Wymiana opraw oświetlenia

waprokwaprok Użytkownik
edytowano stycznia 2013 w Zarządzanie Nieruchomościami
Proszę o pomoc. Wszedłem do zarządu wspólnoty i jestem teraz z resztą członków zarządu zobowiązany załatwiać sprawy wsteczne, w których nie ucestniczyłem (taki urok), a chciałbym to wykonać jak najlepiej.

W budynku - ówcześnie ok. 4 letnim - było oświetlenie części wspólnych, które świeciło się przez 24h. Oczywiście developer nie dobrał odpowiednich opraw i to 24h świecenie powodowało ukruszanie się plastiku, topienie i odpadanie opraw, czasem z częścią tynku z sufitu. Były nawet sytuacje (moje piętro), gdzie na przestrzeni kilku metrów bieżacych świeciła się jedna, zwisająca lampa (powinny 4). Taka sytuacja zagrażała użytkownikom częsci wspólnych.
Zdeterminowany zarząd uzyskał od developera kilkadziesiąt tys. zł. na poprawę tego stanu (tak, tak, sam nie wiem jak to zrobili, tym bardziej że developer był wyjątkowo skąpy). W między czasie zarząd zdobył jeszcze interpretację US, czy musi od tych środków odprowadzać podatek (na szczęscie nie), no, i zarząd by zmienić stan oświetlenia częsci wspólnych i nie bać się, czy komuś oprawa zwali się na głowę - zaczął działać. Obecnie stan jest taki, że w częściach wspólnych działa sprawnie oświetlenie, gdyż wymieniono oprawy i korytarze w końcu nie straszą.

Problem pojawił się z jednym z właścicieli - zarząd mu zwrócił uwagę, że nie może dokonywać zmian w instalacji i urządzeniach c.o. W ramach rewanżu właściciel teraz skupił się na oświetleniu NW. Zarzuca zarządowi, że na wymianę opraw powinien był mieć uchwałę, że nie mógł zmienić oświetlenia ze stale świecącego na z czujnikiem ruchu, i że zabrakło 3 punktów oświetleniowych na każdym piętrze (z 18 zmaniejszono do 15). Dodam, że instalacja została odebrana przez inspektora z ramienia firmy wykonującej wymianę opraw, a środki od developera w ramach porozumienia były przelane na cel oświetlenia NW.

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] waprok:[/cite]Problem pojawił się z jednym z właścicieli - zarząd mu zwrócił uwagę, że nie może dokonywać zmian w instalacji i urządzeniach c.o.
    W ramach rewanżu właściciel teraz skupił się na oświetleniu NW.
    Zarzuca zarządowi, że na wymianę opraw powinien był mieć uchwałę,
    że nie mógł zmienić oświetlenia ze stale świecącego na z czujnikiem ruchu,
    To błednei uważą , w tej sytuacji wystraczy protokół konieczności .... sutuacja związana z bezpieczeństem użytkowników nieruchmości
    i że zabrakło 3 punktów oświetleniowych na każdym piętrze (z 18 zmaniejszono do 15).
    A tefgo zarzad już nie mógł zrobić bez uchwałay właścicieli lokali ...
  • Opcje
    waprokwaprok Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A tefgo zarzad już nie mógł zrobić bez uchwałay właścicieli lokali ...
    No, własnie nie do końca mam przekonanie. Przed wymianą było 18 punktów - 10 (lub 11 nie pamiętam teraz dokładnie) świecących 24h, a 8 z modułem awaryjnym, świecących ewentualnie na wyzwolenie (w praktyce świeciły tylko wybrane, gdyż oprawy były w stanie jak opisałem wyżej). Obecnie jest na każdym piętrze 15 na czujnik ruchu i 6 awaryjnych. Przed przystąpieniem do prac dokumenty projektowe były przedstawiane firmom, które składały oferty. Stan obecny został odebrany przez inspektora z uprawnieniami.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano stycznia 2013
    [cite] waprok:[/cite]
    A tego Zarzad już nie mógł zrobić bez uchwałay właścicieli lokali ...
    No, właśnie nie do końca mam przekonanie.
    To nie ty o tym decydujesz, ale prawo o własności lokali... chciałeś zmodernizować ilość punktów świetlnych , to trzeba było zapytać o to ogół właścicieli lokali ...
    Przed wymianą było 18 punktów - (10 lub 11 nie pamiętam teraz dokładnie) świecących 24h, a 8 z modułem awaryjnym,
    świecących ewentualnie na wyzwolenie (w praktyce świeciły tylko wybrane, gdyż oprawy były w stanie jak opisałem wyżej).

