Jak to z odpadami po 1 lipca bywać będzie?

KubaPKubaP Użytkownik
edytowano czerwca 2013 w Wolne tematy
Sterta śmieciowych grzechów miejskich urzędników

Michał Kwiatkowski 14.06.2013 , aktualizacja: 14.06.2013 07:46

Projekt organizacji segregacji śmieci, który opracowali mieszkańcy (Nadesłał Michał Kwiatkowski)
LIST CZYTELNIKA. Ostatnie artykuły prasowe - wypowiedzi "ekspertów" spółki Ekosystem czy wywiad z wiceprezydentem Adamskim - jak na dłoni ukazały główne grzechy wrocławskich urzędników.

Grzech lenistwa

Pierwszy z nich to lenistwo. Przejawia się ono w sposób różnoraki, m.in. w próbie przerzucenia odpowiedzialności za zbieranie od mieszkańców należnych gminie podatków. Leniwemu urzędnikowi łatwiej sięgnąć po pieniądze wspólnoty mieszkaniowej, nie chce mu się bowiem wyszukiwać i ścigać nieuczciwych mieszkańców. Wymagałoby to przeprowadzenia analizy, ewentualnie kontaktu z petentem (fuj!), rozpisania dokumentów dla każdego dłużnika z osobna. A tak? Lekko, łatwo i przyjemnie przeprowadzimy egzekucję ze wspólnoty na podstawie ordynacji podatkowej.

Co z tego, że zapłacą za to uczciwi? Sugerowanie, że wspólnota będzie mogła pozwać dłużnika do sądu, jest śmieszna. Procesy cywilne ciągną się latami, a zadłużenie stale rośnie. Co w przypadku gdy wspólnota np. spłaca kredyt za remont?

Zupełnie już abstrahuję od faktu, że wspólnota mieszkaniowa nie posiada własnych funduszy. Wpłaty jej członków w całości pokrywają wyłącznie koszty bieżącego użytkowania części wspólnych. Wpłaty na fundusz remontowy z kolei mogą być wykorzystane jedynie na konserwację czy prace budowlane, nie wolno ich przesuwać na rzecz innych kosztów. Leniwi urzędnicy twierdzą jednak, że nic się w nowej sytuacji nie zmieni - tak jak do tej pory "spółdzielnia zakłada je [pieniądze] za niego [dłużnika]".

Sytuacja zmienia się jednak diametralnie. Po pierwsze, kwoty, o których mówimy, wzrosły o kilkaset procent. W przypadku mojej kamienicy stawka za osobę wynosiła do tej pory 8,50 zł - i jakoś firmie śmieciowej się opłacało. Po drugie, Ekosystem dysponując uprawnieniami podatkowymi, może należności ściągnąć ekspresowo z konkretnych osób.

Grzech odpowiedzialności zbiorowej

Drugi dowód na lenistwo urzędnika wrocławskiego to zastosowanie odpowiedzialności zbiorowej w przypadku segregacji w budynkach wielorodzinnych. W kamienicach i blokach wystarczy, że jedna osoba nie będzie segregowała (z lenistwa, ideologicznie, z warcholstwa), a cała społeczność narażona będzie na kary i podwyżki opłat. Dlaczego nie ma możliwości wykazania mieszkańców segregujących i niesegregujących? Ci drudzy zwyczajnie wszystko wrzucaliby do pojemnika na śmieci zmieszane, które i tak będą musiały przejść proces sortowania w zakładach odbierających odpady.

Tak samo urzędnicy odcinają się od innych obowiązków. Chcesz wiedzieć, jak często będą odbierane śmieci - zapytaj firmy odbierającej odpady. Chcesz zgłosić skargę na przepełniające się śmietniki - również pod ten adres. Hola, hola - to Ekosystem jest stroną umowy ze śmieciarzami, nie zaś lokator. Na jakiej podstawie mogę uzyskać informację czy zgłosić zażalenie? Przecież ja jestem osobą trzecią zupełnie z umową o odbiór niezwiązaną.

Za co my niby mamy płacić? Przecież po okrojeniu obowiązków na modłę postulowaną przez wrocławskiego urzędnika, do wypełniania funkcji całej potężnej spółki Ekosystem wystarczyłoby zatrudnić jedną czy dwie księgowe.

