udzielenie pełnomocnictwa do podpisywania faktur

zonowazonowa Użytkownik
Witam!
Czy udzielenie pełnomocnictwa /nie chodzi tu o pełnomocnictwo procesowe/ przez zarząd wspólnoty mieszkaniowej administratorowi jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd?
Administrator we wspólnocie, do której należę ma pełnomocnictwo do podpisywania faktur obciążających wspólnotę i to mnie niepokoi.

Komentarze

  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie , jest to dość powszechna praktyka we WM. Nie wiem co może być niepokojącego w podpisywaniu faktur. To jedynie czynność techniczna dla księgowej, dla WM waźniejsze jest za co są faktury.:bigsmile:
  • Opcje
    zonowazonowa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No właśnie, zarząd traci kontrolę nad tym "za co" i "za ile"
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to nie jest tak. Faktura to jedynie dokument finansowy po wykonaniu usługi. A kto tą usługę zlecił? Jeżeli admin to źle, wcześniej czy później stwierdzi ,że WM się nie interesuje i mogą byc "nadużycia". Zaznaczam mogą ale nie muszą, ale "okazja stwarza złodzieja".
  • Opcje
    zonowazonowa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Właśnie ten aspekt sprawy mam na myśli. Czy rzeczywiście na taką czynność, jak udzielenie pełnomocnictwa /w tym dysponowanie funduszami w.m./ nie musi być uchwały??? Na jaki przepis można się powołać? UOWL wymienia czynności zwykłego zarządu, nie ma tam mowy o pełnomocnictwie.
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zonowa - coś m i się wydaje ,że tu chodzi tylko o zawiść i o nic wiecej.
    Czy rzeczywiście na taką czynność, jak udzielenie pełnomocnictwa /w tym dysponowanie funduszami w.m./ nie musi być uchwały???
    No to coś nowego? Jakie dysponowanie funduszami? Pytanie było o podpisywanie faktur, co również uważam za bzdurę, bo to na pewno wymysł księgowej. Funduszami dysponują członkowie WM poprzez np. określenie planu gospodarczego i wysokość zaliczki. Reszta to typowe administrowanie, które zarząd wykonuje samodzielnie. Chcesz im w tym przeszkodzić , to wejdź do Zarządu.
    UOWL wymienia czynności zwykłego zarządu, nie ma tam mowy o pełnomocnictwie.
    Jak nie ma ma tam mowy, to zajrzyj do art. 1.2 uowl - on odsyła do kc.:bigsmile:
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano lutego 2013
    Pełnomocnictwo jest wymagane do czynności prawnych, a nie do czynności faktycznych.

    Nie wiem, co rozumiesz przez określenie "podpisywanie faktur":
    - Potwierdzenie odbioru faktury?
    - Potwierdzenie zgodności formalnej i rachunkowej?
    - Opis, czego faktura dotyczy i czy jest zgodna z zawartą umową / zleceniem wspólnoty?
    - Zatwierdzenie do zapłaty?

    Jeżeli faktura wynika z zobowiązań, zaciągniętych wcześniej przez uprawnione osoby, to żadna z wymienionych wyżej czynności nie jest czynnością prawną ani czynnością z zakresu reprezentacji wspólnoty. Wspólnota może sobie zastrzec w umowie z zarządcą, że wszystkie faktury zatwierdza do zapłaty członek zarządu albo cały zarząd, ale to nie znaczy, że jeśli tego nie zastrzegła i robi to zarządca, że zostało naruszone prawo lub że zarządca powinien mieć do tych czynności pełnomocnictwo.

