Kto ma płacić za śmieci?
eee
Użytkownik
Witam! Pewnie wszyscy mamy problem z ustawą śmieciową. Moje pytanie jest następujące: Kto ma uiszczać opłaty do gminy za śmieci z wspólnoty, zarząd czy idnywidualnie każdy mieszkaniec? Jest to podatek więc jak ktoś nie zapłaci my jako zarząd nic nie możemy zrobić tylko płacić za takiego delikfenta z kasy WM. Gmina się wycfaniła i stwierdziła że na dzień dzisiejszy takie jest prawo. Macie może takie problemy jak tak to jak je rozwiązujecie?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
https://forum.zarzadca.pl/dyskusja/5089/bunt-wroclawskich-zarzadcow-za-nimi-pojda-inne-miasta/#Item_2
Wspólnota nie może być poborcą podatkowym jakby niektórzy chcieli ...
Dziś podatek, a jutro roznoszenie papieru toaletowego ... do czego jeszcze może posłużyć Wspólnota ...
Poczytaj , pomyśl , i dopiero kpij sobie fenomenie ...
http://forum.gazeta.pl/forum/w,523,145015175,,Bunt_wroclawskich_zarzadcow_za_nimi_pojda_inni_.html?v=2
Mówimy o najczęstszym przypadku czyli wspólnota duża, ma zarząd i zarzadcę/administratora.
Zgodnie z ustawą
"...Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną..."
Obowiązki właściciela nieruchomości (a nie właściciela lokalu w budynku wielolokalowym) określa rozdział 3 ustawy.
Właściciel nieruchomości (a nie właściciel lokalu w budynku wielolokalowym) też jest odpowiedzialny za złożenie deklaracji za nieruchomość.
Opłaty dla gminy za wywóz śmieci (rzekomy nowy podatek?) też ponosi właściciel nieruchomości a nie właściciel lokalu w budynku wielolokalowym.
Za brak segregacji karany będzie właściciel nieruchomości a nie właściciel lokalu w budynku wielolokalowym.
Skoro zgodnie z ustawą właścicielem nieruchomości są osoby sprawujące zarząd to sprawa jest oczywista.
Pozostaje do rozstrzygnięcia kwestia np. rzeczywistego właściciela nieruchomości - czyli wszystkich właścicieli (wspólnoty).
Na jakiej podstawie prawnej ewentualne kary będą nakładane na wspólnotę a nie na członków zarządu jak by wynikało z ustawy?
3) ubezpieczenia, PODATKI i inne opłaty publicznoprawe, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali.......
Co się nie wymyśli ,żeby zaistnieć na forum Hipokryzja do kwadratu. Nikomu nie przeszkadzało " pośrednictwo" WM przy wodzie, gdzie trzeba było rozliczać zaliczki, i co było wbrew uowl a teraz jest święte oburzenie przy przekazywaniu pieniędzy na konto gminy. Jak się nie nadajesz na to stanowisko to złóż rezygnację. Takie twierdzenie to czysta KOMPROMITACJA.
JAK WY DO TEJ PORY FUNKCJONOWALIŚCIE?:shamed:
Zarządcą nieruchomości we wspólnocie jest ogół właścicieli lokali .
Problem w tym, że ten podatek jest nałożony na obywatela Gminy, a nie na Wspólnotę czy spółdzielnie. Nie dotyczy nieruchomości wspólnej, ale terenu gminy (nie pod względem właścicielskim, ale terytorialnym.)
Takiego dziwactwa dawno nie słyszałem od prawnika, że wywóz odpadów z terenu gminy jest kosztem dotyczącym części wspólnych i należy go rozliczać jak utrzymanie części wspólnych czyli wg udziału.
Oczywistym jest, że zarządca nie jest właścicielem nieruchomości - chyba o to ci chodziło?
Ogół właścicieli we wspólnocie to jest zarządcą ale budynku, inaczej obiektu budowlanego ale nie nieruchomości.
