program do zarzadzania

andziaandzia Użytkownik
edytowano maja 2013 w Wolne tematy
Mam pytanko,
chcę kupić program do zarządzania -dobry, nieskomplikowany i tani. Słyszałam,że program DOM jest dość dobry i płaci się tylko raz za zakup.Czy Ktoś z Was mógłby coś powiedzieć na temat tego programu? A może jakiś inny? Będę wdzięczna za informację.
andzia

Komentarze

  • Opcje
    M@ciejM@ciej Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Proponuję sprawdzić na wersjach demo to optymalny sposób oceny programu pod kątem własnych potrzeb.
    Ja wykorzystuję w swojej pracy program SŁONIE( System Łatwej Obsługi Nieruchomości) firmy Mieszczanin, który został wybrany po sprawdzeniu kilku innych, również i programu DOM.
    http://www.mieszczanin.pl/
  • Opcje
    madziamalamadziamala Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Chciałam odradzić program Mieszczanin. Całkowita porażka. Szukałam długo, wahałam się między probitem, w końcu zdecydowałam na mieszczanina, na tzw. SŁON. Program może i przyjazny, jak się go dokładnie pozna, jednak siedziba firmy jest tylko w Katowicach, brak oddziałów np. w zachodniej Polsce, co powoduje bardzo długie wdrażanie. Oczywiście "Panie" na infolinii próbują pomóc, jednak za każdym razem gdy się dzwoni, połączenie odbywa się z przypadkowo wolną osobą, której za każdym razem należy tłumaczyć problem od początku. A za każdą minutkę płacimy.... Często Panie poprawiają jedna drugą, to co jedna naniosła w poniedziałek, druga we wtorek usuwa twierdzą że to nieistotne....I znów przychodzi FV za konsultacje.
    Program nie jest pełny bez nakładki KASA bądź BANK, czyli nie dajcie się nabrać, że same SLONie czyli System Łatwej Obsługi Nieruchomościami wystarczy.
    Nie polecam więc, bo wydałam 5000 zł i nie jestem w stanie w pełni wykorzystać tego programu bez dodatkowych modułów. Brak oddziałów powoduje również, że rzadko są organizowane seminaria bądź szkolenia. Ogólnie Porażka
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Często Panie poprawiają jedna drugą, to co jedna naniosła w poniedziałek, druga we wtorek usuwa twierdzą że to nieistotne.....I znów przychodzi FV za konsultacje
    Mieszczanin ??? dla mnie to porażka drenaż kasy, prowizorka programu czynszowego stosowanego ZGM , BGM moją WM obsługuje program Weles 2FK
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    @andzia
    potrzebujesz program do zarządzania nieruchomościami czy cały pakiet do zarządzania, rozliczeń i prowadzenia ewidencji księgowej?
    To dosyć istotne, bo jest to również uzależnione od tego, czy wspólnota podjęła uchwałę w sprawie prowadzenia ksiąg rachunkowych czy raczej innej ewidencji księgowej na potrzeby podatku dochodowego. Nie wszystkie programy spełniają te wymogi.
  • Opcje
    piastowskapiastowska Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Lalunia: czy wspólnota podjęła uchwałę w sprawie prowadzenia ksiąg rachunkowych
    Czy ktoś mógłby rozwinąć ten temat? Najlepiej z poparciem praktycznym (tzn mającym odniesienie do rzeczywistej sytuacji) podjęcia i funkcjonowania takiej uchwały
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    Chyba chodzi o taką uchwałę:( nie wiem co autor miał na myśli)
    Na podstawie § 2.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 sierpnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. z 1998 roku nr 115 poz. 748), Wspólnota  Mieszkaniowa "...................." mieszcząca się   przy ul. .................. w ....................... , postanowiła, że Wspólnota Mieszkaniowa będzie prowadziła księgi rachunkowe zgodnie z zapisem § 3 w/w rozporządzenia w postaci rejestru.
    Rejestr będzie prowadzony w oparciu o posiadane oprogramowanie finansowo - księgowe Administratora.
    
