Sprawozdanie finansowe zarządu wspólnoty
Posesja
Użytkownik
Sprawozdanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej nie podlega rygorom przewidzianym w przepisach o rachunkowości. Z natury rzeczy będzie ono miało formę uproszczoną i zawierać będzie przede wszystkim rozliczenie kosztów zarządu nieruchomością wspólną w roku kalendarzowym, w szczególności w oparciu o wpłacone przez właścicieli zaliczki, oraz o prowadzoną przez zarząd pozaksięgową ewidencję tych kosztów. Z punktu widzenia poprawności sprawozdania istotne jest zatem jedynie zestawienie faktycznych wpłat z tytułu zaliczek oraz wydatków ponoszonych na utrzymanie nieruchomości. Ponadto sprawozdanie takie może być przedstawione na zebraniu ustnie przez jednego z członków zarządu czy nawet osobę przez zarząd do tego upoważnioną – wynika z wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu.
http://www.administrator24.info/artykul/id4615,co-nowego-w-orzecznictwie-sprawozdanie-finansowe-zarzadu-wspolnoty-kiedy-ustaje-byt-prawny-wspolnoty-mieszkaniowej
Treść orzeczenia: http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/153500000000503_I_ACa_001171_2012_Uz_2013-01-30_001
http://www.administrator24.info/artykul/id4615,co-nowego-w-orzecznictwie-sprawozdanie-finansowe-zarzadu-wspolnoty-kiedy-ustaje-byt-prawny-wspolnoty-mieszkaniowej
Treść orzeczenia: http://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/153500000000503_I_ACa_001171_2012_Uz_2013-01-30_001
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
"Zarząd WM X stwierdza ,że zamierzenia finansowe w roku 2012 przebiegało nieźle, zrealizowano prawie wszystko co zamierzano, a co nie wykonano proponuje się przenieść na rok następny."
Więc apeluję ,żeby w przyszłości nie wymyślać z ilu to części i jakich powinno składać się sprawozdanie, a to z części : arytmetycznej, tabelarycznej, graficznej, fotograficznej, opisowej, wykresowej, multimedialnej itp. MUSI byc podpisane przez wszystkich członków zarządu, i na dole odciski palców.
To jest realizm dnia codziennego. Od właścicieli zależy jaką chcą mieć formę takiego sprawozdania, może taką jak wyżej, a może precyzyjne wyszczególnienie wszystkich wpłat i wydatków WM. Przy czym niewykonanie tych zaleceń praktycznie niczym nie skutkuje. Odwołanie z Zarządu jest niekiedy nagrodą dla ich członków. Ja już swoje zrobiłem, niech teraz wykaże się sąsiad/ka.
A poza tym podstawowe pytanie, dlaczego sąd miałby zajmować się moim sprawozdaniem, skoro nie podlegałoby ono głosowaniu?
Głosuje się nad absolutorium, które i tak uważam za stratę czasu.
- Albo sprawozdanie podlega przyjęciu / zatwierdzeniu uchwałą - wtedy do sądu może trafić pozew o uchylenie takiej uchwały - czy to w Poznaniu, Szczecinie czy Lublinie.
- Albo nie podlega, więc pisanie o sądzie w Zamościu czy Szczecinie nie ma sensu. Brawo! A od kiedy?
My też dyskutujemy merytorycznie, ale wolimy wiedzieć dokładnie, jakie jest stanowisko innych, dlatego dopytujemy o szczegóły i uściślamy różne sformułowania. W przeciwnym razie możemy się nawzajem nie zrozumieć i zamiast dyskusji merytorycznej wyjdą (w najlepszym razie) monologi. A tego nie chcemy, prawda?
Jakoś nie słychać ani nie widać głosów oburzenia, że wyrok jednostkowy, że sąd pisze b.....y itp. w sytuacji ewidentnie błędnego wyroku (dotyczącego sprawozdania zarządu).