Przeczytaj ustawę śmieciową - tam wyraźnie pisze kto w rozumieniu tej ustawy dla potrzeb wywozu śmieci jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym.
Osoby sprawujące zarząd - co tu jest niejasnego w tym wyrażeniu?
Ja pisałem również o moich wątpliwościach w związku z tym, że ustawa śmieciowa za właściciela nieruchomości uważa kogo innego niż UoWL:
Ja wiem, że we wspólnocie mamy do czynienie z dwoma rodzajami nieruchomości : budynkowe i gruntowe.
W jednej i drugiej nieruchomości mamy do czynienie z właścicielem lokalu a nie Zarządcą.
czyli właściciele lokali ...
nic mylne , bo ...
Nie mogę uwierzyć, że tak doświadczony praktyk i teoretyk myli (nie zna?) podstawowe pojęcia.
Nie chcesz chyba powiedzieć, że nie wiesz co oznacza pojecie "zarządca budynku", co to jest "zarządca nieruchomości", wreszcie kto to jest "właściciel nieruchomości"???
We wspólnocie mamy do czynienia z nieruchomością. UoWL nie określa jej definicji ale K.c. oraz UoGN.
Ustawa śmieciowa cały czas posługuje się jednym pojęciem "właściciel nieruchomości" i to dwojakiego rodzaju: zamieszkałej przez mieszkańców i niezamieszkałej. Nas interesuje nieruchomość zamieszkała, zabudowana na dodatek budynkiem wielolokalowym.
Kto jest właścicielem nieruchomości (dla potrzeb wywozu śmieci) ustawa śmieciowa bardzo wyraźnie określa - sam zresztą przytoczyłeś ten artykuł więc dlaczego przekręcasz znaczenie wyrażenia "osoby sprawujące zarząd nieruchomością".
Gdzie w UoWL masz napisane, że wszyscy właściciele sprawują zarząd poza tymi wybranymi do zarządu lub temu komu powierzyli zarząd?
Wszyscy mają współdziałać w zarządzaniu ale wszyscy nie sprawują zarządu bo inaczej jak wyobrażasz sobie nawet realizację art. 28 UoWL?
Skoro dla potrzeb ustawy śmieciowej ustawowodawca określił innego właściciela nieruchomości (zarząd) niż w rzeczywistości (wszyscy właściciele) - więc tu jest zasadnicza sprzeczność. Ustawa śmieciowa nakłada określone obowiązki na właściciela nieruchomości (deklaracja, pojemniki, gromadzenie, sprzątanie) którym dla tejże ustawy i gminy jest zarząd wspólnoty a nie wspólnota (wszyscy właściciele). Niby nic ale problem staje się wielki w momencie nałożenia kar. Problem jeszcze większy gdy właścicielem nieruchomości wg. ustawy śmieciowej jest zarządca któremu zarząd powierzono (sprawuje zarząd). Gdybym mieszkał w takiej wspólnocie w razie nałożenia na wspólnotę kar od razu bym protestował - na jakiej podstawie na wspólnotę (rzeczywistego właściciela nieruchomości) a nie na zarządcę sprawujacego zarząd powierzony (właściciela "śmieciowego")?
Gdyby ta ustawa śmieciowa obniżała koszty wszyscy byliby zadowoleni, a tak jest jałowa dyskusja i straszenie jakie to kary teraz będą z US. W mojej WM po 1 lipca nic się nie zmieni. Nawet będzie lepiej bo rzadziej będę wnosił opłaty. Jak ludzie nie nauczą się segregacji to po otrzymaniu wezwania do zwiększenia opłat rozdam zawiadomienia o nowych stawkach. czy sądzicie ,że obecnie ludzie płacą za śmieci a po 1 lipca nie będą płacić bo to nie jest ich obowiązek ale osób z Zarządu? Poniekąd tak, to jest ich obowiązek, oczywiście z pieniędzy WM.:bigsmile:
Natomiast (dla mnie) oczywiste jest, że tutaj nic się nie zmienia, tak jak było do tej pory tak będzie dalej: właściciele wpłacają zaliczki na koszty zarządu, w tym także na wywóz śmieci, wspólnota (zarząd, zarządca) wpłaca na konto gminy (do tej pory firmie np. TransFormers) określoną kwotę za wspólnotę tak jak PWiK wpłaca określona kwotę za wspólnotę czy mpec-owi. Gdy gmina zwiększy opłatę czy dołoży karę (tu jest problem czysto prawny o podstawę prawną kary w ustawie śmieciowej) - zarząd (zarządca ) zwiększa zaliczki właścicielom.
