Nowa wspólnota
mazi
Użytkownik
Witam
Jestem nowy na forum i szukam odpowiedzi na następujące pytanie:
Wykupiliśmy nasze mieszkania komunalne od gminy w budynku są 3 mieszkania własnościowe i 4 komunalne chcemy założyć wspólnotę i powierzyć zarządzanie firmie zewnętrznej czy ktoś może mi tak czarno na białym krok po kroku wytłumaczyć, od czego zacząć lub wskazać mi wątek na forum gdzie jest to opisane? Z góry dziękuje i przepraszam może za powtarzane pytanie, ale muszę coś zrobić, bo reszta właścicieli jakoś się nie kwapi do tych spraw.
Jestem nowy na forum i szukam odpowiedzi na następujące pytanie:
Wykupiliśmy nasze mieszkania komunalne od gminy w budynku są 3 mieszkania własnościowe i 4 komunalne chcemy założyć wspólnotę i powierzyć zarządzanie firmie zewnętrznej czy ktoś może mi tak czarno na białym krok po kroku wytłumaczyć, od czego zacząć lub wskazać mi wątek na forum gdzie jest to opisane? Z góry dziękuje i przepraszam może za powtarzane pytanie, ale muszę coś zrobić, bo reszta właścicieli jakoś się nie kwapi do tych spraw.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Zostało Wam sformalizować ten fakt, czyli uzyskać REGON i NIP wspólnoty. Należy również założyć konto w banku, albowiem od czasu wydzielenia pierwszego lokalu wszystkie wpłaty winny iść na odrębne konto. Wszyscy, którzy wykupili mieszkania oraz gmina (za niewykupione lokale) musicie wpłacać na osobne konto. Już nie płacicie do gminy.
Wysokość tych opłat powinniście głosować na zebraniu właścicieli.
Olbrzymim problemem jest to, że jest u Was tylko 7 lokali, co oznacza, że nie obowiązują Was przepisy ustawy o własności lokali. Obowiązują Was natomiast zapisy kodeksu cywilnego, który mówi, że o wszystkich czynnościach przekraczających zwykły zarząd (czyli np. ustalenie wysokości opłat) muszą decydować wszyscy właścicieli. Wszyscy bez żadnych wyjątków.
Mam propozycję, żeby na pierwszym zebraniu uchwalić że właściciele decydują się, aby w zarządzaniu tą wspólnotą obowiązywały przepisy ustawy o własności lokali. Dzięki temu decyzje będą zapadały większością głosów, a nie jednomyślnie.
Jest to legalne (taka uchwała) i dużo upraszcza.
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/4718/mala-wspolnota-zmiana-sposobu-zarzadu/#Item_10
Byłby to rzadki przypadek gdzie mała wspólnota w której prawa własności wszystkich właścicieli w sprawach najważniejszych i najistotniejszych są doskonale zabezpieczone przez K.c. - rezygnuje na rzecz ułomnego prawa większości (czyli dyskryminację właścicieli).
To tak jakby po obaleniu komuny jakieś miasto czy nawet województwo chciało być rządzone dalej wg. dawnych zasad przez najgłupszego we wsi czyli jakiegoś sekretarza pzpr.
"...W literaturze zgodnie przyjmuje się, że właściciele mogą jednak zmienić wynikający z kodeksu cywilnego sposób zarządu, mogą ustalić reżim wynikający z ustawy o własności lokali. Jest to czynność przekraczająca zarząd zwykły, "niewątpliwie ustalenie sposobu wykonywania zarządu wymaga zgodnego oświadczenia woli wszystkich współwłaścicieli" (por. Prawo rzeczowe Edward Gniewek, C.H. Beck, Warszawa 1997, s. 139).