    Załącznik :
    -	Wykaz "PLAN KONT WM" syntetycznych i analitycznych 
    
    

    Inną sprawą jest prowadzenie ewidencji właścicieli lokali i naliczania zaliczek. To jest kolejny moduł do oprogramowania finansowo-księgowego WM.
  • Opcje
    piastowskapiastowska Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zna ktoś taką wm, która by miała taką uchwałę?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    W sąsiedniej WM jest o takiej treści:
    [b]§ 1[/b]
    Ustala się, że Administrator Wspólnoty Mieszkaniowej „......................” prowadził będzie ewidencję pozaksięgową Wspólnoty Mieszkaniowej w sposób uproszczony tj. w postaci rejestru wszystkich przychodów, kosztów, środków pieniężnych oraz związanych z tym rozrachunków.
    [b]§ 2[/b]
    Księgi rachunkowe prowadzone będą przy pomocy programu komputerowego.
    
    [b]§ 3[/b]
    Różnica między przychodami a kosztami, zgodnie z podjętymi uchwałami na zebraniu rocznym Wspólnoty Mieszkaniowej zostanie przeznaczona na zwiększenie przychodów lub kosztów w następnym roku obrotowym.
    [b]§ 4[/b]
    W celu ujednolicenia i posegregowania zapisów poszczególnych zdarzeń gospodarczych w ewidencji księgowej przyjmuje się przykładowy plan kont stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
    [b]§ 5[/b]
    Druk sprawozdania finansowego wspólnoty mieszkaniowej stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
    
    [b]§ 6[/b]
    Uchwała wchodzi w życie od dnia .............. 
    
    Załącznik : 
    -	Wykaz "PLAN KONT WM" syntetycznych i analitycznych
    -       wzór sprawozdania finansowego za rok obrachunkowy
    
  • Opcje
    piastowskapiastowska Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] KubaP:[/cite]W sąsiedniej WM jest o takiej treści: [/code]
    Wg mnie to jest dobry przykład radosnej twórczości mnożenia nikomu niepotrzebnych uchwał. Wystarczyłoby, żeby w umowie, którą zawarł zarząd z administratorem był zapis "Administrator Wspólnoty Mieszkaniowej „..” prowadził będzie ewidencję pozaksięgową"

    Rozporządzenie, o którym pisałeś poprzednio (tzn rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 sierpnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej) zostało uchylone z dniem 1.01.2002
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    [cite] piastowska:[/cite]Wg mnie to jest dobry przykład radosnej twórczości mnożenia nikomu niepotrzebnych uchwał.
    Wystarczyłoby, żeby w umowie, którą zawarł zarząd z administratorem był zapis "Administrator Wspólnoty Mieszkaniowej „..” prowadził będzie ewidencję pozaksięgową"
    uważam, że nie. Nie jest to radosna twórczość.

    Taka uchwała porządkuje sprawy ewidencjonowania - PLAN KONT- powinien być zgodny z naliczoną zaliczką i Sprawozdaniem finansowym WM i odwrotnie.

    Ta uchwała ma też rygor dyscyplinujący Zarząd WM , broni przed ich "twórczością autorską".

    Uchwała ta ułatwia kontrole Zarządu przez właściciela lokalu w zakresie spraw finansowo-księgowych WM

    Wpisanie do umowy na administrowanie jest tylko zleceniem przez Wspólnotę usługi, że Administrator ma takie czynności wykonywać , i tyle.
    Właściciele lokali podejmując tę uchwałę, w ten sposób narzucają mu jak ma to robić. (oczywiście treść uchwały trzeba skorelować z tym co posiada Administrator , jakie ma możliwości techniczne, ect.)
    Twój zapis ("Administrator Wspólnoty Mieszkaniowej „..” prowadził będzie ewidencję pozaksięgową") tego nie sankcjonuje , daje dowolność , administrator nawet może prowadzić kreatywną ewidencję, i będzie Ok.

