program do zarzadzania
andzia
Użytkownik
Mam pytanko,
chcę kupić program do zarządzania -dobry, nieskomplikowany i tani. Słyszałam,że program DOM jest dość dobry i płaci się tylko raz za zakup.Czy Ktoś z Was mógłby coś powiedzieć na temat tego programu? A może jakiś inny? Będę wdzięczna za informację.
andzia
chcę kupić program do zarządzania -dobry, nieskomplikowany i tani. Słyszałam,że program DOM jest dość dobry i płaci się tylko raz za zakup.Czy Ktoś z Was mógłby coś powiedzieć na temat tego programu? A może jakiś inny? Będę wdzięczna za informację.
andzia
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Ja wykorzystuję w swojej pracy program SŁONIE( System Łatwej Obsługi Nieruchomości) firmy Mieszczanin, który został wybrany po sprawdzeniu kilku innych, również i programu DOM.
http://www.mieszczanin.pl/
http://www.e-adm.pl/index.php/Weles2FK
lub weles3FK
http://www.e-adm.pl/
http://www.forum.gofin.pl/weles2-prosze-o-opinie,archiwum,455592.html
Program nie jest pełny bez nakładki KASA bądź BANK, czyli nie dajcie się nabrać, że same SLONie czyli System Łatwej Obsługi Nieruchomościami wystarczy.
Nie polecam więc, bo wydałam 5000 zł i nie jestem w stanie w pełni wykorzystać tego programu bez dodatkowych modułów. Brak oddziałów powoduje również, że rzadko są organizowane seminaria bądź szkolenia. Ogólnie Porażka
potrzebujesz program do zarządzania nieruchomościami czy cały pakiet do zarządzania, rozliczeń i prowadzenia ewidencji księgowej?
To dosyć istotne, bo jest to również uzależnione od tego, czy wspólnota podjęła uchwałę w sprawie prowadzenia ksiąg rachunkowych czy raczej innej ewidencji księgowej na potrzeby podatku dochodowego. Nie wszystkie programy spełniają te wymogi.
Inną sprawą jest prowadzenie ewidencji właścicieli lokali i naliczania zaliczek. To jest kolejny moduł do oprogramowania finansowo-księgowego WM.
Rozporządzenie, o którym pisałeś poprzednio (tzn rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 sierpnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej) zostało uchylone z dniem 1.01.2002
Taka uchwała porządkuje sprawy ewidencjonowania - PLAN KONT- powinien być zgodny z naliczoną zaliczką i Sprawozdaniem finansowym WM i odwrotnie.
Ta uchwała ma też rygor dyscyplinujący Zarząd WM , broni przed ich "twórczością autorską".
Uchwała ta ułatwia kontrole Zarządu przez właściciela lokalu w zakresie spraw finansowo-księgowych WM
Wpisanie do umowy na administrowanie jest tylko zleceniem przez Wspólnotę usługi, że Administrator ma takie czynności wykonywać , i tyle.
Właściciele lokali podejmując tę uchwałę, w ten sposób narzucają mu jak ma to robić. (oczywiście treść uchwały trzeba skorelować z tym co posiada Administrator , jakie ma możliwości techniczne, ect.)
Twój zapis ("Administrator Wspólnoty Mieszkaniowej „..” prowadził będzie ewidencję pozaksięgową") tego nie sankcjonuje , daje dowolność , administrator nawet może prowadzić kreatywną ewidencję, i będzie Ok.
Bo zostało zastąpione
Nic się w tym temacie nie zmieniło....
Dziś właściciele dostają informacje typu: nadpłata/niedopłata, winien/ma.
Rozliczenia wyglądają mniej więcej jak na https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
Zamiast "sposób naliczenia" mamy "sposób wyliczenia" i kilka innych drobnych różnic.
Wzór sprawozdania, planu, rozliczenia lokalu, mediów poprawialiśmy (zarząd zrazem księgową) chyba przez 3 lata. Chodzi przecież o to, żeby dokumenty były jak najprostsze, łatwe do zrozumienia nawet dla bujającego w obłokach poety czy zapracowanej matki dzieciom.
Żadnych uchwał w tym temacie nie mamy, bo wspólnoty nie interesuje, jakim programem posługuje się administrator czy księgowa.
W zakresie decydyjności wspólnoty jest to jaki rodzaj ewidencji będzie prowadzić na potrzeby CIT.
...
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
Art.1
2. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
Art. 9
1. Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a–16m.
Ustawa o rachunkowości
Art. 2
1. Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
5) jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek, o których mowa w pkt 1 i 2.
...
