udzielenie pełnomocnictwa do podpisywania faktur
zonowa
Użytkownik
Witam!
Czy udzielenie pełnomocnictwa /nie chodzi tu o pełnomocnictwo procesowe/ przez zarząd wspólnoty mieszkaniowej administratorowi jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd?
Administrator we wspólnocie, do której należę ma pełnomocnictwo do podpisywania faktur obciążających wspólnotę i to mnie niepokoi.
Czy udzielenie pełnomocnictwa /nie chodzi tu o pełnomocnictwo procesowe/ przez zarząd wspólnoty mieszkaniowej administratorowi jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd?
Administrator we wspólnocie, do której należę ma pełnomocnictwo do podpisywania faktur obciążających wspólnotę i to mnie niepokoi.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Nie wiem, co rozumiesz przez określenie "podpisywanie faktur":
- Potwierdzenie odbioru faktury?
- Potwierdzenie zgodności formalnej i rachunkowej?
- Opis, czego faktura dotyczy i czy jest zgodna z zawartą umową / zleceniem wspólnoty?
- Zatwierdzenie do zapłaty?
Jeżeli faktura wynika z zobowiązań, zaciągniętych wcześniej przez uprawnione osoby, to żadna z wymienionych wyżej czynności nie jest czynnością prawną ani czynnością z zakresu reprezentacji wspólnoty. Wspólnota może sobie zastrzec w umowie z zarządcą, że wszystkie faktury zatwierdza do zapłaty członek zarządu albo cały zarząd, ale to nie znaczy, że jeśli tego nie zastrzegła i robi to zarządca, że zostało naruszone prawo lub że zarządca powinien mieć do tych czynności pełnomocnictwo.
Sprawdź treść umowy z zarządcą oraz sprecyzuj, o jakie czynności z tym "podpisywaniem" chodzi.
Udzielenie pełnomocnictwa wykracza poza zakres zwykłego zarządu, jeżeli czynności, do których pełnomocnictwo daje umocowanie wykraczają poza zwykły zarząd.
To nie jest tak, że udzielenie jakiegokolwiek pełnomocnictwa przekracza zwykły zarząd - oznaczałoby to, że zarząd nie ma prawa udzielić żadnych pełnomocnictw, że zawsze wymagałoby to uchwały ogółu właścicieli lokali.
Nie każde pełnomocnictwo wykracza - np. pełnomocnictwo procesowe do ściągania należności wspólnoty nie wykracza.
Nie każdego pełnomocnictwa zarząd może udzielić - według opinii niektórych, pełnomocnictwa do reprezentowania wspólnoty (z wyjątkiem pełn. procesowego) zarząd nie może udzielić - wymagałoby to zmiany sposobu zarządu. Osobiście mam co do tego wątpliwości, np. zawarcie umowy na dostawy mediów dla wspólnoty czy wywóz śmieci jest czynnością zwykłego zarządu i moim zdaniem zarząd może zarządcy / administratorowi udzielić pełnomocnictwa w tym zakresie. Zarząd jest odpowiednikiem organu osoby prawnej, a organy osób prawnych mają prawo udzielać pełnomocnictw w zakresie swoich kompetencji.
Nie zawsze pełnomocnictwo jest wymagane - patrz czynności faktyczne.
Jeśli więc zostało udzielone pełnomocnictwo do czynności faktycznych, to jest ono po prostu zbędne, ale nie narusza prawa.
Samo podpisanie faktury nie jest groźne
Jak, administrator podpisuje faktury, które obciążają wspólnotę ?
Może podpisuje ich przyjęcie, potwierdza ich wpływ do wspólnoty ...
Takie podpisywanie to czynność zwykła i Zarząd może upoważnić kogo chce , do podpisywania faktur potwierdzających wpływ do wspólnoty...
I dalej drążę temat czy zarząd działa zgodnie z prawem nie mając uchwały właścicieli na takie pełnomocnictwo.
Do dokonywania przelewów? Miał prawo, bo dysponowanie kontem bankowym jest w kompetencjach zarządu wspólnoty. To jest czynność zwykłego zarządu.