    Obecnie jest na każdym piętrze 15 na czujnik ruchu i 6 awaryjnych.
    Przed przystąpieniem do prac dokumenty projektowe były przedstawiane firmom, które składały oferty.
    Stan obecny został odebrany przez inspektora z uprawnieniami.
    Wszytko się zgadza, ale w tym łańcuszku zabrakło na początku zgody na taką modernizacje w postaci uchwały ogółu właścicieli lokali.

    Zarząd WM ma wykonywać wolę właścicieli lokali wyrażoną w uchwale a nie realizować własne pomysły na ich koszt ...

    A co byś zrobił jak z przyczyn ekonomicznych uziemiłbyś drugą windę ...
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano stycznia 2013
    To nie ty o tym decydujesz, ale prawo o własności lokali... chciałeś zmodernizować ilość punktów świetlnych , to trzeba było zapytać o to ogół właścicieli lokali ...
    Ta sprawa nie przekracza zwykłego zarządu nieruchomością wspólną. Zarząd zadbał o to, o co powinien: o utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym - de facto poprawił stan przekazany przez dewelopera. W dodatku wspólnoty nic to nie kosztowało, bo sfinansował to deweloper. Nie było powodu, by angażować ogół właścicieli do udziału w podejmowaniu decyzji w tej sprawie. Właściciele powinni zarządowi postawić pomnik, że tak tanio (za 0 złotych) załatwił problem: poprawił bezpieczeństwo i komfort użytkowania nieruchomości.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Posesja:[/cite]
    To nie ty o tym decydujesz, ale prawo o własności lokali... chciałeś zmodernizować ilość punktów świetlnych , to trzeba było zapytać o to ogół właścicieli lokali ...
    Ta sprawa nie przekracza zwykłego zarządu nieruchomością wspólną.
    Zarząd zadbał o to, o co powinien: o utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym - de facto poprawił stan przekazany przez dewelopera.
    W dodatku wspólnoty nic to nie kosztowało, bo sfinansował to deweloper.
    Nie było powodu, by angażować ogół właścicieli do udziału w podejmowaniu decyzji w tej sprawie.
    Właściciele powinni zarządowi postawić pomnik, że tak tanio (za 0 złotych) załatwił problem: poprawił bezpieczeństwo i komfort użytkowania nieruchomości.
    Można to tylko tak zkwitować ....haha.gif

    Ta sprawa przekracza zwykły zarządu nieruchomością wspólną. Tu nie chodzi o wymianę żarówek ze zwykłych na energooszczędne do czego chce sprowadzić us^er Posesja.
    Chodzi o zmianę systemu oświetlenia części wspólnej , ograniczenia punków świetlnych, a na to jest potrzebna zgoda większości właścicieli lokali .
    Nie ma znaczenia kto będzie ponosił koszty z tym związane, jest to ingerencja w obecny stan części wspólnych... a co do pomników to na pewno za takie wpisy Posesji ich stawiać nie trzeba .
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano stycznia 2013
    Przyzwyczaiłeś już wszystkich do tego, że z tobą trzeba się zawsze zgadzać, w przeciwnym razie zaczniesz swoje wygłupy i docinki. Ty nie wiesz, co to jest dyskusja i nie znosisz odmienności opinii. Ale to nie zmienia faktu, że często się mylisz, jak w tym przypadku.