Śmieszne jest ponadto założenie Zarządu Zasobu Komunalnego, że wszyscy lokatorzy komunalni będą segregować odpady. Tak zadeklarować jest jednak łatwiej, niż żmudnie przepytywać każdego gminnego najemcę. Stanowisko takie jest również dla ZZK tańsze w wykonaniu. Co z tego, że to właśnie ci mieszkańcy są najczęściej dłużnikami, a znając życie, wielu z nich sortować śmieci nie będzie. To już przecież nie jest urzędniczy problem

Grzech zaniechania wynikającego z ignorancji

Ekosystem wyznaczył sobie jedyne słuszne tory, a poza tym, to już klapki na oczach. Mieszkańcy już nieraz proponowali zdroworozsądkowe rozwiązania mogące nieco ucywilizować nową ustawę. Wszelkie pomysły rozbijają się jednak o mur ignorancji zbudowany wokół wrocławskiego urzędnika. Sam sugerowałem, w jaki sposób można zorganizować zbiórkę odpadów w zabudowie wielorodzinnej. Część segregująca miałaby swoje kubły w zamykanym boksie, pojemnik na śmieci nieposortowane byłby zaś dostępny dla reszty mieszkańców. Reakcja wrocławskiego urzędnika - ignoranta: nie, ponieważ takiej opcji nie przewiduje wzór deklaracji. No toż to przecież Bareja w czystej formie.

Inny przykład, nawiązujący do poruszanej wcześniej kwestii. Nasza wspólnota zaoferowała, że w przypadku, gdy któryś z mieszkańców nie wniesie opłaty śmieciowej, przy przelewie takiej niepełnej należności na konto Ekosystemu, będziemy pisemnie informować, kto nie zapłacił. Rozwiązanie dla urzędnika zdawać by się mogło proste, łatwe i przyjemne: po otrzymaniu informacji wkleja dane w gotowy formularz i uruchamia procedurę egzekucji podatkowej. Reakcja wrocławskiego urzędnika - ignoranta: "Po co się będziecie Państwo trudzić, my ściągniemy z konta wspólnoty, wy sobie potem dochodźcie". Zwyczajnie kpina

Nie wspomnę już o zapewnionej ustawą możliwości przesłania deklaracji drogą elektroniczną.

Grzech niewiedzy

Ktoś, kto twierdzi, że wspólnota mieszkaniowa może zmusić mieszkańca w drodze uchwały do segregowania śmieci, powinien jak najszybciej pożegnać się z pracą. Uchwały wspólnot muszą być bowiem zgodne z prawem powszechnie obowiązującym, a ustawa śmieciowa pozostawia w tym względzie każdemu wolny wybór.

Nagminne jest nierozróżnianie prawa administracyjnego od podatkowego, zaś ustawa o własności lokali to już dla urzędników czarna magia.

Grzech buty

Czytając wypowiedzi butnego wrocławskiego urzędnika, mam wrażenie, że gdyby tyle samo sił, co w propagandę, włożono w uczciwą pracę, wszystko działałoby sprawnie.

Głównym przeciwnikiem magistratu stali się zbuntowani zarządcy. Urzędnicy próbują w sposób populistyczny szczuć lokatorów przeciwko swoim zarządcom i spółdzielniom. "Pilnujcie ich!", "Za to płacicie!" czy "To ich obowiązek!" to mydlenie oczu i odwracanie uwagi od faktu przerzucania na innych urzędniczego psiego obowiązku. Konflikt próbuje się przenieść na inny poziom i dla świętego spokoju odsunąć jak najbardziej od wrocławskiego urzędnika. Ogólnie cała atmosfera wokół śmieci oparta jest na zasadzie "będzie tak, bo tak chcemy i co nam zrobicie!"

I jeszcze jedna drobna uwaga, która zupełnie umknęła w całej dyskusji. Więksi zarządcy czy spółdzielnie nawet w przypadku wymuszenia opłat za uchylających się jakoś sobie poradzą. Co jednak w przypadku wspólnot, które zarządcy nie mają, a zarząd nad nieruchomością wspólną dzierży Zarząd Wspólnoty. W jego skład wchodzą zazwyczaj mieszkańcy, którzy nieodpłatnie - na zasadzie misji społecznej - prowadzą sprawy wspólnoty. W przypadku egzekucji podatkowej i braku środków na pokrycie długów sąsiadów, windykacja może odbyć się z ich prywatnego majątku. A to już jest sytuacja zupełnie patologiczna

A mogłoby być lepiej...

