Uchwała działająca wstecz

d_moszczd_moszcz Użytkownik
edytowano kwietnia 2013 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam serdecznie, mam wielki problem może ktoś pomoże...
2 miesiące temu otrzymałam od wspólnoty mieszkaniowej notę obciążeniową zgodną z uchwałą z 1999, jest to uchwała wspólnoty, która mówi o dociążeniu lok. mieszkaniowych wykupionych w których prowadzona jest działalność gospodarcza ( tu wymienili lokale w tym mój) dwukrotną stawką zaliczki eksploatacyjnej od 1.06.1999. I tak w zawiadomieniach o wysokości opłat na dany rok przez około 2 lata płaciłam tą podwójną stawkę, a później ADK przestało w tych zawiadomieniach podwajać tę zaliczkę, nie wiem dlaczego. W międzyczasie ADK zmieniło się na zarząd wspólnoty i w 2010 roku uchwałą zarządu mój lokal i inne w których prowadzona jest działalność gospodarcza zostały obciążone dodatkową opłatą 50 zł miesięcznie. I od tego czasu w zawiadomieniu o wysokości opłat miałam wpisaną należność - działalność gospodarcza 50zł. Oczywiście regularnie to opłacałam. Ostatnio zarząd robił porządki w dokumentach ADK i odnalazł uchwałę z 1999 i tym samym naliczyli mi na 3 lata wstecz tę podwójną stawkę eksploatacyjną czyli ponad 6000 zł. z 1999 i anulowali mi naliczenia z tytułu Uchwały Zarządu z 2010 czyli 900 zł. Jak Państwo myślą czy tak można. Napisałam odwołanie, że uchwała z 2010 uchyla tę z 1999 ale mi odpowiedzieli, że Uchwała wspólnoty jest ważniejsza niż zarządu. Nie wiem czy mam szansę to wygrać w sądzie czy potulnie zapłacić?
proszę o pomoc

Komentarze

  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    2 miesiące temu otrzymałam od wspólnoty mieszkaniowej notę obciążeniową zgodną z uchwałą z 1999, jest to uchwała wspólnoty,
    która mówi o dociążeniu lok. mieszkaniowych wykupionych w których prowadzona jest działalność gospodarcza
    ( tu wymienili lokale w tym mój) dwukrotną stawką zaliczki eksploatacyjnej od 1.06.1999.
    I tak w zawiadomieniach o wysokości opłat na dany rok przez około 2 lata płaciłam tą podwójną stawkę,
    Ostatnio zarząd robił porządki w dokumentach ADK i odnalazł uchwałę z 1999 i tym samym naliczyli mi na 3 lata wstecz tę podwójną stawkę eksploatacyjną
    czyli ponad 6000 zł. z 1999 i anulowali mi naliczenia z tytułu Uchwały Zarządu z 2010 czyli 900 zł.

    Bajzel macie niezły za sprawą ADK. Prawda jest taka, że należności mogą być ściągane do trzech lat wstecz. Tu mamy przykład braku odpowiedzialności ze strony ADK, jako wykonującego uchwały wspólnoty . Znowu zawinił człowiek


    W międzyczasie ADK zmieniło się na zarząd wspólnoty i w 2010 roku uchwałą zarządu mój lokal i inne w których prowadzona jest działalność gospodarcza zostały obciążone dodatkową opłatą 50 zł miesięcznie.
    Zarząd WM nie ma prawa kreować stawek wg własnego widzimisię , ta czynność (uchwała Zarządu) nie jest zgodna z prawem.
    Nie wiem czy mam szansę to wygrać w sądzie czy potulnie zapłacić?
    możesz rozłożyć to np. na 12 rat
  • Opcje
    d_moszczd_moszcz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Termin zapłaty tej noty mija we wtorek. Czy jeśli napisze pismo które złoże we wspólnocie w poniedziałek o rozłożenie tej kwoty na raty to odroczy to termin spłaty czy zaczną mi naliczać odsetki?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tego nikt nie wie, pogadaj z członkami zarządu, bo to od nich zależy, czy pójdą ci na rękę
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] d_moszcz:[/cite]
    2 miesiące temu otrzymałam od wspólnoty mieszkaniowej notę obciążeniową zgodną z uchwałą z 1999, jest to uchwała wspólnoty, która mówi o dociążeniu lok. mieszkaniowych wykupionych w których prowadzona jest działalność gospodarcza ( tu wymienili lokale w tym mój) dwukrotną stawką zaliczki eksploatacyjnej od 1.06.1999. ..Ostatnio zarząd robił porządki w dokumentach ADK i odnalazł uchwałę z 1999 i tym samym naliczyli mi na 3 lata wstecz tę podwójną stawkę eksploatacyjną czyli ponad 6000 zł.