    W omawianym przypadku:
    1) Nie nastąpiła zmiana przeznaczenia żadnej części nieruchomości wspólnej.
    2) Nieruchomość nie została obciążona ŻADNYMI kosztami.
    3) Nie podjęto decyzji rozporządzającej nieruchomością wspólną.
    Wniosek: nie nastąpiło przekroczenie czynności zwykłego zarządu. Zarząd miał prawo to zrobić. I chwała mu za to, ze zrobił. Oby więcej takich rozsądnych i rzutkich zarządów.
    Do czynności zaliczanych do zwykłego zarządu rzeczą wspólną należą wszelkie czynności zmierzające do utrzymania substancji rzeczy wspólnej w stanie niepogorszonym, do takich zaś czynności zaliczyć należy czynności zmierzające do takiego użytkowania budynku, aby nie zagrażał zdrowiu i życiu ludzkiemu.

    Przez czynność zwykłego zarządu uznaje się natomiast załatwianie bieżących spraw związanych ze zwykłą eksploatacją rzeczy i utrzymaniem jej w stanie niepogorszonym, w ramach aktualnego jej przeznaczenia. W odniesieniu do nieruchomości takie zarządzanie mieszczące się w ramach czynności zwykłego zarządu, określa się najczęściej skrótowo jako "bieżące administrowanie nieruchomością", co znajduje swoje odzwierciedlenie w treści art. 185 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (wyrok SN z 19 stycznia 2006 r., IV CK 343/05, LEX nr 191167)

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/D9CD869EF3
    Ogólnie uważa się za czynności zwykłego zarządu załatwianie spraw związanych z normalną eksploatacją rzeczy, pobieranie pożytków i dochodów, uprawę gruntu, konserwację, administrację i szeroko rozumianą ochronę w postaci różnych czynności zachowawczych... jak wytoczenie powództwa o ochronę własności, posiadania, o eksmisję, o zapłatę czynszu, odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia mienia lub uszkodzenia rzeczy, zawieranie umów związanych z zarządem i eksploatacją, a także ze sposobem korzystania z rzeczy przez współwłaścicieli.

    Komentarz do kodeksu cywilnego, Stanisław Rudnicki, LexisNexis, Warszawa 2003, s. 264 - 256.
    KubaP:
    Zarząd WM ma wykonywać wolę właścicieli lokali wyrażoną w uchwale a nie realizować własne pomysły na ich koszt ...
    Na ich koszt? Tutaj właściciele nie ponoszą żadnego kosztu.
    KubaP:
    Nie ma znaczenia kto będzie ponosił koszty z tym związane
    Zdecyduj się: czy ma znaczenie, że właściciele nie ponoszą kosztów, czy nie ma? :smile:
    W zakresie czynności zwykłego zarządu też ponosi się koszty, ale to nie znaczy, że na każdy, najmniejszy wydatek zarząd wspólnoty musi mieć uchwałę.

    Nie jest prawdą, że zarząd jest bezwolnym narzędziem w rękach ogółu właścicieli. Ustawa wyposażyła zarząd wspólnoty we własne kompetencje, które może i powinien realizować samodzielnie, bez zawracania głowy wszystkim właścicielom lokali. Po to zarząd został w końcu wybrany.
    Komentarz edytowany Posesja
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano stycznia 2013
    Posesja nie bądź taki Jurand i naciągaj spraw pod twoje indywidualne potrzeby ...

    Przyzwyczaiłeś nas do tego, że zawsze idziesz pod prąd , masz poglądy inne niż ja i szukasz takiego wytłumaczenia, które zawsze potwierdza pozaprawne działania Zarządu WM, Administratora czy Zarządcy ( z licencją) jako zgodne z prawem choć nie po myśli innych właścicieli lokali.

    Traktujesz nas jako zło konieczne, które należy edukować pod twoją batutą ... dobani.gif
    Przyzwyczaiłeś już wszystkich do tego, że z tobą trzeba się zawsze zgadzać, w przeciwnym razie zaczniesz swoje wygłupy i docinki. Ty nie wiesz, co to jest dyskusja i nie znosisz odmienności opinii. Ale to nie zmienia faktu, że często się mylisz, jak w tym przypadku.