Wbrew pozorom, naprawdę niewiele potrzeba, aby znacznie poprawić sytuację mieszkańców budynków wielorodzinnych. Wystarczyłaby większa współpraca ze wspólnotami, zarządcami i spółdzielniami. Podstawową kwestią jest ściganie bezpośrednio dłużnika. Kolejną ważną kwestią jest umożliwienie, zgodnie zresztą z ustawą, podziału na segregujących i niesegregujących w obrębie jednej nieruchomości. Niestety, przełożeni - z wiceprezydentem na czele - zamiast huknąć na leniwego, nastawionego na zaniechanie, niedouczonego i butnego urzędnika, wolą go na całej linii poprzeć. Do diabła z dobrem mieszkańców - to nam ma się wygodnie żyć!

Cały tekst: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,14096868,Sterta_smieciowych_grzechow_miejskich_urzednikow.html#ixzz2WTOnsmFX

Komentarze

  • Opcje
    ważekważek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    niewiele potrzeba, aby znacznie poprawić sytuację mieszkańców budynków wielorodzinnych
    - ???
    - a któż to chce na siłę uszczęśliwiać mieszkańcow budynków wielorodzinnych (wspólnot)?
    O jaką poprawę sytuacji mieszkańców chodzi?
    Sytuacja mieszkańców nie ulega żadnej zmianie (poza większą opłatą) - tak jak do tej pory płacili zaliczki do wspólnoty m.in. za wywóz śmieci z terenu wspólnoty tak dalej będą płacić a wspólnota na koniec roku będzie rozliczać wpłacone zaliczki. Tyle że teraz wspólnota zamiast płacić firmie wywożącej płacić będzie gminie.
    Podstawową kwestią jest ściganie bezpośrednio dłużnika.
    - a teraz nie jest? Jeżeli wspólnota nie zapłaci firmie śmieciowej to co, nie staje się dłużnikiem? Nie ma jak ścigać "dłużnika"?
    Kolejną ważną kwestią jest umożliwienie, zgodnie zresztą z ustawą, podziału na segregujących i niesegregujących w obrębie jednej nieruchomości.
    Nie ma takiej nawet fizycznej możliwości (miejsce na wszystkie pojemniki chociażby). W ustawie nieruchomość z budynkiem wielolokalowym to jedna nieruchomość i jeden właściciel.
    Natomiast obniżona cena na segregowanie to pic na wodę fotomontraż, bo nie ma także możliwści wyegzekwowania i dopilnowania tego we wspólnocie np. 30 - czy 240 lokalowej znajdującej się na dodatek w wieżowcu mającego dwa zsypy np. Jest to tylko i wyłącznie kamuflarz do zastosowania wyższej ceny za wywóz śmieci (czysty zysk dla gminy). Segragacja ma sens w naszych warunkach tylko i wyłącznie w domach jednorodzinnych.
    Zadziwiająca jest natomiast ta nagła troska zarządców o mieszkańców wspólnot choć przecież w wiekszości z nich to zarządy z mocy ustawy są za to odpowiedzialne a nie administratorzy/zarządcy.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2013
    [cite] ważek:[/cite]
    Sytuacja mieszkańców nie ulega żadnej zmianie (poza większą opłatą) - tak jak do tej pory płacili zaliczki do wspólnoty m.in. za wywóz śmieci z terenu wspólnoty tak dalej będą płacić a wspólnota na koniec roku będzie rozliczać wpłacone zaliczki. Tyle że teraz wspólnota zamiast płacić firmie wywożącej płacić będzie gminie.
    Mylne myślenie ... odpowiedzialność się zmienia ... widać, że jesteś typowym urzędasem gminnym, który okopał się i będzie bronił swego mylnego punktu widzenia. Teraz nie ne a uów jest to typowy podatek śmieciowy nałożony na zamieszkujących na terenie gminy .
    Jaki tu interes dla WM by być poborcą podatkowym dla Gminy za friko !!!!!