    Sprawdź treść umowy z zarządcą oraz sprecyzuj, o jakie czynności z tym "podpisywaniem" chodzi.
  • Opcje
    zonowazonowa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie zarządca, lecz administrator ma pełnomocnictwo zarządu do działania w jego imieniu. Moje pytanie dotyczyło kwestii formalnej - czy udzielenie administratorowi takiego wykracza poza zakres zwykłego zarządu. Sprecyzuję dokładnie o jakie czynności chodzi i napiszę później.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano lutego 2013
    [cite] zonowa:[/cite]administrator ma pełnomocnictwo zarządu do działania w jego imieniu.
    W jakim zakresie?
    Udzielenie pełnomocnictwa wykracza poza zakres zwykłego zarządu, jeżeli czynności, do których pełnomocnictwo daje umocowanie wykraczają poza zwykły zarząd.
    To nie jest tak, że udzielenie jakiegokolwiek pełnomocnictwa przekracza zwykły zarząd - oznaczałoby to, że zarząd nie ma prawa udzielić żadnych pełnomocnictw, że zawsze wymagałoby to uchwały ogółu właścicieli lokali.

    Nie każde pełnomocnictwo wykracza - np. pełnomocnictwo procesowe do ściągania należności wspólnoty nie wykracza.

    Nie każdego pełnomocnictwa zarząd może udzielić - według opinii niektórych, pełnomocnictwa do reprezentowania wspólnoty (z wyjątkiem pełn. procesowego) zarząd nie może udzielić - wymagałoby to zmiany sposobu zarządu. Osobiście mam co do tego wątpliwości, np. zawarcie umowy na dostawy mediów dla wspólnoty czy wywóz śmieci jest czynnością zwykłego zarządu i moim zdaniem zarząd może zarządcy / administratorowi udzielić pełnomocnictwa w tym zakresie. Zarząd jest odpowiednikiem organu osoby prawnej, a organy osób prawnych mają prawo udzielać pełnomocnictw w zakresie swoich kompetencji.

    Nie zawsze pełnomocnictwo jest wymagane - patrz czynności faktyczne.
    Jeśli więc zostało udzielone pełnomocnictwo do czynności faktycznych, to jest ono po prostu zbędne, ale nie narusza prawa.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Najważniejsze, żeby to członkowie zarządu a nie administrator akceptowali przelewy z konta bankowego?
    Samo podpisanie faktury nie jest groźne
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2013
    [cite] zonowa:[/cite]Witam!
    Czy udzielenie pełnomocnictwa /nie chodzi tu o pełnomocnictwo procesowe/
    przez zarząd wspólnoty mieszkaniowej administratorowi jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd?
    Administrator we wspólnocie, do której należę ma pełnomocnictwo do podpisywania faktur obciążających wspólnotę i to mnie niepokoi.

    Jak, administrator podpisuje faktury, które obciążają wspólnotę ?
    Może podpisuje ich przyjęcie, potwierdza ich wpływ do wspólnoty ...
    Takie podpisywanie to czynność zwykła i Zarząd może upoważnić kogo chce , do podpisywania faktur potwierdzających wpływ do wspólnoty...
  • Opcje
    zonowazonowa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Trochę namieszałam, oczywiście miałam na myśli przelewy podpisywane przez administratora. Wszystkich zaangażowanych w chęć pomocy przepraszam.
    I dalej drążę temat czy zarząd działa zgodnie z prawem nie mając uchwały właścicieli na takie pełnomocnictwo.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano lutego 2013
    Nadal nic nie piszesz, o jakie pełnomocnictwo chodzi, w jakim zakresie?
    Do dokonywania przelewów? Miał prawo, bo dysponowanie kontem bankowym jest w kompetencjach zarządu wspólnoty. To jest czynność zwykłego zarządu.
    Zresztą, gdyby to nie było zgodne z prawem, bank by takiego pełnomocnictwa nie przyjął. Banki są czasami nadgorliwe, mają wymagania idące dalej, niż przepisy prawa w zakresie ograniczeń w dostępie do konta wspólnoty, ale o przyzwoleniu na działania bezprawne nie słyszałem.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Administrator akceptuje przelewy? To patologia
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2013
    [cite] zonowa:[/cite]Trochę namieszałam, oczywiście miałam na myśli przelewy podpisywane przez administratora.
    Wszystkich zaangażowanych w chęć pomocy przepraszam.
    Wybaczamy i prosimy na przyszłość ...
    I dalej drążę temat czy zarząd działa zgodnie z prawem nie mając uchwały właścicieli na takie pełnomocnictwo.
    Podpisywanie przelewów to czynność należąca do Zarzadu WM . Zarząd może zlecić te czynność administratorowi , ale ...nie jest to dobry układ ...