    W omawianym przypadku:
    1) Nie nastąpiła zmiana przeznaczenia żadnej części nieruchomości wspólnej.
    2) Nieruchomość nie została obciążona ŻADNYMI kosztami.
    3) Nie podjęto decyzji rozporządzającej nieruchomością wspólną.
    Wniosek: nie nastąpiło przekroczenie czynności zwykłego zarządu.
    Zarząd miał prawo to zrobić. I chwała mu za to, ze zrobił.
    Oby więcej takich rozsądnych i rzutkich zarządów.

    Wyjaśnij wszytki swoim zwolennikom co to jest ten katalog czynności zwykłego zarząd, który tak często cytujesz , gdzie on jest spisany, ....
    Nie szukaj, bo takiego katalogu nie ma, to jest twój wirtualny świat na potrzeby omamiania maluczkich .

    Co jest czynnością zwykła Zarządu a co nie , decyduje ogół właścicieli lokali danej wspólnoty (...)

    Prawidłowe działanie Zarządu winno być takie , że swój pomysł ze zmniejszeniem ilości punktów świetlnych winien uzgodnić z ogółem właścicieli .
    Może to zrobić post factum na najbliższym zebraniu właścicieli lokali , Oni ocenią .

    Darz Bór ...
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Co jest czynnością zwykła Zarządu a co nie , decyduje ogół właścicieli lokali danej wspólnoty
    To nieprawda. Uchwała właścicieli nie ma takiej mocy, żeby zmieniać charakter czynności prawnej.
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano stycznia 2013
    Tyle już dyskusji na ten temat było a wśród zarządców licencjonowanych dalej trwają spory co to jest czynność zwykłego zarządu. Co mają powiedzieć właściciele (lokatorzy)?
    Dla jednego z ekspertów nawet wkręcenie żarówki (oprawki) na korytarzu kwalifikuje się pod ..charakter czynności prawnej..." której nie tyle elektryk ale nawet zarząd sam nie może dokonać.
    Ot, taki utrwalony w umyśle pogląd. Że absurdalny i bezpodstawny, nieważne.
    Może warto przypomnieć co "mądrzejsi" sądzą na ten temat:
    "...Terminem "zarząd zwykły" posługuje się też Kodeks cywilny, jednakże nie zawiera on definicji tego pojęcia, ani też nie wskazuje, jakiego rodzaju czynności mieszczą się w pojęciu zarządu zwykłego, a jakie poza ten zakres wykraczają. Tym samym granica pomiędzy czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu a innymi czynnościami nie jest ostra. W doktrynie prawa podkreśla się, że jako ogólną wskazówkę kwalifikowania sprawy, jako przekraczającej lub nieprzekraczającej zwykłego zarządu przyjąć należy doniosłość konkretnej sprawy z punktu widzenia interesów majątkowych i osobistych właścicieli lokali. Ta doniosłość przemawia za tym, aby pewne kategorie spraw objąć szczególnym reżimem prawnym.." - Genowefa Baziuk-Płaska ze Stowarzyszenia Wspólny Dom 11-08-2008

    "...Wprawdzie art. 201 k.c. nie definiuje, co to jest zarząd zwykły, ale przyjmuje się, że chodzi o czynności niezbędne do prowadzenia prawidłowej gospodarki i zachowania rzeczy w stanie nie pogorszonym. Taka definicja nie zawsze jest wystarczająca, ponieważ o tym, co należy do zwykłego zarządu nieruchomością, decydują konkretne stosunki i wola współwłaścicieli ..." - ANALIZA - Kodeks cywilny a ustawa o własności lokali adwokat WIKTOR E. ŁYSZCZAK