    [cite] piastowska:[/cite]Rozporządzenie, o którym pisałeś poprzednio (tzn rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 sierpnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej) zostało uchylone z dniem 1.01.2002
    Bo zostało zastąpione
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej
    

    Nic się w tym temacie nie zmieniło....
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano września 2015
    Chyba już kiedyś pisałam, że jednym z wielu powodów rozwiązania umowy ze starym administratorem była niemożność porozumienia się z jego księgową. Pani nie mogła zrozumieć, że my (wszyscy właściciele) nie będziemy się uczyć znaczenia pojęć takich jak: naliczenie, storno, plan kont, saldo itp.
    Dziś właściciele dostają informacje typu: nadpłata/niedopłata, winien/ma.
    Rozliczenia wyglądają mniej więcej jak na https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
    Zamiast "sposób naliczenia" mamy "sposób wyliczenia" i kilka innych drobnych różnic.

    Wzór sprawozdania, planu, rozliczenia lokalu, mediów poprawialiśmy (zarząd zrazem księgową) chyba przez 3 lata. Chodzi przecież o to, żeby dokumenty były jak najprostsze, łatwe do zrozumienia nawet dla bujającego w obłokach poety czy zapracowanej matki dzieciom.
    Żadnych uchwał w tym temacie nie mamy, bo wspólnoty nie interesuje, jakim programem posługuje się administrator czy księgowa.
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano września 2015
    Ewidencja pozaksięgowa wynikająca z UWL może być wystarczająca pod warunkiem, że spełnia wymogi ewidencji jaką ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nakłada na jednostki niemające osobowości prawnej. Zgodnie z art.331 ust.1 k.c.do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.
    W zakresie decydyjności wspólnoty jest to jaki rodzaj ewidencji będzie prowadzić na potrzeby CIT.
    ...
    Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
    Art.1
    2. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
    Art. 9
    1. Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a–16m.


    Ustawa o rachunkowości
    Art. 2
    1. Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
    5) jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek, o których mowa w pkt 1 i 2.

    ...
    Znam wspólnoty, które podjęły decyzję o prowadzeniu ksiąg rachunkowych, jak również takie, które podjęły uchwałę o prowadzeniu ewidencji uproszczonej.
    Rozliczenia z właścicielami lokali są jakoby poza ewidencją na potrzeby podatku CIT.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    [cite] koziorozka:[/cite] Żadnych uchwał w tym temacie nie mamy, bo wspólnoty nie interesuje, jakim programem posługuje się administrator czy księgowa.
    w tej uchwale nie chodzi o to aby narzucać jakie oprogramowanie ma stosować administrator ,ale jak mają wyglądać dokumenty wewnętrzne wspólnoty, które zrozumie jak największa rzesza właścicieli lokali.
    [cite] [b]koziorozka:[/b][/cite]
    Dziś właściciele dostają informacje typu: nadpłata/niedopłata, winien/ma.
    [s]Rozliczenia[/s] [Naliczenia] wyglądają mniej więcej jak na https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka 
    
    Wzór sprawozdania, planu, rozliczenia lokalu, mediów poprawialiśmy (zarząd zrazem księgową) chyba przez 3 lata.
    
    wzory dokumentów WM w tym finansowo-księgowych zależą od zdarzeń jakie mają miejsce w danej wspólnocie.
    To, że Zarząd coś sobie ustalił z Administratorem, nie oznacza, że właściciele to pojmują i tak chcą .

    Uważam, że te wypracowane wzory powinny być usankcjonowane uchwałą właścicieli lokali, aby nie dochodziło do nieporozumień na linii: właściciel lokalu a Zarząd WM /Administrator.
    Nowych (właścicieli) oszołomów nie brakuje zwłaszcza wśród "rasowych fachowców".
    Zamiast "sposób naliczenia" mamy "sposób wyliczenia" i kilka innych drobnych różnic.
    te drobne różnice zmieniają sens i znaczenie dokumentu.( na zewnątrz wspólnoty np. w Sądzie), to są odrębne światy prawne.
    [b]Nalicza się[/b] [u]zobowiązanie[/u] dla konkretnego właściciela lokalu.
    a [b]wylicza się[/b] np.  koszty jakie przydają na właściciela lokalu po roku obrachunkowym
    
  • Opcje
    citizencitizen Użytkownik
    edytowano listopada -1
    KubaP: Bo zostało zastąpione

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej

    Nic się w tym temacie nie zmieniło....
    Rozporządzenie z dnia 15 listopada 2001 r. utraciło moc z dniem 5.09.2014 r

    Również uważam, ze uchwała właścicieli mówiąca że "Ustala się, że Administrator Wspólnoty Mieszkaniowej „......................” prowadził będzie ewidencję pozaksięgową Wspólnoty Mieszkaniowej w sposób uproszczony tj. w postaci rejestru wszystkich przychodów, kosztów, środków pieniężnych oraz związanych z tym rozrachunków" jest CAŁKOWICIE zbędna. Jest to sprawa techniczna do ustalenia przez zarząd z firmą administrującą.