    Jak Zarząd , tak z chęcią , nie ma zamiaru wykonywać swych podstawowych obowiązków, to należy go zmienić na takie osoby, które to chętnie będą robić .
    W dobie elektronicznej bankowości to nie jest takie trudne ...

    [cite] Posesja:[/cite]Nadal nic nie piszesz, o jakie pełnomocnictwo chodzi, w jakim zakresie?
    naprawdę ...
    [cite] zonowa:[/cite] oczywiście miałam na myśli przelewy podpisywane przez administratora. .
  • Opcje
    Krzysztof_cwiklaKrzysztof_cwikla Użytkownik
    edytowano lutego 2013
    Kuba
    Jak, administrator podpisuje faktury, które obciążają wspólnotę ?
    Może podpisuje ich przyjęcie, potwierdza ich wpływ do wspólnoty ...
    Takie podpisywanie to czynność zwykła i Zarząd może upoważnić kogo chce , do podpisywania faktur potwierdzających wpływ do wspólnoty...

    hehehe Kuba nie rozumiem Twojego zdziwienia właśnie w trakcie sprawy wyszło na jaw że administrator tak z rozpędu w imieniu wspólnoty zamówił projekt i zapłacił z konta wspólnoty , oczywiście mówi że zrobił to nie świadomie ale jeżeli wspólnota chce to on jest ubezpieczony i może ponieść tego konsekwencje . Jak się spytałem jak to uczynił to powiedział że po prostu zrobił przelew i już . Byłem w zarządzie mamy złożone wzory podpisów dwóch członków bez tych podpisów bank nie może zrobić przelewu oczywiście mówię tu np o realizacji płatności za w/w projekt i myślę że właśnie o takie sytuacje między innymi "zonow-ie" chodziło.
    Uważam że zarząd nie może udzielić takiego stałego pełnomocnictwa .
    Każdorazowo jeżeli wspólnota ma wydać pieniążki
    - za czynność zarządu zwykłego art 22 ust. 1 UoWL zarząd sam może udzielić takiego pełnomocnictwa bez zwoływania w tej sprawie zebrania ale jednorazowo i do czynności za którą np musicie zapłacić
    - jeżeli przekracza zarząd zwykły to zgodnie z art 22 ust 2 UoWL musicie podjąć uchwalę w której udzielicie pełnomocnictwa dla zarządu na dokonywanie takiej czynności ale to znowu jak wyżej tylko do tej jednej czynności
    Posesja
    Udzielenie pełnomocnictwa wykracza poza zakres zwykłego zarządu, jeżeli czynności, do których pełnomocnictwo daje umocowanie wykraczają poza zwykły zarząd.

    Posesja dość czytelnie wykazał w przeciwnym razie cały czas będziecie się sprzeczać czy administrator mógł zapłacić bo on np będzie mówił że to nie przekraczało czynność zarządu zwykłego a Wy będziecie mówić co innego a pieniądze z konta fru bo przecież trzeba pamiętać że art 22 ust 3 UoWL jest to katalog otwarty więc administrator głupa będzie palił i wmawiał wam że zapłacił bo mógł .

    Oczywiście jest to moje zdanie być może się mylę .
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak na marginesie, to faktury (nie dot. korygujących) obecnie nie wymagają ani podpisów ani pieczątek.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2013
    [cite] Krzysztof_cwikla:[/cite]
    Kuba
    Jak, administrator podpisuje faktury, które obciążają wspólnotę ?
    Może podpisuje ich przyjęcie, potwierdza ich wpływ do wspólnoty ...
    Takie podpisywanie to czynność zwykła i Zarząd może upoważnić kogo chce ,ale ...nie jest to dobry układ ...
    do podpisywania faktur potwierdzających wpływ do wspólnoty...

    haha.gifhaha.gifhaha.gif Kuba nie rozumiem Twojego zdziwienia ....
    właśnie w trakcie sprawy wyszło na jaw że administrator tak z rozpędu w imieniu wspólnoty zamówił projekt i zapłacił z konta wspólnoty ,
    oczywiście mówi że zrobił to nie świadomie ale jeżeli wspólnota chce to on jest ubezpieczony i może ponieść tego konsekwencje .