Zresztą, gdyby to nie było zgodne z prawem, bank by takiego pełnomocnictwa nie przyjął. Banki są czasami nadgorliwe, mają wymagania idące dalej, niż przepisy prawa w zakresie ograniczeń w dostępie do konta wspólnoty, ale o przyzwoleniu na działania bezprawne nie słyszałem.
Podpisywanie przelewów to czynność należąca do Zarzadu WM . Zarząd może zlecić te czynność administratorowi , ale ...nie jest to dobry układ ...
Jak Zarząd , tak z chęcią , nie ma zamiaru wykonywać swych podstawowych obowiązków, to należy go zmienić na takie osoby, które to chętnie będą robić .
W dobie elektronicznej bankowości to nie jest takie trudne ...
naprawdę ...
hehehe Kuba nie rozumiem Twojego zdziwienia właśnie w trakcie sprawy wyszło na jaw że administrator tak z rozpędu w imieniu wspólnoty zamówił projekt i zapłacił z konta wspólnoty , oczywiście mówi że zrobił to nie świadomie ale jeżeli wspólnota chce to on jest ubezpieczony i może ponieść tego konsekwencje . Jak się spytałem jak to uczynił to powiedział że po prostu zrobił przelew i już . Byłem w zarządzie mamy złożone wzory podpisów dwóch członków bez tych podpisów bank nie może zrobić przelewu oczywiście mówię tu np o realizacji płatności za w/w projekt i myślę że właśnie o takie sytuacje między innymi "zonow-ie" chodziło.
Uważam że zarząd nie może udzielić takiego stałego pełnomocnictwa .
Każdorazowo jeżeli wspólnota ma wydać pieniążki
- za czynność zarządu zwykłego art 22 ust. 1 UoWL zarząd sam może udzielić takiego pełnomocnictwa bez zwoływania w tej sprawie zebrania ale jednorazowo i do czynności za którą np musicie zapłacić
- jeżeli przekracza zarząd zwykły to zgodnie z art 22 ust 2 UoWL musicie podjąć uchwalę w której udzielicie pełnomocnictwa dla zarządu na dokonywanie takiej czynności ale to znowu jak wyżej tylko do tej jednej czynności
Posesja dość czytelnie wykazał w przeciwnym razie cały czas będziecie się sprzeczać czy administrator mógł zapłacić bo on np będzie mówił że to nie przekraczało czynność zarządu zwykłego a Wy będziecie mówić co innego a pieniądze z konta fru bo przecież trzeba pamiętać że art 22 ust 3 UoWL jest to katalog otwarty więc administrator głupa będzie palił i wmawiał wam że zapłacił bo mógł .
Oczywiście jest to moje zdanie być może się mylę .
Jak już bawisz się w cytaty to rób to tak, aby nie wypaczały intencji cytowanego ...
I widzisz byłeś wszędzie tylko nie u źródła . Dlaczego nie spytałeś , lub zarząd WM, nie spytał w banku dlaczego został zrealizowany przelew bez wymaganych podpisów dysponentów ?
Coś mi tu zalatuje i na pewno, jak ten przelew został zrealizowany , członkowie Zarząd ( dysponenci środków finansowych w banku) maczałi w tym palce ... może to było pod naciskiem Administratora, ale to nie jest przedmiotem tej dysputy.
Zgadza się, ale w tym przypadku raczej chodzi o tzw pieczątkę "dekrete"
Proszę o odpowiedź wprost na moje pytanie dotyczące działania zarządu wbrew /lub nie/ UOWL.
Natomiast nie ma przepisu w UoWL, że administrator nie może, bo nawet takiej funkcji UoWL nie przewiduje.
Właścicielem konta wspólnoty są wszyscy właściciele danej wspólnoty a więc także ty. Czy byłoby to normalne gdybyś do dysponowania swoim kontem (prywatnym) upoważnił obcą osobę?