    [cite] ważek:[/cite]
    Podstawową kwestią jest ściganie bezpośrednio dłużnika.
    Nie ma takiej nawet fizycznej możliwości wyegzekwowania i dopilnowania tego we wspólnocie np. 30 - czy 240 lokalowej znajdującej się na dodatek w wieżowcu mającego dwa zsypy
    [/quote]
    ależ jest sposób ... i to bardzo prosty wystarczy rozdać na początek po 100 nalepek na worki na śmieci dla każdego właściciela lokalu czy najemcę np. z jego PESELEM czy innym identyfikatorem.
    W RIOP-ach sprawdzać czy wyrzucane śmieci zgadzają się ze złożoną deklaracją.

    Tak się dzieje w krajach na zachód od Odry ... TRZEBA WAŻEK tylko CHCIEĆ ...

    Nowy doklejony: 20.06.13 13:37
    .

    Nowy doklejony: 20.06.13 15:17
    Regionalna Izba Obrachunkowa: To zarządcy nieruchomości mają składać deklaracje śmieciowe
    Magdalena Kozioł Data dodania: 2013-06-20 10:31:49 Ostatnia aktualizacja: 2013-06-20 10:35:57

    Jest już jasne, kto we Wrocławiu do końca czerwca ma składać deklaracje śmieciowe. Sprawą zajęła się Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu. - Ustawa określiła, że mają to robić zarządcy nieruchomości - mówi Lucyna Hanus, prezes RIO. Deklaracje, na podstawie których zostaną wrocławianom opłaty za śmieci, trzeba do spółki Ekosystem składać do końca czerwca. Dotychczas wpłynęło ich ok. 16 tys. z 70 tys., jakie oszacowali wrocławscy urzędnicy.

    Te dokumenty spływają opornie, bo "zbuntowało się" 80 wrocławskich zarządców nieruchomości. Przekonywali, że nie oni powinni wypełniać deklaracje w imieniu lokatorów, a każdy z nich musi to zrobić indywidualnie.

    A jeżeli tego nie zrobi? Konsekwencje poniosą spółdzielnia, albo wspólnota, które musiałyby w takim przypadku znaleźć pieniądze za uchylających się od płacenia.
    Zarządcy nie chcą wziąć na siebie takiej odpowiedzialności.

    RIO we Wrocławiu sprawę wyjaśniło na ich niekorzyść.

    Tymczasem spółka Ekosystem zachęca wrocławian (szczególnie tych mieszkających w blokach), by sprawdzili, czy ich zarządca deklarację złożył. W jakie sposób to zrobić?

    - Pytając zarządcy - mówi Arkadiusz Filipowski z wrocławskiego ratusza. Mają obowiązek udzielić odpowiedzi, bo zarządca jest płatnikiem, a mieszkaniec podatnikiem.
  • Opcje
    Praktyk-realistaPraktyk-realista Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyste "wygodnictwo" zarządców. Mam nadzieje ,że WM podziękują im za współpracę.:bigsmile:
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano czerwca 2013
    [cite] Praktyk-realista:[/cite]Czyste "wygodnictwo" zarządców.
    Mam nadzieje ,że WM podziękują im za współpracę.:bigsmile:
    Wygodnictwo ? Hmmm...
    Problem jest w tym, że "Zarzadcy" jak Ty ich nazywasz są defakto administratorami ,
    a Zarządy WM nie mają zamiaru tych deklaracji podpisywać w imieniu WM ze względu na kary ... pat ...:sad:

    Nowy doklejony: 21.06.13 11:08
    [align=center][b]Uchwała nr 72/2013
    Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu
    z dnia 19 czerwca 2013 r.
    
    w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Rady Miejskiej Wrocławia nr XLII/979/13
    z dnia 18 kwietnia 2013 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie
    odpadami komunalnymi[/b][/align]
    
    
    Na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach
    obrachunkowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r. poz. 1113) oraz art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 r. poz. 594), Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu
    [align=center][b]stwierdza nieważność[/b][/align]
    części uchwały Rady Miejskiej Wrocławia nr XLII/979/13 z dnia 18 kwietnia 2013 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zakresie:
    
    1) § 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 uchwały oraz załącznika nr 2 do uchwały pn. „Informacja o lokalach i właścicielach lokali w budynkach wielolokalowych”,
    
    2) pozycji G.2 załącznika nr 1 do uchwały pn. „Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Miasta Wrocławia” wraz z objaśnieniem
    — z powodu zamieszczenia ich bez podstawy prawnej.
     
