status
aga770327
Użytkownik
Witam.1 września wybrano mnie przewodniczącą wspólnoty mieszkaniowej bloku gdzie jest 20 lokali. Przekazano mi dokumentację , w której brak jest: statusu, numeru nip.wspólnota istnieje od 1996r. mam pytanko czy muszę mieć te dokumenty.Jak tak to czy mogą być one z datą bieżącą?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Statut wspólnoty mieszkaniowej nie jest wymagany, nie musicie go uchwalać.
Wszystkie podstawowe kwestie reguluje ustawa o własności lokali: http://www.lex.com.pl/bap/student/Dz.U.2000.80.903.html
Jeżeli dotychczas nie wyrobiliście NIP-u, to zróbcie to jak najszybciej. Oczywiście, że będzie z datą bieżącą.
We wspólnotach nie ma takich funkcji, jak "przewodnicząca". Jesteś po prostu członkiem zarządu.
Bo bank (niekoniecznie od razu), ale prędzej czy później powinien chcieć od Was NIP.
Może macie, tylko Ty nie masz dokumentu nadającego NIP (gdzieś się zawieruszył).
A REGON macie?
Wspólnota mieszkaniowa nie jest wpisywana do rejestru sądowego, nie rejestrujemy jej również w ewidencji działalności gospodarczej. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd powierzono w trybie art. 18 ustawy o własności lokali) zgłasza wspólnotę w Głównym Urzędzie Statystycznym celem nadania jej numeru REGON, powinien dokonać tej czynności w terminie 14 dni od jego ukonstytuowania. Zgłoszenia tego dokonuje się na druku RG - 1 i załącza kserokopię uchwały o wyborze zarządu lub akt notarialny w przypadku powierzenia zarządu w trybie art. 18 (należy mieć przy sobie oryginał dokumentu celem okazania urzędnikowi dokonującemu rejestracji). Następnie, nie później niż po upływie miesiąca od nadania nr REGON, przedstawiciele wspólnoty mieszkaniowej winni udać się do urzędu skarbowego właściwego wg. miejsca położenia nieruchomości, gdzie wspólnocie mieszkaniowej nadany zostanie numer NIP. Na miejscu należy wypełnić stosowne formularze zgłoszeniowe NIP 2 (do formularza załącza się kserokopie uchwały o wyborze zarządu lub aktu notarialnego oraz zaświadczenia REGON). Jeżeli wspólnota mieszkaniowa nie prowadzi działalności gospodarczej - można wystąpić o zwolnienie z comiesięcznego obowiązku składania deklaracji CIT.
Więcej o organizacji wspólnoty w artykule na stronie czasopisma:
http://www.zarzadca.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=179&Itemid=32
"Art. 21. 1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami lokali.
2. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową składają przynajmniej dwaj jego członkowie."
Art. 22.1: "Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie."
Składanie dyspozycji z rachunku bankowego jest czynnością zwykłego zarządu.
Jeżeli pan będzie się upierał, zażądajcie od niego podania podstawy prawnej, która wymaga od wspólnoty posiadania statutu. Nie ma takiego przepisu.
Może warto poszukać innego banku? W obecnym nie znają się na wspólnotach, więc nie pomogą Wam w sprawie kredytu itp.