Znam wspólnoty, które podjęły decyzję o prowadzeniu ksiąg rachunkowych, jak również takie, które podjęły uchwałę o prowadzeniu ewidencji uproszczonej.
Rozliczenia z właścicielami lokali są jakoby poza ewidencją na potrzeby podatku CIT.
wzory dokumentów WM w tym finansowo-księgowych zależą od zdarzeń jakie mają miejsce w danej wspólnocie.
To, że Zarząd coś sobie ustalił z Administratorem, nie oznacza, że właściciele to pojmują i tak chcą .
Uważam, że te wypracowane wzory powinny być usankcjonowane uchwałą właścicieli lokali, aby nie dochodziło do nieporozumień na linii: właściciel lokalu a Zarząd WM /Administrator.
Nowych (właścicieli) oszołomów nie brakuje zwłaszcza wśród "rasowych fachowców".
te drobne różnice zmieniają sens i znaczenie dokumentu.( na zewnątrz wspólnoty np. w Sądzie), to są odrębne światy prawne.
Również uważam, ze uchwała właścicieli mówiąca że "Ustala się, że Administrator Wspólnoty Mieszkaniowej „......................” prowadził będzie ewidencję pozaksięgową Wspólnoty Mieszkaniowej w sposób uproszczony tj. w postaci rejestru wszystkich przychodów, kosztów, środków pieniężnych oraz związanych z tym rozrachunków" jest CAŁKOWICIE zbędna. Jest to sprawa techniczna do ustalenia przez zarząd z firmą administrującą.
Zupełnie też nie rozumiem tezy KubaP, że "Uchwała ta ułatwia kontrole Zarządu przez właściciela lokalu w zakresie spraw finansowo-księgowych WM". Niby w jaki sposób?
Właściciele lokali zatwierdzają uchwałami sprawozdanie finansowe i plan na następny rok. W tych dwóch uchwałach zawarte są wszystkie niezbędne informacje, przy czym muszą być te informacje podane w jak najbardziej przejrzysty sposób.
Co do rozliczenia poszczególnych lokali, to tak jak napisała koziorozka, właściciele dostają informacje typu: nadpłata/niedopłata, winien/ma.
Można domniemywać, że zarząd mógłby podjąć decyzję o ewidencji uproszczonej bo jest organem wspólnoty, ale zarządca, a już tym bardziej administrator są podmiotami działającymi w imieniu i na rzecz WM w zakresie takim, do jakiego zostali umocowani.
dlatego tak trudno Wam zrozumieć, jakie ona ma znaczenie we Wspólnocie.
Z Waszych wpisów wynika, że ta uchwała krępuje decyzje Zarządu WM .
Administrator nie Waszym , członków Zarządu, jest pracownikiem lecz wspólnoty czyli ogółu właścicieli lokali.
Bo zostało zastąpione
Nic się w tym temacie nie zmieniło....
Zarząd po to jest zarządem by odpowiedzialnie, zgodnie z Art. 21 uowl, kierował sprawami wspólnoty mieszkaniowej. To zarząd rozlicza (w imieniu właścicieli lokali) zatrudnianych wykonawców z wykonywania przez nich prac. Właściciel lokalu chce mieszkać w czystym, zadbanym budynku, mieć sucho i ciepło. Rolą zarządu jest o to zadbać, a nie zasłaniać sie uchwałami w każdej sprawie. Jeżeli zarząd nie sprawdza sie w tej funkcji, będzie oceniony przez nieotrzymanie absolutorium lub przez odwołanie. Nie oznacza to jednak, ze "pierwsze skrzypce" w wm ma grać księgowa lub administrator.
Ale tego typu dyskusja toczyła się na tym forum już wielokrotnie i większość dyskutantów miała mniej więcej podobne zdanie, jak wyraziłem powyżej
Aha: czy mógłbyś wytłumaczyć (o co prosiłem poprzednio) jaki mechanizm powoduje, że "Uchwała ta (czyli o prowadzeniu księgowości) ułatwia kontrole Zarządu przez właściciela lokalu w zakresie spraw finansowo-księgowych WM"?
tak, jak konta wydatków są zgodnie z tym wzorem https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_zaliczka
a nie wrzucanie wydatków przez Zarząd do jednego wora, jak to ma miejsce w wielu wspólnotach, nikt nic nie wie, a na zebraniach trwa analiza wydatków i ślinienie dokumentów kosztowych, bo Zarząd WM zadekretował wg własnego widzimisię w celu np. uzyskania ładnego sprawozdania finansowego.
Ale do tego nie jest potrzebna osobna uchwała, że księgowość ma być prowadzona na podstawie takiego czy innego rozporzadzenia
Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym....