    [align=center][b]Uzasadnienie[/b][/align]
    
    Uchwała Rady Miejskiej Wrocławia nr XLII/979/13 z dnia 18 kwietnia 2013 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu — za pośrednictwem Wojewody Dolnośląskiego (pismo z dnia 17 maja 2013 r. znak: NK-N.40.21.2012.MF) — w dniu 20 maja 2013 roku.
    
    Jako podstawę prawną podjęcia uchwały Rada Miejska Wrocławia wskazała art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 6n ust. 1 ustawy z dnia 13 września
    1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.) — zwanej dalej „u.p.cz.”.
    
    Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu oceniając zgodność z prawem regulacji zawartych w badanej uchwale stwierdziło, co następuje:
    
    W § 1 ust. 1 badanej uchwały Rada Miejska ustaliła wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały (pkt 1) oraz wzór
    informacji o lokalach i właścicielach lokali w budynkach wielolokalowych, stanowiący załącznik nr 2 do uchwały (pkt 2). W ust. 2 wskazano, że informacja o lokalach i właścicielach lokali w budynkach
    wielolokalowych stanowi integralną część deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie  odpadami.
    
    Zgodnie z przyjętym wzorem, podmiotem składającym deklarację jest: „właściciel nieruchomości w rozumieniu ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach”
    (poz. C.1.1.) bądź „osoba/osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali” (poz. C.1.2.). Jako zarząd nieruchomością wspólną
    wskazano: wspólnotę mieszkaniową (poz. C.3.1.), spółdzielnię mieszkaniową (poz. C.3.2.), towarzystwo budownictwa społecznego (poz. C.3.3.) oraz „inny” (poz. C.3.4.). Zgodnie ze wzorem
    deklaracji, podmiot składający deklarację ma obowiązek podania w poz. 1 deklaracji „Identyfikator”
    
    NIP/numer PESEL”. Do sporządzenia informacji o lokalach i właścicielach lokali w budynkach wielolokalowych zobligowano osobę/osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną (poz. C.1.2.
    wzoru deklaracji).
    
    Z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.) wynika, że organy władzy publicznej działają zgodnie z zasadą legalizmu, tj. jedynie na
    podstawie i w granicach przyznanych im uprawnień. Oznacza to, że organ władzy publicznej może działać tylko w przypadkach i w takim zakresie, w którym upoważnia go do tego prawo. Musi to być
    upoważnienie wyraźne, a nie tylko pośrednio wynikające z przepisów ustawowych, gdyż nie jest dopuszczalne domniemanie kompetencji prawotwórczych.
    
    Zakres upoważnienia udzielonego organowi stanowiącemu gminy w zakresie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynika z art. 6n ust. 1
    pkt 1 i 2 u.p.cz. Zgodnie z tym przepisem, rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ułatwienia
    składania deklaracji, zobowiązana jest określić, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, wzór deklaracji o wysokości opłaty składanej przez właścicieli nieruchomości,
    obejmujący objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia, pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, informację o terminach i miejscu składania deklaracji
    oraz warunki i tryb składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
    
    
    Określenie przez radę gminy wzoru deklaracji powinno zatem zapewnić prawidłowe ustalenie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ułatwić składanie deklaracji.
    Powołane przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie stanowią podstawy do nakładania na podmioty wykonujące obowiązki właściciela nieruchomości — stosownie do art. 2
    ust. 3 u.p.cz. — dodatkowych zadań, w tym dołączania do deklaracji informacji o lokalach i właścicielach lokali w budynkach wielolokalowych zawierających m.in. dane osobowe właścicieli
    poszczególnych lokali (imię i nazwisko, adres).
    
    
    Ustawowe wyliczenie — w art. 6n ust. 1 u.p.cz. — zagadnień przekazanych radzie gminy do uregulowania w drodze uchwały w sprawie wzoru deklaracji jest wyczerpujące, nie jest zatem dopuszczalna wykładnia rozszerzająca zastosowania tych przepisów w odniesieniu do innych kwestii, które nie zostały w nich wymienione (por. wyrok NSA z dnia 8 listopada 2012 r. sygn. akt II OSK
    2012/12; wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 30 listopada 2006 r. sygn. akt II SA/Wr 527/06; wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 23 października 2007 r. sygn. akt II SA/Rz 59/07). Oznacza to, że w podejmowanym na podstawie przepisów ustawy akcie prawa miejscowego nie można zamieszczać postanowień, które wykraczają poza treść tych przepisów.
    