    Zupełnie też nie rozumiem tezy KubaP, że "Uchwała ta ułatwia kontrole Zarządu przez właściciela lokalu w zakresie spraw finansowo-księgowych WM". Niby w jaki sposób?

    Właściciele lokali zatwierdzają uchwałami sprawozdanie finansowe i plan na następny rok. W tych dwóch uchwałach zawarte są wszystkie niezbędne informacje, przy czym muszą być te informacje podane w jak najbardziej przejrzysty sposób.



    Co do rozliczenia poszczególnych lokali, to tak jak napisała koziorozka, właściciele dostają informacje typu: nadpłata/niedopłata, winien/ma.
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Za sprawy wspólnoty mieszkaniowej odpowiada zarząd lub zarządca (art.18 ust.1 UWL). Administrator może wykonywać jedynie te czynności, do których WM go umocowała porzez swój zarząd bądź zarządcę.
    Można domniemywać, że zarząd mógłby podjąć decyzję o ewidencji uproszczonej bo jest organem wspólnoty, ale zarządca, a już tym bardziej administrator są podmiotami działającymi w imieniu i na rzecz WM w zakresie takim, do jakiego zostali umocowani.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    [cite] citizen:[/cite]Również uważam, ze uchwała właścicieli mówiąca że "Ustala się, że Administrator Wspólnoty Mieszkaniowej „......................” prowadził będzie ewidencję pozaksięgową Wspólnoty Mieszkaniowej w sposób uproszczony tj. w postaci rejestru wszystkich przychodów, kosztów, środków pieniężnych oraz związanych z tym rozrachunków" jest CAŁKOWICIE zbędna.
    citizen masz taka uchwałę ? chyba nie, tak jak piastowska czy koziorozka ,
    dlatego tak trudno Wam zrozumieć, jakie ona ma znaczenie we Wspólnocie.

    Z Waszych wpisów wynika, że ta uchwała krępuje decyzje Zarządu WM .

    Administrator nie Waszym , członków Zarządu, jest pracownikiem lecz wspólnoty czyli ogółu właścicieli lokali.

    [cite] citizen:[/cite]
    KubaP: Bo zostało zastąpione

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej

    Nic się w tym temacie nie zmieniło....
    Rozporządzenie z dnia 15 listopada 2001 r. utraciło moc z dniem 5.09.2014 r
    Bo zostało zastąpione
    W związku ze zmianą ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm.) wprowadzoną ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy
    o rachunkowości (Dz.U. z 2014 r., poz. 1100), która weszła w życie z dniem 5 września 2014 roku zostało uchylone rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. z 2001 r. Nr 137 poz. 1539 z późn. zm.).

    Zmiana polega m.in. na wprowadzeniu pojęcia jednostki mikro dla organizacji, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz organizacji, które prowadzą działalność gospodarczą
    i spełniają przesłanki określone w art. 3 ust. 1a pkt. 1 i 2 ww. ustawy

    Nic się w tym temacie nie zmieniło....
  • Opcje
    citizencitizen Użytkownik
    edytowano września 2015
    Oczywiście, że nie mam takiej uchwały, bo jest ona ZBĘDNA

    Zarząd po to jest zarządem by odpowiedzialnie, zgodnie z Art. 21 uowl, kierował sprawami wspólnoty mieszkaniowej. To zarząd rozlicza (w imieniu właścicieli lokali) zatrudnianych wykonawców z wykonywania przez nich prac. Właściciel lokalu chce mieszkać w czystym, zadbanym budynku, mieć sucho i ciepło. Rolą zarządu jest o to zadbać, a nie zasłaniać sie uchwałami w każdej sprawie. Jeżeli zarząd nie sprawdza sie w tej funkcji, będzie oceniony przez nieotrzymanie absolutorium lub przez odwołanie. Nie oznacza to jednak, ze "pierwsze skrzypce" w wm ma grać księgowa lub administrator.