    Jak się spytałem jak to uczynił to powiedział że po prostu zrobił przelew i już .
    Byłem w zarządzie mamy złożone wzory podpisów dwóch członków bez tych podpisów bank nie może zrobić przelewu oczywiście mówię tu np o realizacji płatności za w/w projekt i myślę że właśnie o takie sytuacje między innymi "zonow-ie" chodziło.
    Oj biedaku ...
    Jak już bawisz się w cytaty to rób to tak, aby nie wypaczały intencji cytowanego ...

    I widzisz byłeś wszędzie tylko nie u źródła . Dlaczego nie spytałeś , lub zarząd WM, nie spytał w banku dlaczego został zrealizowany przelew bez wymaganych podpisów dysponentów ?

    Coś mi tu zalatuje i na pewno, jak ten przelew został zrealizowany , członkowie Zarząd ( dysponenci środków finansowych w banku) maczałi w tym palce ... może to było pod naciskiem Administratora, ale to nie jest przedmiotem tej dysputy.

    [cite] a-z:[/cite]Tak na marginesie, to faktury (nie dot. korygujących) obecnie nie wymagają ani podpisów ani pieczątek.
    Zgadza się, ale w tym przypadku raczej chodzi o tzw pieczątkę "dekrete"
  • Opcje
    zonowazonowa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dotarłam właśnie do dokumentu "potwierdzenie uprawnień", na którym administrator figuruje jako osoba uprawniona do składania dyspozycji w imieniu posiadacz rachunku za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Czy można było nadać mu te uprawnienia w ramach zwykłego zarządu? Ta sytuacja jest o tyle niebezpieczna, że wiedza na temat obsługiwania bankowości internetowej członków zarządu jest zerowa. Nie mają oni nawet skrzynek mailowych, nie korzystają więc z internetu.
    Proszę o odpowiedź wprost na moje pytanie dotyczące działania zarządu wbrew /lub nie/ UOWL.
  • Opcje
    biedron_kabiedron_ka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jest to patologia.
    Natomiast nie ma przepisu w UoWL, że administrator nie może, bo nawet takiej funkcji UoWL nie przewiduje.
    Właścicielem konta wspólnoty są wszyscy właściciele danej wspólnoty a więc także ty. Czy byłoby to normalne gdybyś do dysponowania swoim kontem (prywatnym) upoważnił obcą osobę?
    Nie słyszałam też o przypadku aby któryś z tzw. artystów zarabiających miliony w tydzień, upoważnił swojego menagera do pełnego dysponowania kontem.
    Normą bezpieczną jest, że wszelkie operacje fizyczne związane z fakturami i przelewami wykonuje administrator/zarządca (lub księgowa) ale zatwierdza czy wydaje dyspozycje zarząd wspólnoty (przynajmniej 2 członków). Każde inne rozwiązania są stosowane w praktyce niestety, ale jak pokazuje życie do czasu, aż dochodzi do "nieszczęścia" i wtedy jest lament.
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] zonowa:[/cite]Czy można było nadać mu te uprawnienia w ramach zwykłego zarządu? (...) Proszę o odpowiedź wprost na moje pytanie dotyczące działania zarządu wbrew /lub nie/ UOWL.
    Tak, nie ma przeszkód prawnych.
  • Opcje
    zonowazonowa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przykro mi więc, że jestem członkinią wspólnoty tak zarządzanej. Oczywiście zawsze można zmienić zarząd ale to tylko teoria. Właścicieli, którzy wykazują inicjatywę różnymi sztuczkami odsuwa się od możliwości pracy w zarządzie w myśl zasady - im gorzej we wspólnocie, tym lepiej /dla administratora oczywiście/.
    Dziękuję wszystkim za udział w dyskusji.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2013
    [cite] zonowa:[/cite]Dotarłam właśnie do dokumentu "potwierdzenie uprawnień", na którym administrator figuruje jako osoba uprawniona do składania dyspozycji w imieniu posiadacz rachunku za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
    i od tego trzeba było zacząć ... sprawdzić w źródle
    Czy można było nadać mu te uprawnienia w ramach zwykłego zarządu?
    można nie ma przeszkód , chyba że mowa o moralnych . W znanych mi przypadkach administrator w systemie bankowosci elektronicznej powinien występować jako Tworzący przelewy.
    Ta sytuacja jest o tyle niebezpieczna, że wiedza na temat obsługiwania bankowości internetowej członków zarządu jest zerowa. Nie mają oni nawet skrzynek mailowych, nie korzystają więc z internetu.
    Proszę o odpowiedź wprost na moje pytanie dotyczące działania zarządu wbrew /lub nie/ UOWL.
    taki model musi wypracować sobie sama wspólnota ( właściciele lokali) nie na to cudownego wzorca ...każda wspólnota jest kowalem swego lokalu ...
  • Opcje
    pojalowskaannapojalowskaanna Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mam ten problem w mojej wspólnocie.Jestem członkiem zarządu.Zgodnie z UoWL to zarząd odpowiada za sprawy finansowe.Administrator nie posiadający pełnomocnictwa płacił za prace wykonane wbrew uchwale-100% właścicieli przeciw,zlecenia bez potwierdzenia wykonania.Wszystkie faktury i przelewy obciążające wspólnotę musi podpisać zarząd przed zapłatą.Tylko wtedy będziecie mieli kontrolę wydatków i unikniecie podobnego kłopotu jaki my mama.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] pojalowskaanna:[/cite]Mam ten problem w mojej wspólnocie.Jestem członkiem zarządu.Zgodnie z UoWL to zarząd odpowiada za sprawy finansowe.Administrator nie posiadający pełnomocnictwa płacił za prace wykonane wbrew uchwale-100% właścicieli przeciw,
    zlecenia bez potwierdzenia wykonania.
    Wszystkie faktury i przelewy obciążające wspólnotę musi podpisać zarząd przed zapłatą.
    Tylko wtedy będziecie mieli kontrolę wydatków i unikniecie podobnego kłopotu jaki my mama.
    Wystarczy mieć tyko dostęp do konta ... przecież to zarząd uruchamia środki na podstawie faktur .