    
    Art. 6n ust. 2 u.p.cz. uprawnia radę gminy do określenia w uchwale wykazu dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji. Z kolei deklaracja obejmuje wyłącznie dane konieczne
    do poprawnego obliczenia wysokości opłaty. Rada gminy nie ma prawa żądać od właścicieli nieruchomości dokumentów, które pozostają bez związku z danymi determinującymi wysokość opłaty
    za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Rada Miejska Wrocławia nie skorzystała z możliwości określenia w badanej uchwale wykazu dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji
    o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. 
    
    Ponadto Kolegium zwraca uwagę na zapis zawarty w części wstępnej wzoru deklaracji, w którym wskazano, iż „Prawidłowe wypełnienie formularza ułatwi wcześniejsze zapoznanie się
    z objaśnieniami dołączonymi do deklaracji oraz broszurą informacyjną dostępną na stronie www.ekosystem.wroc.pl”.
    
    
    W objaśnieniach dotyczących sposobu wypełniania deklaracji — stanowiących jeden z obligatoryjnych elementów wzoru deklaracji (art. 6n ust. 1 pkt 1 u.p.cz.) — powinny znaleźć się wszelkie
    informacje niezbędne do poprawnego sporządzenia deklaracji przez właścicieli nieruchomości.
    W ocenie organu nadzoru akt prawa miejscowego, jakim jest badana uchwała, powinien być jasny, wyczerpujący i uniemożliwiający stosowanie niedopuszczalnego, sprzecznego z prawem luzu interpretacyjnego (wyrok NSA z dnia 6 czerwca 1995 r. sygn. akt SA/Gd 2949/94). 
    
    Odesłanie do „broszury informacyjnej”, niebędącej aktem prawa miejscowego, może doprowadzić do interpretacji niezgodnej z wolą organu stanowiącego dokonanej przez podmiot ją opracowujący.
    
    
    [b]Biorąc powyższe pod uwagę, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu orzekło jak w sentencji.[/b]
    
    
    Na niniejszą uchwałę Radzie Miejskiej Wrocławia przysługuje skarga, którą wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Świętego Mikołaja 78/79, za pośrednictwem
    Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, w terminie 30 dni od daty doręczenia niniejszej uchwały.
    
    
    [align=right]Przewodnicząca Kolegium
    Regionalnej Izby Obrachunkowej
    we Wrocławiu
    
    Lucyna Hanus[/align]
    

    Nowy doklejony: 26.06.13 09:00
    Aspekty formalno-prawne "podatku śmieciowego" Obowiązek podatkowy w „podatku śmieciowym”

    Tekst pochodzi ze strony http://zarzadcy.com.pl/ekspercipisza/aktualnosci/aspekty-formalno-prawne-podatku-smieciowego/4856.html
    Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, nazywana potocznie „podatkiem śmieciowym”, ma charakter daniny publicznej. W sprawach dotyczących tych opłat stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, podobnie jak w stosunku do innych zobowiązań podatkowych podatnika.
    Organem właściwym „do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych (..) w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi” jest właściwy wójt, burmistrz, prezydent.
    
    Podatnikami „podatku śmieciowego” są właściciele nieruchomości, objęci systemem gminnym gospodarki odpadami komunalnymi, którzy są zobowiązani wywiązać się z obowiązku podatkowego odpowiednio do postanowień ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz wydanych ad hoc uchwał rady gminy. Zakres zobowiązania podatnika sprowadza się do złożenia w wyznaczonym terminie właściwemu organowi deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (a także zmiany takiej deklaracji) oraz do zapłaty zadeklarowanej kwoty „podatku śmieciowego” na rzecz właściwej gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości. Obowiązkowi temu nie podlegają właściciele nieruchomości nie objęci systemem, odpowiednio do art. 6 ust. 1 ww. ustawy.
    
    Właściciel nieruchomości, jako podatnik „podatku śmieciowego” jest zobowiązany złożyć organowi, wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, pierwszą deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie określonym a późniejsze deklaracje odnoszące się do zmian (korekty) w przedmiocie zadeklarowanym - w terminie 14 dni od daty zaistnienia okoliczności określonych w cyt. ustawie.
    