Można też podjąć choćby taką uchwałę:
a co to wspólnoty obchodzi jaki jest wydatek a jaki koszt .
Wiele wspólnot nie jest Vat-owcem, co ułatwia im życie. Jedyną pozycją opodatkowaną są pożytki z NW.( jeżeli je mają)
UoWL dość jednoznacznie wskazuje w art. 22. ust. 3 ppkt 10, że jest to czynność przekraczająca zarząd zwykły i wymagana jest uchwała właścicieli: Potwierdza to kolejny art.: - http://wspolnotamieszkaniowa.pl/aktualnosci/o-ewidencji-rachunkowej-we-wspolnocie-mieszkaniowej/191.html
ewidencja wynikająca z art.22 ust.3 pkt.10) to nie to samo co ewidencja rachunkowa wynikająca z Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
O tej pierwszej decyduje WM w formie uchwały, ale już o tej drugiej mógłby zadecydować zarząd, bo jest on jej organem, który odpowiada za rozliczenia z fiskusem.
Podatek dochodowy również nie ma nic wspólnego z podatkiem VAT (dwa odrębne podatki).
Dlatego pytałam założyciela wątku jakie są potrzeby odnośnie programu do zarządzania, bo właśnie te potrzeby mogą decydować o programie.
Wszystko można zmieścić w jednym programie (często modułowym), zarówno ewidencję pozaksięgową wynikającą z UWL, ewidencję rachunkową z PDOP, jak również rejestry VAT (w przypadku WM jako czynnych podatników VAT) wynikające z Ustawy o podatku od towarów i usług
Nie ma żadnych podstaw prawnych aby wspólnota miała prowadzić dwie ewidencje.
Przypominam:
A podstawy prawne podałam wyżej https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5021/program-do-zarzadzania/#Item_14
Wspólnota ma prowadzić:
Ale jak we wspólnocie jest chociażby jeden lokal niebędący lokalem mieszkalnym (np. garaż wielostanowiskowy) to sprawa się komplikuje. Bo część zasobów jest przeznaczana na coś innego niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (brak precyzyjnej definicji, a interpretacje niekorzystne dla WM)
Aby nie rozwodzić się po raz kolejny na temat absurdów związanych z "przychodami i dochodami z prowadzonej działalności gospodarczej" przez wspólnoty, wspomnę tylko, że zgodnie z UoWL właściciele (bez względu czy lokalu mieszkalnego czy użytkowego) wpłacają zaliczki na koszty zarządu NW.
Nie mają one też żadnego związku z jakimiś zasobami czy 'niezasobami' - oczywiście pomijam wymysły urzędników.
Na dowód zachęcam do przeczytania poniższego artykułu świadczącego o wyjątkowej g..... organów finansowych.
Ostatnie zdanie tego artykułu brzmi: http://www.administrator24.info/artykul/id392,gospodarka-zasobami-mieszkaniowymi-w-swietle-orzecznictwa-administracyjnego
czy takich 15, 30 50 lokalowych?
Art.17
1. Wolne od podatku są:
44) dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi;
Należy przez to rozumieć, że istnieją dochody WM uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele niezwiązane z utrzymaniem tych zasobów.
Do takich zasobów zaliczane są samodzielne lokale wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne. Istnienie takich zasobów stwierdza starosta w formie zaświadczenia (art.2 ust.3 UWL)
Wspólnota nie płaci podatków za lokale niemieszkalne, tylko ich właściciele.
We Wspólnocie nie płaci się czynszu, jak to ma miejsce, choćby w Spółdzielniach Mieszkaniowych . Wspólnota nie prowadzi żadnej dzialnosci na lokalach niemieszkalnych
Gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi nie wymaga posiadania prawa ich własności.
Ciekaw jestem jak je nabyła, za czyja kasę ?
Takie sytuacje to jednostki w naszym kraju , można je spotkać w Warszawie (tylko- chyba)
Słyszał ktoś, aby Wspólnota dzierżawiła garaż wielostanowiskowy ?
Godpodaruje tymi nieruchomościami na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością (art.185 ust.2 UWL) i wcale nie musi być ich właścicielem. Tak jak WM nie jest.
Zdarza się, że WM nabywa jeden z lokali na biuro zarządu, miejsce przechowywania dokumetacji nieruchomości, inne za zgodą właścicieli lokali (np. developer i pierwszy właścicel lokalu).
Ale to raczej sprawa większych wspólnot...
jak już .... to kupuje ogól właścicieli lokali .... i nic się nie zdarza!!!! ,
WM wykorzystuje na te cele pomieszczenia z części wspólnej