    Sam podpis na fakturze nie zablokuje wypływu środków finansowych z konta wspólnoty .
  • Opcje
    zonowazonowa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Obiecałam, że sprawdzę jak obsługiwane jest konto wspólnoty. Zarząd upoważnił administratora do składania dyspozycji w imieniu posiadacza rachunku za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Taki jest poziom świadomości w naszej wspólnocie. Mój głos w podobnych sprawach jest ignorowany. W sprawozdaniu finansowym za ubiegły rok trudno doszukać się prawidłowości. Zarząd nie chce rozmawiać z członkami wspólnoty, którzy są "niepokorni". Niestety głosów takich jest niewiele.
    Chyba sięgnę po środki ostateczne w postaci zaskarżenia uchwały. Macie jakieś doświadczenia w tej kwestii?
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    :bigsmile:
    Zarząd upoważnił administratora do składania dyspozycji w imieniu posiadacza rachunku za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
    To jest powszechna praktyka dnia codziennego. Po to zarząd zatrudnia administratora, żeby wykonywał takie, typowo techniczne czynności administracyjne. Kwestia, w jaki sposób, i czy w ogóle to kontrolują?
    W sprawozdaniu finansowym za ubiegły rok trudno doszukać się prawidłowości
    To Twoja subiektywna ocena, czy czymś poparta?
    Zarząd nie chce rozmawiać z członkami wspólnoty, którzy są "niepokorni". Niestety głosów takich jest niewiele.
    Jak jest niewielu to znaczy ,że reszcie to wisi.Ci niepokorni też mogą nie mieć racji, i byc normalnymi "pieniaczami".
    Chyba sięgnę po środki ostateczne w postaci zaskarżenia uchwały
    A jakiej uchwały?:bigsmile:
  • Opcje
    zonowazonowa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Piszę o uchwale w sprawie przyjęcia sprawozdania zarządu za 2012. Moja ocena jest obiektywna, głosowanie nad uchwałą zostało przesunięte z powodu stwierdzonych nieprawidłowości. Większości właścicieli to "wisi".
  • Opcje
    elan124elan124 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zonowa: głosowanie nad uchwałą zostało przesunięte z powodu stwierdzonych nieprawidłowości
    Nieprawidłowości - kto tak stwierdził i o czym, gdzie, jakie konkretnie ?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] zonowa:[/cite]Piszę o uchwale w sprawie przyjęcia sprawozdania zarządu za 2012.
    Moja ocena jest obiektywna, głosowanie nad uchwałą zostało przesunięte z powodu stwierdzonych nieprawidłowości.
    Większości właścicieli to "wisi".
    jak przesunięte ? , po prostu się nie odbyło bo ....kwestionujesz zapisy księgowe ?
  • Opcje
    zonowazonowa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak, zapisy księgowe zostały zakwestionowane.