Właściciele lokali w małej wspólnocie mogą zatem zmienić sposób zarządu w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
W uchwale z dnia 7 października 2009 r. (sygn. III CZP 60/09) Sąd Najwyższy przedstawił zapatrywanie, że właściciele lokali w małej wspólnocie mogą poprzez zmianę sposobu zarządu dopuścić możliwość stosowania art. 25 ustawy o własności lokali. Do zarządu nieruchomością wspólną w małych wspólnotach wystarczające jest odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego, co nie wyłącza możliwości innego określenia sposobu zarządu w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego (art. 18 ust. 1 u.w.l.)...Przepis ten umożliwia zaskarżenie decyzji ogółu właścicieli, na zmodyfikowanych niż wynikające z art. 202 i 199 kodeksu cywilnego zasadach (inne podstawy, ustalenie 6-cio tygodniowego terminu)..." - http://www.zarzadca.pl/komentarze/693-zmiana-sposobu-zarzadu-w-malej-wspolnocie
"...Zgodnie z art. 18 ust. 2a u.w.l. zmiana ustalonego w trybie art. 18 ust. 1 u.w.l. sposobu zarządu nieruchomością wspólną może nastąpić na podstawie uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza (w przypadku „małej” wspólnoty mieszkaniowej zmiana taka może nastąpić wyłącznie w następstwie zgody właścicieli lokali i może taka zmiana np. wymagać zgody wszystkich właścicieli lokali, gdyż czynność ta należy do czynności przekraczających zwykły zarząd rzeczą wspólną i do jej dokonania wymagana jest, stosownie do treści art. 199 k.c., zgoda wszystkich współwłaścicieli - jednakże nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie warunków podjęcia takiej uchwały, gdyż będzie to zależało od konkretnej sytuacji każdej wspólnoty i ewentualnie podejmowanych wcześniej umów/uchwał co do sposobu zarządu nieruchomością wspólną)..." - http://www.e-wspolnotamieszkaniowa.pl/index.php/zarzad-nieruchomoscia-wspolna/zarzad-w-malej-wspolnocie
"...Właściciele lokali mogą jednak w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną.
Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 7.10.2009 r. (sygn. akt III CZP 60/09), zasada ta ma zastosowanie również do małych wspólnot mieszkaniowych. Zatem możliwe jest w drodze takiej umowy, zawartej pomiędzy wszystkimi właścicielami lokali w formie aktu notarialnego, wprowadzenie do małej wspólnoty mieszkaniowej zasad zarządzania obowiązujących w dużej wspólnocie mieszkaniowej, w tym instytucji zarządu, zasad podejmowania i zaskarżania uchwał itd..." - http://www.administrator24.info/artykul/id532,mala-wspolnota-mieszkaniowa?p=4
Jak z powyższego wynika, właściciele w małej wspólnocie mogą przejśc na "reżim" sprawowania zarządu wg. zasad UoWL ale tylko za zgodą wszystkich w umowie w formie AN.
Was obowiązuje kodeks cywilny i KPC.
Poczytaj sobie rozdział WSPÓŁWŁASNOŚĆ z k.c.
Zatem dlaczego nielegalna? A dlaczego w sejmie nie podejmuje się uchwał jednomyślnie? Przecież to takie dobre. A sprawy poruszane przez sejm są jak najbardziej istotne dla narodu.
To co proponuje KC jest nieżyciowe i najczęściej powoduje paraliż wspólnoty.
A przypadek nie jest wcale taki rzadki. To, że na tym forum tego typu rozwiązania dawno nie padały nie oznacza, że ich się w rzeczywistości nie stosuje.
O nielegalności dlatego napisałam (sarkastycznie) że to ty napisałeś o legalności takiej uchwały, chociaż UoWL a tym bardziej K.c. nie posługuje się takim pojęciem co do uchwał.
Z czasem zawsze znajdzie się jakiś pieniacz (np. nowy właściciel), który sparaliżuje decyzyjność dobrze funkcjonującej wspólnoty.
Zapewniam Cię,że właściciele nie jednej dużej WM, chętnie by się zamienili z właścicielami małej WM .
Bo, poczuliby się właścicielami,a nie "parobkami" większościowych właścicieli.
Jeżeli kpc. nazywasz "nieżyciowym",to jak należałoby określić UoWL ?
Sytuacja typowa. Pewne rzeczy łatwo w niej załatwić, ale pewne wymagają sądu.
I dla mnie to jest paraliż.
Bo wyrok sądowy może uchylić sprzeciw tylko w konkretnej sprawie. Następny sprzeciw i znowu do sądu trzeba będzie iść.
Mała wspólnota czasami może być przekleństwem. I czasami lepiej sprzedać mieszkanie i uciec z bagna jakie powstało.
Założyciel wątku na forum prawnym dostał stosowną poradę ,co należy zrobić.