    Ale tego typu dyskusja toczyła się na tym forum już wielokrotnie i większość dyskutantów miała mniej więcej podobne zdanie, jak wyraziłem powyżej

    Aha: czy mógłbyś wytłumaczyć (o co prosiłem poprzednio) jaki mechanizm powoduje, że "Uchwała ta (czyli o prowadzeniu księgowości) ułatwia kontrole Zarządu przez właściciela lokalu w zakresie spraw finansowo-księgowych WM"?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    [cite] citizen:[/cite]Oczywiście, że nie mam takiej uchwały, bo jest ona ZBĘDNA
    czyli wszytko dla mnie jasne
    [cite] citizen:[/cite] Aha: czy mógłbyś wytłumaczyć (o co prosiłem poprzednio) jaki mechanizm powoduje, że
    "Uchwała ta (czyli o prowadzeniu księgowości) ułatwia kontrole Zarządu przez właściciela lokalu w zakresie spraw finansowo-księgowych WM"?
    tak, jak konta wydatków są zgodnie z tym wzorem https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka

    a nie wrzucanie wydatków przez Zarząd do jednego wora, jak to ma miejsce w wielu wspólnotach, nikt nic nie wie, a na zebraniach trwa analiza wydatków i ślinienie dokumentów kosztowych, bo Zarząd WM zadekretował wg własnego widzimisię w celu np. uzyskania ładnego sprawozdania finansowego.
  • Opcje
    citizencitizen Użytkownik
    edytowano listopada -1
    KubaP: czyli wszytko dla mnie jasne
    Gratuluję, dyskusja okazała się owocna :bigsmile:
    tak, jak konta wydatków są zgodnie z tym wzorem https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka

    a nie wrzucanie wydatków przez Zarząd do jednego wora, jak to ma miejsce w wielu wspólnotach
    Ale do tego nie jest potrzebna osobna uchwała, że księgowość ma być prowadzona na podstawie takiego czy innego rozporzadzenia
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano września 2015
    Wydatki to nie to samo co koszty :)
    Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym....
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    [cite] citizen:[/cite]
    KubaP: czyli wszytko dla mnie jasne
    Gratuluję, dyskusja okazała się owocna :bigsmile:
    tak, jak konta wydatków są zgodnie z tym wzorem https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka

    a nie wrzucanie wydatków przez Zarząd do jednego wora, jak to ma miejsce w wielu wspólnotach nikt nic nie wie, a na zebraniach trwa analiza wydatków i ślinienie dokumentów kosztowych, bo Zarząd WM zadekretował wg własnego widzimisię w celu np. uzyskania ładnego sprawozdania finansowego.
    Ale do tego nie jest potrzebna osobna uchwała, że księgowość ma być prowadzona na podstawie takiego czy innego rozporzadzenia
    tu nie chodzi o rozporządzenie, ale o ustalenie wewnętrznych zasad prowadzenia ewidencji pozaksięgowej znanym wszystkim , a nie tylko członkom Zarządu

    Można też podjąć choćby taką uchwałę:
    [b]§ 1[/b]
    Ustala się, że Administrator Wspólnoty Mieszkaniowej „......................” prowadził będzie ewidencję pozaksięgową Wspólnoty Mieszkaniowej w sposób uproszczony tj. w postaci rejestru wszystkich przychodów, kosztów, środków pieniężnych oraz związanych z tym rozrachunków.
    [b]§ 2[/b]
    Księgi rachunkowe prowadzone będą przy pomocy programu komputerowego.
    
    [b]§ 3[/b]
    Różnica między przychodami a kosztami, zgodnie z podjętymi uchwałami na zebraniu rocznym Wspólnoty Mieszkaniowej zostanie przeznaczona na zwiększenie przychodów lub kosztów w następnym roku obrotowym.
    [b]§ 4[/b]
    W celu ujednolicenia i posegregowania zapisów poszczególnych zdarzeń gospodarczych w ewidencji księgowej przyjmuje się przykładowy plan kont stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
    [b]§ 5[/b]
    Druk sprawozdania finansowego wspólnoty mieszkaniowej stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
    
    [b]§ 6[/b]
    Uchwała wchodzi w życie od dnia .............. 
    