    Wprowadzona zmiana do cyt. ustawy przewiduje możliwość składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Sposób złożenia deklaracji w takiej formie określa rada gminy.
    
    Podobnie, jak w wypadku innych deklaracji podatkowych, podatnik „podatku śmieciowego” odpowiada za prawidłowość złożenia deklaracji, prawidłowość ustalenia opłaty i terminowość jej zapłaty. Gdyby jednak podatnik nie złożył tej deklaracji, albo ustalenia jej były nieprawidłowe, wówczas organ określi wysokość należną w wydanej przez siebie decyzji administracyjnej (w trybie KPA). W takim jednak wypadku określona w tej decyzji opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanie się zaległością podatkową.
    
    Dzieje się tak dlatego, że do spraw „podatku śmieciowego” mają zastosowanie przepisy Ordynacji podatkowej, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Taki organ podatkowy jest organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych, z wyjątkiem egzekucji z nieruchomości, w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
    
    [b]Ważne obowiązki podatkowe podatnika „podatku śmieciowego” według Ordynacji podatkowej:[/b]
    
    [i]   [b] Według art. 21 o.p. zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania a także z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania. Podatek śmieciowy wykazany w deklaracji jest podatkiem do zapłaty. Jeżeli jednak w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił w całości lub w części podatku, nie złożył deklaracji albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji, organ podatkowy wyda decyzję, w której określi wysokość zobowiązania podatkowego.
        Według art. 41 o.p., jeżeli podatnik jest obowiązany sam obliczyć i wpłacić podatek, za termin płatności tego podatku uważa się ostatni dzień, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, wpłata powinna nastąpić.
        Według art. 51 o.p. niezapłacony w terminie podatek staje się zaległością podatkową.
        Według art. 53 o.p. od zaległości podatkowych naliczane są odsetki podatkowe za zwłokę. Odsetki podatkowe za zwłokę nalicza sam podatnik; naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku. Od dnia 6 czerwca 2013 r. odsetki podatkowe za zwłokę w zapłacie zobowiązania podatkowego wynoszą 10, 5% rocznie.
        Według art. 53a o.p., jeżeli organ podatkowy stwierdzi, że podatnik mimo ciążącego na nim obowiązku nie złożył deklaracji, albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji organ ten określa wysokość odsetek za zwłokę.[/b][/i]
        [b]Za zobowiązanie podatkowe w podatku podatnik odpowiada całym swoim majątkiem. Podstawa prawna - art. 26 Ordynacji podatkowej.[/b]
    
    Podatnik podatku śmieciowego – właściciel nieruchomości zdefiniowany w art. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
    
    Podmiotem zobowiązanym do stosowania ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym w szczególności w zakresie wypełnienia obowiązków podatkowych wynikających z nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, jest właściciel nieruchomości, o którym mowa w art. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o każdego właściciela nieruchomości, osobę fizyczną lub osobę prawną lub inny podmiot władający nieruchomością.
    
    Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie wyłącza w żadnym zakresie takiego właściciela nieruchomości, jak jednostki samorządu terytorialnego ( w tym gminy) lub Skarb Państwa. Podmiotem zobowiązanym do stosowania „ustawy śmieciowej” będzie również jednostka organizacyjna gminy sprawująca zarząd nieruchomością w trybie art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami (chodzi o zarząd trwały nieruchomością). Za właściciela nieruchomości w rozumieniu cyt. ustawy uważa się „także inne podmioty władające nieruchomością”, a więc chodzi o posiadanie nieruchomości i władanie nią, zatem nie tylko chodzi o prawo własności lub użytkowania wieczystego do nieruchomości. O pojęciu władania jak właściciel rzeczy stanowią m.in. przepisy art. 336 k.c. o posiadaniu samoistnym.
    
    Przez właścicieli nieruchomości w rozumieniu ww. ustawy rozumie się także „współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością”. Oznacza to, że w wypadku nieruchomości współwłasnej niepodzielnie, ułamkowo, w rozumieniu art. 195 k.c. obowiązki ustawowe obejmą wszystkich współwłaścicieli nieruchomości, a w wypadku współużytkowania wieczystego wszystkich współużytkowników wieczystych.
    