Oczywiste jest, że nie zarządca płaci za śmieci bo przecież to właściciele je wytwarzają - chodzi o wyjątkowo niefortunne sformułowanie, które samo w sobie narobiło już sporo zamieszania - że w rozunmieniu ustawy właścicielem nieruchomości są osoby sprawujące zarząd. Wystarczyło aby napisać że wspólnota i wtedy rola reprezentacji wspólnoty na zewnątrz i związanych z tym obowiązków także śmieciowych nie powodowałaby tyle niepotrzebnego zamieszania.
Tu nie chodzi o samą ustawę , ale o ten bałagan wokół niej. Kalkulacja cen jest kuriozalna ,szczególnie dla WM i spółdzielni. U mnie od 1 lipca zapłacimy dwukrotnie więcej i to jeszcze za segregowane śmieci. Zrozumiałbym , że opłaty przy segregacji zmniejszą się dwukrotnie ale zwiększenie świadczy o całkowitej prowizorce, a zobaczymy jak to będzie. gdyby przyjąć teoretycznie ,że od 1 lipca wszyscy segregują śmieci, to oznacza ,że firma znacząco zmniejsza swoje koszty, mniej śmieci musi wywieźć i zutylizować, więcej ma przychodów z surowców wtórnych. Ty wszystko jest na opak. Zauważcie ,że właściciele domków generalnie na tym zarobią, kłótnie wybuchną w dużych i bardzo dużych WM i w spółdzielniach. Tam segregacja to FIKCJA.
Tekst pochodzi ze strony http://zarzadcy.com.pl/ekspercipisza/aktualnosci/aspekty-formalno-prawne-podatku-smieciowego/4856.html
dalszy ciąg na stronie http://zarzadcy.com.pl/ekspercipisza/aktualnosci/aspekty-formalno-prawne-podatku-smieciowego/4856.html
Druga kwestia to ściąganie tej opłaty od właścicieli. Wychodzi na to, że zgodnie z prawem można to zrobić poprzez zaliczki na utrzymanie NW? I jak dany delikwent nie płaci, to postępowanie identyczne jak w przypadku nie płacenia zaliczek?
Pytam, bo jestem już nielekko skołowany czytaniem tysięcy opinii, paragrafów itp.
Najpierw trzeba sobie odpowiedzieć , kto jest zarządcą NIERUCHOMOŚCI we wspólnocie mieszkaniowej ...
Mniejszość twierdzi, że zarządcą nieruchomości są poszczególni właściciele lokali tworzący wspólnotę i to oni są podatnikami opłaty za zagospodarowywanie odpadów - ja się przychylam to tej tezy ...
Teraz toczą się spory: kto może pobierać podatki ?
Wspólnota czy tylko Gmina, która je uchwaliła ( prawo lokalne)
Podatki, o których mowa w UoWL to nie są podatki płacone do Wspólnoty, tylko podatki przekazywane dalej. Wspólnota nie pobiera podatków, ona je przekazuje dalej. Tzn pobiera w celu przekazania, ostatecznym odbiorcą jest inny organ. Źle myślę?
Całą nieruchomością zarządzają właściciele lokali .
Tak chcą urzędnicy, ale czy to jest zgodne z prawem ? czy poborcą podatkowym ma być Zarząd WM czy Zarządca ?
Niby dlaczego ma być karany tylko Zarząd WM czy Zarządca (art. 18.1)?