    Powołując się na autorytet w dziedzinie zarządzania nieruchomościami przekazuję wyjaśnienie, że zarząd wspólnoty nie może zlecić uprawnień do składania dyspozycji w imieniu posiadacza rachunku administratorowi bez uchwały. Jest to czynność przekraczająca zwykły zarząd.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2013
    [cite] zonowa:[/cite]Tak, zapisy księgowe zostały zakwestionowane.

    Powołując się na autorytet w dziedzinie zarządzania nieruchomościami przekazuję wyjaśnienie,
    że zarząd wspólnoty nie może zlecić uprawnień do składania dyspozycji w imieniu posiadacza rachunku administratorowi bez uchwały.
    Jest to czynność przekraczająca zwykły zarząd.
    hmmm.gif
    Co ty wypisujesz.... jakie autorytety ? .... Zarząd swoje czynności zwykłego zarządu może zlecić komu chce,
    Inną sprawą jest praktyka , po co taki Zarząd WM Wspólnocie , który wysługuje się innymi przy wykonywaniu zwykłych czynności?

    Art.22. 3. [b]Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są [/b]w szczególności:
    
    1) ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej,
    
    2) przyjęcie rocznego planu gospodarczego,
    
    3) ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
    
    4) zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,
    
    5) udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości wspólnej, na ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w następstwie nadbudowy
    lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz na zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokalu nadbudowanego lub przebudowanego,
    
    5a) udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności nieruchomości wspólnej,
    
    6) dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,
    
    6a) nabycie nieruchomości,
    
    7) wytoczenie powództwa, o którym mowa w art. 16,
    
    8) ustalenie, w wypadkach nieuregulowanych przepisami, części kosztów związanych z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących zarówno do użytku poszczególnych właścicieli lokali, jak i do wspólnego użytku właścicieli co najmniej dwóch lokali, które zaliczane będą do kosztów zarządu nieruchomością wspólną,
    
    9) udzielenie zgody na podział nieruchomości gruntowej zabudowanej więcej niż jednym budynkiem mieszkalnym i związane z tym zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej oraz ustalenie wysokości udziałów w nowo powstałych, odrębnych nieruchomościach wspólnych, 
    
    [color=#00f][b]10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej[/b][/color].
    

    gdzie tu jest mowa że Zarząd WM nie może upoważnić inne osoby do dysponowania środkami finansowymi zgromadzonymi na koncie wspólnoty?



