwiek. Nalezy dodać: pod bezpośrednim nadzorem zarządu Kto jest odpowiedzialny w takim razie za prowadzenie ewidencji i rozliczanie (odczyty) mediów w lokalach właścicieli?
- Ten wpis należy usunąć jako niezgodny z prawem. To ustawowy obowiązek zarządu.
Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę wyraźnie określa z kim podpisuje się umowę w budynku wielolokalowym, Ustawa o utrzymaniu porządku...również podobnie to określa, z zapisów art. 21 UoWL wynika dość jednoznacznie kto w imieniu wspólnoty może takie umowy podpisywać. Jak wyżej. Nie jest to zakazane ale administrator nie powinien samodzielnie dysponować pieniędzmi właścicieli. - To już było jak wyżej. - Też już było - wyrzucić jako zapis niezgodny z prawem.
§ 7 - do przeredagowania
Reasumując, jest to umowa w której pomieszano rolę zarządcy któremu powierzono zarząd z rolą administratora przy wybranym zarządzie. Prędzej czy później (u was już jak widać teraz) dojdzie do konfliktów.