czy zarząd wspólnoty musi dostać akt notarialny

mmagdaa123mmagdaa123 Użytkownik
edytowano lutego 2013 w O Forum
Witam jakiś czas temu rodzice w formie darowizny przepisali na mnie mieszkanie w bloku. w którym mamy mała wspólnote, napisalam do Zarządu wspólnoty że jestem nowym właściielem lokalu a oni zarządali aktu notarialnego czy mam obowiązek pokazania im tego aktu i czy moi rodzice mają obowiązek informowania ich o zbyciu swojego mieszkania ????????????????

Komentarze

  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Tak, ma Pani obowiązek okazać akt notarialny lub inny dowód prawa własności, np. odpis z kw. Podstawą prawną żądania jest art. 29 ust. 1e ustawy o własności lokalu: "zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, może żądać od właścicieli lokali okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali."

    Ten obowiązek ogranicza się jedynie do okazania.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    mmagdaa123mmagdaa123 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a niewystarczy że zarzadca zostal poinformowny o tym i numer aktu tez mu napisalam wiec powinien pojsc do urzedu gminy i sprawdzic to w wydziale gruntów przeciez tam jest wszystko zgloszone
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A w czym jest problem dostarczenia do zarządu tego Aktu? od 6 lat "proszę" o dostarczenie kopii i nikt nie odmówił.
    Ten obowiązek ogranicza się jedynie do okazania
    Taki gadanie tylko jątrzy jednych na drugich. A można ten dokument dotknąć?. A z jakiej odległości można pokazać? Zza szyby?
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mmagdaa: wiec powinien pojść do urzedu gminy i sprawdzić to w wydziale gruntów, przecież tam jest wszystko zgloszone
    Skąd ty to wszystko wiesz ? Nie wróżę ci dobrej współpracy z twoim Zarządem Wspólnoty. "Złej baletnicy przeszkadza i rąbek u spódnicy" :wink:
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] mmagdaa123:[/cite]a niewystarczy że zarzadca zostal poinformowny o tym i numer aktu tez mu napisalam wiec powinien pojsc do urzedu gminy i sprawdzic to w wydziale gruntów przeciez tam jest wszystko zgloszone
    Czy przepis ustawy jest niezrozumiały? Zarząd / zarządca działają zgodnie z prawem. Mają prawo żądać okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali, czyli w razie nieokazania mogą dochodzić tego prawa również na drodze sądowej. Dlaczego wysyła Pani zarządcę do urzędu, skoro jest Pani w posiadaniu tego dokumentu?
    [cite] Praktyk-realista:[/cite]
    Ten obowiązek ogranicza się jedynie do okazania
    Taki gadanie tylko jątrzy jednych na drugich. A można ten dokument dotknąć?. A z jakiej odległości można pokazać? Zza szyby?
    Niektóre zarządy czy zarządcy żądają przekazania kopii aktu notarialnego, do czego nie mają podstaw.
    O kopię aktu można poprosić, ale właściciel ma prawo odmówić. Okazania nie może odmówić.
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Okazania nie może odmówić.
    I kazał bym ten akt trzymać tak długo ,aż go przepiszę. Na stojąco w przedpokoju.
    Należałoby poprosić ustawodawcę,żeby zdefiniował "OKAZANIE".
  • Opcje
    igaiga Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] mmagdaa123:[/cite]Witam jakiś czas temu rodzice w formie darowizny przepisali na mnie mieszkanie w bloku. w którym mamy mała wspólnote, napisalam do Zarządu wspólnoty że jestem nowym właściielem lokalu a oni zarządali aktu notarialnego czy mam obowiązek pokazania im tego aktu i czy moi rodzice mają obowiązek informowania ich o zbyciu swojego mieszkania ????????????????
    Daj im odpis swojej Księgi Wieczystej i to wystarczy.
    Po przekazaniu takiego dokumentu,żaden akt notarialny nie jest im do niczego potrzebny.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zdziwiłabyś się. Między aktem notarialnym a KW zdarzają się rozbieżności, które można wychwycić tylko przez porównanie obu dokumentów. Dotyczą na przykład tak ważnych elementów, jak udział i powierzchnia użytkowa lokalu. Widziałem też różnice między zapisami aktu notarialnego kupna lokalu od gminy, a aktu późniejszej (po latach) sprzedaży tego lokalu - po drodze "zniknął" zapis o pomieszczeniu przynależnym do lokalu (piwnicy), a udział został bez zmian. (KW lokalu jeszcze niezmigrowana, dostępna tylko w formie papierowej w sądzie.) Czy przez to piwnica stała się częścią nieruchomości wspólnej? Czy informacja o pomieszczeniach przynależnych jest obojętna dla wspólnoty i zarządcy?
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano lutego 2013
    Daj im odpis swojej Księgi Wieczystej i to wystarczy.
    - dokladnie tak!
    Do potwierdzenia prawa własności lokalu wystarczającym i wymaganym jest tylko odpis z księgi wieczystej a nie kopiowanie całego aktu notarialnego.
    Poniżej dwa wybiórcze cytaty na ten temat.
    "...Czy zarządca może żądać przekazania kopi aktu notarialnego?
    Angelika Czubacka 11 stycznia 2013
    Na pewno każdy z Was zastanawiał się czy administrator bądź zarząd/ zarządca mogą żądać od Nas jako właścicieli dokumentów potwierdzających prawo własności do lokalu.
    Odpowiedz brzmi i tak i nie.
    Opierając się na treści art. 29 ust. 1e) ustawy o własności lokalu zarządca może domagać się od właścicieli okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali.
    Nasuwa się kolejne pytanie jaki dokument okazać? Umowę nabycia własności lokalu? Odpis z księgi wieczystej?
    W moim przekonaniu takim dokumentem powinien być odpis z księgi wieczystej utworzonej dla naszego lokali.
    Co w przypadku gdy nie posiadamy jeszcze założonej księgi?
    Wówczas koniecznym jest okazanie kopi umowy przenoszącej własność, umowy darowizny, postanowienia potwierdzającego nabycie praw do spadku bądź innego orzeczenia lub dokumentu potwierdzającego nabycie prawa własności.
    Dokumenty potwierdzające prawo własności są potrzebne podmiotowi sprawującemu zarząd do rozliczania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, do ustalenia danych nowego właściciela lub właścicieli oraz ewentualnie wielkości udziałów jakie przysługują im we własności nieruchomości.
    Należy także pamiętać, iż administrator bądź zarząd są zobowiązani do aktualizowania spisu właścicieli lokali oraz przysługujących im udziałów we własności nieruchomości wspólnej.
    Dokumenty te także potwierdzają prawo do oddania głosu na zebraniu czy podczas głosowania w trybie indywidualnego zbierania głosów.
    Administrator oraz zarząd mają więc prawo żądać okazania kopi takich dokumentów.
    Czy musimy je przekazywać?
    W mojej ocenie wystarczającym będzie okazanie odpisu z księgi wieczystej- który de facto i tak jest dostępny.
    Może okazać się, że zarządca będzie żądał od Nas aktu notarialnego? Czy należy go przekazać?
    W mojej opinii nie jesteśmy do tego zobligowani chyba ze uzasadniają to okoliczności konkretnego przypadku, które powinny być nam każdorazowo ujawnione.
    Należy bowiem pamiętać, iż administrator bądź zarząd zbierając od właścicieli dokumenty potwierdzające ich prawo własności przetwarzają te dane osobowe. Są zobowiązani więc do ich ochrony.
    Pozyskiwanie danych osobowych w zakresie szerszym niż jest to niezbędne do osiągnięcia celów nie może nigdy naruszać sfery prywatności właścicieli.
    Norma prawa uprawniająca zarządców do żądania okazania dokumentów potwierdzających prawo własności nie kreuje uprawnienia do przechowania tychże dokumentów.
    Norma ta nie wskazuje także sankcji za nieokazanie czy nieudostępnienie tych dokumentów.
    Jaki z tego wniosek?
    Nikt – oprócz Sądu - nie może Nas zmusić do okazania dokumentów potwierdzających prawo własności. Zależy to wyłącznie od Naszej woli.
    Tym bardziej nie jesteśmy, jako właściciele, zobligowani do przekazywania kopii jakichkolwiek dokumentów zawierających Nasze dane osobowe.
    Żadne z innych przepisów tej ustawy nie dają zarządcy lub zarządowi wspólnoty jednoznacznego prawa do przechowywania aktu notarialnego, odpisu księgi wieczystej, lub ich kopii, ani też nie przewidują kar za nieokazanie dokumentów.
    W rozstrzygnięciu problemu adekwatności wykorzystywania przetwarzanych danych osobowych wypowiedział się Sąd Administracyjny w Warszawie w dniu 1.12.2005 r. sygn. akt: II SA/Wa 917/05
    ..." - http://nieruchomoscibeztajemnic.pl/2013/01/11/czy-zarzadca-moze-zadac-przekazania-kopi-aktu-notarialnego/