    bezradny.gif
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] zonowa:[/cite]Powołując się na autorytet w dziedzinie zarządzania nieruchomościami przekazuję wyjaśnienie, że zarząd wspólnoty nie może zlecić uprawnień do składania dyspozycji w imieniu posiadacza rachunku administratorowi bez uchwały. Jest to czynność przekraczająca zwykły zarząd.
    Zdradź nam, co za autorytet wypowiada takie głupstwa.
  • Opcje
    AstraAstra Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyli rozumiem, że może istnieć taka sytuacja, że Zarząd WM przekazał administratorowi upoważnienie do dysponowania kontem Wspólnoty, i ów Zarząd nie ogląda nawet części faktur, które wpływają bezpośrednio do admina i administrator sam dokonuje wszystkich przelewów? A jeśli ani uchwałą, ani Zarząd nie dał takiego upoważnienia administratorowi to jak powinna wyglądać "procedur wychodzenia pieniędzy z konta WM?" Np.jest administrator i zarząd WM, wymieniliśmy pion kanalizacyjny i wstawiliśmy nowe drzwi wejściowedo klatek schodowych (co było ujęte w planie gospodarczym, że takie rzeczy będziemy robić, w tym roku,w ramach możliwości finansowych Wspólnoty) .Mamy w związku z tym faktury do zapłaty, które wykonawca przesłał adminowi. I jak wzorowo, zgodnie z prawem itd. powinno się zapłacić za te faktury?? (Bo u nas zwyczajnie admin robi przelew i informuje o tym zarząd, że faktura została zapłacona).
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jest to zgodne z prawem, aczkolwiek zdecydowanie niezgodne ze zdrowym rozsądkiem.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    może istnieć taka sytuacja, że Zarząd WM przekazał administratorowi upoważnienie do dysponowania kontem Wspólnoty,
    Tak sytuacja ma miejsce w wielu wspólnotach .... a potem jest "płacz i zgrzytanie zębów".
    Konto w banku jest kontem wspólnoty jako osoby prawnej (niektórzy zaraz tu wyjadą, że jest własnością banku). Właściciele wybierając zarząd powierzają zarządowi swoje pieniądze. Nie spotkałem się z sytuacją, że właściciele wybrali zarząd ale do dysponowania kontem upoważnili administratora (firmę zewnętrzną).
    Zarząd robi to na własną odpowiedzialność bo i tak to członkowie zarządu odpowiadają swoim majątkiem za pieniądze właścicieli (wspólnoty) a nie administrator bo takiej funkcji nawet ustawa nie przewiduje.
    Bo u nas zwyczajnie admin robi przelew i informuje o tym zarząd, że faktura została zapłacona
    No tak niestety zwyczajowo robione jest we wspólnotach z administratorami i zarządami rzekomo w celu usprawnienia pracy (żeby nie latać z każdą fakturą do zarządu). Ale ja się pytam ileż znowu takich ponadstandardowych (czyli innych niż comiesięczne) faktur jest we wspólnocie?
    Zarząd nie powinien tracić kontroli nad nimi i wydatkowanymi środkami bo to najkrótsza droga do wspomnianego już płaczu i zgrzytania gdy mleko się rozleje.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano marca 2016
    [cite] Astra:[/cite]Czyli rozumiem, że może istnieć taka sytuacja, że Zarząd WM przekazał administratorowi upoważnienie do dysponowania kontem Wspólnoty, i ów Zarząd nie ogląda nawet części faktur, które wpływają bezpośrednio do admina i administrator sam dokonuje wszystkich przelewów?
    dużo wspólnot ma takie rozwiązanie , nie zawsze to wspólnocie wychodzi ma dobre
    [cite] Astra:[/cite] A jeśli ani uchwałą, ani Zarząd nie dał takiego upoważnienia administratorowi to jak powinna wyglądać "procedur wychodzenia pieniędzy z konta WM?" Np.jest administrator i zarząd WM,

    wymieniliśmy pion kanalizacyjny i wstawiliśmy nowe drzwi wejściowedo klatek schodowych (co było ujęte w planie gospodarczym, że takie rzeczy będziemy robić, w tym roku,w ramach możliwości finansowych Wspólnoty) .

    Mamy w związku z tym faktury do zapłaty, które wykonawca przesłał adminowi. I jak wzorowo, zgodnie z prawem itd. powinno się zapłacić za te faktury?? (Bo u nas zwyczajnie admin robi przelew i informuje o tym zarząd, że faktura została zapłacona).
    Art.21.2. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie.
    