Może warto przedstawić tym razem bogatą argumentację na potwierdzenie, że jakiś sędzia jednak się pomylił. Bo chyba nie mogą się mylić inni sędziowie, profesorowie, teoretycy prawa wspólnotowego, ministerstwo finansów i przede wszystkim praktycy, zaprawieni w bojach m.in. z US też.
Moim zdaniem stwierdzenie sędziego, że sprawozdanie zarządu może być ustne świadczy o nieznajomości specyfiki wspólnot mieszkaniowych, jest dowodem lekceważenia praw właścicieli lokali, którzy przynajmniej raz w roku mają zagwarantowane prawo do rzetelnej informacji (odpowiednio wcześniej przed zebraniem przedstawionej) - co się stało m.in. także z ich pieniędzmi a nie tylko wysłuchać 5 -cio minutowego wystąpienia delegowanego przez zarząd administratora (pełnomocnika zarządu - sic!?) który akurat może mieć problemy z należytym np. wysławianiem się i też niewiele wie, bo rubryki wypełnia księgowa.
"...Nie można zgodzić się z Sądem Wojewódzkim, że kwestia tego, czy sprawozdanie finansowe zostało podpisane przez uprawnione do tego osoby, czy nie, nie ma w sprawie żadnego znaczenia.
Ze stanowiska Sądu meriti wynikałoby, że uchwała dotycząca zatwierdzenia sprawozdania zarządu (czyli dotycząca pracy zarządu) i będąca podstawą udzielenia lub odmowy udzielenia zarządowi absolutorium nie jest istotna, bo nie ma żadnego znaczenia normatywnego, tj. nie ma w niej niczego obowiązującego w sensie prawnym (chyba o to chodziło sądowi I instancji). Jest to pogląd nietrafny.
Sam ustawodawca przyjmuje, że sprawozdanie ma bardzo ważkie znaczenie dla właścicieli, skoro rozpatrywanie i zatwierdzanie pozostawione zostało do wyłącznej kompetencji zebrania ogółu właścicieli (art. 30 ust. 2 ustawy). Zatwierdzenie bądź odmowa zatwierdzenia sprawozdania mogą wpłynąć na udzielenie zarządowi absolutorium, a zatem mogą mieć wpływ na odpowiedzialność organizacyjną członków zarządu. W dalszej kolejności ze sprawozdania może wynikać konieczność pokrycia przez właścicieli strat finansowych.
Skoro zatem ustawa nakłada na wspólnotę obowiązek corocznych obrad nad sprawozdaniem zarządu, to winien to być dokument pochodzący od zarządu. Przepis art. 29 ust. 1 ustawy zobowiązuje zarząd do złożenia ze swej działalności rocznego sprawozdania. Tymczasem sprawozdanie udostępnione właścicielom pozwanej Wspólnoty wymogu tego nie spełnia. Kierownik administracji (a zatem osoba najprawdopodobniej umocowana do składania oświadczeń woli w imieniu zarządu) nie podpisał go, a jedynie sporządził adnotację, że uczyni to po jego sprawdzeniu.
Podnieść przy tym należy, że pozwana nie kwestionowała, że takie właśnie wadliwe sprawozdanie przedłożyła do zatwierdzenia właścicielom. Wynika z powyższego, że zebranie właścicieli w dniu 21 maja 1997 r. obradowało i zatwierdziło jedynie projekt sprawozdania, co jest niewątpliwie sprzeczne z wymogami art. 30 ustawy. Projekt sprawozdania nie mógł być przedmiotem obrad, ani tym bardziej nie mógł stanowić podstawy do udzielenia zarządowi absolutorium. Mając powyższe na uwadze, Sąd Apelacyjny, uznając apelację za zasadną, na mocy art. 386 § 1 k.p.c. zmienił zaskarżony wyrok i uwzględnił powództwo w zakresie zaskarżonej uchwały, orzekając jej uchylenie..." - Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 17 czerwca 1999 r., sygn. akt I ACa 282/99
"...W jednej z wrocławskich wspólnot właśnie w taki sposób podjęto uchwały w sprawie absolutorium dla zarządu oraz przyjęcia sprawozdania. Zostały zaskarżone i uchylone. Zarówno sąd okręgowy rozpoznający sprawę w pierwszej instancji (wyrok Sądu Okręgowego Wydział I Cywilny z dnia 12.03.2008 roku, sygn. akt: I C 467/06), jak i apelacyjny (wyrok Sądu Apelacyjnego Wydział I Cywilny z dnia 7.08.2008 roku, sygn. akt: I aCa 601/08), do którego wpłynęła apelacja wspólnoty mieszkaniowej uznały, że sprawozdanie winno zawierać opis działań zarządu i nie może ograniczać się wyłącznie do sporządzenia sprawozdania finansowego.