Jaka jest wykładnia prawna ... ustawę - bubel można napisać na kolanie , to w Polsce w ostatnich latach nie nowość.
Przykład wrocławski ukazuje te niedoskonałości opłat związanych pobieraniem i rozliczanie opłat za śmieci ...
W wielu gminach zweryfikowano sztywne stanowisko, że to Zarządy - Zarządcy mają składać deklaracje .
Teraz zamieszkujący obywatele będą ścigani na podstawie złożonych deklaracji czy decyzji administracyjnych ( w przypadku, gdy ich nie złożyli ) a niektóre poszły nawet dalej i zobowiązały do oznakowywania składowanych odpadów (numerowane worki na odpady, naklejanie identyfikatorów - nr pesel)
jaja sobie robisz ....
Wspólnota może być takim pośrednikiem , jeżeli podatek jest nałożony na podmiot Wspólnota Mieszkaniowa,
a nie gdy jest on nałożony na właściciela lokalu czy najemcę jak w przypadku śmieci.
Jeżeli zasada prawna miałaby być tak, jak napisałeś, to dlaczego wspólnota nie pobiera podatku od nieruchomości czy opłat wieczystego użytkowania i nie przekazuje ich Gminie? bo.... To są obowiązki GMINY , Ona posiada narzędzia do tego by szybko takie opłaty ściągać.
Co do przekazywania podatku to przecież nigdzie nie napisałem, że Wspólnota ma przekazywać podatki nałożone na właścicieli lokali pojedynczo, ale faktycznie ten mój wpis precyzyjny nie był.
Jedna rzecz mnie zastanawia. Kto jest tak naprawdę właścicielem nieruchomości. "współwłaścicieli" - czyli Wspólnotę jako ogół właścicieli
"osoby posiadające nieruchomości w zarządzie" - Zarząd
Obszerniejsza jest Wspólnota, czyli podatek jest de facto nałożony na Wspólnotę?
we wspólnotach właścicielem nieruchomości jest ogół właścicieli lokali
błędna teoria ...
"współwłaścicieli" czyli pojedynczych właścicieli lokali ...
"osoby posiadające nieruchomości w zarządzie" - Zarząd posiada tylko część nieruchomości - nieruchomość wspólną,
a właściciel lokalu ma całość i lokal i część wspólną
jak życie pokazuje już nie jeden raz urzędnik wprowadza w błąd ...
wie każdy orze jak może ...
Jednak nie o to chodzi w tym przepisie:
eżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali (wspólnota mieszkaniowa) obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany"
Skoro obowiązki obciążają właścicieli dopiero wtedy, gdy zarządu w rozumieniu uwl nie wybrano - to oczywistym jest, że chodzi o zarząd w rozumieniu art. 20 uwl lub zarządcę z art. 18 uwl.
Przepis jest trochę kuriozalny, ponieważ idąc takim tokiem rozumowania - członkowie zarządu odpowiadają za zobowiązania. Absurd.Najlepiej niech ustawodawca sam odpowiada.
Pod deklaracją należy złożyć podpis. Zarząd ma delegację do reprezentowania właścicieli lokali z zakresie spraw dotyczących nieruchomości wspólnej. Zarząd nie posiada pełnomocnictwa poszczególnych właścicieli do reprezentowania ich w sprawach dotyczących własności indywidualnej nieruchomości. To jedno. Drugie w sprawie poboru podatku musi być uchwała Rady Gminy wskazująca z imienia i nazwiska osobę odpowiedzialną za pobór podatku - inkasenta oraz wysokość jego wynagrodzenia z tego tytułu. Zarząd nie ma uprawnień do poboru podatku zgodnie z Ordynacja podatkową. Z tego wynika, że deklarację składa właściciel i opłatę wnosi indywidualnie właściciel, tak samo jak podatek od nieruchomości. Należy tylko wystąpić do organu z informacją, że nie będąc w myśl przepisu Ordynacji podatkowej uprawnionym do poboru podatku, z dniem . . . . Wspólnota przestaje pośredniczyć z opłacie podatku śmieciowego. W związku z tym, po stronie organu odpowiedzialnego za wykonanie ustawy - Wójta leży obowiązek poinformowania właścicieli lokali o obowiązku złożenia deklaracji oraz podanie numeru konta do wnoszenia opłat podatku.
piszesz nieprawdę, zapoznaj się z zapisem ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19961320622
Wspólnota to wszyscy właściciele i jeśli każdy z nich zapłaci za swoje mieszkanie to czy to znaczy że zapłaciła Wspólnota?