    W praktyce stosuje się takie, korzystne dla WM, rozwiązania:

    W banku musza być złożone dwa podpisy
      [li]jeden podpis administrator + jeden podpis członek Zarządu[/li] [li]dwa podpisy członków Zarządu + pasywny dostęp do konta administratora (
    np.zawieszanie przelewów, dostęp do wyciągów bankowych, ect.)[/li]
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    AstraAstra Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo Państwu dziękuję; dużo ciężkiej pracy mnie/nas czeka, u nas chyba najrozsądniej byłoby zacząć od początku, czyli od nowego administratora - obecny przez ponad 10 lat bardzo się rozpasał i ciężko jest wiele podstawowych spraw wyegzekwować ...
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Astra:[/cite]Bardzo Państwu dziękuję; dużo ciężkiej pracy mnie/nas czeka, u nas chyba najrozsądniej byłoby zacząć od początku,
    czyli od nowego administratora - obecny przez ponad 10 lat bardzo się rozpasał i ciężko jest wiele podstawowych spraw wyegzekwować ...
    no to do roboty , do roboty ...
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    członkowie zarządu odpowiadają swoim majątkiem za pieniądze właścicieli
    Na jakiej podstawie tak twierdzisz?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Astra - dla spokoju własnego sumienia spróbuj z nim się dogadać. Umówcie się na rozmowę, do której się dobrze przygotuj.
    Ma być konkretnie i nie dłużej niż godzinę.
    Spisz w punktach na kartce co chcesz zmienić - np. że straci dostęp do konta wspólnoty, jak teraz będziecie wybierać wykonawców itp.
    I druga grupa: chcesz się dowiedzieć, jak sprawy stoją z tym i tym - windykacja, przeglądy, największe problemy
    Wypowiadanie umowy jakiejkolwiek osobie nie jest miłe.
    Ja administratora zmieniłam wiele lat temu, miło nie było, ale mam czyste sumienie, próbowałam się dogadać, dałam szansę.
    Nie udało się, jego strata.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano kwietnia 2016
    członkowie zarządu odpowiadają swoim majątkiem za pieniądze właścicieli
    Na jakiej podstawie tak twierdzisz?
    Na podstawie informacji mądrzejszych ode mnie.
    "...Członkowie zarządu wspólnoty mieszkaniowej ponoszą odpowiedzialność, która nierozerwalnie związana jest ze sprawowaną funkcją. Można tu mówić o odpowiedzialności organizacyjnej, cywilnej i karnej...
    Za wyrządzoną wspólnocie mieszkaniowej szkodę członkowie zarządu ponoszą odpowiedzialność odszkodowawczą. Kodeks cywilny jasno wskazuje, że dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że nie da się go wykonać wskutek okoliczności, za które dłużnik nie może odpowiadać. Członkowie zarządu odpowiadają na zasadzie winy, czyli tylko wtedy, gdy powstała szkoda jest konsekwencją niewykonania lub nienależytego wykonywania ich obowiązków.
    Powództwo przeciwko członkom zarządu może wytoczyć wspólnota mieszkaniowa (ma ona zdolność sądową), jednakże w sytuacji, gdy wspólnota tego nie uczyni, prawo wytoczenia powództwa przeciwko członkom zarządu przysługuje każdemu właścicielowi...
    W zakresie odpowiedzialności członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej, zastosowanie znajdzie zapis z Kodeksu cywilnego zgodnie z którym, jeżeli kilka osób dało lub przyjęło zlecenie wspólnie, ich odpowiedzialność względem drugiej strony jest solidarna. Członkowie zarządu odpowiadają solidarnie, w związku z czym można pozwać któregokolwiek z nich albo wszystkich..."
    - http://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/nieruchomosci/wspolnota-mieszkaniowa/219446,Odpowiedzialnosc-czlonkow-zarzadu-wspolnoty-mieszkaniowej.html
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.