Sądy nie podzieliły też argumentacji pozwanej, że wystarczające jest złożenie przez zarząd sprawozdania na zebraniu. Wyrok jest prawomocny. ..."
- http://www.zarzadca.pl/komentarze/545-sprawozdanie-zarzadu-wspolnoty-winno-miec-forme-pisemna
"...Sprawozdanie winno zawierać opis działań zarządu i nie może ograniczać się wyłącznie do sporządzenia sprawozdania finansowego. Nie wystarczy też ustne zrelacjonowanie działań zarządu - sprawozdanie (w obu częściach: opisowej i finansowej) powinno być na piśmie..." - Wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu, Wydział I Cywilny z dnia 7.08.2008 roku, sygn. akt: I aCa 601/08
- https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/1519/
"...Określona w oparciu o przepisy ustrojowe ustawy o własności lokali oraz przepisy podatkowe podmiotowość prawno-podatkowa wspólnoty oznacza m. in. obowiązek prowadzenia stosownej dokumentacji podatkowej. Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.o.p. podatnicy tego podatku są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych od obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16 m. Tymi odrębnymi przepisami ustalającymi zasady prowadzenia rachunkowości są przepisy art. 2 ust. 1 pkt 5, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 3 i art. 82 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. nr z 2002 r., Nr 76, poz. 694 ze zm.). Przepisu ustawy o rachunkowości stosuje się do wspólnot mieszkaniowych w zakresie uwzględniającym to, że jako jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej nie mogą prowadzić działalności gospodarczej..." - "Własność lokali i wspólnota mieszkaniowa. Komentarz" - Autorzy Ewa Bończak-Kucharczyk
"...Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, czyli także do wspólnoty mieszkaniowej. Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Każda wspólnota mieszkaniowa jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Ponieważ powołane wyżej przepisy ustawy o własności lokali i ustawy o rachunkowości nie mają charakteru podatkotwórczego, wspólnota powinna odpowiednio dostosować prowadzoną ewidencję księgową do wymogów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (pismo naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 7 sierpnia 2006 r., sygn. PDP/423-7/06)..." - https://forum.zarzadca.pl/discussion/1519/uprawnienia-do-prowadzenia-ksiegowosci-w-wspolnocie/#Item_37
Jeżeli WM podlega rygorom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to również jest obowiązana:
"...wspólnota mieszkaniowa, a także każdy inny podatnik, w celu wyliczenia dochodu musi prowadzić odpowiednią ewidencję, według której ujmie odrębnie w księgach źródła przychodów objęte podatkiem i odrębnie źródła przychodów nieobjęte podatkiem. Wymóg prowadzenia ewidencji rachunkowej do celów podatkowych wynika zresztą z art. 9 ustawy. Więc pytanie - dlaczego według zawziętych zwolenników płacenia podatku i podlegania pod UoPDoOP ci sami uważają, że w kwestii księgowosci UoPDoOP już WM nie dotyczy mimo wyraźnego brzmienia art. 9 Ustawy?
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/1519/2/uprawnienia-do-prowadzenia-ksiegowosci-w-wspolnocie/
Natomiast skoro mają WM płacić podatek dochodowy (są zwolnione) i podlegają pod Ustawę o PDoOP to na jakiej podstawie prawnej nie obowiązuje ich art. 9 tejże ustawy.
"...Art. 9. 1. Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a—16m..."
Odrębnym przepisem o "ewidencji rachunkowej" jest ustawa o rachunkowości.