A jak to oświadczenie podaje nieprawdę i wypełniający deklarację wie że podano mu nieprawdę to czy może on tą nieprawdę wpisać do deklaracji.
Jeśli to zrobi to czy poniesie za to jakieś konsekwencje (np, karno-skarbowe)?
Tu nie chodzi o pełnomocnictwo.Pełnomocnictwo potrzebne by było wtedy gdyby obowiązek włascicielski spoczywał na wlascicielu lokalu a wspolnota podjęła by sie wypełniać ten obowiązek za niego.
Sytuacja prawna jest inna.
Obowiazek właścicielski w tym zakresie został ustawowo zdjęty z właściciela lokalu i obarczono nim wspolnotę jako osobe ustawową. Zarząd jako organ wspolnoty nie reprezentuje więc właścicieli w zakresie wykonywania ich obowiązku ustawowego , bo oni takiego obowiązku nie mają. Obowiązek ten spoczywa na wspolnocie a wykonywany jest przez jej organ .
Szkoda że takiego rozwiązania nie wprowadzono w prawie budowlanym w zwiazku z np: okresowymi przeglądami budynków wspolnoty.
WM na zewnątrz reprezentować może nie tylko jej zarząd.
Jeśli WM w uchwale da komuś na to pełnomocnictwo to on, w danej sprawie, będzie ją reprezentował.
Dodatkowo w poprzedniej wersji tego artykułu było wyrażnie napisane kto ma wypełniać deklarację śmieciową a w nowej wersji z tego zrezygnowano dając WM wybór.
Jeśli WM wybierze że poszczególni właściciele będą składać deklaraje sami to jest to zgodne z nowym brzmieniem ustawy bo WM to wszyscy właściele lokali.
Natomiast. .
Nie jest zgodne. I nie chce wchodzic znowu w polemike na czym polega istota wspolnoty mieszkaniowej jako osoby ustawowej, bo jestem już tym zmęczony.
Jaki wybór ...bo nie wiem otym?
Natomiast jak to samo zrobi własciciel lokalu we wspolnocie i nie zaplaci a wspolnota nie zaplaci za wszystkich włascicieli i wskaże urzędowi dłużnika to kogo będzie windykowal urząd? Tego właściciela czy wspolnote . Na jaki adres wyśle wezwanie do zaplaty? Tego wlaściciela czy adres wspolnoty?
Nie rozumiem dlaczego wspolnota ma kogoś upoważniać do skkladanie deklaracji w jej imieniu.Zarząd czu zarzadca sie rozchorowali?
Chociaż WM ma prawo rządać od właściciela informacji o ilości osób zamieszkujących jego lokal to on nie ma obowiązku podać prawdziwych danych a WM nie żadnych narzędzi aby go do tego zmusić.
Jednak przedstawiciel WM ma obowiązek wypełnić deklarację i płacić za śmieci wg danych z tej deklaracji.
Podawanie nieprawdy w deklaracji jest karalne.
Jeśli deklaracja WM zawiera nieprawdę to za to odpowiada ten który ją wypełnił i złożył.
Gdyby wypełniający nie wiedzał że podano mu nieprawdziwe dane to pół biedy bo może się zasłaniać niewiedzą ale jeśli wie że podano mu nieprawdę i mimo to ją umieści w deklaracji to on z to odpowiada.
Ustawa nie daje jednak opcji niezłożenia deklaracji.
