Faktury VAT a zaliczki od lokali użytkowych.

t.slosarczykt.slosarczyk Użytkownik
W naszej wspólnocie oprócz lokali mieszkalnych są lokale użytkowe. Ostatnio Zarząd Wspólnoty przejął administrację nieruchomością. Właściciele tych lokali proszą o wystawianie faktur (osoby prowadzące działalność gospodarczą). Czy fakturę wystawia się na pełną kwotę zaliczki (poprzedni administratorzy i zarządcy wystawiali na mniejszą)? Jeżeli tak to jakich kosztów nie ujmuje się na fakturach VAT? I jakim dokumentem należy się posłużyć na pozostałą kwotę zaliczki? T.

Komentarze

  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    WM nie służą do zaspokajania próśb osób prowadzących dg. Wystawianie faktur uważam za łamanie prawa. Wystawiałbym na prośbę zaświadczenie o wysokości opłat we WM. To jest wygodnictwo osób prowadzących lokale użytkowe. Tak im łatwiej.:bigsmile:
  • Opcje
    t.slosarczykt.slosarczyk Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tu nie chodzi o czyjeś widzimisie. Prowadząc dg i ponosząc koszty (opłaty za lokal) muszę mieć dowód na podstawie czego dokonuję wpłaty. Dla mnie jest bezsporne, że właściciele lokali użytkowych powinni otrzymywać faktury (jako dowód poniesionych kosztów) - tylko dla mnie jest wątpliwe co mam wliczać w wartość takiej faktury (wszystkie koszty, czy jakieś wyłączać)
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dla mnie jest bezsporne, że właściciele lokali użytkowych powinni otrzymywać faktury (jako dowód poniesionych kosztów)
    Dla mnie nie jest to bezsporne.
    Do obciążania właścicieli lokali użytkowych z tyt. zaliczki na opłaty eksploatacyjne i remontowe wystarczy nota, a do obciążania z tyt. mediów - rachunek.
    Abyś wystawił fakturę VAT musisz być VAT-owcem.
    NieVAT-owcy nie mają prawa wystawiania faktur VAT.
  • Opcje
    EgzoEgzo Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Sprawa nie jest taka jednoznaczna. Niektóre interpretacje podatkowe wskazują na możliwość wystawiania faktur VAT za media. Sprawdź interpetację dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPP3/443-747/11/IK:
    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzowy_/16-przepisy-ogolne/289-czynnosci-opodatkowane/184098-wspolnota-mieszkaniowa-najem-faktura-media-obrot-lokal-mieszkalny.html

    W interpretacji wymienione są też rodzaje kosztów, które podlegają fakturowaniu.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja nie napisałem, że nie wystawia się faktur za media.
    Napisałem, że jeśli wspólnota nie jest VAT-owcem to nie ma prawa wystawiać faktur.
  • Opcje
    abwehrstelle_breslauabwehrstelle_breslau Użytkownik
    edytowano maja 2013
    jest bezsporne, że właściciele lokali użytkowych powinni otrzymywać faktury (jako dowód poniesionych kosztów)
    t.slosarczyk, bezspornym jest co najwyżej to, że prowadzący dg powinien mieć dokument księgowy na potwierdzenie poniesionych kosztów!!! a skąd go ma? czy jakim sposobem wszedł w jego posiadanie? to sprawa trzeciorzędna :)
    takim dokumentem może być spokojnie PK (księgi handlowe) lub tzw dowód wewnętrzny (KPiR) które przedsiębiorca sam sobie sporządza na podstawie innych dokumentów np pism otrzymanych od wspólnoty mieszkaniowej, lub wyciągów bankowych potwierdzających płatności