    W warunkach działania wspólnoty mieszkaniowej ustawowe obowiązki ma wykonać organ sprawujący zarząd nieruchomością. Przepis art. 2 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stanowi:
    
    „Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali (wspólnota mieszkaniowa) obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 oraz z 2004 r. Nr 141, poz. 1492), lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany”.
    
    Oznacza, że za wspólnotę mieszkaniową (jako osobę ustawową w rozumieniu uchwały Sądu Najwyższego z dnia 21 grudnia 2007 r., sygn. III CZP 65/07, której nadano moc zasady prawnej) obowiązki ustawowe, w tym także w zakresie zadeklarowania i zapłacenia „podatku śmieciowego” powinien wykonać zarząd wspólnoty, a wypadku małej wspólnoty mieszkaniowej obowiązki te powinni wykonać wszyscy właściciele lokali sprawujący zarząd nieruchomością wspólną (jako zarządcy nieruchomości).
    
    Inna sytuacja wystąpi w wypadku zarządu powierzonego nieruchomością wspólną, sprawowanego w trybie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali przez osobę fizyczną lub osobę prawną, ponieważ do czynności kierowania i reprezentacji nie mogą mieć zastosowania przepisy art. 21 ww. ustawy, ponieważ przepis ten daje uprawnienia reprezentacyjne do działania za wspólnotę zarządowi wspólnoty a nie innemu podmiotowi, osobie trzeciej.
    
    W związku z tym, źródłem upoważnienia dla podmiotu (do działania w imieniu wspólnoty mieszkaniowej, na jej rzecz i ze skutkiem dla niej), któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną w trybie art. 18 ust. 1 u.w.l. nie będą obowiązki określone w rozdziale czwartym ustawy o własności lokali lecz umowa cywilnoprawna albo udzielone ad hoc pełnomocnictwo rodzajowe. Powyższe zagadnienie prawne wyjaśniono jednoznacznie w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 21 stycznia 2009 r., sygn. III CZP 129/08 oraz w postanowieniu Sądu Najwyższego z dnia 27 lutego 2009 r., sygn. III CZP 4/09. Z tego względu podmiot, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną w trybie art. 18 ust. 1 u.w.l., może wykonywać czynności zarządu działając w obcej sferze prawnej (wspólnoty mieszkaniowej) tylko na podstawie umocowania.
    
    Oznacza to, że do wykonywania w imieniu wspólnoty mieszkaniowej czynności związanych z deklaracją o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi konieczne jest posiadanie przez taki podmiot pełnomocnictwa; w przeciwnym wypadku czynność taka nie będzie ważna. Należy jednak pamiętać, że do wykonania czynności podatkowych w imieniu podatnika (podpis pod deklaracją) konieczne jest posiadanie pełnomocnictwa podatkowego, o którym mowa w art. 80a i 80b Ordynacji podatkowej. Patrz również – rozporządzenie MF z dnia 19 grudnia 2011 r. w sprawie wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji …(Dz. U. z 2011 r. Nr 286, poz. 1681). Takie pełnomocnictwo udzielone przez podatnika podmiotowi umocowanemu należy załączyć do deklaracji podatkowej. W takim wypadku podatnik powinien zapłacić od tego dokumentu opłatę skarbową w wysokości 17 zł, chyba że deklaracja podatkowa składana jest elektronicznie.
    
    [color=#00f][b]Uwaga! [/b][/color]
    [b][color=#f00]Podatnikiem „podatku śmieciowego” nie jest firma zarządzająca, nawet gdyby zarząd sprawowała w trybie art. 18 ust. 1 u.w.l.; może ona działać wyłącznie z umocowania na warunkach opisanych wyżej. Tak, jak w innych wypadkach złożenia podpisu pod deklaracją podatkową przez osobę upoważnioną, nadal za zobowiązanie podatkowe wynikające z takiej deklaracji podatkowej odpowiada podatnik całym swoim majątkiem (art. 26 o.p.); dotyczy to również wspólnoty mieszkaniowej jako osoby ustawowej.[/color]
    [/b]
    A jak jest w wypadku „zarządu jak powierzonego” sprawowanego przez spółdzielnię mieszkaniową w trybie art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych?
    
    dalszy ciąg na stronie http://zarzadcy.com.pl/ekspercipisza/aktualnosci/aspekty-formalno-prawne-podatku-smieciowego/4856.html
    
    
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.