Dlatego jedynym właściwym rozwiązaniem jest aby deklaracje składali właściciele za swoje lokale bo mogą sobie wtedy kłamać do woli i nikt inny poza nimi nie będzie za to odpowiadał.
to jest problem Gminy i właściciela lokalu, który jest zobowiązany złożyć we Wspólnocie oświadczenie zgodne ze wzorem uchwalonym przez Radę Gminy.
Wspólnota jest tylko "poborcą" podatkowym urzędu Gminy.
Prywatnie to też twierdzę, że osoba zamieszkująca na ternie Gminy powinna bezpośrednio płacić za zagospodarowanie odpadów przez Gminę, na wskazane konto przez Gminę tak jak to jest z podatkiem od nieruchomości.
Nie do końca prawda.
Odpowiedzalność karno/skarbową ponosi wypełniający deklarację śmieciową a nie właściciel który wspólnocie podał nieprawdziwą informację.
Też tak uważam i nawet w naszej WM tak się wszyscy właściciele rozliczają.
Gmina jednak chce żeby to WM wypełaniała deklarację i to z datą wsteczną (luty 2015).
U mnie Gmina zażądała opłaty przez Wspólnotę od 1 lipca 2013 !!!! Daliśmy cesje swych wpłat na Wspólnotę i po krzyku, przy okazji wyszło na jaw, że trzech właścicieli w ogóle nie płaciło w okresie od 1 lipca 2013 do 31 stycznia 2015.
Teraz mamy odrębne konto i wszystko jest pod kontrolą.
Uważam, że napisałem prawdę . Bo jak Gmina sprawdzi, że deklaracja Wspólnoty jest błędna? , przecież zawsze chodzi o osoby zamieszkałe, a nie zameldowane.
Jest mało jednoznaczny ponieważ napisanie że deklarację wypełnia WM wcale nie znaczy że ma to zrobić jej zarząd bądź zarządca.
Wg mnie oznacza jedynie że WM ma spowodować że ta deklaracja jest wypełniona i jeśli WM uchwali że wypełaniają poszczególni właściciele to spełni wymagania ustawy.
U nas właścicele wypełniali bo w 2013 w momencie powstania obowiązku we WM nie było zarządu.
Zgodnie z obowiązującym wtedy brzmieniem ustawy w sytuacji gdy nie ma zarządu deklaracje składają poszczególni właściciele.
Tak też się stało i dzieje do dzisiaj.
Cesja jest ok ale co z karami za tych którzy nie płacili.
Czy kazano Wam zapłacić kary i odsetki za tych trzech niepłacących?
Nowy doklejony: 10.02.17 21:17 Bardzo prosto sprawdzi.
Wystarczy że ktoś do gminy doniesie że właścicel podał że mieszka mniej osób niż faktycznie zamieszkuje.
Co zrobisz jak wiesz że gmina podała nieprawdę o swoich mieszkańcach?
nie rozumiem?... a co gmina ma do moich właścicieli lokali ?
donosicieli ci u nas dostatek ...
Jak kwestionują to przesyłam im kopie oświadczenia złożonego przez właściciela lokalu.
U mnie do "deklaracji śmieciowej", zgodnie uchwałą Rady Gminy, należy dołączyć wykaz lokali i sposób naliczenia opłat.
Z tego co mi wiadomo ( moich rodziców) Gmina karnie co miesiąc zawiadamia ich wspólnotę o stanie osób zamieszkujących w lokalach gminnych
W skrajnym przypadku gmina ukarze tego który wypełnił deklarację (WM) za to że podał nieprawdziwe dane które otrzymał od gminy.
Nam też próbują płacić ale na podstawie fałszywych danych. Dlatego im te opłaty odsyłamy i prosimy o korektę której nie robią i ponownie nam przysyłają pieniądze a my im odsyłamy i tak w koło.
Gmina nie wie bo się nie interesuje ale my wiemy bo tu mieszkamy.
W sytuacji kiedy wiemy, to wpisując ich kłamstwa do deklaracji poświadczamy nieprawdę a to jest karalne.