Nie słyszałam też o przypadku aby któryś z tzw. artystów zarabiających miliony w tydzień, upoważnił swojego menagera do pełnego dysponowania kontem.
Normą bezpieczną jest, że wszelkie operacje fizyczne związane z fakturami i przelewami wykonuje administrator/zarządca (lub księgowa) ale zatwierdza czy wydaje dyspozycje zarząd wspólnoty (przynajmniej 2 członków). Każde inne rozwiązania są stosowane w praktyce niestety, ale jak pokazuje życie do czasu, aż dochodzi do "nieszczęścia" i wtedy jest lament.
Dziękuję wszystkim za udział w dyskusji.
można nie ma przeszkód , chyba że mowa o moralnych . W znanych mi przypadkach administrator w systemie bankowosci elektronicznej powinien występować jako Tworzący przelewy.
taki model musi wypracować sobie sama wspólnota ( właściciele lokali) nie na to cudownego wzorca ...każda wspólnota jest kowalem swego lokalu ...
Sam podpis na fakturze nie zablokuje wypływu środków finansowych z konta wspólnoty .
Chyba sięgnę po środki ostateczne w postaci zaskarżenia uchwały. Macie jakieś doświadczenia w tej kwestii?
Powołując się na autorytet w dziedzinie zarządzania nieruchomościami przekazuję wyjaśnienie, że zarząd wspólnoty nie może zlecić uprawnień do składania dyspozycji w imieniu posiadacza rachunku administratorowi bez uchwały. Jest to czynność przekraczająca zwykły zarząd.
Co ty wypisujesz.... jakie autorytety ? .... Zarząd swoje czynności zwykłego zarządu może zlecić komu chce,
Inną sprawą jest praktyka , po co taki Zarząd WM Wspólnocie , który wysługuje się innymi przy wykonywaniu zwykłych czynności?
gdzie tu jest mowa że Zarząd WM nie może upoważnić inne osoby do dysponowania środkami finansowymi zgromadzonymi na koncie wspólnoty?
Konto w banku jest kontem wspólnoty jako osoby prawnej (niektórzy zaraz tu wyjadą, że jest własnością banku). Właściciele wybierając zarząd powierzają zarządowi swoje pieniądze. Nie spotkałem się z sytuacją, że właściciele wybrali zarząd ale do dysponowania kontem upoważnili administratora (firmę zewnętrzną).
Zarząd robi to na własną odpowiedzialność bo i tak to członkowie zarządu odpowiadają swoim majątkiem za pieniądze właścicieli (wspólnoty) a nie administrator bo takiej funkcji nawet ustawa nie przewiduje. No tak niestety zwyczajowo robione jest we wspólnotach z administratorami i zarządami rzekomo w celu usprawnienia pracy (żeby nie latać z każdą fakturą do zarządu). Ale ja się pytam ileż znowu takich ponadstandardowych (czyli innych niż comiesięczne) faktur jest we wspólnocie?
Zarząd nie powinien tracić kontroli nad nimi i wydatkowanymi środkami bo to najkrótsza droga do wspomnianego już płaczu i zgrzytania gdy mleko się rozleje.
W praktyce stosuje się takie, korzystne dla WM, rozwiązania:
W banku musza być złożone dwa podpisy
[li]jeden podpis administrator + jeden podpis członek Zarządu[/li] [li]dwa podpisy członków Zarządu + pasywny dostęp do konta administratora (
np.zawieszanie przelewów, dostęp do wyciągów bankowych, ect.)[/li]Ma być konkretnie i nie dłużej niż godzinę.
Spisz w punktach na kartce co chcesz zmienić - np. że straci dostęp do konta wspólnoty, jak teraz będziecie wybierać wykonawców itp.
I druga grupa: chcesz się dowiedzieć, jak sprawy stoją z tym i tym - windykacja, przeglądy, największe problemy
Wypowiadanie umowy jakiejkolwiek osobie nie jest miłe.
Ja administratora zmieniłam wiele lat temu, miło nie było, ale mam czyste sumienie, próbowałam się dogadać, dałam szansę.
Nie udało się, jego strata.