czy zarząd wspólnoty musi dostać akt notarialny
mmagdaa123
Użytkownik
Witam jakiś czas temu rodzice w formie darowizny przepisali na mnie mieszkanie w bloku. w którym mamy mała wspólnote, napisalam do Zarządu wspólnoty że jestem nowym właściielem lokalu a oni zarządali aktu notarialnego czy mam obowiązek pokazania im tego aktu i czy moi rodzice mają obowiązek informowania ich o zbyciu swojego mieszkania ????????????????
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Ten obowiązek ogranicza się jedynie do okazania.
O kopię aktu można poprosić, ale właściciel ma prawo odmówić. Okazania nie może odmówić.
Należałoby poprosić ustawodawcę,żeby zdefiniował "OKAZANIE".
Po przekazaniu takiego dokumentu,żaden akt notarialny nie jest im do niczego potrzebny.
Do potwierdzenia prawa własności lokalu wystarczającym i wymaganym jest tylko odpis z księgi wieczystej a nie kopiowanie całego aktu notarialnego.
Poniżej dwa wybiórcze cytaty na ten temat.
"...Czy zarządca może żądać przekazania kopi aktu notarialnego?
Angelika Czubacka 11 stycznia 2013
Na pewno każdy z Was zastanawiał się czy administrator bądź zarząd/ zarządca mogą żądać od Nas jako właścicieli dokumentów potwierdzających prawo własności do lokalu.
Odpowiedz brzmi i tak i nie.
Opierając się na treści art. 29 ust. 1e) ustawy o własności lokalu zarządca może domagać się od właścicieli okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali.
Nasuwa się kolejne pytanie jaki dokument okazać? Umowę nabycia własności lokalu? Odpis z księgi wieczystej?
W moim przekonaniu takim dokumentem powinien być odpis z księgi wieczystej utworzonej dla naszego lokali.
Co w przypadku gdy nie posiadamy jeszcze założonej księgi?
Wówczas koniecznym jest okazanie kopi umowy przenoszącej własność, umowy darowizny, postanowienia potwierdzającego nabycie praw do spadku bądź innego orzeczenia lub dokumentu potwierdzającego nabycie prawa własności.
Dokumenty potwierdzające prawo własności są potrzebne podmiotowi sprawującemu zarząd do rozliczania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, do ustalenia danych nowego właściciela lub właścicieli oraz ewentualnie wielkości udziałów jakie przysługują im we własności nieruchomości.
Należy także pamiętać, iż administrator bądź zarząd są zobowiązani do aktualizowania spisu właścicieli lokali oraz przysługujących im udziałów we własności nieruchomości wspólnej.
Dokumenty te także potwierdzają prawo do oddania głosu na zebraniu czy podczas głosowania w trybie indywidualnego zbierania głosów.
Administrator oraz zarząd mają więc prawo żądać okazania kopi takich dokumentów.
Czy musimy je przekazywać?
W mojej ocenie wystarczającym będzie okazanie odpisu z księgi wieczystej- który de facto i tak jest dostępny.
Może okazać się, że zarządca będzie żądał od Nas aktu notarialnego? Czy należy go przekazać?
W mojej opinii nie jesteśmy do tego zobligowani chyba ze uzasadniają to okoliczności konkretnego przypadku, które powinny być nam każdorazowo ujawnione.
Należy bowiem pamiętać, iż administrator bądź zarząd zbierając od właścicieli dokumenty potwierdzające ich prawo własności przetwarzają te dane osobowe. Są zobowiązani więc do ich ochrony.
Pozyskiwanie danych osobowych w zakresie szerszym niż jest to niezbędne do osiągnięcia celów nie może nigdy naruszać sfery prywatności właścicieli.
Norma prawa uprawniająca zarządców do żądania okazania dokumentów potwierdzających prawo własności nie kreuje uprawnienia do przechowania tychże dokumentów.
Norma ta nie wskazuje także sankcji za nieokazanie czy nieudostępnienie tych dokumentów.
Jaki z tego wniosek?
Nikt – oprócz Sądu - nie może Nas zmusić do okazania dokumentów potwierdzających prawo własności. Zależy to wyłącznie od Naszej woli.
Tym bardziej nie jesteśmy, jako właściciele, zobligowani do przekazywania kopii jakichkolwiek dokumentów zawierających Nasze dane osobowe.
Żadne z innych przepisów tej ustawy nie dają zarządcy lub zarządowi wspólnoty jednoznacznego prawa do przechowywania aktu notarialnego, odpisu księgi wieczystej, lub ich kopii, ani też nie przewidują kar za nieokazanie dokumentów.
W rozstrzygnięciu problemu adekwatności wykorzystywania przetwarzanych danych osobowych wypowiedział się Sąd Administracyjny w Warszawie w dniu 1.12.2005 r. sygn. akt: II SA/Wa 917/05..." - http://nieruchomoscibeztajemnic.pl/2013/01/11/czy-zarzadca-moze-zadac-przekazania-kopi-aktu-notarialnego/
"...Zarząd wspólnoty jest obowiązany przechowywać dokumentację techniczną budynku oraz prowadzić i aktualizować spis właścicieli lokali i przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej, a także może żądać od właścicieli lokali jedynie okazania dokumentów potwierdzających prawo własności lokali. Stąd też pozyskiwanie danych osobowych właścicieli lokali poprzez kopiowanie aktów notarialnych nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa, gdyż prowadzi do gromadzenia danych w zakresie szerszym, niż jest to uzasadnione celem ich przetwarzania. Z uwagi na to, iż przedsiębiorstwo nie posiadało zgody każdej z osób, których kopie aktów notarialnych są przechowywane, doszło do nielegalnego przechowywania danych osobowych właścicieli lokali. W związku z tym GIODO wystąpił o wyeliminowanie wskazanych uchybień..." - http://www.giodo.gov.pl/394/id_art/2090/j/pl/