    "...W doktrynie przyjmuje się, że czynnościami zwykłego zarządu rzeczą wspólną jest załatwianie bieżących spraw związanych z eksploatacją rzeczy i utrzymaniem jej w stanie niepogorszonym w ramach jej aktualnego przeznaczenia.
    Pozostałe czynności, nie mieszczące się w tych granicach, należą do kategorii czynności przekraczających zwykły zarząd rzeczą wspólną. Jednocześnie podkreśla się, że rozróżnienie tych czynności należy ustalać in casu, dla poszczególnych wypadków odrębnie. Tak też Sąd Najwyższy w uzasadnieniu powołanej uchwały III CZP 182/93 oraz w uzasadnieniu wyroku z dnia 8 października 1997 r., II CKN 362/97 (OSNC 1998, nr 2, poz. 33)..."
    - Wyrok SN z dnia 15 października 2002 r., II CKN 1479/00
    Uwaga dla niegramotnych: cytaty są wybiórcze.
  • Opcje
    waprokwaprok Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] czajnik5:[/cite]
    [cite] waprok:[/cite] 8 z modułem awaryjnym, świecących ewentualnie na wyzwolenie (w praktyce świeciły tylko wybrane, gdyż oprawy były w stanie jak opisałem wyżej). Obecnie jest na każdym piętrze 15 na czujnik ruchu i 6 awaryjnych.
    No to, Houston - mamy problem. Jeśli ruszyłeś oświetlenie awaryjne, to jest grubsza sprawa. Obawiam się, że możemy tu mieć do czynienia z naruszeniem warunków ochrony przeciwpożarowej obiektu. A wtedy, przed przystąpieniem do przebudowy powinien zostać wykonany projekt, sporządzony przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności, a następnie projekt powinien być zaopiniowany przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń p.poż.. A to niestety oznacza obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę.
    Mój błąd było 8 - jest 8 (nie wiem czemu policzyłem 6 :shamed:)

    Nowy doklejony: 28.01.13 13:04
    [cite] KubaP:[/cite]Prawidłowe działanie Zarządu winno być takie , że swój pomysł ze zmniejszeniem ilości punktów świetlnych winien uzgodnić z ogółem właścicieli .
    Może to zrobić post factum na najbliższym zebraniu właścicieli lokali , Oni ocenią .
    To nie do końca jest tak - sam zresztą źle to opisałem. Poprzednio było 19 punktów, ale w tym 11 świecących ciągle, a 8 awaryjnych - jednak z możliwością zaświecenia przez wyzwolenie. Obecnie jest 15 punktów reagujących na ruch i 8 awaryjnych, ale te awaryjne nie włączają się na przycisk, tylko gdy "wywali bezpiecznik".
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    A pamiętacie ten wyrok:

    z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 6 kwietnia 2011 r., sygn. akt: I ACa 103/11:



    "W ocenie Sądu Apelacyjnego podejmowanie w przedmiotowej sprawie uchwały przez współwłaścicieli nieruchomości wspólnej było zbędne, albowiem remont instalacji elektrycznej stanowi czynność zwykłego zarządu. Nie jest to przebudowa w rozumieniu art. 22 ust. 3 pkt 5 ustawy o własności lokali albowiem dotyczy ona instalacji elektrycznej, a nie nieruchomości jako takiej. Z dołączonych przez powódkę do apelacji dowodów wynika, iż wymiana wewnętrznej linii zasilającej nie wymaga naruszania elewacji ścian i przebić przez stropy (oświadczenie technika-elektryka), remont instalacji elektrycznej w budynku poprawi stan techniczny całej instalacji zasilającej lokale mieszkaniowe, jednocześnie stanowił będzie kapitalny przegląd tej instalacji. Dla potrzeb remontu i przebudowy instalacji zasilającej został wykonany projekt techniczny przez uprawnionego projektanta (ekspertyza techniczna z 12 lipca 2010 r.)."

    http://www.zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/1199-i-aca-10311-remont-instalacji-elektrycznej-stanowi-czynnosc-zwyklego-zarzadu
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dla jednego z ekspertów nawet wkręcenie żarówki (oprawki) na korytarzu kwalifikuje się pod ..charakter czynności prawnej..." której nie tyle elektryk ale nawet zarząd sam nie może dokonać.
    Jeśli pijesz do mnie, to ja pisałem o czynnościach prawnych, a nie o czynnościach faktycznych. Wymiana żarówki czy oprawy oświetleniowej jest czynnością faktyczną, ale zlecenie tej czynności w formie umowy pisemnej lub ustnej jest czynnością prawną - stanowi zaciągnięcie zobowiązania przez wspólnotę do zapłaty za usługę.