    Załącznik : 
    -	Wykaz "PLAN KONT WM" syntetycznych i analitycznych
    -       wzór sprawozdania finansowego za rok obrachunkowy
    

    [cite] Lalunia:[/cite]Wydatki to nie to samo co koszty :bigsmile:
    Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym....
    a co to wspólnoty obchodzi jaki jest wydatek a jaki koszt .
    Wiele wspólnot nie jest Vat-owcem, co ułatwia im życie. Jedyną pozycją opodatkowaną są pożytki z NW.( jeżeli je mają)
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano września 2015
    Lalunia: Można domniemywać, że zarząd mógłby podjąć decyzję o ewidencji uproszczonej bo jest organem wspólnoty, ale zarządca, a już tym bardziej administrator są podmiotami działającymi w imieniu i na rzecz WM w zakresie takim, do jakiego zostali umocowani.
    Ani zarząd ani tym bardziej administrator nie może w tej sprawie samodzielnie decydować.
    UoWL dość jednoznacznie wskazuje w art. 22. ust. 3 ppkt 10, że jest to czynność przekraczająca zarząd zwykły i wymagana jest uchwała właścicieli:
    10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
    Potwierdza to kolejny art.:
    Art. 29. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
    "...O tym, jak prowadzić rachunkowość we wspólnocie mieszkaniowej decyduje sama wspólnota mieszkaniowa przyjmując zasady jej prowadzenia w formie właściwej, duża wspólnota mieszkaniowa w drodze uchwały zaś mała wspólnota mieszkaniowa poprzez jej przyjęcie przez właścicieli lokali....
    Odpowiemy, że przyjęte zasady rachunkowości powinny odpowiadać ogólnym regulacjom w zakresie rachunkowości, przepisom prawa podatkowego w związku z odpowiednimi przepisami ustawy o własności lokali i Kodeksu cywilnego....
    ....o obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzeniu ewidencji podatkowej w sposób uproszczony.
    ....wspólnota powinna odpowiednio dostosować prowadzona ewidencję księgową do wymogów określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych”..."
    - http://wspolnotamieszkaniowa.pl/aktualnosci/o-ewidencji-rachunkowej-we-wspolnocie-mieszkaniowej/191.html
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano września 2015
    Szanowni Państwo,
    ewidencja wynikająca z art.22 ust.3 pkt.10) to nie to samo co ewidencja rachunkowa wynikająca z Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
    O tej pierwszej decyduje WM w formie uchwały, ale już o tej drugiej mógłby zadecydować zarząd, bo jest on jej organem, który odpowiada za rozliczenia z fiskusem.

    Podatek dochodowy również nie ma nic wspólnego z podatkiem VAT (dwa odrębne podatki).

    Dlatego pytałam założyciela wątku jakie są potrzeby odnośnie programu do zarządzania, bo właśnie te potrzeby mogą decydować o programie.
    Wszystko można zmieścić w jednym programie (często modułowym), zarówno ewidencję pozaksięgową wynikającą z UWL, ewidencję rachunkową z PDOP, jak również rejestry VAT (w przypadku WM jako czynnych podatników VAT) wynikające z Ustawy o podatku od towarów i usług
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano września 2015
    Należy pamiętać, że wszelkie organy finansowe posługują się pojęciem wspólnota mieszkaniowa czyli z definicji: "ogół właścicieli" (art.6), "zapominając" że wspólnota istnieje tylko i wyłącznie po to aby zarządzać nieruchomością wspólną a nie pieniędzmi właścicieli lokali (art.1).
    ...to nie to samo co ewidencja rachunkowa
    Nie ma żadnych podstaw prawnych aby wspólnota miała prowadzić dwie ewidencje.
    Przypominam:
    ...jak prowadzić rachunkowość we wspólnocie mieszkaniowej decyduje sama wspólnota
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano września 2015
    No ale jako podatnik niestety musi speniać wymogi ustaw podatkowych...
    A podstawy prawne podałam wyżej https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5021/program-do-zarzadzania/#Item_14
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano września 2015
    Przypominam:
    ...jak prowadzić rachunkowość we wspólnocie mieszkaniowej decyduje sama wspólnota
    Nie ma żadnych podstaw prawnych aby wspólnota miała prowadzić dwie ewidencje.
    Wspólnota ma prowadzić:
    ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
    ...przyjęte zasady rachunkowości powinny odpowiadać ogólnym regulacjom w zakresie rachunkowości, przepisom prawa podatkowego w związku z odpowiednimi przepisami ustawy o własności lokali i Kodeksu cywilnego..
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    [cite] Lalunia:[/cite]No ale jako podatnik niestety musi speniać wymogi ustaw podatkowych...
    A podstawy prawne podałam wyżej https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5021/program-do-zarzadzania/#Item_14
    ale te czynności, które podpadają pod ustawy podatkowe, w wielu wspólnotach nie mają miejsca i nie będą miały , po co gmatwać im życie, i naciągać na drogie oprogramowanie
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano września 2015
    W małych wspólnotach nie ma zazwyczaj większych problemów.

