Sprawozdanie finansowe w małej wspólnocie
dario_65
Użytkownik
Witam.
Kto powinien składać sprawozdanie finansowe w małej wspólnocie ?
W dziale pytania i odpowiedzi znalazłem taki oto tekst:
"W takiej sytuacji stosuje się art. 208 Kodeksu cywilnego, który uprawnia każdego współwłaściciela nie sprawującego zarządu rzeczą wspólną do żądania rachunku z zarządu.
Sprawujący zarząd nieruchomością wspólnej w małej wspólnocie obowiązany jest rachunek złożyć, przy czym w judykaturze i piśmiennictwie przyjmuje się, że oznacza to złożenie sprawozdania, które „może być dokonane w każdej – odpowiedniej w danych okolicznościach formie” (Komentarz do kodeksu cywilnego Własnośc i inne prawa rzeczowe. S. Rudnicki, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2003, s. 278). Sprawozdanie finansowe w rozumieniu zestawienia wpływów i wydatków winno być, stosownie do brzmienia art. 460 par. 1 Kodeksu cywilnego, sporządzone na piśmie wraz z potrzebnymi dowodami."
Kto jest w takim wypadku "sprawującym zarząd' ? W naszej wspólnocie nie określiliśmy, który ze współwłaścicieli sprawuje zarząd. Ewidencji kosztów, pobierania zaliczek i rozliczania dokonuje firma-administrator.
Jak więc w tym wypadku mam rozumieć art. 208 Kodeksu cywilnego, który uprawnia każdego współwłaściciela nie sprawującego zarządu rzeczą wspólną do żądania rachunku z zarządu. Od kogo mogę tego zażądać ?
I jeszcze jedno pytanie:
Czy w małych wspólnotach istnieje w ogóle pojęcie UCHWAŁ ?
No bo zgodnie z uzasadnieniem SN III CZP 60/09:
"Uregulowanie zarządu rzeczą wspólną w art. 199-209 k.c. jest uregulowaniem kompletnym. Nie zawiera odesłania do innych przepisów i jest wystarczające do sprawowania zarządu bez potrzeby stosowania zasad określonych w innych, szczególnych przepisach dotyczących zarządu. W myśl tego uregulowania sprawowanie zarządu rzeczą wspólną odbywa się poprzez dokonywanie czynności faktycznych i prawnych przez samych współwłaścicieli, bez podejmowania uchwał stwierdzających możliwość ich dokonania."
Kto powinien składać sprawozdanie finansowe w małej wspólnocie ?
W dziale pytania i odpowiedzi znalazłem taki oto tekst:
"W takiej sytuacji stosuje się art. 208 Kodeksu cywilnego, który uprawnia każdego współwłaściciela nie sprawującego zarządu rzeczą wspólną do żądania rachunku z zarządu.
Sprawujący zarząd nieruchomością wspólnej w małej wspólnocie obowiązany jest rachunek złożyć, przy czym w judykaturze i piśmiennictwie przyjmuje się, że oznacza to złożenie sprawozdania, które „może być dokonane w każdej – odpowiedniej w danych okolicznościach formie” (Komentarz do kodeksu cywilnego Własnośc i inne prawa rzeczowe. S. Rudnicki, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2003, s. 278). Sprawozdanie finansowe w rozumieniu zestawienia wpływów i wydatków winno być, stosownie do brzmienia art. 460 par. 1 Kodeksu cywilnego, sporządzone na piśmie wraz z potrzebnymi dowodami."
Kto jest w takim wypadku "sprawującym zarząd' ? W naszej wspólnocie nie określiliśmy, który ze współwłaścicieli sprawuje zarząd. Ewidencji kosztów, pobierania zaliczek i rozliczania dokonuje firma-administrator.
Jak więc w tym wypadku mam rozumieć art. 208 Kodeksu cywilnego, który uprawnia każdego współwłaściciela nie sprawującego zarządu rzeczą wspólną do żądania rachunku z zarządu. Od kogo mogę tego zażądać ?
I jeszcze jedno pytanie:
Czy w małych wspólnotach istnieje w ogóle pojęcie UCHWAŁ ?
No bo zgodnie z uzasadnieniem SN III CZP 60/09:
"Uregulowanie zarządu rzeczą wspólną w art. 199-209 k.c. jest uregulowaniem kompletnym. Nie zawiera odesłania do innych przepisów i jest wystarczające do sprawowania zarządu bez potrzeby stosowania zasad określonych w innych, szczególnych przepisach dotyczących zarządu. W myśl tego uregulowania sprawowanie zarządu rzeczą wspólną odbywa się poprzez dokonywanie czynności faktycznych i prawnych przez samych współwłaścicieli, bez podejmowania uchwał stwierdzających możliwość ich dokonania."
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Sprawdź, czy umowa z firmą zawiera postanowienia o obowiązku składania sprawozdań finansowych.
Kto "trzyma rękę na kasie"? Czy właściciele mają wgląd do konta bankowego?
... a niby dlaczego by nie miały istnieć ?
a jak zatytułujesz zgodę właścicieli lokali np. naliczanie zaliczek czy decyzje o planie remontów NW .
Uważam, że dla porządku winna taka decyzja nosić nazwę "Uchwała właścicieli lokali "
Tak czy siak ..... inaczej pisząc posiadają te same uprawnienia, co Zarząd w dużych wspólnotach.
To nie nazwa decyduje o kwalifikacji czynności, lecz treść. To nie będą uchwały w rozumieniu ustaw o własności lokali, natomiast jeżeli oświadczenia właścicieli w małej wspólnocie nazwiemy "uchwała" , to nikomu to nie powinno przeszkadzać.
Zarząd w dużej wspólnocie w sprawach zwykłego zarządu nie musi pytać o zgodę właścicieli - podejmuje je samodzielnie.
W małej wspólnocie na podjęcie czynności zwykłego zarządu konieczna jest zgoda większości właścicieli wg udziałów.
Za wspólnotę dużą oświadczenia woli (zarówno w sprawach ZZ, jak i przekraczających ZZ) składa zarząd (podpisy co najmniej 2 członków zarządu)
Za małą wspólnotę - każdy z właścicieli, mając odpowiednio zgodę większości albo wszystkich właścicieli.
... przecież to samo napisałem tylko ludzkim językiem .... czyli nie znalazłeś w tych swoich słówkach prawniczych innego określenia niż "Uchwała właścicieli ".
Są tacy co tak nie uważają i twierdzą , że w małych WM uchwał się nie podejmuje.
Sypną nawet paragrafami orzeczeniami sądowymi, a nawet trąca TK ...
Dla mnie słowa "uchwała" jest jednoznaczna i ma mały margines interpretacyjny ... oraz ułatwia życie na zewnątrz wspólnoty nieważne czy dotyczy to małej czy dużej WM.