    "...Zarząd wspólnoty jest obowiązany przechowywać dokumentację techniczną budynku oraz prowadzić i aktualizować spis właścicieli lokali i przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej, a także może żądać od właścicieli lokali jedynie okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali. Stąd też pozyskiwanie danych osobowych właścicieli lokali poprzez kopiowanie aktów notarialnych nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa, gdyż prowadzi do gromadzenia danych w zakresie szerszym, niż jest to uzasadnione celem ich przetwarzania. Z uwagi na to, iż przedsiębiorstwo nie posiadało zgody każdej z osób, których kopie aktów notarialnych są przechowywane, doszło do nielegalnego przechowywania danych osobowych właścicieli lokali. W związku z tym GIODO wystąpił o wyeliminowanie wskazanych uchybień..." - http://www.giodo.gov.pl/394/id_art/2090/j/pl/
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jak ludzie chcą mieć problemy to zawsze coś wymyślą. Natura ludzka jest przekorna. Jak dziś właściciel nie da np. kopii AO, nie bo nie, to jutro Zarząd nie da mu potrzebnego zaświadczenia, nie bo nie. I świat się nie zawali ludzie pozamykają się w domach, spuszczą rolety przeciwwłamaniowe, na zebranie przyjdzie 8% właścicieli i będą przez rok narzekać na innych.:bigsmile:
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] mmagdaa123:[/cite]napisalam do Zarządu wspólnoty że jestem nowym właściielem lokalu
    a oni zarządali aktu notarialnego czy mam obowiązek pokazania im tego aktu i
    czy moi rodzice mają obowiązek informowania ich o zbyciu swojego mieszkania ????????????????
    Art.29 . 1b. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany sporządzić protokół przejęcia nieruchomości i jej dokumentacji technicznej (budowlanej, powykonawczej i książki obiektu budowlanego) w imieniu wspólnoty mieszkaniowej, przechowywać dokumentację techniczną budynku oraz prowadzić i [b]aktualizować spis właścicieli lokali i[/b] przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej.
    
    
    1e. [b]Zarząd [/b]lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, 
    [b]może żądać od właścicieli lokali okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali.[/b]
    
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.