    Ale mój komentarz dotyczył szerszego problemu: decydowania przez samą wspólnotę o tym, co jest, a co nie jest czynnością zwykłego zarządu. Moim zdaniem nie jest możliwe decydowanie w tej sprawie uchwałą - byłoby to stanowienie prawa lub dokonywanie jego wykładni, do czego wspólnota nie ma kompetencji. Wspólnota została powołana do zarządzania nieruchomością wspólną.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Zgadzam się, wspólnota mieszkaniowa nie może decydować co zaliczyć, a czego nie zaliczać do nieruchomości wspólnej. Na taki irracjonalny moim zdaniem pomysł wpadli kiedyś nadgorliwi urzędnicy w gminie Wrocław, którzy podtykali każdej wspólnocie mieszkaniowej projekty uchwały w sprawie ustalenia granic nieruchomości wspólnej.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Moim skromnym zdaniem zarządcy nie powinni się w tym temacie wypowiadać. Ich zdaniem takie "enigmatyczne" określenie części wspólnej im pasuje. W mętnej wodzie ....... Uważam za stosowne, uchwalić doprecyzowanie tej definicji, a kto się nie zgodzi ma prawo do skargi. I nie traktujmy właścicieli jak durniów, którzy uchwalą bzdury.:bigsmile:
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano stycznia 2013
    [cite]Posesja:[/cite]Ale mój komentarz dotyczył szerszego problemu: decydowania przez samą wspólnotę o tym, co jest, a co nie jest czynnością zwykłego zarządu.
    Moim zdaniem nie jest możliwe decydowanie w tej sprawie uchwałą - byłoby to stanowienie prawa lub dokonywanie jego wykładni, do czego wspólnota nie ma kompetencji.
    Wspólnota została powołana do zarządzania nieruchomością wspólną.
    Uchwały właścicieli lokali stanowią prawo ... prawo w danej konkretnej wspólnocie ...

    ale magiel...
    [cite]Biedron_ka:[/cite]
    "...Wprawdzie art. 201 k.c. nie definiuje, [b]co to jest zarząd zwykły[/b], ale przyjmuje się, że chodzi o czynności niezbędne do prowadzenia prawidłowej gospodarki i zachowania rzeczy w stanie nie pogorszonym. Taka definicja nie zawsze jest wystarczająca, ponieważ o tym,[b] [color=#00f]co należy do zwykłego zarządu nieruchomością[/color],[/b] [b]decydują konkretne stosunki i [u]wola współwłaścicieli[/u][/b] ..." - ANALIZA - Kodeks cywilny a ustawa o własności lokali adwokat WIKTOR E. ŁYSZCZAK
    
    [cite] Zarządca- prawnik:[/cite]Zgadzam się, wspólnota mieszkaniowa nie może decydować co zaliczyć, a czego nie zaliczać do nieruchomości wspólnej.


    kto następny ....

    Nowy doklejony: 29.01.13 20:36
    [u]Ustawodawca w art. 22 ust. 3 ustawy o własności lokali wymienia szereg czynności, które przekraczają zakres zarządu zwykłego, [/u][b]jednak nie jest to katalog zamknięty. 
    [/b]
    Dlatego też w przypadkach, które nie zostały zdefiniowane wprost w tej ustawie, [b]oceny czy dana czynność przekracza zarząd zwykły czy nie, co z kolei ma decydujące znaczenie dla jej skuteczności, można dokonywać [u]w oparciu o konkretny stan faktyczny[/u][/b].
    
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.