    Ale jak we wspólnocie jest chociażby jeden lokal niebędący lokalem mieszkalnym (np. garaż wielostanowiskowy) to sprawa się komplikuje. Bo część zasobów jest przeznaczana na coś innego niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (brak precyzyjnej definicji, a interpretacje niekorzystne dla WM)
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano września 2015
    ...Bo część zasobów jest przeznaczana na coś innego niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi
    No niestety - radosna twórczość urzędników trwa wbrew logice.
    Aby nie rozwodzić się po raz kolejny na temat absurdów związanych z "przychodami i dochodami z prowadzonej działalności gospodarczej" przez wspólnoty, wspomnę tylko, że zgodnie z UoWL właściciele (bez względu czy lokalu mieszkalnego czy użytkowego) wpłacają zaliczki na koszty zarządu NW.
    Nie mają one też żadnego związku z jakimiś zasobami czy 'niezasobami' - oczywiście pomijam wymysły urzędników.
    Na dowód zachęcam do przeczytania poniższego artykułu świadczącego o wyjątkowej g..... organów finansowych.

    Ostatnie zdanie tego artykułu brzmi:
    W efekcie - zwolnienie zależy od „widzimisię" organów podatkowych. Także wykładnia dokonana przez ministra finansów nie wyjaśnia zakresu zwolnienia, całkowicie ignorując fakt, że „gospodarka" i „zasoby mieszkaniowe" nie są tożsamymi pojęciami.
    http://www.administrator24.info/artykul/id392,gospodarka-zasobami-mieszkaniowymi-w-swietle-orzecznictwa-administracyjnego
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Lalunia:[/cite]W małych wspólnotach nie ma zazwyczaj większych problemów.
    w małych czyli jakich ustawowych do 7 lokali?
    czy takich 15, 30 50 lokalowych?
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Regulacja wynikająca wprost z PDOP
    Art.17
    1. Wolne od podatku są:
    44) dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi;

    Należy przez to rozumieć, że istnieją dochody WM uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele niezwiązane z utrzymaniem tych zasobów.
    Do takich zasobów zaliczane są samodzielne lokale wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne. Istnienie takich zasobów stwierdza starosta w formie zaświadczenia (art.2 ust.3 UWL)
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    [cite] Lalunia:[/cite]Należy przez to rozumieć, że istnieją dochody WM uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele niezwiązane z utrzymaniem tych zasobów.
    Do takich zasobów zaliczane są samodzielne lokale wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne. Istnienie takich zasobów stwierdza starosta w formie zaświadczenia (art.2 ust.3 UWL)
    a jakie to zasoby mieszkaniowe posiada Wspólnota? która zajmuje się zarządzaniem częściami wspólnymi.

    Wspólnota nie płaci podatków za lokale niemieszkalne, tylko ich właściciele.