    Uchwała nie była wykonywana, ale obowiązywała, teoretycznie mogą więc naliczyć 3 lata wstecz, jednak jest pewien szkopuł a mianowicie plany gospodarcze za dane lata a także plan na ten rok, czy w tych dokumentach przewidziano te naliczenia? Jeżeli nie, to sprawa zaczyna być dyskusyjna.


    [cite] d_moszcz:[/cite]ADK zmieniło się na zarząd wspólnoty i w 2010 roku uchwałą zarządu mój lokal i inne w których prowadzona jest działalność gospodarcza zostały obciążone dodatkową opłatą 50 zł miesięcznie. I od tego czasu w zawiadomieniu o wysokości opłat miałam wpisaną należność - działalność gospodarcza 50zł. Oczywiście regularnie to opłacałam.
    Uchwała zarządu nie ma znaczenia. Te 50 zł. pewnie zostanie zaliczone na tę dodatkową należność.


    Czy przeanalizował Pan tę uchwałę z 1999 roku, proszę sprawdzić karty do głosowania a przede wszystkim pełnomocnictwa, może nie ma większości?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    EgzoEgzo Użytkownik
    edytowano kwietnia 2013
    Uważam, że nie musisz nic płacić - co więcej, możesz domagać się zwrotu podwyższonej opłaty za 3 lata wstecz. Uchwałę nakazującą podwyżkę opłat za lokal mieszkalny, w którym prowadzi się działalność gospodarczą uważam za błędnie zastosowaną z powodów opisanych w pkt 2 lub nawet bezwzględnie nieważną z powodów opisanych w pkt 1.

    1) Uchwała o podwyższeniu opłat za lokal, z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, powinna odnosić się nie tylko do konkretnie wskazanego lokalu, grupy lokali, ewentualnie rodzaju prowadzonej działalności, ale także wskazywać jakie koszty ulegają zwiększeniu.
    Wynika to z faktu, że ustalenie podwyższonych kosztów dla danego lokalu musi się dokonać na podstawie faktycznego zwiększenia kosztów eksploatacji części wspólnych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (DG). Ciężar udowodnienia, że następuje faktyczne podwyższenie kosztów w części wspólnej, spoczywa na wspólnocie - musi ona wykazać jakie koszty się zwiększają i w jakim wymiarze.

    Mówi o tym wyrok I ACa 23/11 Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 6 kwietnia 2011 r., przytaczany już na forum:
    http://www.zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/1190-i-aca-2311-obciazenia-lokali-uzytkowych

    "Zgodnie z art. 12 ust. 1 u.w.l. właściciele lokali partycypują w ponoszeniu wydatków i ponoszą ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w stosunku do udziałów, jakie w niej mają. Art. 12 ust. 3 u.w.l. wprowadza wyjątek od tej zasady. Stosownie do tego przepisu zebranie właścicieli lokali może ustalić, że właściciel lokalu użytkowego będzie partycypował w pokrywaniu kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej w większym rozmiarze, niż wynika to z jego udziału w nieruchomości wspólnej. Ustawa wyłącza jednak wszelką dowolność, stanowiąc, że takie zwiększenie obciążenia właściciela lokalu użytkowego jest dopuszczalne o tyle „o ile uzasadnia to sposób korzystania z lokali". Słowa te oznaczają, że zwiększenie jest dopuszczalne, jeżeli koszty eksploatacji lokalu użytkowego są rzeczywiście większe."