"...Ustawa nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej. Jednocześnie przepisy ustawy o CIT nie określają zasad jej prowadzenia. Odsyłają w tym zakresie podatnika do odrębnych przepisów, w tym przede wszystkim do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Ewidencja rachunkowa dla celów podatku dochodowego od osób prawnych ma być więc prowadzona zgodnie z przepisami o rachunkowości i w sposób umożliwiający określenie wysokości dochodu albo straty, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Ewidencja rachunkowa, to w przypadku podatników podatku dochodowego od osób prawnych przede wszystkim księgi rachunkowe...." - Anna Nasiłowska Ekspert Wieszjak.pl Ekspert podatkowy
http://cit.wieszjak.pl/dokumentacja-i-rozliczanie/253339,Ewidencja-rachunkowa-wedlug-ustawy-o-podatku-dochodowym-od-osob-prawnych.html
"...Zasady sporządzania dokumentów finansowych
materiały dla wspólnot mieszkaniowych. ( Na podstawie artykułu Michała Czaplińskiego zamieszczonego w miesięczniku „Wspólnota Mieszkaniowa”) nr 1/2008
Niezmiernie istotną cechą sprawozdania rocznego jest to, że jest to sprawozdanie zarządu wybranego w trybie art. 20 lub zarządcy ustanowionego w trybie art. 18 ust. 1 uwl. Jeżeli mamy do czynienia z tym pierwszym przypadkiem, to tylko zarząd może złożyć sprawozdanie właścicielom lokali i nie może scedować tego obowiązku na zarządcę wykonującego zadania zlecone przez zarząd. Zarządca może być zobligowany do przygotowania sprawozdania, ale zarząd musi je podpisać i przedłożyć właścicielom lokali (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 28 czerwca 1999 r., sygn. akt I ACa 282/99
Jednym z trzech obowiązkowych punktów obrad zebrania rocznego jest zatwierdzenie planu gospodarczego oraz opłat na pokrycie kosztów zarządu (art. 30 ust. 2 pkt. 1 uwl), zatem podstawowym składnikiem sprawozdania rocznego jest informacja o wykonaniu planu i o zebranych opłatach. Z księgowego punktu widzenia jest to rodzaj rachunku wyników, w którym porównuje się przychody i koszty oraz ustala ich strukturę.
Nasuwa się więc pytanie, w jaki sposób należy dostarczyć te informacje....
Rozsądny kompromis pomiędzy obydwoma formami sprawozdania może polegać na tym, aby sporządzić sprawozdanie z wykonania planu gospodarczego, które pełniłoby również rolę rachunku wyników i zostałoby uzupełnione informacją o płynności wspólnoty w formie bilansu..." https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:PINV6P2I4EsJ:www.jaroslaw.pl/download,dGV4dHNfZmlsZXMjYTozOntzOjEyOiJwYXJ
hZ3JhcGhfaWQiO3M6MToiMiI7czoxMToibGFuZ3VhZ2VfaWQiO3M6M
ToiMSI7czo3OiJwYWdlX2lkIjtzOjM6IjUwMyI7fSMx.html+sprawozdanie+zarz%C4%85du+wsp%C3% B3lnoty&hl=pl&pid=bl&srcid=ADGEESh1ELGpMuaGpR5hcoPo80ouVnAWDzQ
T1DzdGSOeMkT5aeo2LaO5JB4B5j5tMFzsZu1Y8j8n0sImC5hCEpNOkjr49C6rCWKsNjM0m6kXxgQEr625-egAnGZyJvpyb8NjH30rXgi8&sig=AHIEtbSNeqaOxxX8mYdzfLMfmdXHHKAEzQ
-sorry za ten dziwny link ale tak wskakuje.
Uważam, że sprawozdanie zarządu powinno być sporządzone pisemnie (włącznie z częścią finansową) i podpisane przez zarząd - niech to będzie nawet pół strony chociażby po to aby za rok właściciele mogli cokolwiek poównać czy też rozliczyć z obietnic kogo trzeba.
No i wszystko jasne. Tylko ciekawe dla kogo ?