Wskaż przypadek, gdzie mała wspólnota w której prawa własności wszystkich właścicieli w sprawach najważniejszych i najistotniejszych są doskonale zabezpieczone przez K.c. - rezygnuje na rzecz ułomnego prawa większości- UoWL (czyli dyskryminację właścicieli).
Skoro piszesz:
- rozumiem że zakładamy konto w banku dla wspólnoty tylko mam pytanie do czego ma służyć i jakie środki mają być na nie wpłacane gdyż chcemy powierzyć zarządzanie wspólnotą „profesjonalnej firmie”
- nadanie nip i regon ma służyć nabycia osobowości prawnej wspólnoty? Do czego ma to służyć?
- czy musimy wybrać zarząd wspólnoty gdy jest nas 3 rodziny z mieszkaniami własnościowymi a 4 z komunalnymi
- czy znacie Państwo jakiś dobrych zarządców nieruchomości w Gdańsku i jakie pobierają średnio opłaty
Przepraszam za tak może banalne pytania ale coś trzeba zrobić bo pozostali chyba żyją w odległych czasach i myślą że zrobi się samo.
W najważniejszych decyzjach (tzw czynności przekraczające zarząd zwykły) potrzebna jest wam jednomyślność tzn wszyscy właściciele musza wyrazić zgodę na daną czynność
Art. 199 Do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności, które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli. W braku takiej zgody współwłaściciele, których udziały wynoszą co najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeknie mając na względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich współwłaścicieli.
Przeczytaj koniecznie dział IV "WSPÓŁWŁASNOŚĆ" Kodeksu Cywilnego
Statutów się we wspólnotach nie stosuje , wspólnota to nie stowarzyszenie.
Wspólnota stoi REGULAMINAMI ... Regulamin WM, Regulamin rozliczania mediów, Regulamin wyceny pożytków , ect.
Konto najlepiej w systemie bankowości elektronicznej....
to jest konto wspólnoty , na nie są wpłacane zaliczki jakie sobie ustalicie na pokrycie kosztów utrzymania lokali i części wspólnych . "Profesjonalny" niech od nich trzyma się z daleka . Wytypować z pośród siebie trzech pełnomocników którzy będą mogli dysponować środkami zgromadzonymi na koncie wspólnoty wg klucza, że do wydatkowania są potrzebne dwa podpisy
To oni będą płacić za faktury obciążające wspólnotę, a zarazem na bieżąco kontrolować właściwość zobowiązań, resztą niech się zajmie wybrany przez was "profesjonalista"
do fakturowania usługowcom , bo nie każdy che wystawić rachunek ...
Niczego nie musicie w małych wspólnotach wszyscy właściciele są zarządem wspólnoty
zacznij od edukacji w temacie wspólnot mieszkaniowych , fora to nie jest właściwy kierunek
KC mówi o jednomyślności. UWL o większości.
Wybór jest Wasz. Z tym że jeśli właściciele zrozumieją, że bez ich zgody nie można nic zrobić - od tej pory tego wyboru nie będzie...
I co?
Ta profesjonalna firma będzie za Was płacić za remonty w Waszym budynku?
Za Wasze media, za sprzątanie, odszczurzanie, odśnieżanie, za światło na klatce? Wszystko ona?
Z jej pieniędzy?
To nie będzie firma zarządzająca tylko sponsor. :-)
To Wy musicie zapłacić za to wszystko. A jak wynajmiecie firmę, to jeszcze jej wynagrodzenie też.
A może chcecie żeby wpłacać pieniądze na konto profesjonalnego zarządcy? Zapomnijcie. Nigdy się ich nie doliczycie. A we wspólnocie należy się ze wszystkiego rozliczać...
A choćby do tego, że macie obowiązek do 31 marca każdego roku sporządzać deklarację podatkową CIT-8 (i ewentualnie CIT-8/O)...
Najważniejsza jest decyzja, jak się chcecie rządzić, jak podejmować decyzje
a) jednomyślnie (KC)
b) większością głosów (UWL) - konieczny jest notariusz i spisanie umowy
Potem oszacujcie, ile was mniej więcej kosztuje utrzymanie części wspólnych (wywóz śmieci, oświetlenie klatki schodowej, sprzątanie itp.). Wtedy się wyjaśni, kto ile powinien płacić za eksploatację.
Dalszy krok to oszacowanie potrzeb remontowych i decyzja które są najpilniejsze.
I tu właśnie mogą powstać największe różnice zdań, oby nie kłótnie...