    "Art. 12 ust. 3 u.w.l. kreuje swego rodzaju domniemanie, że korzystanie z lokalu użytkowego nie uzasadnia zwiększenia obciążenia finansowego ponad poziom ustalony na podstawie art. 12 ust. 2 u.w.l. To na wspólnocie mieszkaniowej, zgodnie z art. 6 k.c., ciąży obowiązek wykazania, że zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 12 ust. 3 u.w.l."

    Z powyższych względów, stosowanie uchwały, która "hurtowo" podwyższa opłaty w jednakowej wysokości wszystkim lokalom, w których prowadzona jest DG, w oderwaniu od faktycznego przyczynienia się konkretnego lokalu do zwyżki kosztów w części wspólnej, stoi w sprzeczności z uowl.

    2) Wątpliwości budzi też możliwość obciążania dodatkowymi opłatami lokalu mieszkalnego.
    Prowadzenie DG w lokalu mieszkalnym, w mojej opinii, nie przemienia go w lokal użytkowy, a tylko taki może zostać obciążony dodatkowymi opłatami zgodnie z uowl.

    Definicję lokalu mieszkalnego zawiera art. 2 ust. 2 uowl: "Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne."

    Z drugiej strony mamy definicję lokalu użytkowego, określoną przez Ministra Infrastruktury w rozporządzeniu z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie § 3 pkt 14: "lokalem użytkowym jest jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym."

    W mojej ocenie oznacza to, że lokal mieszkalny w którym prowadzona jest DG, nie jest tożsamy z lokalem użytkowym. W takim razie, wspólnota mieszkaniowa nie ma podstaw prawnych aby stosować art. 12 ust. 3 uowl w stosunku do twojego lokalu.

    Chyba że sama dokonałaś urzędowej zmiany sposobu użytkowania lokalu, na lokal użytkowy, poprzez stosowne zgłoszenie do starosty/prezydenta - w co wątpię. Zmiana taka byłaby wymagana przepisami prawa, gdyby zostały spełnione przesłanki art. 71 prawa budowlanego, czyli wówczas gdyby twoja DG "w szczególności...zmieniała warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska lub wielkość lub układ obciążeń”. [chodzi o obciążenia mechaniczne]

    Jeżeli twoja DG nie wyczerpuje w/w przesłanek, to ani w świetle prawa budowlanego ani w świetle rozporządzenia Ministra Infrastruktury, ani nawet uowl, twój lokal nie jest lokalem użytkowym - nadal jest lokalem mieszkalnym i jako taki nie podlega zasadom określonym w art. 12 ust. 3 uwol.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano kwietnia 2013
    [cite]Zarzadca:[/cite]Uchwała nie była wykonywana, ale obowiązywała, teoretycznie mogą więc naliczyć 3 lata wstecz,
    jednak jest pewien szkopuł a mianowicie plany gospodarcze za dane lata a także plan na ten rok,
    czy w tych dokumentach przewidziano te naliczenia?
    Jeżeli nie, to sprawa zaczyna być dyskusyjna.
    Uważam, że to nie ma znaczenia ...
    Plan gospodarczy nie jest wyrocznią, co do wysokości zaliczek ...
    Głoszona przez Was (niektórych) teoria, że jest to jedyna podstawa do wyliczania stawek służących do naliczania zaliczek dla poszczególnych właścicieli lokali jest nieupewnione .

    Plan gospodarczy pokazuje planowane wydatki circa +/- obarczony błędem, czasami sporym,... no, ale czego można wymagać od zaliczki ... ona jest zawsze do rozliczenia po okresie obrachunkowym ...

    Do naliczania zaliczek służy uchwała w sprawie stawek służących do ich naliczania . To na jej podstawie budowana jest ekonomia wspólnoty.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Te plany gospodarcze też mają znaczenie, również i uchwała w sprawie wysokości zaliczek, jeżeli jeszcze do tego autor wątku przytoczy argumentację podaną przez Egzo - sądzę, że ma duże szanse w sporze z zarządem.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.