    Ujmując innymi słowy: wspólnota NICZEGO NIE SPRZEDAJE właścicielowi lokalu użutkowego! (odnośnie utrzymania nieruchomości wspólnej) faktura/rachunek potwierdza zaś transakcje sprzedaży.
  • Opcje
    AsintaAsinta Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ja dla firm wystawiam noty obciążeniowe, żadnych faktur ani rachunków, notka jest dla nich informacją oraz dokumentem na podstawie którego mogą dokonać księgowania.
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyli jednak jest to widzimisię przedsiębiorców. A WM jak chcą mieć problemy , to je będą mieli, przykład Egzo , WM poprosiła o interpretacje podatkową, i teraz ma problem. A swoją drogą to ciekawe co t.slosarczyk miał na myśli
    (opłaty za lokal)
    ? Czy to np. FR WM? To niech sobie potrąca co m-c np. 1000 zł, albo lepiej 2000 zł, bo tak uchwalili ludzie. Brak kwitu? Sam sobie napisze. Niejeden na tym kombinuje. Ale tak będzie dopóki funkcjonuje absurdalne - "ułomna osoba prawna".
  • Opcje
    EgzoEgzo Użytkownik
    edytowano maja 2013
    [cite]Asinta[/cite]ja dla firm wystawiam noty obciążeniowe, żadnych faktur ani rachunków, notka jest dla nich informacją oraz dokumentem na podstawie którego mogą dokonać księgowania.
    Sądzę, że autorowi wątku chodzi o przypadki, w których przedsiębiorca chce otrzymywać faktury VAT, aby móc odliczyć podatek VAT.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] t.slosarczyk:[/cite]W naszej wspólnocie oprócz lokali mieszkalnych są lokale użytkowe. Ostatnio Zarząd Wspólnoty przejął administrację nieruchomością. Właściciele tych lokali proszą o wystawianie faktur (osoby prowadzące działalność gospodarczą). Czy fakturę wystawia się na pełną kwotę zaliczki (poprzedni administratorzy i zarządcy wystawiali na mniejszą)? Jeżeli tak to jakich kosztów nie ujmuje się na fakturach VAT? I jakim dokumentem należy się posłużyć na pozostałą kwotę zaliczki? T.

    Czy jesteście czynnym podatnikiem podatku VAT? Jeżeli nie jesteście, to nie możecie takich faktur wystawiać.


    "Rola wspólnoty mieszkaniowej sprowadza się do zarządu rzeczą wspólną, w tym celu pobiera od właścicieli zaliczki na utrzymanie przedmiotu współwłasności, jednak zwykle też, z racji niedostosowania rozwiązań prawnych - zmuszona jest pośredniczyć w świadczeniu usług na rzecz poszczególnych właścicieli – najczęściej chodzi o dostawę wody oraz ciepła do lokali. W takiej sytuacji pełni dwie funkcje: wynikającą z istoty działalności wspólnoty mieszkaniowej – czyli realizując interes ogółu nabywa towary i usługi w ramach zarządu nieruchomością oraz narzuconą jej przez realia, gdy nabycia dokonuje na rzecz właścicieli.
    W tym drugim przypadku wspólnota mieszkaniowa występuje jako podatnik podatku VAT, ponieważ działa jako nabywca i sprzedawca towarów oraz usług, powinna zatem wystawiać faktury VAT i odprowadzać ten podatek. Jednak są to wyjątkowe sytuacje z uwagi na zwolnienie przedmiotowe – taki obowiązek powstaje dopiero po przekroczeniu kwoty obrotu 150 tys. zł. i chodzi tu wyłącznie o taki obrót, który nie dotyczy zaliczek uiszczanych na nieruchomość wspólną."


    Więcej na ten temat w artykule:

    Wspólnota mieszkaniowa jako podatnik czynny podatku VAT

    na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
    http://www.zarzadca.pl/komentarze/1708-wspolnota-mieszkaniowa-jako-podatnik-czynny-podatku-vat
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ten problem będzie dopóty, dopóki ustawodawca nie zmieni idiotycznego zapisu w uowl, że pawilon handlowy mieszczący np. 20 lokali niemieszkalnych (np. sklepy) jest w świetle prawa WSPÓLNOTĄ MIESZKANIOWĄ.:bigsmile::bigsmile::bigsmile:
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.