    We Wspólnocie nie płaci się czynszu, jak to ma miejsce, choćby w Spółdzielniach Mieszkaniowych . Wspólnota nie prowadzi żadnej dzialnosci na lokalach niemieszkalnych
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    WM może posiadać zasoby mieszkaniowe, jak je nabędzie do swojego majątku.
    Gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi nie wymaga posiadania prawa ich własności.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    [cite] Lalunia:[/cite]WM może posiadać zasoby mieszkaniowe, jak je nabędzie do swojego majątku.
    Gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi nie wymaga posiadania prawa ich własności.
    Teoretycznie masz racje ...ale tylko teoretycznie

    Ciekaw jestem jak je nabyła, za czyja kasę ?
    Takie sytuacje to jednostki w naszym kraju , można je spotkać w Warszawie (tylko- chyba)

    Słyszał ktoś, aby Wspólnota dzierżawiła garaż wielostanowiskowy ?
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wykonywanie zawodu zarządcy nieruchomości (uregulowanego w UGN) polega na działalności zawodowej, której przedmiotem jest gospodarowanie nieruchomościami (art.1 ust.1 pkt.8 UGN).
    Godpodaruje tymi nieruchomościami na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością (art.185 ust.2 UWL) i wcale nie musi być ich właścicielem. Tak jak WM nie jest.
    Zdarza się, że WM nabywa jeden z lokali na biuro zarządu, miejsce przechowywania dokumetacji nieruchomości, inne za zgodą właścicieli lokali (np. developer i pierwszy właścicel lokalu).
    Ale to raczej sprawa większych wspólnot...
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano września 2015
    [cite] Lalunia:[/cite]Wykonywanie zawodu zarządcy nieruchomości (....) i wcale nie musi być ich właścicielem. Tak jak WM nie jest.
    .
    co ma piernik do wiatraka ....
    [cite] Lalunia:[/cite] Zdarza się, że WM nabywa jeden z lokali na biuro zarządu, miejsce przechowywania dokumetacji nieruchomości, inne za zgodą właścicieli lokali
    (np. developer i pierwszy właścicel lokalu).
    Ale to raczej sprawa większych wspólnot..
    jak już .... to kupuje ogól właścicieli lokali .... i nic się nie zdarza!!!! ,
    WM wykorzystuje na te cele pomieszczenia z części wspólnej
  • Opcje
    LaluniaLalunia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    WM wykorzystuje na te cele to, o czym zadecyduje dana WM
  • Opcje
    ZarzadcaMZarzadcaM Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja osobiście bardzo chwalę sobie Program Pro Virtus http://dlanieruchomosci.pl/. Pozdrawiam
  • Opcje
    księgowyksięgowy Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Polecamy program ProVirtus Księgowość SM. Darmowe aktualizacje, bezpłatna pomoc telefoniczna. Pełne informatyczne wsparcie w zakresie zarządzania nieruchomościami https://www.maestro.com.pl/oprogramowanie-dla-wspolnot-mieszkaniowych/
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    http://www.e-adm.pl/- Wsparcie przez internet
  • Opcje
    brakarbrakar Użytkownik
    Czy warto inwestować w dedykowane oprogramowanie do zarządzania VPN-em w firmie? Nie wiem, czy wystarczy sam VPN, czy lepiej mieć narzędzie, które ułatwia zarządzanie użytkownikami i połączeniami.
  • Opcje
    Marcin43Marcin43 Użytkownik
    Cześć, w naszej firmie po jakimś czasie zdecydowaliśmy się na dodatkowe oprogramowanie do zarządzania VPN-em i to pomogło, zwłaszcza jak liczba użytkowników wzrosła. Jeśli szukałbyś takiego rozwiazania to polecam zerknać sobie na Itsky https://itsky.cloud/cart/bezpieczny-pulpit-ai/ Tego typu rozwiązania pozwalają lepiej monitorować połączenia i szybciej reagować na ewentualne problemy. Na początku wystarczył nam sam VPN, ale z czasem doszliśmy do wniosku, że dla większej kontroli nad bezpieczeństwem warto zainwestować w coś więcej. Dzięki temu mogliśmy też łatwiej ustawiać reguły dostępu i kontrolować, kto ma dostęp do czego. Ostateczna decyzja zależy od liczby pracowników i poziomu zabezpieczeń, jaki chcecie osiągnąć.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.